Монгол улсын таван хүний гурав нь "Дарга" буюу түшмэл болчихлоо. "Дарга" болох хүсэлээр мэрмэлэл одоо "Дон" болж хувирлаа. Дарга болох дон нь Төр засгийн бүх шатны орон тоог элдэв арга тайлбараар нэмэх хөшүүрэг болон хувирчээ.
Монголын яамдад (19) гурван ажилтан тутамд нэг даргатай зарим яаманд хоёр хүний нэг нь дарга "Цолтой" бөгөөд 2013 онд 800 хүнээр түшмэдийн орон тоо нэмсэн бол 2013 онд 3000-ыг нэмэх хүсэлтийг засгийн тэргүүн нь УИХ-д тавьсан билээ.
Манай 1000н хүнд жараад түшмэл ноогдож байгаа бол Японд 17.9, АНУ-д 22 , Финляндад 24.8 оногддог байна. "Түшмэлжсэн" орнуудын Тэргуүн байранд Монгол орохоор ажээ.
Яам тамгын газарт ядаж "Хурган" гэгдсэн дарга болж чадаагүй бол төрийн бус олон нийтийн байгууллага санаачлан "Дарга" болж бас тамга хийлгэж авна. Тийм байгууллагууд манайх шиг бага жижиг айлд 10000 гаруй байгаа ажээ. Түүн дээр баталгаатай, баталгаагүй академиуд, хувийн голдуу дээд сургуулиуд цөм л "Даргатай". Тэнд багтсан багтаагүй бас намууд байгуулж дарга нь болцгоодог.
Одоо бүртгэлтэй нам гэхэд л 22 байгаа нь цөм л дарга, тэргүүлэгчид, ерөнхий болон жирийн нарийн бичгийн даргатай байгаа. Ийнхүү түшмэлжсэн улс хөгжих ёстой бол манайх аль хэдийнэ "Азийн бар" улс болчихсон байхсан. Ганц нам Монголоо удирдан хөгжүүлсээр ирсэн хугацааны 1/3-тэй тэнцэх урт хугацаа өнгөрлөө.
Долоохон хүн нэг намын улс төрийн товчоог, долоохон яам улсын аж ахуй, соёл, батлан хамгаалах үйлсийг удирдаж байсан бол одоо 76 гишүүн УИХ-г бүрэлдүүлж, нэг хүн Ерөнхийлөгч, нэг хүн Ерөнхий сайдын өндөрлөг дээр сууж байгаа билээ.
Гэтэл УИХ-н гишүүний нэлээд нь "Дан дээлтэй" гарсан юмсан дараа болов уу яагаа бол гэдэг шиг "Давхар дээл" өмсцгөөгөөд улсын 19 яамны 17-гынх нь сайд болоод "2 сандалд" нэг биеэр "ээлжлэн" суусаар арван хэд дэх жилийн нүүр үзлээ. Тэр дээлээ тайлах гэж оролдоод бардаггүй хичнээн зовов доо!
"Дарга" дийлэнх нь болсон улс хөгждөг юм бол хөгжихөөр хугацаа өнгөрлөө. Гэвч "Шилжилтийн" гэж авгайлсан үе нь дуусаагүй л бололтой. Улсын гадаад өр өмнөх үеийнхээсээ давж гараад байна 100 гаруй мянган хүн эрхэлсэн ажилгүй, хүн амын 30 гаруй хувь нь ядуу амьдралтай, нийслэл хотын хогын зөвхөн нэг цэг хогийн Улаан чулуутын хогоор гэхэд л 400-700 хүн өл залгуулж (2007 он) тараншейнуудад 2006 онд 1700 хүүхэд тал хувь нь тэнд төрж өсөөд толгой хоргодсоор байгаа ажээ.
Яагаад ийм байна вэ? гэвэл олон юм ярьж болох боловч нийгэм маань "Түшмэлжиж", түшмэлүүд маань "Түшмэл" өвчинд нэрвэгдээд тэр өвчин нь ужгирчихаад хүн ардаасаа тасарчихжээ. Тэр өвчин нь 20 төрлийн бараг эмчилгээгүй бас халдвартай гэж болно.
Нэгд: "Намчирхал түүнийг дагалдсан нутгархал" өвчин. Сонгуульд олонхын суудал авсан нам төр, засгийн албанд намынхаа гишүүдийг, тэд нь нутгийнхаа танил, төрөл садангаа татаж авдаг болсоор удлаа. Бас танил талаа хөдөөнөөс ч татна. Ард түмэн тэсч ядаад "Төрийн алба биш төрлийн алба боллоо" гэсэн дүгнэлт хийлээ.
"Нам төвтэй нийгмийг төр төвтэй нийгэм" болгоно гэж дэвшүүлсэн уриа нь "Орон бүхний үгээгүйчүүд нэгдэхтүн" гээч шиг болчихллоо. Энэ хүнд өвчнөөс чөлөөтэй түшмэд өдрийн од шиг цөөрч, бас нэлээд нь "өшиглүүлчихжээ"
Хоёрт: "Авилгажих" өвчинд онош хэрэггүй дээр доргүй нэрвэгдлээ. Авилга авагчид бол эгэл хөдөлмөрчид биш түшмэлүүд (их, багагүй) юм. Сайд болоход хагас саяас доошгүй төгөргийн авилга атгуулдаг болсныг УИХ-н нэг гишүүн зөвшөөрч хэвлэлээр мэдэгдэж байсан билээ. Авилгажилтын талаар одоо олон нийтээрээ мэдэх болсон илэрхий "өвчин" тул нуршилтгүй "Авилгажсан 20 жил" гэдэг нийтлэлдээ ч би тодорхой бичсэн.
Ахин нуршихаас түдгэлзье. Харин авилгажилтаас салах хоёр л зам бий. Нэгд 20 жил өвчилсөн зарим нь авилгажилтын архагуудаас салж, эрүүл хүмүүсээр төр, засгийн албыг хаалгах, хоёрт нь авилга өгөхгүй байх хатуу зарчмыг иргэд өөрсдөө баримтлах нь чухал бөгөөд авилгачдыг тухай бүр илчлэж сурах ёстой болно. Мөн авилгачдыг нэр дэвшүүлбэл сонгохгүй байх.
Гуравт: "Хүнд сурталжих өвчин" халдаагүй "дарга" үзээд өгье гэсэн ч ховор болжээ. Хүнд суртал нь авилга авахад түлхээслэх хөшүүрэг болж түшмэдүүдэд ашиглагддаг байна. Хүнд суртал гаргах шалтаг нь хөдөлмөрчин хүний өргөдөл, хүсэлт, баримт бичиг дээр зөвшөөрлийн гарын усэг зурах тэp үед тод илэрдэг.
Элдэв шалтгаанаар зөвшөөрөл өгхөөс гэдийж гарын үсгээ зурахгүй чирэгдүүлхийн цаад утга нь "авилга" өгөхийг шаардаж буй хэрэг юм. Олон яам газар агентлаг дамжиж цөөнгүй хоног "хурган" болон хушуучлагч даргын үүд сахиж царайчлах нөхцлийг сүүлийн хориод жилд ноёрхосон засгийн газрууд түүний удирдлагууд зориуд гэмээр аргаар бүрдүүлж өгсөн юм.
Барилгын асуудлаар гэхэд л 2010 онд 118 хүний гарын үсэг зуруулах гэж зарим үед 480 хоног буюу жил гаруй хөөцөлдөж байж гүйцээсэн барилга ч цөөнгүй байдаг. Гэхдээ авилга егсөн нөхцөлд маш хурдан бүтэх удаа ч олон байлаа.
Сүүлд 56 гарын үсэг зурахаар цөөн болгосон боловч 180 хоног хөөцөлддөг. "Хүнд сурталжих" өвчин бол арга байхгүй л түшмэдийн өвчин юм. Аж ахуйнууд хувьд оччихоод байхад л түшмэдүүд нэмэгдээд байдаг.
Дөрөвт: "Ашиг сонирхлын явцуу бүлгийн өвчин" нь УИХ-аас эхэлээд доод шатты нийт түшмэдүүдэд түгээмэл болж буй өвчин юм. УИХ-ын зарим гишүүн өөрийн болон бүлгийн ашиг сонирхлыг хамгаалах зорилгоор хууль санаачлах юмуу хуульд засвар оруулах, өөрчлөлт хийхэд идэвхийлдэг удаа нэг бус тохиолдсон гэж болно.
Жишээ нь: "Хадгаламж зээлийн хоршооньг тухай хууль" гэхэд 6 удаа засварлагдсан нь гайхалтайгаар барахгүй тэр хуулийг хэрэгжүүлэхэд зарим хүн их ашиг олж, зарим нь хэрэгт орсон билээ. Иймэрхүү үзэгдэл УИХ, яамдад ужгирсан.
