Хэдхэн хоногийн өмнө МУҮИС-ийн Социологи-нийгмийн ажлын танхим байгуулагдсаны 25 жилийн ой болов. Энэ үеэр эрдэм шинжилгээний хурал болсон бөгөөд түүнд илтгэл тавиач гэж манай залуучууд надаас хүссэн юм. Цаг хугацаанд хавчигдсэн учир би маш товч яриа хийсэн юм. Одоо жинхэнэ товч илтгэлээ уншигчдад толилуулж байна.
Өнөөдөр Монголын нийгмийг бүх талаас, иж бүрэн шинжилсэн нэн тодорхой суурь болон академик судалгаа үгүйлэгдэж байна. Сүүлийн жилүүдэд манайд явуулж байгаа судалгаанууд дараах үндсэн шинж чанартай гэж үзэж болохоор байна:
Нэг. Манайд янз бүрийн байгууллагууд асар олон судалгаа хийж байгаа боловч тэдгээр нь ихээхэн хэмжээгээр давхцаж зэрэгцэн явагдаж байна. Ингэснээр судалгааны үр нөлөө, өгөөж маш их багасаж байна.
Хоёр. Явуулж буй судалгааны онол-арга зүйн үндэслэл нэн тодорхойгүй байна.
Гурав. Явуулж буй судалгааны дийлэнхи нь гадаад санхүүжилттэй учраас монголын нийгмийн гол бөгөөд цөм асуудлыг хөндөж чадахгүй байна.
Дөрөв. Янз бүрийн судалгааг практикт хэрэглэж ашиглах гэсэн хамгийн гол асуудал ихээхэн хоцрогдож байна.
Тав. Дэлхийн янз бүрийн орны нийгмийг харьцуулж үзэх гэсэн ерөнхий хандлагаар явуулсан судалгааг манай нийгмийн суурь судалгаа гэж ихээхэн эндүүрч байна.
Энэ нөхцөлд Монголын нийгмийг иж бүрэн, системтэй судлах гэсэн гол зорилго ихээхэн бүдгэрч байна.
Нэгэнт нийгмээ иж бүрэн, системтэй судлаагүй, судалж чадаагүй, судлах хүсэлгүй учраас төрийн болон нийгмийн удирдлага олигтой байх ямар үндэслэл байхгүй.
Энд би судлаачдыг буруутгахгүй, харин улсын төсвийн ердөө л 0,35 хувийг шинжлэх ухаанд зарцуулдаг төр засгийг шүүмжилж байна. Монголын төр шинжлэх ухааныг доромжилж байна.
Монголын нийгэмд шинжлэх ухаан шалдаа ортол дор орсон учраас түүний орыг элдэв төрлийн шашин, шашны гаж урсгалууд, мөн шинжлэх ухааны нэр барьсан изотерик, оккультизм, психотрон, парапсихологи зэрэг гаж урсгал чиглэлүүд ихээхэн газар авч байна.
Манай шинжлэх ухаан экстрасенс, астралоги, далдыг харагч нэртэй мэргэжлийн луйварчдын өмнө хүчин мөхөсдөж байна. Намайг үнэгүй лекц уншихад 37 хүн ирж байхад ид шидтэн Сарандаваагийн түрийвч даллах ёслолд “үй түмээрээ” цуглаж байна.
Хэдий ийм боловч манай эрдэмтэн судлаачдад бодитой, нийгэмд үр нөлөө бүхий судалгааны ажил хийх боломж асар их бий. Энэ нь асар олон хувилбартай байж болох авч Монголын нийгэмд өөрт нь тулгамдсан асуудлуудад бүх хүчээ төвлөрүүлэх явдал юм.
Манай нийгэмд ямар судалгаа хамгийн чухал вэ ? Иймээс социологичид бид судалгаагаа Монголын нийгмийн түлхүүр судалгаанаас эхлэх ёстой. Түлхүүр судалгаа гэж тухайн нийгмийг аль болох богино хугацаанд аль болох иж бүрэн бөгөөд системтэй судлахыг хэлнэ. Энэ бол суурь болох академик судалгаатай олон талаар давхцах боловч яг таг таарахгүй. Учир нь суурь болон академик судалгааны сэдэв, чиглэл дэндүү олон байдаг бол түлхүүр судалгааных нэн тодорхой байдаг. Мөн түлхүүр судалгаа бол зөвхөн тухайн нийгмийг судлахад чиглэгддэг.
Хэт нуршихгүйн тулд би Монголын нийгмийн түлхүүр судалгааны сэдэв чиглэлийг тойм төдий авч үзье.
1. Нийгмийн бүтэц
Талийгаач Х.Гүндсамбуугаас хойш нийгмийн бүтцийн судалгаа тасралд орсон. Гол асуудал нь хөрөнгө мөнгө. Хэдий ийм боловч түүнийг заавал тогтмол явуулах хэрэгтэй. Өнөөдөр Монголын төр нийгмийн болон нийгмийн халамжийн бодлого явуулж огтхон ч чадахгүй байна. Энэ нь нийгмийн бүтцийн судалгаа байхгүйтэй холбоотой. Өнөөдөр нийгмийн бүтцэд асар их өөрчлөлт гарч, нарийсан төгөлдөржиж байна.
