Автозамын түгжрэлийн асуудал хяналтаас гарлаа. Нийслэлийн иргэд ихэнх цагаа зам дээр өнгөрүүлэх болов. Хоёр гуравхан жилийн өмнө гэрээсээ 30 минутын өмнө гараад хүүхдээ сургууль, цэцэрлэгт нь хүргэж өгдөг байсан иргэд одоо 1-2 цагийн өмнө гарах шаардлагатай болж байна. Энэ нь эргээд нийгэмд томоохон асуудал үүсгэж байгаа юм. 2012 онд Нийслэлийн Засаг дарга асан Э.Бат-Үүл дугаарын хязгаарлалтыг хэл амтай ч гэлээ нэвтрүүлснээр тухайн үед түгжрэлийг 20-30 хувь бууруулж байлаа. Түүнээс хойш түгжрэлийг бууруулах асуудлаар бодитой ажил, тушаал, шийдвэр нэг ч гарсангүй. Нийслэлийн хүн амын тоо нэмэгдсээр. Япон, Солонгосоос орж ирэх импортын автомашин хэдэн мянгаар тоологдож байна. 2012 оны судалгаагаар 200 мянган машин замын хөдөлгөөнд оролцож байсан бол 2018 онд энэ тоо 2-3 дахин нэмэгджээ. Жилд гаалиар 40 мянга орчим автомашин орж ирдгийн 80 орчим хувь нь Улаанбаатар хотод бүртгэгдэж байна. Одоо яг л энэ цаг үед дугаарын хязгаарлалт шиг бодит шийдвэр нийслэлчүүдэд ус, агаар шиг хэрэгтэй байна. Өнгөрсөн онд Нийслэлийн Засаг дарга С.Батболд түгжрэлийг бууруулах асуудлаар 70 дугаар тогтоолыг баталсан. Энэ тогтоолын дагуу ажлын хэсэг байгуулж, одоо түгжрэлийн эсрэг бодлого боловсруулж байна. Тэдний хийж хэрэгжүүлж буй ажлуудтай нь танилцахад түгжрэл буурна гэсэн дүр зураг үнэндээ харагдсангүй.
НЭГ УУЛЗВАРТ ТЭМДЭГ ТЭМДЭГЛЭГЭЭ ХИЙХЭД 50 ГАРУЙ САЯ ТӨГРӨГ ЗАРЦУУЛНА
Ажлын хэсгийнхэн нийслэлийн хамгийн их түгжрэл үүсгэдэг дөрвөн хэсэгт шар дөрвөлжин тэмдэглэгээ хийхээр болжээ. Үүнтэй Нийслэлийн Засаг дарга С.Батболд танилцаад арваннэгдүгээр сарын 1-нээс хэрэгжүүлэхээр болсон байна. Цэцэг төвийн уулзвар, Цаг уур, орчны шинжилгээний газрын уулзвар, Төв музейн уулзвар, МУБИС-ийн уулзвар тэмдэглэгээгээ байрлуулна. Энд программ хангамж, камер тохижуулалт гээд нийтдээ 200 гаруй сая төгрөг шаардлагатай байсныг НЗДТГ-аас шийдвэрлэж, “Улаанбаатар зам арчлалт” компани гүйцэтгэж байна. Нэг уулзварт тэмдэг тэмдэглэгээ хийхэд 50 сая төгрөг зарцуулж байгаа. Цаашид ачаалал ихтэй уулзваруудад энэ тэмдэглэгээг хийнэ. Энэ асуудлаар Цагдаагийн дэд хурандаа н.Эрдэнэбат “Замын хөдөлгөөний ачаалал ихэссэнтэй холбоотойгоор зөвшөөрсөн гэрэл дохио нь ассан боловч тухайн чиглэлийн замд тээврийн хэрэгслийн хөдөлгөөн удааширсан, түгжрэл сааталтай байхад “Зогс шугам”-ын ард зогсолгүй уулзварт орж, хөндлөн чиглэлд яваа тээврийн хэрэгслийн хөдөлгөөнд саад учруулж бусад чиглэлийн тээврийн хэрэгслийн хөдөлгөөнийг хаадаг, түгжрэл саатлыг механикаар үүсгэдэг зөрчил манай жолооч нарын дунд их байгаа юм. Тэмдэглэгээ хийснээр энэ механик түгжрэл алга болно” гэж байв. Тэд ингэж түгжрэлийг бууруулна гэж ярьж байна. Улаанбаатарын автомашины тоо нэмэгдэж, шинэ зам баригдаагүй, тэгээд хүссэн нь машинтай болж, хүссэн цагтаа машинаа унаад гарч байгаа энэ цаг үед тэмдэг тэмдэглэгээ зэрэгхэнээр автомашины түгжрэл буурна гэвэл эндүүрэл болно.