Тавд: "Биеэ тоох өөрийгөө ихэд бодох" өвчин залуухан дарга нарт тусдаг бөгөөд хүмүүс "Даргаа даргаа" гээд байхаар өөрийгөө ихэд бодож, биеэ тоон улмаар "Бүхнийг мэдэгч" болох нь цөөнгүй. Мэдэхгүй байж мэддэг дүр үзүүлэн дур мэдэн буруу шийдвэр гаргах удаа ч тийм хүмүүст нэг бус тохиолддог.
Үүнээс нь болоод хүмүүс хохирч ажил унахад хүрдэг. 2005 оны үед Өмнөговьд Гашуун сухайт, таван толгойн нүүрсийг Хятадын өвөр Монголынхонтой гэрээ хийхдээ зах зээлийн үнэнээс хэд дахин доогуур тогтоож ашигт малтмалын нөөц ашиглалын төлбөрийг буруу тооцож дутуу төлж, уурхай орд газрыг ашиглах техник эдийн засгийн үндэслэлгүй гэрээлэх гэхчлэн 10 хууль зөрчиж ажиллаж байсан асуудал хэвлэлд тавигдаж хууль зүйн үндэсгүй гэрээ хийж байсныг нь мэргэжлийн хяналтын газар шалган тогтоож байлаа.
Энэчлэн биеэ тоосон, толгой хоосон түшмэдүүд өнгөрсөн жилүүдэд олширч ихээхэн хохирол улс, нийгэмд учруулсан юм. Гэвч тэд гэмгүй царайлан өнгөрсөөр...
Зургаад: "Дур зоргоороо аашлах, эрх мэдэлээ хэтэрүүлэх" өвчин бол түшмэдүүдийн дунд нэлээд түгээмэл болсон өвчин. Хамгийн энгийн наад захын баримт дурьдахад Баянхонгор, Баян-Овоо суманд Цагаан цахир Гоулд гэдэг Хятадын хөрөнгө оруулалттай алтны компани тэсэлгээний бодис саармагжуулахдаа нуурын ус руу хийсэн.
Гэтэл тэр нуураас ус уусан 64 ямаа хордож үхсэн. (2006 он) Тэрэн шиг мөн аймгийн Байдраг голд Цианитаар алт угаалгаж тэр нь голыг бохирдуулж улмаар Бөөн цагаан нуурт цутгасан гэгчлэн дураар аашлагчдын өвчин нь ялангуяа аймгууд хөдөө нутагт үгээмэл болсоор байна.
Долоод: Өнгөц, үзүүлбэр санаачлагч" болох өвчин сүүлийн үед их газар авлаа. Нэг их шинэ юм санаачилсан хүн болох гэдэг ч юм уу эсвэл үзүүлбэрийн өнгөц аргаар олныг хамарсан юм зохион байгуулж сайрхагчид үнэн хэрэгтээ өөрийгөө дөвийлгөх бас хүмүүсийн түрийвчийг "боловсон мэт" аргаар хоослох чиглэлтэй байх нь цөөнгүй юм.
Ялангуяа ямар нэгэн баяр ёслолын үеэр ийм санаачлагаа дэвэргэдэг байх шиг. Хэрвээ үндэсний баяр ёслолын тохиолдол байхгүй бол гадаадын аль нэг орныхыг зээлдэн дуурайж "Валентиний өдөр", "Пиццаны өдөр" ч гэх шиг "Шоуддаг" болсон нь нэгэн төрлийн өнгөц үзүүлбэр юм.
Жил жилийн бүр дарга голдуу хүмүүсийг тэргүүний шилдэг хүн хэмэзн магтан өргөмжлөж нялуурдаг заншилтай болж байна. "Нүцгэн санаачилгын" ийм идэвхийлэл бол барааны суртчилгаанаас ялгагдахаа больж хүмүүст ямарваа нөлөөгүй, залхаалтын хэлбэрт оржээ.
Хөдөөгийн холын сумууд хүртэл Нийслэлд ирж ойгоо тэмдэглэдэг болсон. Бодвол иргэдийнх нь ихэнх нь хотод шилжчихсэн биз. Тэдэндээ бас алга тосдог шоу ч байж мэднэ.
Наймт: "Хуурмаг сүржин яриа" бол "түшмэд" өвчин бөгөөд сүр бадаруулан ярих, эсвэл сүжигүй муулах аргаар их лут хүн болж харагдах, түүгээр ч барахгүй олныг хөөргөх юм уу тайвшруулах, эсвэл төөрөгдүүлэх уриа дэвшүүлэх зэрэг хэлбэрээр энэ "өвчин" илэрдэг байна.
Хориод жилийн тэртээд: "Төрийг хямралаас гаргана" гэсэн уриаг эрх баригчид дэвшүүлсэн. Гэтэл 20 жилийн турш төр хямарсаар, ерөнхий сайд нь гэхэд л хуулийн хугацаанаасаа өмнө халагдаж солигдож, арваад ерөнхий сайд эзлжлэн суудлаа солив.
"Ядуурлаас гаргана" гэсэн чинь 2005 он гэхэд "шинэ зуун гараад 5 дах жилдээ" ядуурал хөдөөд хүн амын 43%, хотод З6% байхаар барахгүй ажилггүйчүүд 266000 болчихсонд байлаа. Ахиад 5 жил өнгөрч 2010 он гэхэд 35.2% байсан бөгөөд 930000 хүний 100 хүн тутмын 35 нь хоол хүнс хувцас ойр зуурын юмаа худалдан авах чадвар дутмаг байлаа.
Энэ нь өнөөх түшмэдүүдийн хуурмаг, сүржин яриа амлалтын зөвхөн нэг баримт нь юм. Ийм өвчин туссан түшмэд ялангуяа сонгууль болох үеэр их л түгээмэл болсон нь мэдрэгддэг билээ.
Есөд: "Хувиа бодох, эрх тушаал хөөцөлдөх" өвчин юм. Энэ бол өмнөх тогтолцоонд ч байсан өвчин билээ. Гэвч сүүлийн хориод жилд ихээхэн идэвхэлсэн гэж болно. Ийм өвчин ялангуяа "Намуудын тухай хууль" гэдэг арчаагүй хоцрогдмол баримт бичгийг УИХ баталснаас хойш ихээхэн халдвартай болсон.
Нэгэнт л намаас УИХ-ын сонгуульд нэр дэвшүүлдэг болсон юм бол нам байгуулаад үзээд алдъя гэдэг санаа эрх тушаал хөөцөлдөгчид гүнзгийрч хэдхээн хүн амтай манай улсад одоо бүртгэл бүхий 22 нам, бүртэгдээгүй ч өөрсдийн бүлэг "нам" гэж яриагаар маш олон болжээ. Улс орныг хөгжүүлэх, ард түмний амьдрал ахуйг өөд татахад идэвхтэй үүрэг гүйцэтгэх чиглэлтэй гүнзгий сайн бодож боловсруулсан хөтөлбөртэй нам дээр дурдсан 22-ын дотор бараг үгүй байна.
Цөм л "зах зээлийн нийгэм байгуулна" гэсэн ижилхэн утгатай, хэллэг нь жаахан өөр юм ярьцгаадаг болсон. Хоргомчилсон, хуурмаг гоё үг ярьж, яаж ийгээд л УИХ-д суудал олж авахыг, чармайдаг хүмүүс сонгуулийн үеэр "нүүрээ нууж" чаддагүй нь үнэндээ эрх тушаалын төлөөх "хуруу хумсаа маажилт" байсан нь зарим сонгогдсон этгээдийн өнөөх гоё амлалт салхинд хийсэх мэт алга болж хаягддагаар гэрчлэгдэнэ.
Үүний баримт дурдвал даанч урт яриа болох юм. Зарим хүн УИХ-д сонгогдож авахыг өөрийн үйлдсэн зүй бус явдлууд, тэр ч байтугай хээл хахуулиа халхавчлах "бамбай" болгон ашиглаж эхэлдэг нь ч нийтэд мэдэгдсэн билээ. УИХ ч цөөн бус хүнийг "хаацайлалдаа" авсан.
Ийм нөхцөлд УИХ юмуу Цэцэд орж авах нь "нөмөртэйг" мэдрэгчид сонгуулийн үеэр авлига гардуулахыг бүүр гааруулдаг болсон. Зүй нь дөрөв дэх засаглал гэдэг бусдаас хамаат бус хуулийн байгууллагынхаа саналыг хүлээн аваад хэрэв үндэсгүй байсан бол уул хүнээ цагаатгаж, хуулийн байгууллцгатайгаа хариуцлага хатуу тооцож болохсон.
Тэгдэггүйгээс нэг талаар УИХ болон хуулийн байгууллагынх нь нэр хүнд унаж, эрх мэдэл хөөцөлдөж УИХ, Цэцэд орж авахыг чармайгчдын эгнээг өргөтгөж хоёр давхар хохирол учруулсаар ирэв. Ийм нөхцөлд түшмэд болох өвчин гаргаагүй яахав.