Ухаандаа саяхан маргинал бүлэгт тооцогддог байсан “хог ухагчид” шаталсан зохион байгуулалт бүхий бүхэл бүтэн систем болон хувираад байна. Ухаандаа “хог ухагчдын” дээд тал нь 82 сая төгрөгийн хадгаламж бүхий лаг баян болсон байхад доод хэсэг нь дөнгөн данган амь зогоож байна. Саяхан болтол “худалдаа үйлчилгээний” гэх ангилалд орж байсан худалдагч нар гэхэд л хөрөнгө орлогоороо асар их ялгаатай дотоод олон давхраа үүсгээд байна.
Бидний хамгийн сайн мэдэх “малчин анги” өнөөдөр дороо зарц бүхий том баянаас амин хувиа зогоох төдий амьжиргаа бүий олон давхраанаас бүрдэж байна.
Энэ мэтчилэн нийгмийн анги-нийгэм, анги-давхраанд асар их өөрчлөлт гарч, цоо шинэ нийгмийн давхраажил үүсээд байхад огт судлахгүй байна. Үүний улмаас Монголын нийгмийн өнөөгийн төлөв байдлын талаар бид бараг юу ч мэдэхгүй сууж байна.
2. Гэр бүл
Гэр бүлийн судалгаа хэт барууныг дагалдагч хүмүүсийн гарт орсон учраас үр өгөөж дэндүү муу байна. Гэр бүлийн барууны үнэт зүйлсийг сурталдсан хүмүүс л өөрийгөө судлаач гэж нэрлэн тоглолт хийж байна. Гэтэл монголын гэр бүл огт өөр мөн чанар бүхий ойлголт юм. Асуулт асууя. Монголчууд эхийн эрхт ёстой юу, эцгийн эрхт ёстой юу ? Үүнд хэн ч хариулж чадахгүй.
Бяцхан ажиглалтын судалгаагаар Монгол хүмүүсийн 70 хувь нь эхийнхээ талыг дагаж ойр дотно байдаг, 20 хувь нь эцгийнхээ талыг дагадаг, 10 хувь нь хоёр талтайгаа жигд харилцдаг юм. Хэрэв хувь хүний нийгэмшлийн үйл явц эхийнхээ талыг илүүтэй дагаж байвал түүнийг эхийн эрхт ёс гэж нэрлэж болох уу ? Бас л хэн хариулж чадахгүй. Дээр ажиглалтаас Монголын нийгэм эцэг-эхийн ёсыг хослуулсан ард түмэн гэж дүгнэж болох уу ? Би л лав тэгж дүгнэсэн.
Энэхүү гипотезийг шалгахад гэр бүлийн түлхүүр судалгаа л тус болно. Манай нийгэм байнга хөгжиж, цаг ямагт шинэ төлөв байдалд шилжиж байгаа үйл явцыг монгол гэр бүлийг европ гэр бүл болгох гэсэн явцуу хүрээнд ойлгох нь угаасаа буруу. Харин ч үүний эсрэгээр Монгол гэр бүлийн уламжлалт үнэт зүйлсийг хадгалсан шинэ үеийн гэр бүлийн талаар бодох цаг болсон. Энэ талаар ямар ч судалгаа үгүй.
3. Бие хүн, түүний боловсрол, хүмүүжил
Залуу үеэ хэрхэн яаж хүмүүжүүлэхийг мэддэггүй цорын ганц улс нь Монгол. Бас л дээрхийн адил монгол хувь хүнийг европын хувь хүн болгох гэсэн явцуу үзэлтэй холбоотой. Гэхдээ “европын хувь хүн” гэж байдаггүй, нэн тодорхой улсын иргэн – хувь хүн л байдаг. Сайтар ажиглавал Герман, Франц, Итали хувь хүмүүс газар тэнгэр шиг ялгаатай. Ийм атал Монгол хүнийг огт байхгүй “европ хувь хүн” болгох гэсэн үзэл явцгүй. Гэтэл бид ийм замаар 20 гаруй жил явж туршсаар байтал бидний хойч үе хэцүүдэж гүйцэж байна.
Зүй нь бие хүний хүмүүжих, боловсрох, соёлжих, төлөвших, гэгээрэх, иргэнших, нийгэмших зэрэг нийгмийн олон үйл явц төстэй боловч ихээхэн ялгаа заагтай. Манайд үүнийг огт ялгахгүйгээр санаандаа орсон зүйлээр хойч үеэ хордуулж алж байна. Үүний тод жишээ нь Ц.Элбэгдоржийн санаачилсан “Иргэний боловсрол” хичээл. Энэ дэлхийд иргэний боловсрол гэдэг хичээл байдаггүй, харин “Нийгэм судлалын үндэс” гэдэг хичээл л байдаг. Ямар ч боловсролгүй хүний санаачилсан энэ хөгийн зүйлээр Монгол хүүхдүүдийг хорлох ёсгүй.
4. Нийгмийн харилцаа: хамтач ёс аминч үзлийн асуудал
Монголын нийгэм хамтач ёсны үзэл үйлдлээс аминч, бэртэгчин нийгэмд шилжсэн нь маргашгүй үнэн. Гэтэл Монголын уламжлалт нийгэм ч, социалист нийгэм ч хамтач ёсны үзлийг түүхэн бүхий л үеийнхээ туршид баримталж ирсэн. Одоо бол нийгэм атомжин, мөнгө болон таваарын фетишизмд хэт автаж адгийн бэртэгчин болон хувирсны улмаас өнөөгийн нийгэм заадас углуургаараа салан унахад дөхөж ирээд байна. Гэтэл манайд нийгмийн харилцааны энэ их өөрчлөлтийн талаарх түлхүүр судалгаа алга байна.