АЧААНЫ АВТОМАШИНАА 2-3 ЖИЖИГ ТЭРГЭЭР СОЛЬЧИХВОЛ ТҮГЖРЭЛ НЭМЭГДЭНЭ
Тэдний ярьж буй дараагийн шийдэл нь худалдаа үйлчилгээний газрын түгээлтийн автомашинуудыг цагийн хязгаарлалттайгаар хөдөлгөөнд оролцуулна. Автомашиныг 3.5 тонноос бага, 3.5 тонноос их. Е, С ангилал буюу чиргүүлтэй автомашин гэж ангилжээ. Хэрэгжилт нь 2019 оны нэгдүгээр сарын 1-нээс эхэлнэ. Худалдаа үйлчилгээний газрын түгээлтийг 21:00 -07:00 цагийн хооронд явуулах юм. Мөн ЗТХЯ-тай хамтран ачаа тээврийн автомашинуудад JPS суулгах юм байна. Үүний зардлыг ч 2019 оны нийслэлийн төсөвт суулгахаар болжээ. Энэ нь эргээд түгжрэл бууруулахад нэрээр хэн нэгний шахаа, бизнес болж орж ирэх вий гэсэн хардлагыг төрүүлж байгаа юм. Мөн ачааны тэргийг хориглох гэж байгаа нэрээр микроавтобус, суудлын тэрэгнийхээ тоог нэмчих асуудал гарч ирнэ. Тухайлбал, хувийн хэвшлийнхэн том оврын автомашинаар явахгүй 2-3 жижиг тэргээр бараагаа зөөгөөд эхэлбэл энэ асуудал түгжрэлийг сааруулах биш бүр ч нэмсэн хэрэг болно. Мөн орон нутгаас захуудад хийх бараа таталтын автомашиныг 07:00-22:00 цагийн хооронд явуулахгүй байхаар шийдвэрлэсэн. Энэ шийдвэр нэг сарын хугацаанд үргэлжилж байгаа хэдий ч захуудын ойролцоох автозамын түгжрэл багасах биш харин ч нэмэгдсэн үзүүлэлттэй байна.
12 РАДИОГООР ЗАМЫН ТҮГЖРЭЛИЙГ ЗАРЛАХ ГЭНЭ
Мөн түгжрэлийг бууруулах ажлын хэсгийнхэн автозамын хөдөлгөөний ачааллын мэдээллийг богино долгионы радиогоор жолооч нарт хүргэдэг болохоор ярьж байна. Одоогоор 96.3, Р3 зэрэг радиогоор мэдээллийг хүргэж байгаа. Арваннэгдүгээр сарын 1-нээс эхлэн нийтдээ 12 радиогоор явуулахаар болсон байна. Богино долгионы радио сонсч байгаад хөдөлгөөнд оролцдог жолооч нар одоо хэд бол доо. Ийнхүү автозамын түгжрэлийн асуудалд нийслэлээс хийж хэрэгжүүлж байгаа ажлууд нэг л таалагдахгүй байгаа юм. Зураас зурж, GPS байрлуулж, радиогоор зарлаад замын хөдөлгөөн буурна гэвэл хэцүү л дээ. Тэгснээр сүүлийн үед автомашиныг тэгш сондгойгоор хөдөлгөөнд оролцуулах талаар ярьж байна. Тэр нь л одоогийн нөхцөл байдалд яг таарч, түгжрэл бууруулж магадгүй гарц юм. Улаанбаатар хотын автозамын ерөнхий сүлжээ нь 349 мянган хүн амтай, 10.044 автомашинтай буюу хүн амын ердөө 2.9 хувь нь автомашинтай байхаар баригдсан. Гэтэл одоо ачаалал хэд дахин нэмэгдээд байна.