Аравт: "Хөшүүн хойрго, хүйтэн сэтгэл" бол биеэ тоосон түшмэлийн архаг өвчин юм. Сэтгэл нь цэвдэгшсэн (дүшевная глухота) түшмэл бол хүний гачигдал, зовлон, бэрхшээлийг ойлгодоггуй, ойлгохыг ч хүсдэггүй учир иргэдийн зүгт хүйтэн бас хөшүүн хойрго хандлага гаргадаг. Тэгэхээр нь авлига горьдоод байгаа юм болов уу гэж хүмүүс боддог.
Өгдөг ч удаа бий. "Намайг хэн хэлэх вэ, нохойг хэн саах вэ?" гэдэг шиг сэтгэхүйтэй болчихсон хүйтэн сэтгэлтнүүд төр засгийн албанд хэрхэвч байж болохгүй ч байсаар, үнэнийг нь хэлсэн ажилтнаа бөөнөөр нь халж сольсоор байдаг баримт хайлтгүй хэвлэл сонинуудад зөндөөн байх боллоо.
Арван нэгд: "Эрх зүй, эрүүгийн хууль зөрчих өвчин" Энэ өвчин нь мэдэхгүйгээсээ болж олдог өвчин юм. Дарга, түшмэл болох донтой мөртлөө тэрэндээ хүрсэн хойно төр засгийн хууль хэрэгжүүлэх үүрэгтэй болно гэдгээ ухамсарлаагүйгээс, УИХ-ын батлан гаргасан өдий төдий хуулиудыг уншиж судлалдаггүйн улмаас "хууль зөрчих" үйлдлийг цөөн бус түшмэгтхийж нэг л мэдсэн хэрэгтний сандалд суухад хүрэх тохиолдолтой тулгардаг.
Тэр үед "амаа баривч" хожимдсон байдаг. Тийм хэргээс үүдсэн өвчнөөс бол гэм зэмдээ тохирсон ялыг эдлэхийг хэлдэг. Гэвч зарим түшмэл тэр гэмээсээ булхайцах, бас авлига өгөх, үгсэх мэтийн элдэв замаар мултрахыг чармайж зарим нь "завшиж" гарсан удаа ч бий билээ. Гэхдээ нэг завшихад боломж байхад хоёр удаа завших нь юу л бол!
Түшмэл өвчнөөс сэргийлэх арга бол үнэнч шудрагын ёс бөгөөд хууль дүрмийг сахиж, ёс суртахуунаар цэвэр байх, "хүмүүнлэг, энэрэнгүй нийгэм байгуулах" үндэстний зорилгод үнэнчээр зүтгэхэд оршино. Өмнө дурдсан арав гаруй төрлийн өвчин бол хамгийн ноцтой бас түгээмэл өвчин юм.
Үүнээс гадна бас нүүр тал харах (разгильдяйство), хов жив хөөцөлдөх (сплетня), цалгардал (расхлябанность), урсгалд нь тавих (текүчесть), хэлбэрдэх (формализм), долгинох (подхалимничество), ёсорхох (педантизм), архидалт (гулянка) гэхчилэн муу зуршилд тушмэл буюу дарга хүн автагдах нь олонтаа тохиолддог үзэгдэл юм.
Эдгээрийн орос орчуулгыг хаалтанд авсан минь учиртай. Яагаад гэвэл хойт хөршид суралцах боловсрол олсон улмаар тэдний дарга, түшмэдүүдтэй нөхөрлөж, хамтран ажилласан олон жилийн үйл явцад халдварласан ийм "түшмэд" өвчин манай ахмад үеийнхэнд ч бас тэднээс залгамжилсан залуу үеийнхэд ч муу нөлөөгөө үлдээсэн нь ажиглагдахаар барахгүй албан үүргээ гүйцэтгэхэд нь "хэрэглүүр" болох тохиолдол гapcaap байгаа нь нийгмийн "сэтгэл бохирдлын" бас нэгэн нян гэлтэй ажээ.
Зах зээлийн харилцаа хөгжсөн орнуудад түшмэл зантан нэг их явгуургүй болж "хөтөч", "гүйлгээч", "зууч", "данжич" чиглэл нэлээн давамгайлах болсон ч гэсэн " авлига" мэтийн муу зуршил амь бөхтэй байгаа зүйл юм. Харин одоо үед бид гадаадынхны алдартай гурван "а" чанарыг л халдааж авмаар байна.
Нэгдүгээрт: Америкийн "а" чанар буюу "ашигч" (прагматизм)
Хоёрдугаарт: Японы "а" чанар буюу "авхаалжит" чанар (предпрприимчиство),
Гуравдугаарт: Хятадын "а" чанар буюу "ажилсаг" (трудолюбия) энэ гурвыг л хүн бүр өөртөө шингээж авмаар байна даа. Тэгвэл ч ашигч, авхаалжтай, ажилсаг (чанартай хүн зах зээлийн нийгэмд захиалгат хүн болж чадна.
Монгол улсын хөдөлмөрийн баатар Л. Түдэв
Сэтгэгдэл0
Uneen
... Ардчилсан нийгмийн мөн чанар нь төвлөрсөн төр засаг байхгүй жалгын нэг үзэл санаагаар өөр хоорондоо тэмцэлдсэн арчаагүй сул дорой засаглалыг илтгэсэн төрийн бүтэц юм.. ... Хүн нэг толгойтой байдаг бол Төр улс ч мөн нэг толгойтой байх ёстой. Тэгэж байж нэгэн тугын дор нэгдэн атаатан дайсныг даран сөнөөж, ард олноо амаржуулах биш үү. !!! Монголчууд эртнээс нааш олон толгойтой гаж нэгнийг арван таван толгойтой атгаалжин хар мангас гэж зүгээр нэг нэрлээгүй юм шүү. Өөр зуураа байлдахад өстөн дайсанд боломж гардаг учраас харийн дээрэмчид , хаяа дэрлэх урвагчид, хужаа цустангууд баярлан хөөрч болох болохгүй аргаар эв эвдрэлцлийг улам бүр даамжруулж гүнзгийрүүлэхийг хичээдэг юм. Үүний нэг тод жишээг олон түмэн одоо харж байна. Их удирдагч Д Сүхбаатар Монгол эх орныхоо төлөө зүтгэсэн шударга журамт хүчирхэг хөх тамгат Монгол эр хүн мөн . Харийн түрэмгийлэгчид Хятад Гамин , Цагаан Бароны дээрэмчдийг устган хөнөөж , Монгол түмнээ нэгэн тугийн доор дахин нэгтгэж чадсан Д Сүхбаатар холч ухаантай баатар эр зоригт хүн тул тусгаар Монгол улсын шинэ түүхийн тулгын чулуу болж өгдөг юм. Суурийг нь нураавал түүн дээр барьсан байшин нь нурна хэмээн ардчилсан хужаа луйварчид бохир тооцоо хийж өмхий аргаа хэрэглэж гүтгэн доромжлохыг санаархан элдвээр оролдовч хад хазсан шүд үйрч унадаг ёсоор үнэн түүхийн өмнө өвдөг сөхөрцгөөх болно. ... Даравч дарайна , булавч бултайна гэдэг ёсоор Монгол эх орон , Монголын ард түмнийхээ төлөө чин үнэнч сэтгэлээр зүтгэсэн Д Сүхбаатарын түүхэн баларшгүй гавьяаг Монголын үр хойч зүрхэндээ үүрд мөнхөд нандигнан хайрлаж явах болно . ... Идсэн эрүү хувхайрч , идүүлсэн бут ногоорох болно.