5. Монгол угсаатан ба ястны асуудлууд
Угсаатан бол уламжлалт нийгмийн үзэгдэл, харин үндэстэн бол аж үйлдвэржсэн нийгмийн асуудал юм. Зөвхөн ХХ зуунд л нийгмийн асар их өөрчлөлтийн суурь дэвсгэр дээр Монгол үндэстэн бүрэлдэн тогтсон юм. Саяхан гэсэн үг. Цэрэг цуух, сургууль соёл, цэрэг арми, нам төр зэрэг нийгмийн шинэ институтын тусламжтайгаар Монголын олон угсаатныг баруун зүүн, хойт урд, төв хөдөө гэж ялгалгүй хольж чадсан, мөн аж үйлдвэржсэн нийгэм байгуулсны үр дүнд Монгол угсаатан болгож хувиргасан юм. Гэтэл түүхэн энэ хөдөлшгүй үнэнийг үл тоомсорлон Монголыг угсаатнаар хуваах атгаг явдал ихээхэн газар авч байна. Үүнийг маш нарийн судлах ёстой.
6. Түүхэн социологийн асуудлууд
1911 оны хувьсгал АН-ынх, 1921 оны оны хувьсгал МАН-ынх гэж хэн ч нотлоогүй байхад түүх болон түүхэн зүтгэлтнүүдээр дайсагнах явдал манай сэхээтний гол өвчин болоод байна. Тэд үүнээс улам хэтэрч Хувилай Аригбөх, Занабазар, Галданбошигт, Бодоо, Данзангийн асуудлаар заамдалцах хэмжээнд хүртлээ тэнэг эргүү болсон байна. Хэн Та нарыг түүхийн шүүгч болгосийм ?!
Иймээс онолын социологи, түүх бичлэг хоёрын дундаас Монголын түүхийг философийг гарган ирж Монголын түүхийг шинээр бичих зорилт тулгарч байна.
7.Эдийн засгийн социологийн асуудлууд
Эдийн засгийн судалгааны асуудал бүр ч илүү өрөвдөлтэй. Учир нь эдийн засгийг тайлбарлах “Барууны онол” газар сайгүй мухардалд ороод байна. Ийм атал түүнийг либерализм нэрийн дор хүчлэн зүтгүүлэх тэнэглэл газар авсан. Товчоор хэлбэл социализмын үеийн “политэкономи”-оор явж болохгүй, барууны “экономикс”-ын загваруудаар явж болохгүй тийм зааг үед бид ирээд байна. Гэтэл аль дивангалавд болоод өнгөрсөн онолын маргааныг Монголын өнөөгийн нөхцөлд буулгах гэсэн тэнэглэл ихээхэн газар авч байна.
Ухаандаа монголын уламжлалт нийгэмд мал үйлдвэрлэлийн хэрэгсэл үү, хөдөлмөрийн хэрэгсэл үү ? гэдэг асуултад хэн ч хариулж чадахгүй. Мөн Монголын уламжлалт нийгэм хэзээ ч газар өмчилж байгаагүй байхад яагаад анх удаа өмч хэмээн хувьчлав ? гэсэн суурь асуултад бас л хэн ч хариулж чадахгүй. Энэ бүхний суурь шалтгаан маш гүнд байна. Үүнийг судалсан байтугай, сонирхсон хүн ч байхгүй. Харин одоо судлах хэрэгтэй.
Миний баттай итгэж байгаагаар Монголын нийгмийг түлхүүр судалгаанаас эхлэн судлах ёстой. Энэ үйлсэд хязгааргүй их талбар, цаглашгүй их боломж байгаа.
Манай өмнөх үеийн социологичид хэн ч хагалж байгаагүй газарт социологийн судалгааны анхны шанг тавьсан. Ахиад хэлье. Тэд зөвхөн анхны шанг тавьсан.
Харин Залуу үеийн Та нарт үүнийг үргэлжүүлэн “социологийн атар газрыг” бүрэн эзэмших сайхан ирээдүй байна.
Судлаач Х.Д.Ганхуяг.
2016 оны 11 дүгээр сарын 18.
Сэтгэгдэл0
ганхуяг зөв сайхан санаанууд гаргаж тавьжээ.ШУхааны орон зайг бөө,лам хуврага,хосгүй шидтэнгүүд эзлэх болоод 26 жилийн нүүр үзлээ.Тэгээд юу болов өнөөдрийг л бий болголоо.Аливаа асуудалд ШУ-ны үүднээс хандахыг бараг хэрэг дээрээ үгүйсгээд Барууны үзэл гэгчийг хүний тархинд хийж худлаа мунхаруулсаны үр дүн.Хэнч ШУ гэж ярихаа больсон.Ингээд бүх юм хэн нэгний амаар,дур зоргоор,зүүдэндээ дүүэлсэнээр хөл толгойгүй явсаар өнөөг хүрсэн.ШУ-ныг бүх салбарт ярих цаг оройтсон боловч болсон шүү.
Zuvulguu ugsun Uyanga ni songogdoj chadaaagui yum chin niigmiin tulhuur sudalgaany talaar yugaa meddegiin
эрх мэдэлтэнгүүд, нэн ялангуяа дандаа худлаа судалгаа хийж, тэгээд өөрсдөө түүндээ итгэн тэнэгтэж ирсэн АН намынхан уншаасайдаа.
Gajig uyangaagiin nuuts amrag!
