Одоогоос 13 жилийн тэртээ Дундговь аймгийн баяр наадам өргөн дэлгэр болж уугуул нутгаа зорьсон Улаанбаатарын суугуул иргэд их багагүй хөл хөөрцөглөн нутгаан зорьцгоож билээ. Улсын Бага Хурлын Тэргүүлэгчдийн 1941 оны арванхоёрдугаар сарын 11-ний өдрийн 81 дүгээр тогтоолоор, Дундговь аймаг байгуулагдаж, эдүгээ 60 насыг зооглоод буй учир аймгийн ойн баяр наадам ямар болох нь ойлгомжтой.
Дундговь аймгийн харьяат хөгжмийн зохиолч, урлагийн гавьяат зүтгэлтэн Гаадангийн Алтанхуяг (манай хөрш) бид хоёр наадмын урд өдрийн өглөө Яармагийн товчоогоор гарч явтал, аймгийн нутгийн зөвлөлийн дарга Ж.Наранцацралт Дундговиос залгаж, Норовбанзад гуай, Хайдав гуай хоёр нутгийн зөвлөл дээр байна, унааны боломж байвал аваад ирээч гэв.
Хоёулхнаа явах гэж байсан бид уухайн тас зөвшөөрөв. Баянгол дүүрэг дэх Газрын бодлогын хүрээлэнгийн нэгдүгээр давхарт байрлах нутгийн зөвлөл дээр яаран очиж хоёр ардын жүжигчинтэй уулзвал, Норовбанзад гуай би настай хүн, хол замд, хээр хөдөө бууж суухад түшиж тулах, аймаг оронд очиход хэл, хөл болох хүн хэрэгтэй, Баярмаа (Аймгийн нутгийн зөвлөлийн нарийн бичгийн дарга) хамт явахгүй бол би явахгүй гээд хөдөлсөнгүй.
Баярмаа Нутгийн зөвлөлийн арын албыг дааж үлдээд байгаа тул Улаанбаатарт суугаа Дундговиос төрсөн хөдөлмөрийн алдартнууд, урлагийн мастеруудаа бөөнд нь явуулах гээд ажил ихтэй, орж гараад зав чөлөө муутай. Хайдав гуай Норовоо явахгүй бол би ганцаараа яаж явдаг юм гээд бас гэдийчихэв.
Мандалын говьд, маргааш өглөөний мандахын улаан нарнаар аймгийн баяр наадам Норовбанзад гуайн дуугаар эхлэхээр хөтөлбөрт нэгэнт бичиглэгдэн, нийтэд тараагдсан тул их дуучингүйгээр наадам хэрхэн ямар болох нь ойлгомжтой.
Бид арайхийн асуудлаа зохицуулаад хөдлөхөөр болов. Хайдав гуай машины арын суудалд тухлаад, Норовоо, чи урд талын суудалд суучих гэж найр тавибал, гавьяат Алтанхуяг энэ суудал анхнаасаа л минийх, та нар бол замд дайгдаж байгаа улс, би юу гэж ард суудаг юм гээд хөдөлсөнгүй. Норовбанзад гуай уртын замд хол ойрыг харан явахад хойд талын суудал зүгээр байдгийм гэснээ, Баярмаагаар тохойноосоо дэмнүүлсхийн залуу хүн шиг сэвхийн машинд суув. Ийнхүү томчууд учраа олж манай аяллын баг Улаанбаатараас нутгийн зүг хөдөллөө.
Нэгэн зурлаг: Одоогоос 40 гаруй жилийн өмнө Дундговь аймгийн төвд барилга конторын өмнө талд байрлах барилгын байранд хашаагүй задгай айлууд хаяа дэрлэн амьдардаг байв.
Зуны өглөө манайтай хөрш болон нэгэн шинэ айл ирж буулаа. Гэрийн эзэн Амаасэрээтэр хэмээх 30 гаруй насны өндөр биетэй, тогтуун зантай, барилга конторт жолооч хийдэг хар хүн, гэрийн эзэгтэй Сожоо гэгч ааш аяг сайтай, намхавтар эмэгтэй, хүү нь Өлзийдүүрэн гэж миний үеийн эрх нь дэндсэн шар бандитай айл байв.
Хүүтэй нь би эхний өдрөөс танилцан тоглож, оровч гаравч хамт салдаггүй хоёр болон хувирав. Хар багын анд Өлзийдүүрэн (би Дүүрэн гэнэ) бид хоёр 50 шахам жилийн турш үй зайгүй найз хэвээр л явна. Амаасэрээтэр гуай өөрөө ЗИЛ 130 машин барьдаг, холын тээвэрт хот хүрээ их явна. Энэ айлд би шоколад, мөхөөлдөс, хиам зэрэг хотын амттаны нэрийг анх сонсч, амталж мэдэрсэн дээ.
Амаасэрээтэр гуайн үүд хаалгыг би онголзуулан тэдний хүүхэд шиг өдөрт өчнөөн орж гарна. Тэднийх хүүхдүүдээс огт төвөгшөөдөггүй, ёстой зан сайтай айлд хүн цуглардаг, замаг ихтэй нууранд загас, хун чуулдаг гэдэг шиг айл.
Тэр үед ёолкноор (шинэ жилээр) хүмүүс золгодог, айл болгон хүүхдүүдэд бэлэг (“хүүхдийн хувь" гэнэ) өгдөг, хувиа аваагүй бол тэр айлдаа хүүхдүүд аваагүй гэдгээ ойлгуулдаг, тэр айл нь хувиа аваагүй хүүхдийн араас нэхэл дагал болон байж, ёолк өнгөрсөн хойно ч хувийг нь өгч байж санаа нь амардаг байв. Танихгүй хүүхдүүд орж ирсэн ч айлууд дэвтэр, харандаа, чихэр, боов, юухан хээхнээр хувь хүртээнэ.
Тэр жилийн ёолкноор Амаасэрээтэр гуайнх орж ирсэн айл хөршийн хүүхдүүдэд хатуу цаасан хайрцагтай дотроо шаргал бийр бүхий усан будгаар хувь хүртээж, бид ёстой магнайгаа хагартал баярлаж билээ. Дүүрэнгийн гэрийн баруун хойморын номын шүүгээний дээд талын шилэн хоргонд гоёмсог дээл, малгайтай дуу дуулж буй залуухан сайхан эмэгтэйн зураг байх агаад тэр зураг нүдэнд их л содон тусна.
Нэ гудаа Дүүрэнгийнд бидний хэдэн хүүхэд шагай тоглож байтал, радиогоор нэгэн эмэггэй уянгалаг сайхнаар дуулж эхлэв. Гэрт шуугилдан тоглож байсан биднийг томчууд зандран, дуугуй болгоцгоож тэрхүү дууг ихэд шимтэн сонсоцгоов. Дуулж буй тэр хүн бол Монгол Улсын гавьяат жүжигчин Норовбанзад агаад, Сожоо гуайн төрсөн эгч гэсэн яриаг тэр үед томчуудын амнаас анх удаа сонсов.
Өмнө нь бид дархан аварга Түвдэндоржийн нэрийг мэддэг байсан бөгөөд хүүхдүүд
Төв аймагт түймэр гарч, Түвдэндорж аварга “Түй” гээд унтраав гэж шүлэглэн хэлдэг байв.