Deerh comment oo sanaandgui aldaad oruulsan tul arilgaj ugnu uu ! Sonin.mn . uur humuust yavuulj baisan noorog baisan um
Монгол улсын Ерөнхий сайд Эрхэм ноён Алтанхуяг танаа Эрхэм тантай Петербургийн олон улсын эдийн засгийн чуулга уулзалтын үеэр 2014 оны тавдугаар сарын 23-нд хийсэн уулзалтыг үргэлжлүүлэн ярихад манай хоёр улсын удирдагчдын дэмжиж байгаа Монгол ба Оросын хамтын ажиллагааны нэг гол чиглэл болох төмөр замын тээврийн салбарт стратегийн түвшинд хамтран ажиллах тухайд ярилцсан сэдэвт анхаарал хандуулж байгаад талархаж буйгаа илэрхийлье. Монголын төмөр замын системийг хамтран хөгжүүлж, түүний дамжин өнгөрүүлэх боломжийг хэрэгжүүлэх нь бидний нийтлэг эрх ашигт нийцнэ гэдгийг онцолъё. Гэсэн хэдий ч Монголын Засгийн газрын дэмжсэн “Төмөр замыг хөгжүүлэх концепци” ба хоёр талт тохиролцоог Оросын тал нэг бүрчлэн дагаж байгааг үл харгалзан энэ чиглэлд бодит ахиц гарахгүй байна. Концепцийг хэрэгжүүлэгч нь Монгол Оросын хамтарсан компани байна гэж тогтсон. Үүний тулд 2009 онд ОХУ-ын Ерөнхийлөгч Д.А.Медведевийг Монголд айлчлах үеэр “Развитие инфраструктуры” /Дэд бүтцийн хөгжил/ ХХК байгуулсан бөгөөд энэ байгууллагын зорилтыг Монгол ба ОХУ-ын стратегийн түншлэлийг хөгжүүлэх тухай Декларацид тусгасан буй. Ийм хэдий ч өдийг хүртэлх таван жилийн хугацаанд “Развитие инфраструктуры” /Дэд бүтцийн хөгжил/ ХХК нь Монголын Зам, тээврийн яамны зүгээс дэмжлэг байхгүйгээс үүдэлтэйгээр өмнөө тавьсан зорилтыг хэрэгжүүлэх ажлаа эхлүүлж чадаагүй. Ингээд зогсохгүй “Улан-Баторская железная дорога” /Улаанбаатар төмөр зам/ хамтарсан хувьцаат компанийг тэнцвэртэйгээр хөгжүүлэх чиглэлтэй зөрчилдсөн үйл ажиллагаа ажиглагдаж байна. Бодит жишээ болсон «Улан-Баторская железная дорога» /Улаанбаатарын төмөр зам/ ХНН-т шаардлагатай “СЦБ” /сигнализация-дохиолол, централизация-төвлөрөл, блокировка-түгжилт / ба хөдөлгөөнт радио холбоо, системийн тоног төхөөрөмжийг төлөвлөх, ханган нийлүүлэх, угсрах уралдааны (ЦВТ-2014/03 тендер) зохион байгуулалтад илэрхий өрөөсгөл хандсан явдал харуусал төрүүлэм. Үүнээс гадна Монголын хэвлэл мэдээллийн зарим хэрэгсэл Монголд 1435 мм-ийн өргөнтэй төмөр зам тавих тухайд “РЖД” НХН ойлгон нааштай хандаж байгаа мэт мэдээллийг тарааж байна. Энэ мэт мэдээлэлтэй холбоотойгоор “УБЖД” /УБТЗ/-ын Оросын талын багц хувьцааг захиран удирдаж, Монгол Улстай явуулж байгаа төмөр замын харилцаанд Оросын Холбооны улсыг төлөөлж байгаагийн хувьд “РЖД” НХН нь зарчмын хувьд Монголд нарийн царигтай төмөр зам барих шийдвэрийг алдаатай шийдвэр байсан гэж үзэж байгаагаа онцлох шаардлагатай гэж үзлээ. Тодорхой чиглэлд тээвэрлэлтийн зардал буурч байгаа мэт сэтгэгдэл төрж болох ч хоёр системийн ажиллагааг давхар хангахыг даган ачаалал зайлшгүй нэмэгдэхтэй зэрэгцэн Монголын түүхий эдийн салбарын нэг худалдан авагчийн ашиг сонирхлоос хамааралтай байдал нэмэгдэхийг даган эцсийн дүнд богино хугацааны ашгаас ирж болох бүх давуу талыг үгүй болгоно. Ийнхүү Монголын төмөр замд хоёр стандарт нэвтрүүлснээр төмөр замын үр ашигтай сүлжээг тогтвортой хөгжүүлэхэд сөрөг нөлөө үзүүлж ирээдүйд Евразийн интеграцид Монгол Улсыг шийдвэрлэх үүрэг гүйцэтгэх боломж олгох давуу тал бүхий транзит зам байгуулах боломжийг үгүй болгох аюултай. Бидний бодлоор энэхүү боломжийг хэрэгжүүлэхийн тулд 2009 онд байгуулсан Монгол Улс ба ОХУ-ын стратегийн түншлэлийг хөгжүүлэх тухай Декларацид дурдсан зарчмуудыг дагаж мөрдөх зайлшгүй шаардлагатай. Энэ утгаар нэн тэргүүнд хэрэгжүүлэх ёстой зорилт нь “Развитие инфраструктуры” /Дэд бүтцийн хөгжил/ ХХК-ийн оролцоотойгоор “УБЖД” /УБТЗ/ ХНН-т бүрэн хэмжээний шинэчлэл явуулж, Эрдэнэт-Мөрөн гэсэн баруун хойд чиглэлд Улаанбаатарын төмөр замыг уртасгах шийдвэр гаргах явдал юм. Эрхэм ноён Ерөнхий сайд танаа энэ бүхэнтэй холбоотойгоор урт хугацааны ирээдүйд эдийн засгийн болон стратегийн хувьд хамгийн зохистой хандлага болж байгаа “УБЖД” ХНН-т шинээр байгуулагдсан төмөр замын шугамуудыг шилжүүлэн өгөх байдлаар Монголын төмөр замын сүлжээний нэгдмэл байдлын зарчмыг хадгалан үлдэхийн онцгой чухлыг дахин онцолж байна. Таныг хүнэдтгэсэн “РЖД” НХН-ийн Ерөнхийлөгч Владимир Якунин. - See more at: http://politics.time.mn/content/49123.shtml
Улаанбаатар хотын усан хангамжийг сайжруулах нэрийн доор Престиж группэд дарга дарганцар нар давуу эрх олгон ашигийг нь хуваалцахын тулд Туул-Тэрэлж голуудын бэлчир дээр томоохон усан цогцолбор далан хаалт боомт жижигхэн УЦС барихаар дархан цаазтай газрын бүртгэлээс хасуулахаар улайран дайрч эхэллээ.УИХ-аар оруулахаар батлуулахад дөхсөн боловч нутгийн иргэдэд ямарч мэдээлэл өгөхгүй тоохгүй сэм нийлдж нам хэлэлцэн шийджээ.Түшмэл түшмэл хэмээвч Түрэмгийлэн дээрэлхэж болдоггүй Түмэн олон ардыг Түйвэргээн сандрааж болдоггүй Албан тушаалтан хэмээвч Дангаар шиийдэж болдоггүй Аль нэг талд нь Давуу эрх олгодоггүй
Vnen zuil bichijee tand eruul enhiig husie
Tanii bichsen ene oguulegiig ter toriin baiguulagad ajildag yam tamgiin gazar agentlaguudiin darga heltese darga nertei hurgan darga nar unshaad oordiigoo neg haraasai bilee.MHG,Gaali,Gazar tosnii gazar,Hiliin tsereg,irgen haryatiin gazar,tsagdaa er bugd shalgaltaar yavahaaraa omnoos hoshnogo ulaamaar baidal gargana daa deer ueiin noed yavj bgaa yum shig tosuulj avhuulna, hundetgeliin zoog bariulna,arhi uugaad aliagaa aldana,hoorondoo zodoldono,huuhen nehne,er bolovsrol muutai ajilaa medehgui bi bi gej tseejee deldsen nohduud l bna daa beleg guina tulsh benzin avna,ug ajilaar yavj bgaa ene nohduuded hoolnii mongo alban tomilolt tulsh shatahuunii mongo tatvar tologch bidnii burduulsen tosvoos gargaad ogson baimaar yum ene talaar gadaadiin horongo oruulaltai kompanid ajildag mongol ajilchid bugd medej bgaa ene nohduud oorsdooch odoo duurch mongol ulsiin toriin ner hundiig shorootoi hutgaj bgaagaa bodmoor yum,Tudev gui tand eruul enh husii
ТҮШМЭЛЖИХ ӨВЧИН МАШ ИХ ГАЗАР АВСАН ШҮҮ.НЭГ СУРГУУЛИЙН ОЮУТНЫ ХОЛБООНЫХОН ГЭХЭД Л ТЭРҮҮХЭНДЭЭ ПЭЭДГЭР ТҮШМЭДҮҮД. ТҮШМЭЛ БАЙЖ БОЛНО Л ДОО. ГЭХДЭЭ ӨӨРИЙГӨӨ ТҮШМЭЛ БОЛЧИХОВ УУ? ГЭЖ БОДМОГЦОО Л, ДАРГАРХАН, ХҮНД СУРТАЛ ГАРГАЖ ЭХЛЭНЭ. ОЮУТНЫ ХӨНГӨЛЛӨТИЙН КАРТ ТАРААЖ БАЙГААГ НЬ ХАРЛАА. ГАДНАА БААХАН ХҮН ОЧЕРЛУУЛЧИХААД, БАХ НЬ ХАНАЖ БАЙГАА БОЛОЛТОЙ. ЭНЭ МЭТЭЭР ӨӨРИЙГӨӨ ТҮШМЭЛ ГЭЖ БОДСОН МАНААЧ Ч ПЭЭДИЙНЭ, БУСДАД АЛЬ БОЛОХ ГАЙ, ХҮНДРЭЛ ТАРИНА. ӨРӨВДӨЛТЭЙ ҮХРҮҮД...