энэ өвгөнд баатархуяг уянгаа хоёр л итгэнэ дээ
Энэ хүний бичиж байгааг ойлгосноо энэ нөхөд яаж илэрхийлснийг хар даа. Ийм л гахайн ферм болчихсон юм шүү дээ, манайх. Одоо бол нийгмийн давхаргын биш сүргийн бүтцийн судалгаа хэрэгтэй болчихсон доо. Гэвч эрүүл саруул хүнээрээ байгаа нь олон. Тэд сэтгэгдэл биш өгүүлэл, нийтлэл бичиж байгаа нь яамай даа...
Баярлалаа... Бүгдийг нь биш ч гэсэн бага ч гэсэн юмны зах зухаас нь гадарлаж авлаа.
Өнгөрсөн зун CNN ийн мэдээнд ШУ-ны аргаар олон ерөнхийлөгчийн ялалтыг алдаагүй таасан гэх Америк профессор Аллан Лихтман гэдэг судлаач 13 шалгуураар Трамп ялна гэхэд анх уншаад итгээгүй Сонгуулиар Клинтон ялахаар маш өндөр үзүүлэлтүүд гарч байсан.Телевизийн 3 удаагийн халз ярилцлагаар Клинтон ялж байсан Сант Марал шиг үй олон Америк байгуулагын судалгаагаар Клинтоны рейтинг өндөр байсан Профессор Аллан Лихтманы 13 шалгуур нь Орос эрдэмтэн геофизикчийн бүтээсэн математикийн томьёогоор бодож гаргасан юм байх Энэ жаахан жишээг бичсэн шалтгаан нь жижиг Монгол улсад нийгэмийн судалгааг зайлшгүй яаралтай хөгжүүлэх маш чухал болжээ Монгол улс нийгэмийн судалгаагаар хоцрогдсон байна... Эцэст нь гадаадад Монгол эмэгтэйг буруу сурталчилдаг жендер гэх нэртэй худлаа төрийн бус байгуулагууд байнаа Уншигчийн хувьд Монгол улс эхийн эрхт ёсны улс гэдэгт итгэдэг Зөвхөн нэг жишээ нь эхнэр нөхөрийн овгоор явдаггүй
Санал нэмэрлэхэд хvvхдийг яагаад аав ээжээр нь овоглож болдоггvй юм бол? Тээж тоvvлж осгож хvмvvжvvлээд эцэст нь овогт нь багтдаггvй сонин байгаа биз
Ээж яахав ер нь хүүхдээсээ холддоггүй. Харин хаа газрын аавууд золбин хөлүүд тул хүүхэдтэй нь нэрээр нь уясан байгаа юм. Эхчүүд бол явсан ч явалдсанч хүүхдийнхээ төлөө, харин эцгүүд тийм биш. Үүнтэйл хобоотой байх.
Manguu amitan
ЗАМЫН ЦАГДААГИЙН УРД ТАЛЫН НАРХАН ХОТХОНЫ ГОМО МӨНХӨӨ ЧИ БАЙРНЫХАА БАНДИЙГ ТАТАЖ ЧАНГААХАА ХЭЗЭЭ БОЛИХ ХҮН БЭ ИЧДЭГГҮЙ МУУ ШОРОНГИЙН ГОМО
үнэхээр л тийм байна шүү. нийтлэлийг уншаад нэлээд бодлоо, үгүй ер үнэн байна гэж олзуурхав. баярлалаа
Багаггүй мэдээлэлтэй боллоо баярлалаа.
Мундаг хүн шүү
Санал нэг байноо
Сайн байна уу? Ганхуягаа. Чиний нйитлэлийг уншаад чухал сэдвийг хөндсөнд баярлалаа. Судалгаа альч шатанд "00" гэдэгтэй 100% санал нийлж байна. Судалгааны дүнг нэгтгээд системчлээд аль нэг шатны удирдлага холбогдох шийдвэрийг хэлэлцээд гаргах шаардлагатай болдог. Бүх салбарын судалгааны институтыг татан буулгасан нь санамсаргүй зүйл бус. Судалгааны хүрээлэн байхгүй бол аль нэг салбарын удирдагч дуртай зүйлээ хийх боломж бүрддэг. Хотын ерөнхий төлөвлөгөөг устгавал хотын дарга дуртай газраа хэнд ямар ч зориулалтаар өгөөд авилга авч болдог. Энэ мэт хогийн зүйл зөндөө. БИД хэзээ ухаарч зөв замдаа орох вэ?
Монгол эхийн эрхт ёстой.Эцэг ямарч хариуцлага үүрэхгүй.Адуугаа эрнэ гээд гэрээс зугтдаг. Айлын авгайн цавь суга руу хатгаж айл хэсэж явдаг хоёр хөлтэй амьтаныг монгол эрэгтэй гэнээ.Эрэгтэй цыганууд бол монголчууд юм.
Худлаа Ярьдаг золиг вэ
Эр хvнд сvрхий гомдсон хvний vг юм шигээ
Дэмжиж байна! Нийгэм зvй судалгаанд менге херенге гаргатал дахиад 26 жил хvлээх л байхаа даа! Нийгэм зvйд сэтгэлээ егчихсен хэдэн нийгэм зvйчиддээ л найдахаас цаашгvй болсоон Нийгэм зvйн судалгааны талаар гэвэл дээр жагсаасан зvйлvvдтэй санал нэг байна Сvvлийн vед нийгэмшсэн сэтгэл зvйн талаар гадна дотногvй нилээд ярьцгаадаг болж Сэтгэл зvйн онцлогоор нэгдэн нийлэх vйл явц ил шахуу явагдах боллоо Жнь, менгений донтонгууд бvлэг болон нэгдэж байна Албан тушаалын донтонгууд хvний чанарын vнэтvvдээ хаяа л нэгдэцгээж байна Энд субьектив аргаар неллеелж илааршуулах зам байх уу? Тер еерее бvлэглэл болчихсон нехцелд цаг хугацааг хvлээх vv, яахав? г.м.
