Манай ард түмэн соёл урлагаар дэлхийд нэрээ дуурсгалаа хэмээн аархаж байна. Гэвч заримдаа жинхэнэ монгол урлаг, монгол сэтгэхүй хаана байна хэмээн уулга алдмаар санагдах юм.
Телевизийн суваг хэчнээн эргүүлээд ч хэн нэгний аль хэдийнэ дэлхийд таниулчихсан ямар нэгэн шоуны монгол хувилбарыг дахин давтан үзэх хэрэгтэй болно. Дуу сонсож, кино үзсэн ч үүнийг чухам хаана, хэзээ үзснээ санах гэж үйлээ үзэж, тархиа гашилгах нь хачирхалтай.
Өөрөөр хэлбэл уг бүтээлийн утга санаа, нийгэмд өгөх мессежийн учрыг тайлах гэж бус чухам хаанахын, хэний бүтээлийн хуулбар болохыг таахад үзэгчид цаг зав, оюун санаагаа зориулдаг гэсэн үг.
Монголчууд уг нь оюуны өмчийн талаар хамгийн их ярьж, хэл амаа билүүддэг хүмүүс. Тэгсэн хэрнээ түүнийгээ хамгийн их зөрчдөг, ам, үйлдэл хоёр нь алд дэлмээс ч илүү зөрнө.
Манай уран бүтээлчид хаа байсан Холливуд, европын том гүрнүүд Азийн жижигхэн монголд оюуны өмчийг нь хэрхэн хуулбарлаж, халаасаа түнтийлгэж байгааг анзаарахгүй, олоод ирж чадахгүй хэмээн сэтгэдэг бололтой.
Бүр солонгос, энэтхэг, тайвань гээд монголчууд үзээгүй байж болох бүх л улсаас хамгийн нэрд гараагүй бүтээлүүдийг нь хуулбарлана гээч. Ингэснээрээ тэд нэг талаар үзэгчдийг боловсрол мэдлэг нимгэн хэмээн доромжилж байна.
Гэвч техник технологи хөгжсөн XXI зуунтай хөл нийлүүлэн алхаж яваа монгол залуус тэдэнд тийм ч амархан хууртахгүй. Иймэрхүү байдлаар тэд зөвхөн өөрсдийгөө л хуурч байгаа хэрэг. Даанч үүнийгээ ухамсарлахгүй байгаа нь харин ч өөрсдийнх нь мэдлэг боловсрол, ур чадварын хэмжээг бэлхнээ хэлээд өгөх биз ээ.
Монголчууд хамгийн их холбогддог дууны хулгайн “хэргийг” сүүлдээ бүр тоохоо больсон. Тэр ч бүү хэл, “Урд хөршийнхөн манай дуунуудыг хулгайлаад байна. Саяхнаас европчууд ч манай урлагийг сонирхоод эхэлж.
Тэдэнд бидний бүтээл таалагдаад байгаа учраас хуулбарлаад байна шүү дээ” гээд хөөрхөн аргалчихдаг болов. Энэ янзаараа тэд гаднаас хулгайлснаа хэзээ ч хүлээн зөвшөөрөхгүй байхаар шийдэв бололтой.
Дуу гэдэг богино хэмжээний бүтээл юм гэж бодъё. Гэтэл сүүлийн үед хамгийн их ашиг орлого олж буй кино урлаг хэмээх салбарыг хулгайн бүтээлүүдээр “өргөжүүлсээр” л байх уу гэсэн нэгэн асуулт бас гарч ирж байна.
Манайхан бусдын ухааныг хулгайлахаас хэзээ ч сийхгүй. Тэгээд бүр ичих ч үгүй, эцэг эхээс заяасан нэрээрээ овоглож, “од” болох агуу их хүслээ далдхан илэрхийлэхийг нь яана.
Хэдхэн жилийн өмнө сайхан бүсгүйд хорхойтой эрчүүдийн нүдийг топ модель Д.Пүрэвсүрэнгээр хужирлаж, олныг шуугиулсан “Гоёлын даашинз” уран сайхны киног нэрлэж болно.
Энэ бол эгээ л “Хөөрхөн төрөх албагүй” шиг орон, оронд хувилбар нь үйлдвэрлэгдсэн кино. Гэтэл уг киноны зохиолыг манайдаа шилдэгт тооцогддог найруулагч З.Батболд бичсэн гээд автороо тавьчихсан байгаа.
Олон залуус “Х-ТҮЦ” продакшны бүтээсэн уран сайхны кинонууд руу хуйларч, сайн болсныг нь амаа олохгүй магтдаг. Гэтэл тэдний “Миний хөрш чөтгөр”, “Болсон явдал”, “Худалч залуу” зэрэг кино нь бас л барууныхны маш сайн хуулбар.
Тэд энэхүү бүтээлийг монгол хөрсөнд буулгаж, чадварлаг жүжигчдийнхээ ур чадвараар төгс төгөлдөрт тун дөхүүлж хийсэн нь л олны таашаалд нийцэхийн үндэс болсон биз. Зарим тохиолдолд эх хувилбараас нь ч илүү бүтээчихээ юу дээ гэмээр санагдах нь ч бий.
“Хүн нэрээ, тогос өдөө” гэдэг дээ. Гэтэл эдгээр бүтээлийн зохиолч, найруулагч нь манай шилдэг уран бүтээлчдийн нэгд зүй ёсоор тооцогддог, мэргэжлээрээ хэнийг ч дагуулахгүй сайн жүжигчин, Монгол Улсын гавьяат жүжигчин И.Одончимэг байх нь бүр ч хачирхалтай.