Экспертийн үг
Тээврийн цагдаагийн газрын Хяналт, хөдөлгөөн зохицуулалтын албаны дарга хурандаа Ч.Жаргалсайхан: ЛОЖИСТИК ТӨВҮҮДИЙГ ХОТЫН ЗАХ РУУ ГАРГАХ ХЭРЭГТЭЙ
-Худалдааны төвүүдэд ачааны автомашин оруулахгүй болсноор асуудал их гарч байна. Ингэж хориглосноор ачаалалд нөлөөлөх нь нөлөөлнө. Гэхдээ бид иргэдээ бодсон шийдвэр гаргах нь зүйтэй. Тухайлбал, Ховд аймгаас нэг ачааны машин ирээд 10 гаруй хоног зогсч байж ачаа нь гүйцдэг. Тэгсний дараа хөдөлдөг. Тэгэхээр цаг зааж хориглочихоор хүндрэл үүсч байна. Харин Драгон, Амгалан гээд ложистик төвийг хотын зах руу гаргах хэрэгтэй. Зам тээвэр хөгжлийн яам, НИТХ үүнийг бодлого хэрэгжүүлбэл жинхэнэ бодит ажил болно. Түүнээс биш цагдаагийн байгууллага нийгэмд олон жил тогтсон энэ зүйлийг торгож шийтгэж, зохицуулна гэдэг нэг талдаа хүндрэлтэй байна.
Нийслэлийн Зураг төслийн хүрээлэнгийн дарга Ч.Рэгзмаа: НАЙМАН ЭГНЭЭТЭЙ ХӨГЖЛИЙН ЗАМ БАРИХААР ТӨЛӨВЛӨСӨН
-Бид автозамын түгжрэлийг бууруулах дунд хугацааны мастер төлөвлөгөө боловсруулсан. Улаанбаатар хотын түгжрэлийн асуудлыг томоор нь авч үзэх хэрэгтэй. Тээврийн хэрэгслийн эрэлтийн загварчлалыг манай байгууллага анх удаа хийж байна. Улаанбаатар маань урдаасаа сунаж тогтсон байдал нь автозамын хүртээмжийг улам багасгаж байна. Бидний судалгаагаар Чингисийн өргөн чөлөө, Энхтайваны өргөн чөлөө, Хувьсгалчдын гудамж дээр хамгийн их ачаалал бий болдог. Энэ байдлаараа байвал 2025 онд бид автозамын түгжрэлээ дийлэхгүй болно. Тиймээс шинээр автозамыг бий болгох шаардлагатай. Хөгжлийн замыг найман эгнээтэй барих шаардлага гарч байна. Энэ талаар бид мастер төлөвлөгөөндөө тусгаад байна.
Т.Батсайхан
Эх сурвалж: “Зууны мэдээ” сонин
Сэтгэгдэл0
Эргүү малуудаа бэлэн site дээр дэлхийн түгжирлын түүхыг бичсэн бгаа шүүдээ..1980 оны Индонез Филиппин гм..бүгд эцэстээ тэгш сондгой дугаартаа ороод бүр таг болж байж дүүжин хурдны зам тавьж байж гарсан бгаа шүү дээ..хэдэн үг гадралдаг бол уншаачээ эргүү. Малууд мнь..хурдны замгүй газарт түгжрэл л ноелно шүү дээ..
Эргүү малуудаа бэлэн site дээр дэлхийн түгжирлын түүхыг бичсэн бгаа шүүдээ..1980 оны Индонез Филиппин гм..бүгд эцэстээ тэгш сондгой дугаартаа ороод бүр таг болж байж дүүжин хурдны зам тавьж байж гарсан бгаа шүү дээ..хэдэн үг гадралдаг бол уншаачээ эргүү. Малууд мнь..хурдны замгүй газарт түгжрэл л ноелно шүү дээ..
Эргүү малуудаа бэлэн site дээр дэлхийн түгжирлын түүхыг бичсэн бгаа шүүдээ..1980 оны Индонез Филиппин гм..бүгд эцэстээ тэгш сондгой дугаартаа ороод бүр таг болж байж дүүжин хурдны зам тавьж байж гарсан бгаа шүү дээ..хэдэн үг гадралдаг бол уншаачээ эргүү. Малууд мнь..хурдны замгүй газарт түгжрэл л ноелно шүү дээ..