Ийнхүү би Түвдэндорж аваргаас гадна Норовбанзад гэдэг улаан фентэй болов. Энэ өдрөөс хойш Дүүрэн байнга Норовбанзад эгчээрээ гайхуулж надад хөөрөлхөх болсон бөгөөд дуучин эгчгүй би нэг хэсэгтээ санаагаар уналаа. Ядаж байхад радиогоор Монгол Улсын гавьяат жүжигчин Норовбанзад дуулна гэж байсхийгээд л зарлана. Дүүрэнгийн гэрийн номын шүүгээний хаалганы дээд шилэн хоргонд байсан тэр эмэгтэй бол дуучин Норовбанзад байсан ажээ.
Нэг удаа намайг дал тариа тариулахаар аймгийн эмнэлэг рүү эмээ маань дагуулан явав. Аймгийн ногоон цэцэрлэгт байгууламж буюу тэр үед бидний хэлж заншсанаар төв саадан дунд өндөр суурь тавцан дээр зогсоод, гараа дээш өргөн пуужин хөөргөх гэж буй залуухан хоёр хүний мөнгөлөг хөшөө баримал байх.
Өмнө нь тэр хавиар өнгөрөхдөө би энэхүү хоёр хүний баримал ямар учиртай болохыг ойлгохгүй тул их л гайхширдаг байв. Тэгвэл энэ удаа эмээгийн амнаас түүнийг хөшөө гэж нэрлэдэг болохыг мэдэж авлаа. Мөн хөшөөг их ухаантай, эрдэм номтой, мундаг хүмүүст зориулж босгодог болохыг бас ойлгож мэдэв. Эрдэм номтой, ухаантай, мундаг хүмүүс гэж ямар хүнийг хэлдэг болохыг эмээгээс асуувал, эмээ маань миний хоёр ах зохиолч Надмид, инженер Доржпүрэв шиг хүмүүсийг хэлдэг бөгөөд тэдэн шиг хүмүүст зориулсан хөшөө гэж эмээ нэмж тайлбарлав.
Ийнхүү би эрдэм номтой мундаг хоёр ахынхаа хөшөөгөөр гайхуулан Дүүрэнгээс хариугаа авахаар шийдэв. Тэр өдрөөс хойш би мөнөөх хөшөөг хоёр ахын маань хөшөө гэж, хожим сургуульд ортлоо итгэж явсан билээ. Би эмээгээс надад яагаад дуучин эгч байдаггүй, Дүүрэнд болохоор араажаваар дандаа дуулдаг Норовбанзад гэж дуучин эгч байдаг тухай ярьж гомдоллоо.
Гэтэл Жанжуугаас манай гэрийнхэн ихэнх нь солгой хоолойтой гэдгийг сонсоод бүүр ч хэрэг бишдэв. Тэр цагаас хойш дуучмн Норовбанзад гэдэг нэр миний сэтгэлд одоо цагийнхаар бол Холливудын супер од болон хоногшсон юм.
Хожим би сургууль соёлын мөр хөөж хотод ирсэн цагаас энд тэндхийн олон арга хэмжээн дээр Норовбанзад гуайг олонтаа хол, ойроос харж явсан боловч энэ удаагийн аялал шиг ойртон дотносч ярилцаж явсангүй.
Бас нэгэн зурлага: Урлагийн гавьяат зүтгэлтэн зураач П.Цэгмид энэхүү түүхийг надад хүүрнэсэн юм.
П.Цэгмид Дундговь аймгаас 1994 оны намар хот орж ирээд оройхон Норовбанзад гуайтай зуслан руу нь явжээ. Хөдөөний номертой КА\/-4 машиныг 100 айл дахь 32-ын тойрогт замын цагдаа зогсоов. Цэгмид, жолооны үнэмлэхгүй хирнээ тэрэг барьж явсан учир цагдаа журмын хашаа руу авч явах болов. Мань зураач хичнээн гуйгаад цагдаа хөдөлсөнгүй.
Ингээд халдавч хар халзандаа гэгчээр Норовбанзад гуай цагдаагаас гуйвал, цагдаа алдарт дуучинг дор нь таньж, за та нэг дуу дуулчих тэгвэл танай машиныг явуулъя гэхэд, Норовоо эгч, алив хүү чи наашаа ороод ир, уул нь би чам шиг хүүхдийн өмнө дуулах хүн ч арай биш дээ, за яахав, дүү маань ийм байдалд нэгэнт орчихоод байхад би дуулъя, харин чи хэлсэндээ хүрэх юм байгаа биз дээ гэлээ.
Тэр үед Өвөрмонголд бүтээсэн, ихэд алдаршиж байсан “Хилэн хар” киноны дууг ганц бадаг дуулаад цагдаагийн гараас үнэмлэхийг нь шувт татан авч байсан гэдэг.
Бас нэгэн зурлага: Дундговийг зорьсон аяллын баг даваан дээр гарч ирлээ. Аймгийн ойг зорьсон наадамчдын машины цуваа даваа хүртэл, даваанаас цаашхи нүд алдам хөндийгөөр тоос татуулан үргэлжилнэ. Бид давааны овоог тойрон ёс үйлдээд, цааш хөдлөв. Би хөгжмийн зохиолч Алтанхуягт жолоогоо шилжүүлээд, Норовбанзад гуайг урд суудалд суугаач гэж урьсан боловч тэрээр суусангүй.
Харин Хайдав гуай уриалгахан нь аргагүй урд суудалд тухлаад авлаа. Бид нэлээд яваад замаас гарч аян замын хүнсээ дэлгэн, ганц шил юмны бөглөө мултлан дөрөө чангалаад хөдлөв. Хотоос аймаг хүрэх газрын дунд байдаг Өндөр довын гэр гуанзанд халуун цай уухуу гэж хоёр хөгшнөөс асуувал, Норовбанзад гуай (хотоос гарахдаа авч явсан) гялгар ууттай жимс барьсан гараараа ширүүхэн дохин төвөгшөөнгүй янзтай чигээрээ яв гэж тушаав.
Бид хоёр хөгшнөөс элдвийг шалгаан, ахмадууд маань цааргалалгүй хууч дэлгэсээр, мөрөө хөөцгөөв. Нэлээд халамцсан Хайдав гуай залуухан байхдаа маршалтай биллъярд тоглон хожиж явсан тухайгаа хуучилж, хуучин цагийн брэнд дуунаасаа дуулна. Норовбанзад гуай хүүхэд байхдаа хөдөө хонины бэлчээрт дуулж явснаа, мөн сумын клубийнхэн тайзан дээр гарган сандал дээр зогсоогоод дуулуулдаг, нутгийнхан нь түүнийг дуучин шар гэж өхөөрдөн нэрлэдэг байсан тухайгаа хуучилна.
Өөрийн шавь уртын дуучин Чимэдцэеэ, Дэлгэр, нутгийн дуучин Сарантуяа, Нэргүй болон бусад уран бүтээлчдийнхээ талаар, ардын дуу бүжгийн чуулгынхаа жилийн орлогын төлөвлөгөөг гавьяат жүжигчин морины хэмээх Нансалмаатай хоёулхнаа хөдөө нутгаар аялан тоглолт хийж биелүүлж байсан, арлын Японд өөрийг нь хэрхэн хүлээн авдаг, тэр нь Монголын урлаг, уртын дууг дэлхий хүлээн зөвшөөрсний нэгэн хэмжүүр юм даа гэж ирээд хуучлав.