... Долларын ханшны өсөлт бол тухайн улс орон, ард түмний баялгийн өссөн хэсгийг санхүүгийн аргаар чимээгүй луйвардах , далд үйл ажиллагаа гэж шууд нэрлэж болно. Монгол улсын нэг хүн 2012 онд 1 250 000 төгрөгний цалин авдаг байсан бол ханшны зөрүүгээр 2014 оны 9 р сард 1 850 000 төгрөгний хэмжээнд худалдан авах чадвартай цалин авах ёстой. Тийм үү. ... Тэгвэл 1 250 000 төгрөгний цалин нь 2014 онд тоон үзүүлэлтээр хэвээр байгаа ч 35% ийн төлбөрийн чадлаа алдсан буюу тухайн хүн багаар бодоход 450 000 төгрөгөө алдаад 800 000 төгрөгийн хэмжээнд цалин авч байгаа буюу тухайн цалин бодит үзүүлэлтээр эрс багассан байдлаар тогтоогдсон гэж үзэж болно. ... Өөрөөр хэлбэл Монгол улс урт хугацааны хөдөлмөрийн дүнд бий болгосон баялаг , эдийн засгийн өсөлтөө богино хугацаанд эргэлтгүйгээр алдсан гэсэн үг . Мэдээж үүнийг энгийн хүн сайн ойлгохгүй . Гэхдээ хаана ч ханшны хэлбэлзэл тогтвортой байдаг бол АНУ болон Европын Холбоо санхүүгийн зах зээлд $, Eвро шинээр хэвлэж гаргахад тэр функцээр заавал ч үгүй ханшны уналт ажиглагдах ёстой . Харин Монгол , Украйн , Тайланд мэтийн улс орнуудын үндэсний мөнгөн тэмдэгтийн ханшны огцом уруудалтын улмаас $ , Еврогийн тэнцвэртэй байдал үргэлжлэх болно. ... Улс төр нь эдийн засагтай зайлшгүй уялдах нэг сэжим мөн $ , Еврог оршин тогтнуулахын төлөөх бусад улс оронд зориудаар өдөөх өнгөт ардчилсан хувьсгалын мөн чанар буюу тогтворгүй нийгмийн бүтэц үүсгэх нь АНУ , Европын Холбоонд яагаад амин чухал хэрэгцээтэй байдгийг хүмүүс үүгээр , зарим талаар нөлөөлөх нөлөөллөөр нь ойлгож болно. ... .Ийм нөхцөл үүсгэхэд дотоодын урвагчидыг ашиглан зориуд эмх замбараагүй байдал үүсгэж , буруу бодлого барьж эдийн засгийг унагаах боломжийг гаргаж авдаг . Өнөөдөр Украйн улс ОУВС гаас авах тэр олон тэрбүм $ ын санхүүжилтыг АНУ хийхдээ зүгээр л цаасан мөнгө хэвлээд өгөх ба Украйны баялаг , эдийн засгийн үр нөлөөгөөр АНУ ын $ амь орж баталгаажиж байгаа гэдгийг мэдвэл зохино. … Мөн 2012 онд Ардчилсан хужаа луйварчид урвагчидийн шууд гардан гүйцэтгэлээр Монголд ихэд яаралтай нийлүүлэгдсэн Чингис Бондын 1,5 тэрбүм $ ч ялгаагүй шинээр хэвлэгдэн орж ирж Монголын ард түмний хөрөнгөөр баталгаажин , Монголчууд тэр хэмжээгээр ядуурч байгаа юм. ... Тэгэхлээр ерөнхий хулгайч Н Алтанхуягийн засгийн газрыг ямар ч нөхцөлд үргэлжлүүлэн ажиллуулах сонирхол АНУ , Өрнөд , Хятадуудад маш өндөр хэмжээнд байгаа гэдгийг сайн ойлгох хэрэгтэй . Иймээс улс оронд буй харийнхны гар хөл болсон урвагчдыг хамгийн түрүүнд Төрийн удирдлагаас зайлуулж , Үндэсний мөнгөн тэмдэгтийн өрсөлдөх чадвар , түүний худалдан авах чадварыг тогтвортой хэмжээнд урт хугацаанд барьж чадаж байж улс орны эдийн засгийн өсөлтийн үр нөлөөг тухайн ард түмэн өөртөө нааж авах авах бүрэн боломжтой болдог . Өдгөө Монгол эх оронд минь үүсээд байгаа хүнд цаг үе , системийн хямралыг даван туулж , Монгол улсаа аварч үлдэхийг хүсэж байгаа л бол маш түргэн хугацаанд одооны хууль бус УИХ ыг тарааж , хууль бус Засгийн газрыг огцруулж , хууль бус Ерөнхийлөгчийг буулгаж байж , ... Монгол улсаа хайрладаг, Түүний эрх ашгийн төлөө шудaргаар тэмцэж чаддаг Монголын улс төрийн хүчнийг дэмжин , Төрийн Засаглалын эрхийг яаралтай тэдэнд өгөх хэрэгтэй . Өөр ямар ч арга байхгүй . ... Энэ цаг үед бүрэн төгс хэмжээнд байж чадахгүй ч С Баяр , Сү Батболд тэргүүтэй МАН ын дэвшилтэт хүчнээс өөр Монгол улсыг зөвөөр удирдаад явчих туршлагатай , чадвартай гол нь эх орноо гэсэн сэтгэлгээтэй улс төрийн хүчин , удирдагч байхгүй гэдгийг маш сайн ойлгох хэрэгтэй . ... Ер нь бүрэн төгс хэмжээнд хаана ч , хэн ч ажиллаж байгаагүй , ажиллах ч боломжгүй гэдгийг анхаарлынхаа гадна орхиж үл болно. ... Дуугарвал дуу нэг , дугтарвал хүч нэг байж чадах гэмээ нь Монголчууд бид энэ цагийн ороо бусгаа , хүнд хэцүү цаг үеийг заавал ч үгүй даван туулж Монгол улсынхаа ирээдүйн сайн сайхныг баталгаажуулж чадах болно. ... Хан Тэнгэрийн хилэнд ардчилсан хужаа луйварчид устан мөхөж тамын гүнд хаягдах болно. ... Мөнх Тэнгэрийн хүчин дор Монгол эх орон минь хүчирхэгжин хөгжин цэцэглэх болно.
Хатуухан хэлбэл дарга болох бусдаа дарлаж байх илүү баяжих гэсэн гаж донтонгууд энэ улсад дүүрчээ
yu ve su batbold bayar narig ard tumen shuuhed duudna
Дээр доргvй "босс" нэртэй "хар шар - хувалзнуудыг" тэжээж борддог орон болов оо?!
С. Баяр ч тэр "Улс Орон" гэхээсээ илvvтэй" амин хувиа" л гэж явсан болов уу?! Наад "тогтолцоо" чинь тэгэж л номлодог биз дээ?!
Юу гэдэг байв даа: ...Хувьсгалын vр дvнг луйварчид завшдаг! Енеех "хувьсгалчид" маань хэн болчих воо?!
Бид нэг дарангуйлалыг "Луйварчдын дарангуйлал" -аар солихын телее "Хувьсгал" хийсэн болж таарч байна уу?!
Түшмэлийн болон авилгалын өвчин бол Монголын эмгэнэл бөгөөд энэ өвчин газар авч "Хорт хавдар" болсноор Монгол улс "үхжих" шатандаа шилжсэн.Энэ хорт хавдрыг эмчлэх аргыг олсон хүнд амьд дээр нь алтан хөшөө босгоно гэвэл яадаг бол.