Эргүү малуудаа бэлэн site дээр дэлхийн түгжирлын түүхыг бичсэн бгаа шүүдээ..1980 оны Индонез Филиппин гм..бүгд эцэстээ тэгш сондгой дугаартаа ороод бүр таг болж байж дүүжин хурдны зам тавьж байж гарсан бгаа шүү дээ..хэдэн үг гадралдаг бол уншаачээ эргүү. Малууд мнь..хурдны замгүй газарт түгжрэл л ноелно шүү дээ..
Эргүү малуудаа бэлэн site дээр дэлхийн түгжирлын түүхыг бичсэн бгаа шүүдээ..1980 оны Индонез Филиппин гм..бүгд эцэстээ тэгш сондгой дугаартаа ороод бүр таг болж байж дүүжин хурдны зам тавьж байж гарсан бгаа шүү дээ..хэдэн үг гадралдаг бол уншаачээ эргүү. Малууд мнь..хурдны замгүй газарт түгжрэл л ноелно шүү дээ..
МАН-ын метро барих амлалт юу болсон бэ?
хаана 8 эгнээ зам барих гээд байна аа үлгэр ярьж байхаар мөнгө зарахгүйгээр хийчих ажлуудаа хийлдээ нэг юм хийнэ гэхээр дандаа л мөнгө хусах юм хийхийн
сайн байцгаана уу? НААДАХ ШАР ӨНГИЙН БУДГАА 2УРСГАЛТАЙ ЗАМУУДЫНХАА ЗААДСЫГ ТОДОТГОЖ ТЭЭВРИЙН ХЭРЭГСЭЛ БАРИГЧ НАРТАА, ЖОЛООЧ НАРТАА АЮУЛГҮЙЛТИЙНХЭЭ СЭРЭМЖИД АНХААРАХАД , ТУС ТУСЫНХАА БУЮУ ӨӨРСӨД ӨӨРСДИЙНХӨӨ ЗАМААР ЯВЦГААХАД НЬ ДЭМ ӨГӨХ ОЛГОХ ХЭРЭГЦЭЭТЭЙ ШААРДЛАГАТАЙ ЗҮЙЛД НЬ ХЭРЭГЛЭЭЧЭЭ. ЕР НЬ ИНГЭХЭД МАНАЙ МОНГОЛЫН ДАРДАН ЗАМ ДЭЭРХ ТЭМДЭГЛЭГЭЭНҮҮД, ЗАМ ДЭЭРХ ЗУРААСУУД, ШУГМУУДЫН АЧ ХОЛБОГДОЛ, ТЭДГЭЭРИЙН ӨНГӨ ЗААГДДАГИЙН АЧ ХОЛБОГДОЛ, ӨГӨГДӨЛ ЗЭРГИЙГ НЬ ЗАМ ТЭЭВРИЙН МЭРЭГЖИЛТЭЙ ХҮМҮҮСЭЭС ХЭН НЬ ХАРИУЦААД ЗАМУУДАД ХИЙЛГЭЭД БАЙДАГ ЮМ БЭ ИНГЭХЭД. ҮНЭНДЭЭ БОЛ, ДИЙЛЭНХ ОЛОНХ УЛС ОРНУУДАД ТОГТЧИХСОН, ХААНА Ч, АЛЬ Ч УЛС ОРНЫ ТЭЭВРИЙНЗАМУУДААР ЯВАХАД ИЖИЛ ОЙЛГОДОХУУН АГУУЛГА БҮХИЙТЭЙ ТОГТСОН ТЭМДЭГЛЭГЭЭ ТЭМДЭГТҮҮД ГЭХЧЛЭНГИЙН ХЭМЖИЛ ЗҮЙ МОНГОЛЫН ДУРЫН ЗАМД ҮЗЭЭД ГАНЦЫГ Ч ГЭСЭН ГАРГААД ХЭЛЭЭД ТАЙБАРЛААД ӨГЬЕ ГЭХЭД БАЙДАГГҮЙ Л БАЙХГҮЙ ЮУ. ҮҮНИЙГ БОЛ ХАРАМСАЛТАЙ АГААД ХАРУУСАЛТАЙГААР БАРДАМ ХЭЛНЭ. УЧИР НЬ, би гээч этгээд МОНГОЛ ДАХЬ АВТО ТЭЭВРИЙН ХЭРЭГСЛИЙН ЗАМУУДАА ХАРСАН ҮЗСЭН.