Бас өөрийн дүү Сожоо гуай, миний найз Өлзийдүүрэн болон нутаг нугынхнаа дурсахаа мартсангүй. Мөн өөрийг нь Монгол Улсын Хөдөлмөрийн баатар болоход аймаг, сумаас нь олигтойхон баяр хүргээгүй, тэгсэн атлаа ямар нэгэн наадам, цэнгүүн арга хэмжээ болоход хамгийн түрүүнд дууддаг талаар их л гомдонгуй хүүрнэнэ. Хөгжмийн зохиолчид түүний бүтээлийн чанар чансаа, улс оронд явуулж буй төрийн бодлогын алдаа, оноо, 1970-1980-аад оны үед од болон гялалзаж, маршал Чойбалсангийн дүрийг кино дэлгэцнээ бүтээсэн, дуурийн алдарт дуучин Амар цагаан сараар орж ирж золгоход, хүүхдүүд нь түүний хир даг болсон хувцас, үнэр танараас нь эвгүйцэн жийрхэхэд тэднийг хэрхэн зэмлэсэн тухайгаа, уртын дууны ирээдүйн хөгжил, өөрийн үр хүүхдүүд, өмнөх нийгэм, ардчилсан хувьсгал гэж ирээд ёстой амьдралын будаггүй үнэн, хүний мөс чанарын тухай биднийг ангайтал ярьж билээ.
Одоогийн залуучуудын хэллэгээр бол, түүний өөртөө итгэлтэй, жинхэнэ атаман зан, юунд ч үл автам төрөлхийн саруул ухаан, авьяас билэг нэгэн хүмүүнд хэрхэн сүлэлдэн цогцолсныг урт замын туршид миний бие бишгүйдээ гайхан бишрэв. Бид холын замд ээлжлэн ая барьж, заримдаа хоолой нийлүүлэн дуулж явлаа.
Одоо таны ээлж та нэг ая баривал яасан юм бэ гэж уртын дууны хатан хаанаас намайг хүсвэл нилээд халамцан сэтгэл нь хөөрсөн Хайдав гуай, наад хүн чинь машины кабинд, хээр замд чиний хүссэнээр дуулдаг жижиг гар биш, дэлхийн том театр, урлагийн алтан тайзан дээр ая дангаа өргөдөг юм, чи битгий галзуураад бай хэмээн зандрав.
"Зууны манлай уртын дуучин" маань дуугарсангүй. Харин би нэрэлхсэндээ, "та харж л байгаарай, би Норовоо эгчээр ая бариулна" гэтэл, тэрээр "чи Норовоог дуулуулчих юм бол би чамд шил виски өгнө" гэж ам гарав. Бид явсаар Дэрэн сумын баруун талын уужим цэлгэр хөндийд нар баруунаа хэвийсэн үед буудаллалаа.
Би, Норовбанзад гуай, таны бага насандаа дуулж явсан төрөлх тал нутаг тань төрсөн охиноо их л хүлээсэн байна, та ая дуугаа өргөж нутаг ус, тал хээрээ нэг баярлуулна уу хэмээв. "Зууны манлай уртын дуучин" маань аль вэ, наадахаасаа хийгээд аль гэв. Би өмнөө байсан Кука хэмээх хийжүүлсэн ус стаканд хөөсрүүлэн хийгээ баривал биш ээ наадахаасаа хэмээв. Би тэр дор нь ухаарч аян замын багавтар завьяа аягандаа сархад мэлтэлзүүлэн хийж барилаа.
Норовбанзад гуай босч зогсоод, төрсөн нутгаа аньсгандаа нулимстай нүдээр хэдэнтээ халиав;
Уяхан замбуутивийн наран
Энэхэн бүх дэлхий даяхнаараа
Мөхдөлгүй мандсаар байдаг л билүү зээ, та мину зээ...
Уртын дууны уян налархай нугалаа өндөрсөн дээд өнгөндөө улам цээлшинэ, доод өнгө рүүгээ торгомсог мяндсан болж тунгалагшина.
Бид дуу өндөрлөсний дараа хэсэг чимээгүй болцгоов. Эргэн тойрон царгих голио, царцаан чимээ анир алдан намсаж, дуучин охиныхоо аялгуу дууг хөндий талаар өртөөчлөн түгээх говь нутгийн зөөлөн сэвшээ салхин сэвэлзэн хөдөлвэй. Эх нутгаасаа олон жилийн өмнө алсын замд одож, таван тивийн тэнгэрийг нэгэн жарны турш уртын дуугаараа эзэгнэсэн аугаа дуучны дуунд төрсөн нутгийн таанан толгой намсан бөхөлзөнө.
Их дуучин маань аягатай сархадаа дуустал нь тогтоолоо. Аягаа буцаан барихдаа одоо надад дахиж хэрэггүй шүү гэж хэллээ. Нэгэнтээ ая бариулсан амжилтандаа омогшсон би, монголчууд дууны дугарааг гурав гэдэг дээ гэж хэлэхэд дуучин маань “Урьхан хонгор салхи” гэсэн уртын сайхан дуугаар ая дууны түрлэг өргөн барилаа.
Тэгээд бидний хүсэлтээр “Дөрвөн цагийн тал" хэмээх аугаа Мөрдоржийн зохиосон зохиолын богино дуугаар ая дуугаа өндөрлөв. Москва хотноо 1957 онд зохиогдсон Дэлхийн залуучууд оюутны VI их наадамд тэргүүн байрыг эзэлж, Фүкүокагийн Азийн соёлын шагналт энэхүү аугаа эрхэмтэй 10 шахам цагийг аян замын уртад өнгөрөөхдөө тэрхүү алтан агшнаас гэрэл зургийн хальснаа үлдээж чадаагүй нь миний хөөрүү залуу насны нэгэн алдаа байж дээ гэж өнөө би өөрийгөө зэмлэнэм.
Оройн наран баруун хойшоо ихэд хэвийсэн үед бид аймгийн төвд орж ирлээ. Улсын начин цолтой бөх төрөхөд хөөрцөглөн хөл болдог аймаг, орны удирдлага, Засаг даргын Тамгын газраас хэн ч уртын дууны хатан хаан, сонгодог урлагийн нэрт мастер хоёроо тосч авсангүй.
Аяны дөрвөн гишүүнээ буудалд буулгаад эргэн уулзахын ерөөл талбин, төрсөн гэртээ очихоор миний бие “Их газрын чулуу” уулын зүг хөдөлж билээ. Маргааш нь хөдөөнөөс өдөр тийшээ яаран орж ирвэл, наадам хэдийнээ ид дундаа оржээ. Монголын энтэй, дэлхийн цартай аугаа дуучин Монгол Улсын Хөдөлмөрийн баатар, Төрийн шагналт, Ардын жүжигчин, "Зууны манлай уртын дуучин" Н.Норовбанзад Дундговь аймгийн 60 жилийн ойн баяр наадмын нээлтийг “Төрийн түмэн эх” хэмээх алдарт дуугаараа эхлүүлээд, өглөөний онгоцоор нийслэл хотын зүг ниссэн байлаа.