Тэрбээр хамгийн сүүлд Ч.Ганхуяг найруулагчийн “Эхнэрээ зээлээч” жүжгийн санааг бүрэн эхээр нь туучихаад “Худалч залуу” хэмээх кино “үйлдвэрлэж”, гол дүрд нь нөхөр Т.Бархүүгээ тоглуулсан.
Түүнчлэн 2012 оны цагаан сараар бараг л бүх телевизээр гарч, үзэгчдийг багагүй хөгжөөсөн “Айлын том” хэмээх богино хэмжээний зохиомжийн зохиолыг мөн л Одноо бичсэн гэдэг. Гэвч үнэндээ энэ нь Оросын “Эцэг” хэмээх киноны монгол хувилбар байх жишээтэй.
“Шинэ үе” продакшн ч мөн зохиолч Р.Батрэгзэдмаагийн “Саарал гудамж ба тайчигч хөвгүүд” жүжгээс санаа аван “Буруу эргэлт” хэмээх кино хийж, халаасаа багагүй зузаалсан.
“Амташсан хэрээ арван гурав дахина” гэгчээр тэд “Үлгэрийн хайр”, “Хоёр хоёрын тав”, “Доргио долоон эр” кинонуудаа ч гадны зохиолчдын бүтээлээс сэдэвлэжээ.
Яг одоо кино театруудаар гарч буй “Амжих уу, хайр аа” киноны санааг гадаадын нэлээд хэдэн киноноос олж харж болно.
Хамгийн ойрын жишээ гэхэд, өнгөрсөн онд үзэгчдийн хүртээл болсон “Валентиний захидал” киноноос “Амжих уу, хайр аа” киноны гол дүр болох Батгэрэлтэй ижил хүсэл мөрөөдөлтэй, яг адил түүхтэй залуугийн дүрийг олж үзэж болох юм.
Үүгээр юу хэлэх гээд байна вэ гэвэл монголчууд гадныхнаас төдийгүй өөрсдөөсөө хүртэл “сэм туугаад” эхэлчихэж. Гэтэл өнөөх л сэтгүүлч хүний өөнтөгч зангаар “Гай болоод өнөөх хуулбарласан бүтээл нь ч бас гадны хэн нэгний бүтээлийг “хумсалсан” том хулгай байвал балрав аа” гэж хардах сэтгэл төрөв.
Аз болоход “Валентиний захидал”-ын гадаад хувилбарыг олсонгүй. Гэхдээ “хумслаад” байвал сүүлдээ Монголын кино урлаг юу болж хувирах бол. Уг нь хүн жижиг зүйлээс эхэлж, хумсалсаар хумсалсаар хулгайч болдог юм гэнэ лээ.
Гэтэл монголчууд “Их идсэн ч үмхий, бага идсэн ч үмхий” гэдэг юм чинь дориухан л дайраад авъя гэж боддог бололтой. Тиймээс ч анх хөгжмийн зохиолч, яруу найрагчид нь дууны үг, ая “туучихдаг” байсан бол киноны уран бүтээлчид бусдын зохиолыг утга санаа, агуулга, бүтцээр нь хулгайлдаг болсон.
Сүүлдээ бүр давраад зурагт хуудас, реклам, трейлэр, зураг авалтыг нь хүртэл хөөрхөн “канондчихдаг” болов. Нэрт хуулбарлагчдын дотор тухайн бүтээлдээ сэтгэл гаргаж, скайнердаж оруулаад, ашиглаж болох бүхий л программуудаар оруулж, сайтар боловсруулж хэвлээд олны өмнө дэлгэчихдэг тун сайн “хэвлэгч” цөөнгүй.
Тэд тухайн бүтээлийнхээ санааг анх олоод, яг л тэнгэрээс ганц од шүүрсэн мэт баярлаж, өөрөө сэтгэчихсэн мэтээр сэтгэлээ хөглөн, монгол хөрсөнд буулгаж, чадварлаг жүжигчдээр амилуулдаг. Энэ ч бас сайшаалтай зүйл шүү. Гэтэл бусдын бүтээлийг зүгээр л хуулаад тавьчихдаг “хувилах машин” ч цөөнгүй байна.
За тэгээд театрт очоод жүжиг үзсэн ч гадны зохиолоос сэдэвлэж, найруулан тавьсан “харийн бүтээлүүд” байх жишээтэй. Эх орондоо амьдарч байгаа хэрнээ монгол сэтгэхүй, монгол зохиол хайгаад ч олохгүй байгаа нь даанч эмгэнэлтэй.
Монголчууд хуулбарлахаас өөр зүйл чадахгүй болчихлоо гэж үү. Бид чинь оюун ухааны цар хүрээгээрээ дэлхийд гайхагддаг ард түмэн шүү дээ. Бид “Урд хормойгоо авч хойд хормойгоо нөхсөөр” урагшлаад байж болдог юм байна гэж асар том эндүүрч байна. Ийм байдлаар хөгжинө гэж зүүдлээд ч хэрэггүй.
Гадны бүтээлийг үзэхээр хуулбарламаар санагдаад, гар хуруу нь загатнаад зүгээр суулгадаггүй юм бол үзэхээ л больчих. Тэгээд сэтгэл зүрх, монгол хүний мэдрэмж юу шивнэхийг чагнаад үз дээ.
Ядаж л Монголын нэрийг дэлхийн тавцанд дуурсгаж, гадныхныг алмайруулж байгаа бүтээлүүдийг үзэж, сонсож “америк, солонгос, хятад бараа”-нуудаар бөглөрсөн нүд, чихээ онгойлго л доо.
Тэдгээр бүтээлээс жинхэнэ монгол агаар сэнгэнэж байгаа учраас л дэлхий нийтээрээ сайшаан магтаж байгааг төвөггүй ойлгох биз ээ.
Эх сурвалж:
Сэтгэгдэл0