ЗАМУУДЫН ОГТЛОЛЦООГ ИНГЭЖ ШАРААР, ТЭГЭЭД БҮҮР ТООНОЛЖЛООД БУДЧИХДАГ ЯАЖ БАЙГАА ЮМ БЭ. ЭНЭ ТЭГЭЭД ЗАМЫН ХӨДӨЛГӨӨНД ЯМАР УТГАТАЙ, УЧИРТАЙ, ЗҮЙТЭЙ, ЯАХЫГ, ХЭРХЭХИЙГ ЖОЛОО БАРИГЧДАД ХЭЛЖ СЭРЭМЖЛҮҮЛЖ БУЙ ЮМ БЭ. ОГТЛОЛЦЛЫН ТАЛБАЙН ЗАМААРХ ХЭН НЬ ХААШАА АЛИУГААР ХААГУУР ЯАЖ ХЭРХЭН ЯВАХЫГ ҮЗҮҮЛЖ ЗААСАН ШУГМУУД ОГТООСОО ЭНД ЧИНЬ АЛГА. ХӨӨЕ, МОНГОЛЫН ТӨРД, МОНГОЛЫН ЗАСГИЙН ГАЗАРТ БҮГСЭН УСАН ТЭНЭГҮҮДЭЭ, УХААНГҮЙ ЭТГЭЭДҮҮДЭЭ, ЗАМ ТЭЭВРИЙН ЯАМНЫХААН МОНГОЛЧУУДЫН ТӨРИЙН МӨНГӨ САНХҮҮГ БИТГИЙ ШАМШИГДУУЛААД БАЙ. ЭНЭ ЗАМААС БОЛЖ, ЭНЭ ИХ ОСОЛ, АВААР, ОНХОЛДОЛТ, МӨРГӨЛДӨЛТ, МӨРГӨЛДӨӨН, ЭНДЭЛ, МАШИНЫГ ЯВУУЛАХААС ӨӨР ИДГҮЙ ШИДГҮЙ ТЭЭВРИЙН ХЭРЭГСЭЛ БАРИГЧДААС БОЛЖ ХАМАГ ЦУХАЛ ХӨДӨЛЧИХ ЮМ. ЗАМ ТЭЭВРИЙН ЯАМНЫХААН, АЛИВААГ ЖИН ТАН АГААД АГУУЛГААР НЬ ОЙЛГОДОХУУНААР НЬ ЗҮЙГЭЭР НЬ ХИЙЖ БҮТЭЭХЭД ЯДААД БАЙХ ЮУ БАЙНАА. ТА НАР ДУНД МЭРЭГЖЛИЙН Ч, МЭРЭГЖИЛДЭЭ МЭРЭГШСЭН НЭГ Ч БҮҮР ГАНЦ ШИРХЭГ Ч ХҮН БАЙДАГГҮЙН БАЛАГ НЬ ЭНЭ ХИЙЖ БУЙ #АЖИЛ ГЭЭД ХИЙГЭЭД БУЙ ЭНЭ ХАРАГДАЖ ҮЗЭГДЭЭД БУЙ# #БАНТАНГААС ДОЛООН ДОР ЗҮЙЛ ЧИНЬ#
ХЭРЭГ АЛГА. ХАЙРАН ЦАГ, ЗҮГЭЭР Л ҮРЭЭД ХАЯЖ БУЙ ЯМАР Ч АШИГГҮЙ ӨГӨӨЖГҮЙ НҮНЖИГГҮЙ ХАЙРАН ХӨДӨЛМӨР, ХАЙРАН ЗАРДАЛ ЗАРЛАГА МӨНГӨ САНХҮҮ. ЁСТОЙ НЭГ НЭЭРЭЭ ЮУ Ч ГЭХЭВДЭЭ. БҮҮР ГАЙХАШРАХ ЮМ.