Норовбанзад сангийн удирдах зөвлөлийн гишүүн До.Батбаяр
Сэтгэгдэл0
Тархи-зүрхний судасны хатуурал-нарийсал, цусан хангамжийн дутагдлыг эмийн бус аргаар эрүүлжүүлж, нөхөн сэргээх үйлдэл бүхий Ли Эр Кан бүтээгдэхүүн нь хүний биед сөрөг /гаж/ нөлөөгүйгээр цус шингэлж, цусан дахь холестрин бууруулснаар даралт ба хуян зэрэг эмгэгүүдийг эрүүлжүүлэх үйлчилгээтэй. ЭМЯ-ны зөвшөөрөлтэй, Монгол улсад 10 дэх жилдээ зарагдаж байгаа бөгөөд 1-р сарын 31-ны Бямба гаригт АУ-ы доктор лекц уншиж эрүүл мэндийн зөвлөгөө өгнө. Лекцэнд суух хүмүүс холбоо барина уу! Шинжилгээтэй ирсэн хүмүүст хувьчилсан зөвлөгөө өгнө. Хаяг Чингэлтэй дүүргийн дэргэд, Утас:96665038
хүнд нэмэргүй эм гээд доор гомдол байна . Тийм олигтой юм бол зурагтаар рекламдаач. Хулгайч шиг комментоор юувэ .
Norobbanzad guai aguu,aguu duuchin uyhan zambuu tibin naran duu vneheer hvnii zvrhend. sibeed baigaa jum shig sonsogddog shvv eostoi l mongoliin od gej ene aguu duuching helne
... Улс орныхоо тусгаар тогтнолыг хадгалж үлдэх нь хөх тамгат Монголчуудын нэн тэргүүний зорилт байх болно. ... Их Монголын ариун дагшин газар нутгаас Хан Тэнгэрийн хилэнгийн галаар , харийн доншуурчид , ардчилсан хужаа луйварчид урвагчдаас бүрэн цэвэрлэсний дараа , ... Улс гэрийн дотоодын асуудлыг цэгцэлж , хүн ардаа амар тайван амьдруулж , эдийн засгийг сэргээж , байгаль орчин, урсах гол, амьдрах газар шороогоо хайрлан хамгаалж , Монгол эх орныхоо төлөө нэгэн үзүүрт шударгуу сэтгэлээр зүтгэх болно. . ... Мөнх Тэнгэрийн хүчин дор Монгол эх орон минь хүчирхэгжин хөгжин цэцэглэх болно.
ямар сайхан дүрсамж вэ, нутгийн засаг захиргаандаа гомдож явсан ч унасан газар угаасан усаа бодоод очиж наадмыг нь нээж дээ.Норовбанзад гуайн дууг сонсохоор дотдр цэлмэх шиг л болдгийн, аргагүй л зууиы манлай дуучин, дахиж монголд хэзээ ийм дуучин төрөх юм болдоов Жич: энэ өөрийгөө зориг гээч солиотой нөхрийг блоклож болдгүүмүү, хэн ч тоож уншихгүй утгагүй тэнэг юмаа хаа сайгүй сараачиж явах юм
ene svljeenii emee oor zar deer tabi manai hamaatan uugaad tus boloogvi sh tee hvnii ervvl mendeer bitgiii bizniss hiij hohiroogood bai shunaliin tulamuud min
... Бидний улс эв саналаа нэгтгэн нийлэн хөдөлвөөс мэдэхгүй , чадахгүй хэмээх зүйл эгнэгт үгүй болж цэнгэлийн манлайд хүрэх нь дан ганц бидний сэтгэлийн чин зориг мэднэ . ... Д Сүхбаатар , ...Хөх тамгат Монгол ахан , дүүс нараа , ... Уншаад ойлгосон бол заавал ч үгүй амьдралдаа хэрэгжүүлэх хэрэгтэй. ... Эзэн хичээвэл , заяа хичээнэ . ... Дайсан ил үгүй тулааны гал дунд Монгол улсын Тусгаар тогтнолыг цээжээрээ хамгаалан тэмцэж байгаа С Баяр , Сү Батболд , Ц Нямдорж нарын талаар муу үг бүү дуугар . !!! … Хэдийгээр чиний нүдэнд харагдахгүй , чихэнд сонсогдохгүй байгаа ч гэсэн Төрийн Дээд удирдлагын төвшинд Хөх тамгат Монголчууд болох С Баяр , Сү Батболд , Ц Нямдорж тэргүүтэй хэсэг дэвшилтэт эх орончид , ардчилсан хужаанууд луйварчид урвагчдын эсрэг тэмцэлдэн , цус асгаруулсан тулаан өдөр болгон болж байгаа гэдгийг мэдтүгэй . !!! ... Иймээс С Баяр , Сү Батболд , Ц Нямдорж тэргүүтэй Монголын төлөөх зүрх сэтгэлтэй эх орончдод Хөх тамгат Монгол ахан дүүс та бүхний дэмжлэг, туслалцаа хэзээ хэзээнээс илүү хэрэгтэй болж байгаа гэдгийг ойлготугай . !!! ... Цувж явсан барнаас , цуглаж суусан шаазгай дээр гэсэн ухаантай үг байдагдаа. ... Хан Тэнгэрийн хилэнд ардчилсан хужаа луйварчид урвагчид устан мөхөж тамын гүнд хаягдах болно. ... Мөнх Тэнгэрийн хүчин дор Монгол эх орон минь хүчирхэгжин хөгжин цэцэглэх болно.
Өөрийгөө Зориг гээд их хүний нэр барьсан шизо минь чи болиоч дандаа амьтан хагаралдуулах гэж дэмий донгосч тэнгэрийн нэр барьж байхын. Чиний хувийн тэнгэр юм уу. Тийм эх оронч юм бол талбай дээр ганцаараа ч гэсэн самбар бариад суугаач. Ганц ганцдахгүйш дээ. Худлаа нетээр хүн турхирдаг хогын новш вэ . Хэдэн жил ингэх гоё байдынмуу.
Ene Zorig n S.Bayar Sy Batbold metiin luivarchinguudiig yagaad hamgaalaad baidag yum be hachin shyy Tyyniig hymyys Tojo unshihaa bolio bailgyi
... Хөх тамгат Монгол өвөг дээдсийнхээ туулан өнгөрүүлсэн босоо заяат амьдралын дайчин замнал , дэлхийн хэмжээний байлдаанд ялан дийлж байсан агшин мөч бүхэн баяр хөөр , бахархал , омогшил төрүүлдэг юм. Эдгээр бодит баатарлаг түүхийг хөх тамгат Монголчууд бид үр хойчисдоо таниулан мэдүүлж , улс үндэстэн , ард түмнээ сэргээж зоригжуулах нь ихэд тустай зөв зүйтэй ажил болох бөгөөд хэдэн халтар төгрөг , үмх талхнаас хавьгүй илүү үр дүн гарах болно гэдгийг Tөрт ёсны учир зүйг гадарладаг Монголоо хайрладаг ухаант мэргэд сайн ойлгож ухаардаг юм. ... Харин харийн доншуурчид , хорон хужаанууд хөх тамгат Монголчууд сэхэх вий , өндийх вий гэдгээс үхтлээ айж бузрын гүтгэлгийн үгсээ айдастайгаа цуг холин цацдаг юм . ... Бүргэдээс бүргэдийн дэгдээхэй төрнө, ... Хэрээнээс хэрээний ангаахай төрнө. ... , Тэнгэр заяат Монголчуудад , Тэнгэрээс тогтоосон өндийн босох цаг нь тун ойрхон ирсэн гэдгийг бүгд мэдтүгэй .!!! ... Мөнх Тэнгэрийн хүчин дор Монгол эх орон минь хүчирхэгжин хөгжин цэцэглэх болно.