ЯАДААД БАЙХ ЮУ БАЙНАВ ҮХЖСЭН ХЭСГИЙГ НЬ ТАЙРЧ АВНА МЭСИЙН АРГААР. ХАРИН ХЭН АВАХ ЮМ БОЛ ГЭЖ БОДОЖ БАЙНА УУ? ХЭН НЭГЭН ГАДНЫ ДОКТОР БУС, ТЭНГЭРЭЭС БУУХ БУРГАХ Ч БИШ. ХАВДАРТАЙГ НЬ МЭДЭЖ БАЙГАА ХЭСЭГ НЬ МЭДКҮ ХООЛНЫ МӨНГӨНИЙ ТӨЛӨӨ ЯВЖ БАЙГАА ХЭСЭГТЭЙГЭЭ ХАМТААР НИЙЖ БАЙЖ Л АВНДАА. ҮҮНИЙГ ХИЙХЭД ИРГЭНИЙ ЭВ НЭГДЭЛ, ЗОРИГ Л ХЭРЭГТЭЙ ЭНЭ БҮГД БАЙСАН ЦАГД ХӨНГӨХӨН ХЭДХЭН ӨДРЫН АЖИЛ БИЗ. за алтан хөгшөө мөшөө гээд нэг юм яриад байснуу үгүй юу? хаха
Тэнэг мунхагууд нам болж тоглож тор барьж байгаа юм чинь бид юу хулээхэвдээ. Сонгуульд нэр дэвшиж оролцох булгуудийн нээлттэй болгож намуудын бусар уйлдлуудийг хааж байж л жаал засал авах боловуу
СКВОЗНЫЕ ПОРОКИ РУССКОЙ ПОЛИТИКИ Многие пороки русского политического и социального развития имеют сквозной исторический характер. Они являются не столько патологиями, сколько характеристиками русской политической культуры. Приведу два примера: коррупция и репрессивный характер внутренней политики. При более внимательном рассмотрении оказывается, что в истории России практически нет периода истории, когда бы эти два явления не проявляли себя практически в той же форме и в том же объеме, в котором они присутствуют в русской жизни в настоящее время. УНИКАЛЬНОСТЬ СМЫЧКИ МЕЖДУ ГОСУДАРСТВОМ И КРИМИНАЛОМ Но, если речь идет о политическом влиянии криминала, то здесь ситуация выглядит несколько иначе. Несмотря на то, что Россия никогда не была демократическим и либеральным государством в западном смысле этого слова, она отнюдь не всегда была такой, как сегодня. У авторитаризма, как и у серого цвета, бывает много оттенков. Есть существенная разница между, скажем, Россией Николая I, Александра II, Владимира Ленина, Иосифа Сталина, Леонида Брежнева или Владимира Путина. Хотя все эти режимы, строго говоря, являются недемократическими и нелиберальными. С этой точки зрения такая смычка между властью и криминалом, которую мы наблюдаем сегодня, есть для русской истории явление, если и не уникальное, то, по крайней мере, очень редкое. Я лично полагаю, что такая ситуация ранее наблюдалась лишь дважды — в эпоху Смутного времени, на заре Империи, и в эпоху «распутинщины», во времена ее Заката.
ГОСУДАРСТВО И КРИМИНАЛ — ОТТАЛКИВАНИЕ ПРОТИВОПОЛОЖНОСТЕЙ «Государство» и «криминал» являются базовыми парными категориями, которые неразрывно связаны друг с другом как две противоположности, как добро и зло. Это — два самых общих начала общественной жизни, два ее полюса, которые вместе рождаются и проходят рядом через всю историю человечества. Криминал может умереть только вместе с государством. Тень распадется только тогда, когда гаснет свет. ГОСУДАРСТВО И КРИМИНАЛ — ВЗАИМОДЕЙСТВИЕ ПРОТИВОПОЛОЖНОСТЕЙ Противоположность государства и криминала является относительной. В определенном смысле слова — это два конкурирующих между собой типа организации общества. Но государство — это искусственная организация, выстроенная вокруг каких-то «внешних» идей, а преступность — это естественная самоорганизация, построенная на голом насилии. То есть, государство и преступность — это два конкурирующих между собой типа социальной организации. Государство — это организация, выстроенная вокруг идей, преступность — это самоорганизация, выстроенная вокруг голого насилия. ГОСУДАРСТВО И КРИМИНАЛ — ВЗАИМОПРОНИКНОВЕНИЕ ПРОТИВОПОЛОЖНОСТЕЙ Следует иметь в виду, что при определенных условиях противоположности могут перетекать друг в друга. А, когда речь идет о государстве и криминале, то они могут переходить одна в другую очень даже легко, на что справедливо обратил внимание еще святой Августин, который написал, что «во что, как не в банду разбойников, превратится государство, если убрать из него идею справедливости и закона». Но точно также можно сказать, что, если, благодаря мутации, банда придет к необходимости соблюдать закон и справедливость, то она имеет шанс стать государством. И, не так ли исторически вообще возникали и распадались государства?
ИНТЕГРАЦИЯ ВЛАСТИ И КРИМИНАЛА В РОССИИ Угрозу представляет не наличие в России криминала — он есть везде, не наличие у криминала связей в политических кругах — они есть везде, а возникновение устойчивого альянса между властью и криминалом, сращение их в единую систему. В России были времена, когда уровень преступности был выше, чем сегодня (например, после войны). Но редко когда власть и криминал до такой степени представляли собою единое целое. Причем на всех уровнях — от дела Магнитского в центре, до Кущевки — на местах. ЛЕГИТИМИЗАЦИЯ КРИМИНАЛА (ЗАКОННАЯ И ПОНЯТИЙНАЯ ВЕРТИКАЛЬ) Отличительной чертой современной России является практически открытая легитимизация преступности. Государство признает криминал и криминальные организации своей неотъемлемой частью. Именно поэтому я говорю о том, что Россия стала государственно-криминальным партнерством. Символом этого партнерства стало параллельное и равное существование (хождение) двух типов социальных норм — законов и понятий. Вокруг них выстроились два типа власти — формальная и понятийная. СОЕДИНЕНИЕ ФОРМАЛЬНОЙ И НЕФОРМАЛЬНОЙ ВЕРТИКАЛЕЙ ВЛАСТИ В РОССИИ Уникальность положения Владимира Путина как президента страны состоит в том, что он имеет реальную возможность контролировать обе вертикали власти: формальную и неформальную. Путин — это в одно и то же время и президент по закону, и президент по понятиям.
ГОСУДАРСТВО, КРИМИНАЛ И РУССКАЯ ПОЛИТИЧЕСКАЯ ТРАДИЦИИ Государственно-криминальное партнерство не выпадает из русской политической традиции, а прекрасно встроено в нее. Оно есть в известной степени как продолжение этой традиции, так и свидетельство ее деградации. ВНУТРЕННЕЕ ГОСУДАРСТВО В РОССИИ Особенностью российской государственности, помимо всего прочего, всегда был ее двухуровневый характер. Помимо внешнего «видимого» государства, в России всегда существовало внутреннее «невидимое», которое как раз и было главным. Это невидимое «внутреннее» государство соединяло шестеренки неповоротливого аппарата русской бюрократии и заставляло их двигаться. Так была устроена Российская империя, в которой дворяне были одновременно и государственными служащими и членами особого ордена. Так же была устроена и советская власть, которая была лишь бюрократической оболочкой, в которую была завернута партийная власть. Эта партийная власть пронизывала тело внешней власти как система кровеносных сосудов пронизывает тело человека, не оставляя ни одну клетку организма в стороне. Только эта внутренняя власть и была способна обеспечить бесперебойное функционирование государственного организма в России. МАФИЯ КАК ВНУТРЕННЕЕ ГОСУДАРСТВО В ПОСТКОММУНИСТИЧЕСКОЙ РОССИИ Современное ноу-хау в вопросах государственного устройства состоит в том, что на место, которое раньше занимала коммунистическая партия, была поставлена мафия (в дальнейшем употребляю это слово просто как синоним слова «криминал»). Именно мафии суждено было стать драйвером в новой версии русской государственности. Если первоначально внутреннее государство в России было сакральным, потом идеологическим, то теперь оно стало понятийным. КТО ПРАВИТ РОССИЕЙ? Это нельзя толковать вульгарно в том духе, что Россия тайно управляется «Политбюро имени Деда Хасана». Но есть основания полагать, что управление Россией осуществляется с учетом мнения этого Политбюро и его интересов. В связи с этим одной из сложнейших проблем при анализе процесса принятия самых разных решений в России, является отсутствие адекватного представления о том, кто является в ней реальным экономическим и политическим субъектом. Иногда создается впечатление, что так называемые богатейшие люди России, имена которых у всех на слуху, являются не более, чем «трасти» мощных криминально-бюрократических кланов, а своих настоящих героев россияне в лицо не знают.