Үнэгүй лекц уншихад 37 хүн ирж байхад ид шидтэн Сарандаваагийн түрийвч даллах ёслолд мөнгөө төлөөд шаваад байгаа нь цэвэр менежментийн муу сайных л даа. Тэгээд ч Сарандаваа тэр хүмүүст сонирхолтой, амьдралд ойрхон сэдвээр, ойлгомжтой амьд энгийн үгээр ярьж, их итгэл үнэмшил, итгэл найдвар төрүүлж чадаж байна. Гэтэл мань судлаач амьдралаас хол хөндий сэдвээр, номын үгээр, элдэв нэр томъёо их хэрэглэж ойлгоход төвөгтэй сонирхолгүй нуршуу ярьдаг учраас хүмүүс хайран цагаа дэмий үрэхийг хүсэхгүй байгаа юм.
Чи ш/у-ныг сонсоод л ойлгож болдог амархан юм гэж боддог байдаг л нэг лалар байна. Чамайг тэр Сарандаваагаа сонсоод тэнэгтэхийг би боль гэхгүй. Хохь чинь гэдгийм ?! Судлаач Х.Д.Ганхуяг.
Ш/У-ыг тэр бүр хялбарчилж болдоггүй юм. Ойлгох түвшний боловсрол, хүсэл, чадвар, мэдлэгийн л асуудал бий. Ганааг төр дэмждэг, ойлгодог бсан бол 370 байтугай нь ирэх байлаа. Математик тэнэгүүдэд зориулагдаж хялбархан ойлгогдохоор оршин байдаггүй, харин үнэний төлөө оршин бдаг гэсэн бий. зориул
Ингээд санал сэтгэгдлээ бичихээр хүнийг элдэв шалдваар хэлээд унахаар хэн энэний тэр лекцэнд нь очихов дээ. Аягүй бол нэг юм асууж лавлаадахвал лалар гэж хэлүүлэх ч энүүхэнд юм байна гэж бодоод... Сарандаваа бол юм хум асуухлаар маш эелдэгхэн сайхан ярьж тайлбарлаад өгч байгаа харагддаг юм. Хэдэн номын булан шагайчихаад өөрийгөө л ухаантай бусдыг тэнэг гэж боддог өтнүүд Ганхуяг, Эрдэнэ гээд зөндөө л байх юм даа. Жирийн хүмүүст ойлгодоггүй тэр математикаар ер нь цусаа хийдэг юм. Би гэхэд тэр математикгүйгээр чинь арилжаа наймаагаа хийгээд амьдраад болоод л байна. Тооны машин байхад л хангалттай.
Хvний ухааны царааг л харуулж байна бусуу.
Наад тооны машинтай нөхөрт самар идүүл. Самар идвэл ухаантай болно гэдэгт яг итгэнэ.
... Харин Чи хохирчихоод уйлан хайлан суугаа юм биш уу? Илтгэх, бас бичих ур чадварт суралц! Тэр цаг дор хумуус чам дээр тэр Сарандаваа гээч шиг цуглана, тайвшир даа хонгорхон бичээч минь, ТАЙВШИР!
Харин тийм ээ. Лекц уншиж архины мөнгөө олох гэсэн чинь Сараа аниа шавар хаагаад байгаа юм байх даа. Шинжлэх ухаан, шашин, зөн билэг дүндээ дүн. Бүгд л мухар сүсэг шүү дээ. Нэрнүүд нь л өөр өөр болохоос. Хэн нь хэнийгээ хэлэхэв.
Ирээдүйд улс орныг удирдах залуучуудад үнэгүй лекц уншихад "хохирно" гэж байдаггүй юм. Чам шиг тэнэг лаларт ш/у огт хэрэггүй... Судлаач Х.Д.Ганхуяг.
bidnii ireedui aadar boroonii uul shig burheg bolson shuudee, ene bl 26 jiliin uil yvtsiin buyn yum uu daa,serj sergeh heregtei l bndaa!
Yavdag jorlonguudiin tsunkh barij guideggui uurinhuu heleh gesnee helchihdeg neg ch gesen iim hun b/gaad bayarlaj yav Mongolchuud min!
Юун нийгэм судлал. Хэдэн төгрөг олох ажил бхад
Пөөх, шинжлэх ухаанд 0,35% гэнэ үү? Хэлэх ч үг алга! Нэртэйгээр нь бүр тэглэчихмээр юм.
Явдаг жорлон хугацаа дууссан хүнс устгах хог боловсруулах жижиг машин.Хогоо/ шингэн хогоо/ хаана ч хамаагүй асгаад байх юмаа. Үүнийг зохицуулах хэрэгтэй.
лалар
Ganaa onjgoo gargaarai zarim humuus dolooy geneee
Ш/у-ны өгүүллийн өөдөөс ингэж ярихаар чинь чи малаас дор новш... Судлаач Х.Д.Ганхуяг.
Манай салхич шувуу Ганаа ах "Эрдэнэт" гэж хэзээ хэлд орох бол. Судлаач уг нь мэдмээрсэн Ам нь таг Юм чихчихсэн юм болов уу Мэдэх л юм
Олон хүн мартчихсан боловч Эрдэнэтийн будлианыг би анх хөндсөн. "Үнээнийхээ сүүтэйг үхэхээр нь мэднэ" 2016.07.05. Даанч чам шиг лаларууд наадам гэж давхиад ухаангүй байсан. Одоо чи надаас нэхэж байвал би чамд хуц л гэнэ... Судлаач Х.Д.Ганхуяг.