... Ирээдүйд юу болох вэ. !!! ... Хувьдаа би Монголчуудын залхуу гэдэгт эргэлздэг . Японд ажиллаж амьдарч байхад Монголчууд сэтгэлээсээ ажлаа сайн хийдэг , харин Хятадууд болон бусад нь дүр үзүүлж ажиллах дуртай хүмүүс юм байна гэдгийг олж харсан бөгөөд олон Монголчууд үүнийг ярьж байхыг сонсож байсан . Гэхдээ ажилсаг , залхуу нь хувь араншингаас хамаарч хүн бүрд харилцан адилгүй байх нь ойлгомжтой. Монголын гадаад бодлого Орос , Япон тал руу түлхүү эрчимжиж эхэлвэл мэдээж Хятадууд боломж гарах бүрд бидний хөгжлийг зогсоох хаах одоогийн бодлогоо улам бүр эрчимжүүлэх болно. Монголын нүүрс , зэс , ширэм Япон руу цувах үед Хятадууд жинхэнэ үнэн нүүр царай болох хорлон сүйтгэх бодлогоо хэрэгжүүлэх болно. Мэдээж үүнд чиний шүтдэг хужаа хүүхэн Уянгаа , түүний нөхөр Баатархуяг , доктор Молор Эрдэнэ , М Энхсайхан , Гарамгайбаар гээд хужаа нар ихэд нууц нөхцөл байдалд гар бие оролцох болно. Тэгээд ч хоёр завин дээр хоёр хөлөө салган тавиад хөвж болохгүйгээс хойш нэгийг нь сонгох хэрэг зайлшгүй гарах болно. ... Монголчууд Монгол - Оросын харилцаанд өндөр ач холбогдол өгч Монгол - Японы харилцааг ихэд хөгжүүлэх болно. Үйлдвэрлэлийн тухайд бол Монголчууд үйлдвэрлэлжилтийг эхлүүлэх хувьсгалын тохироо бүрдсэн гэдгийг ойлгож баялаг бүтээгчид үүнд сэтгэлзүйн болон эд материалын , технологийн шийдлийг бүрдүүлэн бэлтгэлтэй байх ёстой. Гэхдээ хамгийн сүүлийн үеийн техник технологитой үйлдвэрийг хөрөнгө хүч хайрлахгүйгээр барьж байгуулах ёстой бөгөөд Өнгөт болон хар төмөрлөг , Машинт үйлдвэрлэл , нисэх бүтцийн үйлдвэрлэлийг зайлшгүй хөгжүүлэх ёстой . Өнөөдөр хол мэт сонсогдож байвч 30 - 50 жилийн дараа гэхэд Монгол хүн өөрийн ухаанаар, гараар Сансарын орчин үеийн шинэ хөлөг бүтээх түвшинд хүрсэн байх ёстой гэсэн зорилтыг дэвшүүлэх хэрэгтэй. 21 р зуун Сансарын зуун, гариг хоорондын аялалын зуун , Сансарын эринчлэлийн эхлэл үе байх болно. Мэдээлэлийн цахим ертөнцийн сүүлийн үеийн дэвшилтэт технологийг Монголд хамгийн өндөр түвшинд хөгжүүлэх бодлогыг хүчтэй барих ёстой. Малын гаралтай түүхий эдээ чанарын өндөр түвшинд боловсруулж хагас бэлэн бүтээгдхүүн , эцсийн бүтээгдхүүн үйлдвэрлэж ЕвроАзийн шинэ том зээлд гаргах боломжийг бүрдүүлэх хэрэгтэй . Монгол улс цөмийн эрчим хүчийг энхийн зорилгод зайлшгүй ашиглах ёстой бөгөөд хамгийн орчин үеийн өндөр хүчин чадал бүхий Атомын Цахилгаан Станцыг ойрын хугацаанд барьж ашигтлалтанд оруулах ёстой. Монгол улс Далайд гарах гарцыг нээхийн тулд Находкийн боомтыг урт удаан хугацаанд хөнгөлөлттэй үнээр ашиглах хэлэлцээрийг Оросын талтай байгуулах ёстой бөгөөд боомттой холбох төмөр замыг ойрын хугацаанд ОХУ тай хамтарч барьж ашиглалтанд оруулах ёстой . Монгол улс ЕвроАзийн Холбоотой болон Японтой түлхүү хэлбэрээр аж үйлдвэрлэлийн интеграчлалыг эрчимтэй хөгжүүлэх ёстой . Монгол улс хүнсний бүтээгдхүүнээр өөрөө өөрийгөө 100 % хангах ёстой . Монголчуудын дунд шатны ажиллах хүчний бэлтгэл Өмнөд Солонгос болон бусад өндөр хөгжилтэй улс орнуудад хийгдсэн бол , дээд болон нарийн мэргэжлийн боловсон хүчин Дэлхийн томооохон Эрдэм шинжилгээний хүрээлэн , Их сургүүүлиуд дээр хийгдсэн тул үүн дээр үндэслэн Үндэсний Боловсрол гэгээрэлийн салбарыг чанарын цоо шинэ шатанд гарган хөгжүүлэх хэрэгтэй. ... Энэ бүхнийг ерөнхийд нь нэгтгэн дүгнэхэд бидний Монголчууд сүүлийн 20 иод жилд гар хумхин суугаагүй бөгөөд социализмийн гэх тодотголтой 70 жилийн үндэс суурин дээр үсрэнгүй өндөр хөгжилтэй Их Монгол улсыг байгуулах зорилтот ажлаа алхам ч сааруулаагүй гэдгийн баталгаа болж өгч байгааг Монгол ахан дүүс та бүхэн ойлгож байгаа гэдэгт итгэж байна. Энэ бүх ажлыг Монголын Төр өөрөө удирдан манлайлах ёстой бөгөөд төслийн ажилд Төрийн оролцох ёстой хувь хэмжээг зохист хэмжээнд байлгах , хувийн хэвшилд ажиллах зах зээлийг нь нээх , хөдөлмөрийн нөөцийг бүрдүүлэх , хямд үнэтэй санхүүгийн эх үүсвэрээр хангах , стандарт технологийн гуримийг чанд сахин мөрдүүлэх тэдний аюулгүй ажиллагааг хангах нөхцөлийг бүрдүүлэн ажиллах ёстой. ... Эцэст нь алтыг хайлуулах нь улам бүр цэвэр алт гаргаж авахын төлөө байдаг шиг , … Өнөө үеийн ороо бусгаа цагийн хэлхээнд бидэнд зөвшөөрөгдсөн зовлонт хүнд байдал , харийнхны булаан эзлэлт , ардчилсан хужаа луйварчид урвагчдын бусармаг хорт үйл бүхэн нь хөх тамгат Монголчууд биднийг аливааг ухааруулж ойлгуулах , хурцлахад чиглэгдсэн Мөнх Тэнгэр Эцгийн минь хайраар үйлдэгдсэн суран бүсний шавхуурдалт байсан гэдгийг заавал ч үгүй зүрхэндээ таньж мэдтүгэй . !!! ... Хан Тэнгэрийн хилэнд ардчилсан хужаа луйварчид урвагчид устан мөхөж тамын гүнд хаягдах болно. ... Мөнх Тэнгэрийн хүчин дор Монгол эх орон минь хүчирхэгжин хөгжин цэцэглэх болно. ...