ДЕМИУРГИ ГОСУДАРСТВЕННО-КРИМИНАЛЬНОГО ПАРТНЕРСТВА Путин не является создателем государственно-криминального партнерства. Он лишь поставил точку в процессе, который начал развиваться задолго до того, как он пришел к власти. Ему была отведена почетная роль — забить «золотой костыль» и перерезать ленточку. Понять, как это партнерство работает можно только, изучив его эволюцию. ПЕРЕСТРОЙКА КАК НОМЕНКЛАТУРНО-КРИМИНАЛЬНАЯ РЕВОЛЮЦИЯ СССР был разрушен вследствие номенклатурно-криминального переворота. Либеральная интеллигенция сыграла в нем роль пушечного мяса (второй раз за сто лет). В конечном счете, она стала, скорее, жертвой перестройки, чем ее бенефициаром. Выиграла от революционных процессов лишь небольшая часть интеллигенции, которая предала интересы своего класса и была кооптирована в криминально-номенклатурное сословие. В целом перестройка стала бенефисом актеров «второго плана» — номенклатуры среднего звена и криминальных лидеров «средней руки». ПРИВАТИЗАЦИЯ КАК ПЕРВАЯ РЕЙДЕРСКАЯ АТАКА В основе современного государственного и общественного строя России лежит преступление. Приватизация по своей социальной, политической и правовой сущности была первой рейдерской атакой, набегом, который номенклатура в союзе с мафией и авантюристами совершила на государственную собственность. ФОРМИРОВАНИЕ ПОСТКОММУНИСТИЧЕСКОГО ПЕРВОНАЧАЛЬНОГО КАПИТАЛА В момент, когда обрушилась советская система, ни один человек не имел в своем распоряжении на легальных основаниях достаточно денег, чтобы полноценно участвовать в приватизации, а следовательно осуществлять значимую экономическую деятельность. Анализируя схожую ситуацию, возникшую в период перехода от политики «военного коммунизма» к НЭПу, зять Бухарина Ларин доказал, что такой капитал мог возникнуть только преступным путем. Основные выводы его исследования сводились к следующему: других источников богатства кроме государственной собственности нет; единственный способ накопления — хищение этой собственности тем или иным способом; Ларин классифицирует эти способы, насчитав 12 основных. Думаю, перечень неполон, и ближе к истине был Остап Бендер, насчитавший 400 сравнительно честных способов отъема денег. Тем не менее, можно предположить, что в конце 80-х все произошло по описанной Лариным схеме.
ПРИВАТИЗАЦИЯ КАК ПЕРВАЯ РЕЙДЕРСКАЯ АТАКА В основе современного государственного и общественного строя России лежит преступление. Приватизация по своей социальной, политической и правовой сущности была первой рейдерской атакой, набегом, который номенклатура в союзе с мафией и авантюристами совершила на государственную собственность. ФОРМИРОВАНИЕ ПОСТКОММУНИСТИЧЕСКОГО ПЕРВОНАЧАЛЬНОГО КАПИТАЛА В момент, когда обрушилась советская система, ни один человек не имел в своем распоряжении на легальных основаниях достаточно денег, чтобы полноценно участвовать в приватизации, а следовательно осуществлять значимую экономическую деятельность. Анализируя схожую ситуацию, возникшую в период перехода от политики «военного коммунизма» к НЭПу, зять Бухарина Ларин доказал, что такой капитал мог возникнуть только преступным путем. Основные выводы его исследования сводились к следующему: других источников богатства кроме государственной собственности нет; единственный способ накопления — хищение этой собственности тем или иным способом; Монголд ч яг л ийм юм болсон биз дээ?!
ни один человек не имел в своем распоряжении на легальных основаниях достаточно денег, чтобы полноценно участвовать в приватизации, а следовательно осуществлять значимую экономическую деятельность...что такой капитал мог возникнуть только преступным путем.
ЯВЛЕНИЕ «ПОСТСОВЕТСКИХ КОРЕЙКО» Первыми рейдерами в посткоммунистической России были вовсе не пресловутые «птенцы Чубайса», которым досталось так много шишек, не те, кто разжился на ваучерной приватизации, а партийные функционеры и красные директора, запустившие свою личную приватизацию задолго до Чубайса и Гайдара еще в конце 80-х годов. Эта, до сих пор остающаяся малоизученной страница разграбления государственной собственности с моей точки зрения является самой интересной. Именно в это время при сохранении юридической собственности за государством, фактическое владение имуществом и контроль над предприятиями и их финансовыми потоками перешли в частные руки. Уверяю Вас, что сегодня в Европе живет очень много скромных богатых миллиардеров старше 80 лет, очень ностальгирующих по СССР и совершенно «левых» по убеждениям. Но именно они были пионерами русского рейдерства и новоявленными Корейко. АЛЬЯНС НОМЕНКЛАТУРЫ И МАФИИ Ваучерная приватизация создала огромную потребность в наличных деньгах. Доминировали две группы — люди с возможностями (номенклатура) и люди с деньгами и топором (старая мафия и новые бандиты). Участие в приватизации заставило их объединиться. Собственно корни государственно-криминального партнерства уходят в 1991-1993 год. Все истории возникновения сколь-нибудь значимых на федеральном и на региональном уровнях криминальных и политических кланов начинаются в это время. КРИМИНАЛЬНАЯ АНАРХИЯ И ПРИВАТИЗАЦИЯ ГОСУДАРСТВА С 1994 по 1999 — это годы стихийного развития криминальной самоорганизации. Главным методом является пресловутый дарвиновский «естественный отбор» (применительно к ситуации — «естественный отстрел»). В итоге были сформированы вертикально-интегрированные криминально-номенклатурные структуры, которые, в конечном счете, приватизировали государство как таковое. Каждый из кланов имел свою долю в «ООО «Российское государство», но ни у кого не было контрольного пакета акций. ИСЧЕЗНОВЕНИЕ ГОСУДАРСТВА Государство в политическом понимании этого слова к концу века исчезло в России и полностью уступило место криминальной самоорганизации. Это случилось до того, как Путин пришел власти и вне всякой связи с его деятельностью. Это надо четко понимать, чтобы не выстраивать ложных стратегий, в основе которых лежит странная идея возвращения к «демократии 90-х».
АЛЬТЕРНАТИВНЫЕ СТРАТЕГИИ СПАСЕНИЯ ГОСУДАРСТВЕННОСТИ Путин не создатель существующего режима — он его оптимизатор. Он пришел к власти, уже зная прекрасно, что никакого государства нет. Есть бандитская самоорганизация с долевым участием в том, что некогда было государством. У путинской команды было два пути: - начать создавать государство с чистого листа, то есть, пытаться вернуть в политический оборот закон и справедливость, и, как следствие, объявить всему существовавшему тогда «миру» войну не на жизнь, а на смерть; - опереться на сложившуюся анархическую криминальную самоорганизацию и сделать из нее «как бы государство», превращая таким образом «криминальное ООО» в «криминальный ГУП» (государственное унптарное предприятие). ВЫБОР СТРАТЕГИИ СПАСЕНИЯ ГОСУДАРСТВЕННОСТИ Путин выбрал второй вариант. Он предпочел не бороться с криминалом, а превратить его в инструмент государственной политики, тем самым, окончательно размыв грань между государством и преступностью. Этот выбор, по-видимому, был обусловлен целым комплексом объективных и субъективных факторов: - это был более понятный ему путь; - в этом пути было меньше рисков; - он соответствовал его врожденному, природному правовому нигилизму.
ПОДАВЛЕНИЕ КРИМИНАЛЬНОГО ИНАКОМЫСЛИЯ Развитие государственно-криминального партнерства началось с конфликта между властью и криминалом, который, кстати, многие ошибочно приняли за начало борьбы с преступностью. Однако, это было весьма специфическое столкновение — так одна банда «наезжает» на другую банду с целью подчинить ее себе. Целью власти было не столько искоренение преступности, сколько подчинение преступности и управление ею. То же самое происходило в это время в экономике под кодовым названием «борьба с олигархами». В результате той спецоперации Ходорковский сел в тюрьму, а остальные остались при своих деньгах. Аналогичным образом Барсуков сел в тюрьму, а Дед Хасан остался управлять «общаком». Барсуков ведь тоже может задать вопрос — почему именно он? Мало ли в России «ночных губернаторов»? Но он его, конечно, не задаст. ПОЯВЛЕНИЕ «СИСТЕМНОЙ ПРЕСТУПНОСТИ» Впоследствии, криминал, как и все остальные значимые социальные группы в России, разделился на «системный» и «несистемный». Воры теперь тоже стали «наши» и «не наши». В этом не было ничего специфического, потому что таким же образом возникли: системный и несистемный бизнес, системная и несистемная оппозиция, и даже системные и несистемные адвокаты. Правда, системные адвокаты выделились позже в отдельную профессию — «решалы». Это была часть общего процесса формирования «неототалитарного государства». Но в основу нового тоталитаризма были положены не коммунистические идеологемы, а понятия криминального мира. Но это тема отдельного разговора. ЗОЛОТОЙ ВЕК «МАФИОЗНОГО ГОСУДАРСТВА» Золотой век «мафиозного государства» наступил в 2003 — 2007 годах. Это было время наиболее эффективного симбиоза власти и криминала. Символично, что приблизительно в это время отделы по борьбе с организованной преступностью были ликвидированы. Их место, судя по некоторым «утечкам», заняли «отделы по взаимодействию с организованной преступностью». Криминал стал использоваться как «внешний сервис», ему поручалось то, что государство не могло сделать само легальными средствами (например, отъем собственности, похищение налогов или легализация денежных средств). В обмен государство в массовом порядке печатало индульгенции. Так возникла «каста неприкасаемых», если воспользоваться терминологией Билла Браудера.