ганаа бол лАЛар
Танй бүтээлийг олж авах гэсэн юм. дуусчихсан болтой илүүчлэх нөөц байхгүй юу
Shar Uynga,Shulga Ganaa 2 monch hol yvna da hoorhii. Bichsen yumiig ni unshih,yrij bui zuiliig ni sonsohod dandaa l ooroosoo iluu yvaa humuusiig haraasan ataarhaj horsson charlaan bdag yum do. Ganhuygiin sh/u gj yu bh ve,baaj suuhdaa heden nom halit hulit hardag yum shig bna le hoorhii.
Хөөрхий муу Ганаа ах л жаахан үнэнд ойрхон зүйл ярих юм даа. Даан ч өөрөө бас нэлэээд явцуу нөхөр л дөө. Нөгөө Фейэрбах энэ тэр гэж нэг их л бичсэн. Бичлэг бүр дээрээ нам шаалгаад хүүхдийн зохиол шиг юм бичдэг болж. Гэхдээ яаж муу үздэг хардаг тэнэгүүдтэй харьцуулах вэ. Амжилт
Би Фейербахын тухай бичээгүй, харин түүний суут бүтээлийг орчуулсан. Бичвэр, орчуулга 2-ыг ялгахгүй бол далд ор, тэнэг лалар аа...
Ганхуяг гуайтай санал нэг байна. Монголын нийгэмд жинхэнэ ШУ-ныг үл ойшоох, харин хуурамч ШУ-ныг "тахин шүтэх" болсон нь бидний Ардчилсан нийгэмд олж авсан хамгийн урхагт өвчин гэдгийг Ганхуяг гуай шиг ил хэлэх зүрх зоригтон манай нийгэмд, ялангуяа эрдмийн зэрэг өвөртөлсөн сэхээтнүүдийн дунд байхгүй болсон нь хамгаас аймшигтай. Сар хиртэхэд их дуу чимээ гаргах тухай төв телевиз нь сургадаг болсныг хараад эмэгнэх ч хэцүү, инээх ч хэцүү. Монголын оюун ухааныг Бат-Отгон, С.Жавхлан, Сарандаваа болон элдэв хувилгаад, бөө нараар төлөөлүүлж дүрсэлдэг гаж үзэгдлээс гарах зам бий л дээ. Үүнд, Монголын жинхэнэ ШУ-ны байгууллагуудаас мэдээж том нээлт хийж, Нобелийн шагналтан төрүүлнэ үү хэмээн хүсэхгүй. Улс орон ядуу болохоор бид эрдэмтэн мэргэддээ хөрөнгө зардал хангалттай өгч чадахгүйгээ бид мэднэ. Харин жирийн иргэдэд шинжлэх ухааныг танин мэдүүлэх ажлыг л гол зорилгоо болгоод ажиллахад л хангалттай. Мэдээж томьёо, тодорхойлолт эгнүүлж биччихвэл бүгдээрээ хуйлраад зугтаана. Хамгийн энгийнээр, сонирхолтойгоор тайлбарласан, ШУ-ы хялбаршуулсан өгүүллэг, ном зохиол, нэвтрүүлэг, сурталчилгааг олноор нь гаргах, харин төр засгаас ийм зүйлийг дэмжсэн шиг дэмжих, хуурамч нэртэй ШУ, элдэв ирваатлыг тусгаарлан хязгаарлах ажлыг хийх хэрэгтэй.
Ш/У-хэрэггүй гэж хэлж байгаа нөхөр хэддүгээр ангийн боловсролтой вэ? Иим хүмүүс хэрэгтэй юу?Ганхуяг гуай
Shingles uhaan bol ard tvmniig har Tami? muni. Adgiin naad zahiin ganz jishee helie. Gaza hudlult boloh gej baigaag shingles ? ?? uhaan odoo ,,hire Ni urldchilan helj chaddaggvi, haring amitad medeed baidag. Tegeheer shingleh uhaan amitnaas ch door gesen vg.
Гаүар хөдлөхийг амьтад мэднэ гэдэн чинь бас шинжлэх ухааны асуудал л даа. Яагаад мэдрэв, хир урдаас мэдрэв энэ тэр гээд бүгд л ШУ-ны асуудал. Зөн билгээр мэдрэнэ гэж байхгүй. Өөр шиг чинь юу ч ойлгохыг хүсдэггүй хирнээ ид шидийн зүйлийг шалтгааныг нь эрэгцүүлэхгүйгээр бишрэн шүтэгчдийг цөөлөхгүй бол Монгол орон улам хэцүүднэ.
Шинжлэх ухаан тайбарлаж чадахгүй байгаа юмаа "ийм юм гэж байж таарахгүй" гээд орхичихдог нь гэм биш зан. Газар хөдлөхийг амьтан мэдрээд байхад шинжлэх ухаан хэрвээ урьдчилан мэдээд анхааруулж чаддаг байсан бол мөн ч их гай зовлонг зайлуулахсан гэж. Тэгтэл үнэхээр чадахгүй л байгаа юм даа. Амьтнаас дор.