... Монгол эртний ухаанаас Буддын шашин өөрийн сургаалдаа ихэд авч ашигласан бөгөөд Шарын шашны сургаалиуд ихэвчлэн Монголын Ардын сургаалийн уг язгуур гарвалыг нь өөрчлөн хэрэглэсэн байдал маш их газар авсан болно. ... Ер нь бол Шарын шашны сургаалийг Төвд хэлнээс Монгол хэл рүү орчуулдаггүй нь анхнаасаа Монгол Ардын сургаалиас хулгайлсан , Монголчуудын оюун ухааны эхтэй холбогдох учир зүйн холбогдол илчлэгдэхээс эмээх шалтгаан байсан , нөгөөтэйгүүр Монголчууд эх хэлээрээ уншаад оюун тархи нь хөгжих, бодрол дундаа чөлөөтэй сэтгэн, буруу зөвийг тунгаах боломжийг боомилох үүднээс Шашинлаг мөн чанар нь Төвд хэл дээрээ хүчтэй байдаг хэмээн худал мунхруулан мухар сүсгийн хүчээр Шарын шашныг тогтоон барихад чиглэгдсэн харийнхны баримталж ирсэн муйхар хорон бодлогын үр дүнд үүссэн арга заль гэж ойлгоход болно. ... Монгол Ардын сургааль нь Монголчуудын мянга мянгаар тоологдох цаг хугацаанд оршин амьдарч ирсэн амь амьдралын хэм хэмжүүр , ертөнцийг зөвөөр таньж мэдэх оролдлогын үр дүнд ухаарал, мэдлэг олж авсан их эрдэмтэн Гүүш , эгэл жирийн Малчдын харилцаанд үүсгэгдэж боловсрогдсон Оюуны асар том сургааль гэдгийг одоо ихэнх Монгол хүмүүс бага сага хэмжээнд ч гэсэн гадарлаж, ойлгодог болсон хэмээн бодож байна. ... Сүүлийн 500 гаад жил Өрнөд болон Хятадууд бодлогоор , түүхэндээ нэг ч томоохон бүтээн байгуулалт хийж байгаагүй Монголчууд алж талахаас өөр зүйл мэдэхгүй хэмээх худал үгс ихэд газар авч олон түмэн ч , ... нээрээ ч тийм болов уу хэмээн өөрсдийгөө үгүйсгэх хандлага тэдний дотоод бодолд амь бөхтэй оршсоор байна. ... Амьдралын зөвт сургаалийг босгож түүнийгээ өөрсдийн ахуй орчин , оюун санааны харилцаандаа бүрэн дүүрнээр хэрэглэж , өргөн уудам тал нутагтаа цэвэр ариун зан суртахууныг сахин амьдарч , байгаль дэлхийгээ хайрлан , газрыг хамгийн бага хэмжээнд эвдрэлд оруулан түүний үр өгөөжийг хүртэж чаддаг Нүүдэлчин Монголчуудын язгуур ухааныг , ... жижиг хотдоо шавааралдан суудаг , устгаж дарангуйлж байж санаа нь амардаг , богино бодолтой Өрнөдийнхэн , Хятадууд ойлгож чадах нь юу л бол. ... Тийм дээ ч , Хот суурин иргэншлийн мөн чанар , нүүдэлчин хэв шинжит амьдрал хэзээ ч өөр хоорондоо таарахгүй буюу Хот газрын худалч шунахай , хорон бачимдуу сэтгэл , ... Хөдөө газрын шударга зан төлөв , тэнүүн сэтгэлтэй зайлшгүй тулж , ... үргэлж дайн дажны шалтаг болсоор ирсэн гэдгийг ,Хүмүүний түүх нотлон өгүүлдэг . ... Монгол эх орон , Монголчуудаараа бахархаж амьдрах чадвар нь өнгөрсөн цагийн түүхээ , оюун санааны ухагдхуунаа зөвөөр ойлгохоос эхэлнэ гэдгийг Монгол ахан дүүс та бүхэн ухаарч байгаа гэдэгт итгэлтэй байна . ... Айлаас эрэхээс авдраа уудал .... гэдэг шиг Монгол Ардын Зүйр цэцэн үгсийн зөвт санаа , гүн утгыг нь ойлгон ухаарсан хэн боловч Монгол Өвөг дээдсээрээ бахархах сэтгэл өөрийн эрхгүй төрдөг . ... Өнөө цаг үеийн шаардлагаар Монголчууд хүссэн ч , эс хүссэн ч суурин иргэншил , нүүдэлчин амьдралын хэв маягт хуваагдан амьдрах болсныг бүгд мэдэцгээж байгаа хэдий ч , Хот ба хөдөөгийн зөв зохист харилцааг үүсгэн, нэг нь нөгөөгөө үгүйсгэх бус , харин бие биенээ дэмжин тэтгэх хэмжээнд амьдралын суурь ухааныг боловсруулан хөгжүүлж амь , амьдралдаа болон нийгмийн харилцаанд хэрэглэх нь Монголчуудын өнөөгийн шийдвэрлэх ёстой хамгийн том тулгамдсан асуудал хэмээн молхи би болгоож байна . ... Монголын эрс тэс уур амьсгалтай газар нутагт өвөл зунгүй хөдөө хөхөрч, гадаа гандаж таван хошуу малаа маллан , түүний үр өгөөжөөр дутагдаж гачигдах зовлонгүй амьдардаг цагаахан сэтгэлтэй , хатуужилтай Монгол Малчин ардаа би хэнээс ч илүү хайрлан хүндэтгэдэг , тэдэнд чадах ядахаараа тус дэм хүргэж явахыг өөрийн эрхэм зорилгоо болгодог . ... Мөнх Тэнгэрийн хүчин дор Монгол эх орон минь хүчирхэгжин хөгжин цэцэглэх болно.
… Мөнх Тэнгэрийн хүчин дор Монгол улс минь түүхийн аль ч хүнд цаг үед өндийн босож Скиф буюу Эсгийт улс , Хүн гүрэн хийгээд Хамаг Монголын Эзэнт гүрнийг байгуулан хүчирхэгжин хөгжин цэцэглэж байсан . Тэр үед Монгол хүн Мөнх Тэнгэрээ дээдлэн шударга зөвийг барин зоригтой тэмүүлэлтэйгээр хортон муутангуудтай тулалдан ялан дийлж байсан . Энэ бол асар хүнд тэмцлийн зам байсан бөгөөд түүнээс биш , тэнгэрээс бүгдийг хийж өгнө гээд бидний өвөг дээдэс алгаа тосон зүгээр сууж Улс Гүрнийг байгуулаагүй . Харин ажилгүй, тэмцэлгүй хоосон гараа тэнийлгэн хувиа хичээж , довоо шарлуулж буй хэнийг ч болов Мөнх Тэнгэр Эцэг минь босгож буй Өөрийн цаг үеэс арчин хаядаг байсан . Мөнх Тэнгэр …Надад итгэ тэгээд амьдар . Амьдрахдаа хэнээс ч илүүгээр тэвчээртэйгээр тэмцэж, тулалдаж, шударга үнэн зөв дотор амьдар гэж сургадаг . Тэгээд амжилт гаргасан бол зөвхөн өөрийн хүчээр бүгдийг хийсэн мэт бүү онгирч сагсуур , даруу төлөв дотор өөрийгөө авч явж сур гэж заадаг , мөн Мөнх Тэнгэр Эцэг минь хэлэхдээ { Би бардам нэгнийг доош дарж, даруу нэгнийг өргөмжлөх болно} гэж сургадаг . Үүнийг хэн ч ойлгодоггүй. Өнөөгийн шарын шашны номлол логикоор ойлгож бөөсөө ч түүж чадахгүй арчаагүй амьтад болон хувирч байсан түүх бидэнд бий. . Улс гүрэн, үндэстнийг босгож , эсвэл мөхөөх эрх мэдэл нь Мөнх Тэнгэр Эцэгт минь дүүрнээр оршдог . Иймээс Өөрт нь итгэгчдийг Тэр хэзээ ч хөсөр хаядаггүй. Мөнх Тэнгэр Эцэгийн минь ивээл ерөөлд зөвт нэгэн , ямар ч ядуу буурай улс үндэстэн өндийн босож хүчирхэгждэг, Харин Түүний хилэнд нь хэн ч байсан , ямар ч хүчирхэг улс гүрэн, үндэстэн байсан ялгаагүй мөхдөг . . . Хан Тэнгэрээс биднийг хатуужуулж ухааруулахын тулд өгсөн хүнд цаг үе төгсөх шатандаа орж , Тэнгэрээс бидний Монголчуудад тогтоогдсон ивээл ерөөлийн үе эхлэх гэж буй энэ цаг үед хөх тамгат Монгол эрчүүд бид өөр хоорондоо нэгэн тугын дор эвлэлдэн нэгдэж , нийлэн хөдөлж , зөв шударга хууль цаазат Монгол Tөрт Улсаа тохинуулах нь юу юунаас илүү чухал болоод байна. … Мөнх Тэнгэрийн хүчин дор Монгол эх орон минь хүчирхэгжин хөгжин цэцэглэх болно. 2012 oн.