Институциональная анархия За все надо платить. Эффективное «криминальное государство» очень скоро выродилось в институциональную анархию. Криминал очень быстро пророс внутрь отстроенной Кремлем системы. Таким образом «криминальный ГУП» превратился в «криминальный колхоз». Произошла «интериоризация хаоса». Если в 90-е годы анархия было чем-то внешним по отношению к власти, то теперь она стала скрытым имманентным качеством самой власти. Борьба банд за влияние на власть сменилась борьбой бандитских кланов внутри самой власти. Все вернулось в ту точку, от которой государство стартовало в 1999 году. «БЮДЖЕТНЫЙ РЭКЕТ» КАК ВЫСШАЯ И ПОСЛЕДНЯЯ СТАДИЯ ЗАГНИВАНИЯ ГОСУДАРСТВЕННО-КРИМИНАЛЬНОГО ПАРТНЕРСТВА На завершающем этапе происходит перерождение не только государства, но и криминала. После того, как криминал проникает внутрь государственности, становится ее подкладкой (изнанкой), происходит перераспределение основных источников пополнения криминального бюджета. Традиционные статьи доходов, такие как торговля наркотиками, проституция, торговля оружием и так далее, теряют свое значение. На первый план выходит расхищение государственного бюджета. Именно государственный бюджет становится основной целью и основной добычей криминала. Это загнивание системы происходит в два этапа. ПЕРВЫЙ ЭТАП — КРИМИНАЛЬНОЕ СОПРОВОЖДЕНИЕ БЮДЖЕТА На первом этапе криминал просто встраивается в бюджетный процесс, он сопровождает любую трату бюджетных денег, будь то распределение научных грантов студентам университета и сотрудникам какого-нибудь академического института или проведение Олимпиады. Масштаб на самом деле не имеет значения, потому что, как ни странно, механизм отката приблизительно одинаков и там, где распределяется миллион рублей, и там, где речь идет о миллиарде долларов. ВТОРОЙ ЭТАП — ПРЯМОЕ ИЗЪЯТИЕ БЮДЖЕТНЫХ СРЕДСТВ На следующем этапе появляются технологии, позволяющие извлекать деньги из бюджета в чистом виде как нефть из недр. Это, прежде всего, всевозможные механики «возврата налогов», которые известность которым дало все то же «дело Магнитского». Второй этап знаменует собой завершение эволюции системы — она превращается в идеальную «математическую модель». Государство собирает налоги в официальный бюджет для того, чтобы криминал перекачивал их напрямую в теневой бюджет, где они перераспределяются между заинтересованными группами. ТЕНЕВОЙ БЮДЖЕТ РОССИИ Внедрение криминала в бюджетные отношения привело к появлению в России теневого бюджета, находящегося в «совместном ведении» государства и работающих на него криминальных элементов. Магнитский, возможно, расследуя обстоятельства хищения 5,4 миллиардов бюджетных средств, случайно обнаружил свидетельства существования этого бюджета и один из каналов его наполнения, что предположительно могло стать косвенной причиной его гибели. Об этом подробно писала «Новая газета». «ОБНАЛИЧКА» КАК УСЛОВИЕ ФУНКЦИОНИРОВАНИЯ ГОСУДАРСТВЕННО-КРИМИНАЛЬНОГО ПАРТНЕРСТВА Параллельное существование двух бюджетов — официального и теневого, — делает необходимой постоянную легализацию денег (отмывание денег). Превращение безналичных денег в наличные, вывод из в офшорные зоны стало особой отраслью экономики. Судя по материалам журналистских расследований, эту важнейшую для криминальной экономики функцию исполняют преступные элементы, фактически работающие под контролем спецслужб. Периодически вследствие внутрикорпоративных конфликтов общество сотрясают громкие скандалы в этой сфере. Но не один из них не был доведен до логического конца. И объяснение этому очень простое. Без этих групп, без их эффективной работы государство существовать не может. Государство не просто зависит от криминала, но оно вынуждено уже само порождать криминал, чтобы продлить свое существование. ПОЛНАЯ НЕЭФФЕКТИВНОСТЬ ГОСУДАРСТВЕННО-КРИМИНАЛЬНОГО ПАРТНЕРСТВА В финальной стадии государственно-криминальное партнерство оказывается абсолютно неэффективным. Оно деградирует до уровня насоса, выкачивающего ресурсы из России в оффшорные зоны в самом широком смысле этого слова. Сегодня ни один бюджетный проект не может быть реализован успешно именно по этой причине. Стоимость любого проекта с участием государства в России вне зависимости от его масштаба, как правило, бьет олимпийские рекорды. Политически несостоятельное государство оказывается, в конечном счете, экономически несостоятельным.
ВОЙНА КАК ТОЧКА НЕВОЗВРАТА Государство, изнутри выстроенное вокруг идеи голого насилия, не сдерживаемое в своей внутренней политике никакими законными ограничителями и не признающее на практике никакую справедливость, кроме справедливости силы, неизбежно будет руководствоваться аналогичными принципами в своей внешней политике. Поэтому, рано или поздно, мафиозное государство оказывается втянутым в войну, поскольку война является для него имманентным способом разрешения любых конфликтов. Нельзя быть обремененным внешними договорными отношениями, не чувствуя себя обремененным внутренним законом и собственной конституцией. Криминальные основания современной российской государственности выталкивают его в войну, делают войну неизбежной. БОРЬБА СЛЕДСТВИЙ С ОСНОВАНИЯМИ Парадоксальным образом война является и самым опасным врагом криминального государства. От общества, вступившего в войну, требуется совершенно иной уровень внутренней мобилизации (ресурсной, психологической и так далее), чем от общества, пребывающего в состоянии мира. Война ставит общество перед непосредственной угрозой исчезновения, потери территорий, разрушения привычного образа жизни. Этот вызов заставляют общество включать ранее не задействованные механизмы самосохранения. В первую очередь, это потребует от общества подавления криминала и его влияния на государство. Потому что в условиях мира бездарный криминальный менеджмент еще можно терпеть, а в условиях войны он абсолютно недопустим, так как обеспечит неминуемое поражение. Таким образом, неизбежные следствия криминализации общества и государства вступают в прямой и непосредственный конфликт со своими собственными основаниями. ПЕРСПЕКТИВЫ ДЕКРИМИНАЛИЗАЦИИ Исторически известны три формации в рамках которых удавалось подавить беспрецедентно высокую коррупцию: либеральная демократия, коммунизм и нацизм. Какой именно путь изберет Россия предугадать невозможно, на коммунизм уже был, а либеральную демократию русское общество в массе своей отрицает.
ардчилсан намынхан өнгөн дээрээ ардчилал, шударга ёс, тэгш эрх яриад яс юман дээрээ яг эсрэгээр ханддаг хогийн новшнууд даа, элбэгдоржийг дуурайсан юм уу даа, одоо энэ дарга цэрэг томилж байгаагийн хараарай, яг нам нутаг ус төрөл садан мөнгө төгрөг булай булай далд ороосой
Ireedyigee bodokh setgeltei khyn algaa gekhdee khukh tenger yr udmaar ni khashiraagaad ugnuduu. Bid saikhan ekh oron taivan amgalan amidrach l baisandaa! Unuudriin khulgailj olson yum gai bolon shyy! Yr udmaa bodooch yadakhdaa,
Мэргэжлийн хяналтын газарт доороо 1 хүнтэй ь 2 хүнтэй хэлтсийн дарга нэртэй хүмүүс их бий Гэтэл орон тоо ихэдлээ гээд жолооч мэргэжилтэнээ халаад байгаа даа
ПЕРСПЕКТИВЫ ДЕКРИМИНАЛИЗАЦИИ Исторически известны три формации в рамках которых удавалось подавить беспрецедентно высокую коррупцию: либеральная демократия, коммунизм и нацизм. Какой именно путь изберет Россия предугадать невозможно, на коммунизм уже был, а либеральную демократию русское общество в массе своей отрицает. Тэгвэл бид хаана явна аа?!
Манайд "Либерал демократ" гэсэн хуурамч лоозонтой "дунд, жижиг гарын " луйварчдын бvлэглэлийн тогтолцоо ноёрхож байх шив дээ?!
ЯГ ҮНЭН ҮГ.
Манай төрд байгаа үнэнийг Түдэв гуай гярхай харжээ. Харин sonin.mn-ийнхэн сайхан материалыг яйран болгочих юм даа. Хүний бичсэн юмыг зөв буулгачихаж чадахгүй дэндүү арчаагүй, чадваргүй, хэнэггүй улс ажиллуулах ч гэж дээ. Бас л танил тал, нутаг нуга, хамаатан саднаа ажилд авсаны илрэл энэ.