Үгүй дээ, тэнэгхэн минь. Шинжлэх ухаан юуг ч орхидоггүй юм. Бүгдийг тайлбарлаж учрыг олохын төлөө, дээр нь чам шиг тэнэгүүдийн ирваатлыг дарахын тулд явдаг байхгүй юу. Газар хөдлөх гэдэг чинь элдэв зөн билгийн асуудал биш л дээ. Зарим нэг амьтны мэдэрхүйд газар хөдлөх үйл явц хүнийхээс арай урд мэддрэгдэнэ. Яагаад гэвэл чичирхийлэл мэдрэх чадвар нь хүнийхээс илүү. Харин хүний бүтээсэн багажаас хоцорчихсон л доо. Тэгээд ч амьтнаас доор гэж бодож байгаа бол тэр сүрхий амьтнаа авчраад өдөр дутмынхаа амьдралыг заалгаад явсан ч болно.
Mash chuhal asuudliig hundson bn. Niigmiin buh salbart yamarch suuri sudalgaa alga. Ene ni yunaas bolson be geheer zah zeeliin ul uzegdegch gar gedeg yum buhniig ooroo zohitsuuldag yum gesen nogoo aldart Ardchilaliin luivarchin onoloos ehtei yum. Ene onoliig surtalchilagch USA zereg ornuud oorsdoo harin ene onolooroo yavdaggui boloh ni ali hediin todorhoi bolson. Tiimees 26 jil hulhiduulsan niigmiin suuri sudalgaa ruugaa ergej oroh tsag ni bolson. Mongoliin niigemd yamar process ornood yamar angi davharga garchihav tsaashid yah yum geh met.aa
jalga dovnii uzel herees heterch yastangaar ni doromjloh gaduurhah uzel ihsej bn. Ene bol sain yumand hezee ch hurgedeggui gedgiig mongolchuud ug ni buh tuuheeree medne. Tegsen mortlooo l ene uzel heviin hemjeenees hetreed baihad tuunii shaltgaan nohtsoliig sudlaj unelelt dugnelt ogch baigaa zuil gej neg ch alga. Sudalj baigaa anhaarch baigaa gazar gej alga. Mongoliin niigem buh salbartaa barimtlah uzel onolgui. Bodlogo chiglelgui bn. Zuirlej helbel huchteihen davalgaanii aya daahgui zavin deer suuchihsan ih dalaid hovj yavaa humuus bol mongolchuud boljee. Hamgiin aimaar ni haashaa ochihoo medehguigeer hovj yavna. Setgeliin muhart ni Oyutolgoi tavantolgoi gesenerhuu shavhagdaj duusdag baigaliin bayalagiin tuhai budeghen itgel baigaa. Harin uzel barimtlal, onol, zarchim, sudalgaa ene ter gevel tui ch baihgui. Ard tumend buruu bas baihgui bn. 26 jil itgej yavsan ardchilal choloot zah zeel hudaldaanii onol ni nudniih ni omno nuraad unachihlaa. Odoo ted yund itgeh yum. Argaa baraad boo, uzmerchid utgej bnshd. Erdemten sudlaachid ta nar oorsdoo Archilal choloot hudaldaanii orond gargaj ireed tavichih yamar neg uzel onoliig ard tumend sanal bolgohgui bnshd.
Гана судлаач, таныг дараагийн "бичлэг" дээр чинь шараад өгөх болно. Хүлээж байгаарай...
Yailaad ugvul taarah teneg muu godil baigaa um.
Юу бичихийг мэдээгүй байж шараад өгнө гэж байгаа хүн Ганхуягийг нулимах хөлсөө авчихаад түүндээ согтсоны л шинж байх даа...
Монголын хоцрогдол дийлдэх хэмжээнээсээ нэгэнт хальсан. Монголыг монголоор нь байлгая гэдэг нэртэй хар үүл нэгэнт бүрхэжээ. Монголын гэж ойлгодог юм нь үндсэндээ натурал солилцоотой, мөнгөгүй хүй нэгдлийн маягийн байгалийн эрхшээлд 100 хувь абригдсан малчин айл саахалтын амьдралын идэвхгүй том мөрөөдөлгүй хэв жаяг учир одоо байхгүйтэй адил болсон. Гаднаас үнэт зүйл эрчимтэй авахын оронд урсгалаар орж буй хэгжил дэвшлийн үнэрийг дээр дурдсан хар үүл хаах боллоо. Олон жилийн харанхуй төөрөгдөл үргэлжилж тартагтаа тулаад дахин шинээр эхлэх аз байж ч болно байхгүй ч байх нигууртай. Жишээ нь түүхийн цагаар өнөө өглөө загасчны хоцрогдсон тосгон байсан Сингапурыг Ли Квон Юу дэлхийн шилдэг улсын нэг болгосон нууц нь гаднын өнгөтэй өөдтэй бүхнийг (гутал хувцас биш үү) өөрийн болгож нэвтрүүлэн хүнээ хөгжүүлсэнд оршдог. Муугаа, хоцргдсоноо үл мэдэн үндсэрхэж хийрхсээр мөхөх байхоо. Хайран сайхан үр хүүхэд. Бид Орос Хятадыг сохороор дуурайж ийм болж буй юм. Орос Хятадыг муу хэлж юм биш. Жижигхэн монголд супер их гүрний юм таарахгүй. Комм капд ч байгаа юм биш. Мэлхий хэрээ дууриайхтай адил юм. Үндэсний урлагийн сонгодог сайхан хэдэн зүйл бий. Бүх муу муухайг түүнд боож дотроосоо өмхийрч байна. Энэ чинь зөвхөн урлаг. Харин соёл огт биш. Бөөстэй, бөгсөө арчдаггүй атлаа уртын дуу маш сайхан дуулж болно үүнтэй адил. Үүнийгээ ч ялгаагүй явна.