saihan nitlel bna
estoi saihan yum bichjee estoi saihan end olziiduuren gej bichsen baina ene hun bol nadtai hamt erdenet hotod zergiin alba haasan hun mon shig baihiim zeregt haayaa saihan duuldag huu baij bilee
do batbayar gej chi nogoo AZ giin batbayar mon uu
barilgachin batbayar bh aa
bi ch bas microfongui amidaar ni sonsoj blaa, daanch ter uyed jaahan huuhed bj dee, nutgiinhaa zahad ireed duulj bgaa heseg bas goyo bichsen bn shuu!
эгэл хүмүүсийн сэтгэлд эм шиг л хэрэг болдог элгэн нутагаа магтан дуулдаг энгийн мөртлөө чихэнд содон эгшиг аяыг нь дахиад л сонсохсон
hairlamaar baharhamaar duuchindaa harin unemlehgui yavsanaa duu duulaad unemlehee sug tataad avsan gej bichsen ni tiimerhuu bndaa
urtiin duunii haandaa
Ариунаа аймгийнхаа ойд 20 саяраар дуулна гээд үнэ тохирохгүй ирээгүй,Норовбанзад ,Хайдав гуай нарыг Дундговь угтаж ч аваагүй ч тэд
Ene bol manai unuugiin jinhene unen turh. Nachinguud gej er yanhanuud. Dandaa l daalgana idne uuna gehdee dandaa busdiin munguur.Ene nachnuud bol manaid zahaasaa avahuulaad yalaa shig heden zuugaara harin ene Erhem bol 100 jild neg l Turuh gots avyast hovor shuteen. Uuniig yalgahgui manai Mongolchuud yuniih ni aguu ard tumen baihav dee. Dandaa unenees zugtaj baidag ter ni muhulruu zamnaj baina. ee huurhii,.
MAN bol luivarchin,alban tushaaliin heneetnuudiin nam buyu buleg
АН=АНУУСНЫ НУХ
Эрин цагийн алдарт хүмүүн, энэ үеийнхний бахархал, эцэс төгсгөлгүй авьяастнуудын эрдэнийн хэлхээ ховорхон бүсгүй заяаг олж төрсөн хүн гэж би боддог. Ийм энгүй авьяастантай нэгэн үед амьдарч байснаараа бахархаж явдаг. Биднийг хүүхэд байхад радиогоор уртын дуу дуулахад яах гэж ингэж хоолойгоо шахаад дуулаад байдагийн бол гэж боддогсон. Харин эмээ өвөө маань биднийг зандран дуугүй байлгаад л сонсдогсон. Хожим 30 гарсан хойноо яагаад ч юм бэ Уяхан замбуу тивийн наран дуугаа дуулахыг нь сонсоод өөрийн эрхгүй нулимс гарч билээ. Түүнээс хойш голцуу гадаад оронд байхдаа энэ сайхан эгчийн дуулсан дууг сонсох тусам эх орон элгэн садан минь зүрх судсанд уусан орж ирэх шиг санагдаж насны эрхээр нулимс дуслуулан шимтэн сонсдог болсон. Ай даа уртын дуугаа сонсохоор сайхан эх орны минь салхи нь үнэртэх шиг л болдогийм даа.
Үүнийг бичсэн хүнд баярлалаа. Сайхан санагдаж байна шүү.
saihan dursamj baina , minii aav Dundgoviin hyn baisan bi hedii hotod torj osson bolov ch hezee ch ochij yzeegyi aaviinhaa nutgiin talaar bol chih sortolzon sonsoj unshaad baidag yum , Mongoldoo ochihooroo Dundgovid ochij yznee
Ямар гоё дурсамж бичсэн бэ. Сайхан санагдаж байна. Ёстой гайхамшигтай дуучин шүү.
joloonii unemlehgui tsagdaad barigdaad NOROVBANZAD guai duulj uguud tsagdaagaas unemlehiig ni avaad ugch baina GENEE.yah gej hudlaa tuuh zohioj bichdeg baina aa.Цэгмид, жолооны үнэмлэхгүй хирнээ тэрэг барьж явсан учир цагдаа журмын хашаа руу авч явах болов....................Тэр үед Өвөрмонголд бүтээсэн, ихэд алдаршиж байсан “Хилэн хар” киноны дууг ганц бадаг дуулаад цагдаагийн гараас үнэмлэхийг нь шувт татан авч байсан гэдэг.
Агуу хүмүүсийн тухай жинхэнэ сайхан нийтлэл уншлаа. Баярлалаа. Норовбанзад, Хайдав гээд үнэхээр агуу, агуу. Тэр Цэгмид үнэмлэхгүй байсан тухайд бол цагдаа зогсоохоор нь мань хүн ажлын ч юмуу иргэний ч юмуу ямар нэг бичиг баримт үзүүлсэн л байж таараа ш дээ. Тэрнийг нь л шувт татан авсан байлгүй. Юм уншаад ургуулан бодож сэтгэж чаддаггүй оюуны хомсдолтой бол битгий сайт майт руу орж уншиж сэтгэгдэл бичиж бай. Ийм тэнэг амьтдыг одоо яанаа. Оюуны хомсдолтой хүмүүст бичиг үсэг, тоо зааж өгдөг тусгай сургуулийг хаавал таарах юм. Чам шиг эргүүг мал бол Цагаан сараар алаад идчихсэн. Жинхэнэ "ааа" чинь чи өөрөө л байна даа.
Оюуны хомсдолтой хумууст бичиг усэг буу хааж он гэдэг Чинь тун унэн уг!Одно энэ зориг гээд байгаа орон гаран амьтанд ямар гайтай амьтан бичиг усэг заагаад огчдог байнаа?Одно харахгуй юу энэ сайтын шинээр гарсан сэдэв болгонд энэ шизотой матар заавал арав хорин уртаас урт санал. бичиж галзуу хуний одрийн тэмдэглэлээ улдээж байж салаад байх жишээтэй!Яааж энэ ялааг устгаж Санаа амранаа айн?естой мэдэх
Bi anh uyahan zambutiviin nar duuni kilip uzeed steelhen hooloin egshig dor tald nai R mandahig haraad g Setgel ih hudluj bilee. Urd n urtin duu sonsdj meddeggui baiv.ta nar Klipii n zaaval uzeerei n zaaval uzeerei
Saihan dursamj baina Bayarlalaa Norovbanzag guaig New York hotod ireed duulahad New York Times deer Ene mongoliin duuchin bol yneheer delhiin hemjeenii Diva baina gej ynelj bichsen baij bilee
Тэр үед Дэлгэрмаа шал дэмий Улс төржөөд л гүйж явсан байхдаа .ээжийгээ тэр ойд нь аваад ч явчихгүй хүний машины зайд суулгаад л гэхдээ Норовбанзад гуай Дуньдговь орох битгий хэл Ховд орсон ч газардахгүй л дээ.
Цагдаа мудаак гэж . Одоо яасан бол ? Тэрнээс агуу хүний сайхан мэдээ.
Etseg uvugdoos zayasan engui tansag urtiin duu,ene bol bidnii ahui bidnii baharhal.Yamar ch mongol hun ter dotroo harid yavj uzsen,nutgaan sanasan hen bolovch urtiin duunii tseel saihan shuranhaig sonsood setgel uyarahgui baihiin argagui.Samsaa sharhiraad nudend nulims tsiilegneed irdeg yum daa.Nutgaan sanasan huu,aav eejiigee ahan duusee sanasan setgeliig gants devteej ugdg uvidas.Ene uvidas mongoloos uur haana ch bhgui,mongol hunees uur hen ch urtiin duunii shuranhaig setgeldee ingej shingeej chadahgui,ene bol bidnii mun chanar
Aav mini urtiin duug mash saikhan duuldag hun bsn,aaviinhaa duug ahiad gantshan udaa sonsoh yumsandaa
Энэ дурсамжийг Пунцагийн хүү зураач Цэгмидийн яриаг уран зохиолын хэлбэрт оруулан бичжээ. ийм үйл явдалыг мэдэхгүй болсон одоо цагийханд сайхан л дурсамж болжээ. Норовбанзад дуучны Дэрэн сумын Улаанбулан,аймгийн соёлын ордонд дуулж байх үес нь мэдэх, зураач Цэгмидийг Жигмиддулам эрхлэгчтэй аймгийн урчуудын салбарт ажиллаж байх үеийг нь тодорхой мэдэх амьд сэрүүн байгаа ганц нэг хүний ярих нь уран зохиолын бичлэг нь арай ихдэж үнэнд нийцэх нь тааруу л болждээ гэцгээнэ
Энэ нэг ядаргаатай ялаа шумуул шиг сэдэв болгон дээр тэнэгтэж "Ардчилсан хужаа"гэж байгаад урт нуршсан галзуу хуний одрийн тэмдэглэл шиг юм бичээд байдаг солиотой зориг гэдэг шумуулыг ялааны алуураар цохиод алчихмаар санагдаад загатнаад сууж болохоо больлоо таминээ яаадын билээ?
Ene nuhriig hen be gedgiig ni l harchihmaar bna. Yadargaatai muu novsh
Санаа чинь зөв, даан ч болилоо гэдэг үгээ зөв бичиж чадахгүй л амьтан юм даа чи!!!!!!!!!!!!!!
oo ene zorig geed baigaa nohriig alaad hereggui hoorhii nogoo ardchilal geech yum chin huniig iim bolgochihdog yum sain emnuuleh heregtei dee 2016 ond ardchilagchdiig songohgui zailuulchihval ene met humuusiin ovchin ayandaa zugeer bolno
Сайхан нийтлэл байна. Норовбанзад хэмээх хүний дээд гайхамшиг сайханыг дууг нь бүү хэл нэрийг нь сонсоод л хамар шархирдаг юм даа. Хүмүүн заяатад үзэсгэлэн төгөлдөр гоо сайхан баяр баясгалан цацруулах гэж төрсөн охин бурхан шүү.
ЗӨВ ШҮҮ
ХОТЫН ТӨВД 5-Р ХОРООЛОЛД ХАГАС ПОДВОЛД СУРГАЛТ ДАМЖАА,ОЁДОЛ,СТУДИ,ЖИЖИГ ҮЙЛДВЭРЛЭЛ,БУСАД ҮЙЛ ЯВУУЛАХАД ТОХИРОМЖТОЙ ӨРӨӨНҮҮДИЙГ ТҮРЭЭСЛҮҮЛНЭ 91645494,99755949
Чи одоо бас нэг орон гаран амьтан бизнесийн зарлалаа хийх газараа млн оловоо?Ичиж зовно гэдэгээ буур мартчихсан ийм эргуу хонинууд яааж яваад ингээд харилцаж санал сэтгэлээ солилцдог газар дар наагаад явдаг байнаа?
Би, Норовбанзад гуай, таны бага насандаа дуулж явсан төрөлх тал нутаг тань төрсөн охиноо их л хүлээсэн байна, та ая дуугаа өргөж нутаг ус, тал хээрээ нэг баярлуулна уу хэмээв. Ih duuchniig zuv argadsan bn.
Норовбанзад гуайн хоолой бол давтагдашгүй гайхамшиг. Би түүний дуулсанаар "Уяхан замба тивийн наран"-г өдрийн цайны цагаараа сонсож амардаг. Үнэхээр өөрийн эрхгүй огшиж самсаа шархирдаг шүү
Saikhan dursamjtai uldjee aztai yumaa
дэрэнгийн талд дэлхийн дуучныхаа дуу хоолой дур хүслийг үзсэн хэрэг үү
Uneheer saihan setgel hudulgusun dursamj bna. Gaihaltai. Neg yum dutuu sanagdaad bna. Haidav guai whisky-gee ugsun u? 3 duu duuluulsan 3-iig avna gehgui dee hehe life is wonderful. Mongol hun bolj tursundu baharhaj bnaa. Tur zuuriin amidraliin dutuu gatsuu bh l yum. Uudrug baitsgaayaa. Aldart duuchin bas busad burhad burhnii ornoos bidniigee demjij bgaa gedegt itgeltei bnaa
Saihan wm unshij setgel bayaslaa. Tand bayarlalaa.
НОРОВБАНЗАД ГУАЙ БОЛ ҮЗЭГДЭЛ, ГАЙХАМШИГ. БИД ЭНЭ АУГАА УРТЫН ДУУЧИНТАЙ НЭГ ЦАГ ҮЕД АМЬДАРЧ, АМЬДААР НЬ СОНСОЖ БАЙСАН НЬ БАХАРХАЛ ЮМ ДАА. ЭНЭ БОЛ АМЬД ТҮҮХ.
ийм сайхан дурсамж бичсэнд чин сэтгэлээсээ талархаж байнаа танд энэ хорвоогийн хамгийн сайн сайхныг ерөөе
дахинидахин уншмаар ,унших бүрд самсаа шархирна
Сайхан дурсамж бна Амьдад нь биeнээ хайрлахгүй юмдаа өид
-Би тэгэхгүй бол явахгүй, ингэхгүй бол явахгүй нь юу ч билээ дээ, -Алтанхуяг ч тэр 2-той суудал булаацалддаг нь юу ч билээ дээ, -Хүн гэдэг яг тулахаараа өчүүхэн л байдаг юм байна даа, -Аймаг намайг ингээгүй, тэгээгүй гэдэг ч илүүдэж. -Ийм ч учраас аймгийнхан угтахгүй тосохгүй байсан юм болов уу даа,