Бүх чиглэлээр өөрийн гэх яг тодорхой үнэт зүйлгүй учир гадны юмыг сөргөлдөгч их гүрнүүдийг хэлбэрдэн дууриаж шиг хараасаар тэр нь даамжраад шинжлэх ухаан бүр сүүлдээ аливаа эрүүл ухаан шинэ сэргэг юм бүхнийг харааж түлхэх хэмжээнд хүрэх бололтой. Өөрөө шинэ сэргэг дэвшилт зүйлийг үүсгэх чадваргүй атлаа. Ганц зүйлээр жишээ авъя. Орчин цагийн энэ их олон талт гүн гүнзгий түргэн өөрчлөлттэй хөгжил дэвшил туршилтын үед монголоор унших юм бидэнд алга. Тэгсэн атлаа монгол хэлэнд хайр зарлах, гадаад хэлийг үзэн ядах байдал өсөөд л байна. Түүгээр ч үл барам кирилээ солино гэж солиорохоор бүр сохор болно гэсэн үг. Монголд үнэхээр боловсролтой элит анги байхгүйгээс ийм болж байна. Бид үеийн үед л лам, орчуулагч хоёрыг хамгийн мундаг гэж даган хошуурч ирлээ. Энэ бол бодит үнэн. Ийм харанхуй болсон гэсэн үг. Хууль ёсыг шуналт харанхуй хүмүүс эзлэхээр нийгэм сүүлчийн итгэлээ алдах болно. Энэ процесс даамжраад л байна. Одоо сургуулиуд шинэ жил цагаан сараар дээл өмсөхийг шаардаж эхлэнэ. Энэ л хамгийн чухал, манай тусгаар тогтнол хөгжил дэвшлийн зэвсэг. Дээд тэнгэрээс заяасан дээлээрээ ямар ч толгойг хага цохих болно.
Монголчууд гадагшаа явж юм үзэж, нүд тайлж байна. Харамсалтай нь ирээд ажил хэрэг болгохдоо хэлбэрийг нь дууриах юм. Дарга нар нь баахан их бичиг цаас, хүнд сурталыг (үнэндээ цаанаа бол хоосон бичиг цаас биш хариуцлагын тогтолцоо юм) нь хоосон дууриах юм. Залуус нь ганган дэгжин хувцас, тансаглалыг нь дууриах юм. Тэд чинь бүтээж бий болгочихоод, түүгээрээ бахархаж өмсөж зүүж, гайхуулж байгаа хэрэг. Энэ эдийн засгийн хямрал харин хоосон хэлбэрдэгчидэд том сургамж хайрлана даа.
Систем хямраад нурж уналаа гээд хэдэн жилийн өмнө бичсэнийг нь уншиж байсан юм. Гэтэл нөгөө систем нь нурж унах нь байтугай өдрөөс өдөрт улам хүчирхэгжиж, аймшгийн мутант мангас болон хувирч улсаа залгихдаа тулаад байна. Саяхан Эрдэнэтийг залгичихлаа. Түүнээс олсон мөнгөөрөө үлдсэн юмыг бүгдийг нь аваад залгина даа. Систем нурж байсан биш, шинэ төрлийн аймшигтай мангас болон хувирч байж дээ, судлаач минь. Одоо мангас цаашдаа хэрхэх тухай асуудал босож ирлээ.
Чи битгий шаагаад бай. Би "системийн хямрал" гэсэн болохоос "төдийд унана" гэж хэзээ ч хэлж байгаагүй. Чам мэт нь ямар ч үйлдэл хийхгүй болохоор унах нь удаан байгаа юм. Цаашдаа бол би урьдын адил тэмцэнэ, харин чи миний өө сэвийг хайж хоосон хуцна. Ийм л байна.. Судлаач Х.Д.Ганхуяг. Судлаач Х.Д.Ганхуяг.
Гуцоо галзуу минь. Чиний тэмцлийн үр дүн энэ үү. Чам шиг тэмцэж өмхий утаа уугиулж байснаас гэртээ гэдсээ илээд, интернэт үзээд хэвтэж байсан нь хол дээр.
Тэр чинь дээр. Учир нь чи хэнд ч хэрэггүй, хэн ч чамайг үгүйлэхгүй. Харин намайг хэд хоног бичихгүй байхад л хүмүүс үгүйлээд эхэлдэг. Том ялгаа шүү... Судлаач Х.Д.Ганхуяг.
Соц нийгмийн үед шинжлэх ухааны коммунизмын онолоор тархи угааж байсан хүн өнөөдөр "системийн анализ", "түлхүүр судалгаа" яриад суухаар хөх инээд хүрэх юм.
Ш/у-ны коммунизмын онолын системт шинжийг давах юм одоо ч байхгүй. Чи юу ч мэдэхгүй хэвтэж балайрахаа больж үз... Судлаач Х.Д.Ганхуяг.
MONGOLCHUUDAA GANUYAGIIG UNSH SOLIOT SHIZO BAABARIIG NULIMJ HAYAZGAA MUU HUULAN BICHIGCH LALARIIG UNSHVAL BUZARTANA SHUU
Үнэн үгэнд хэн дургүй билээ тэр гэгч болж бна.Ганаа ах шиг та нар сэтгэж давуулж харж сур шүүмжлэх-н өмнө би хэн билээ гэдгээ өөрөө өөрөөсөө асууж бвал зүгээрсэн
Энэ хүний хүрч үзсэн дээд оргил нь Энхбаярын хөлсний бичээч болсон явдал. Даан ч нөгөөх нь жудаггүй амьтан байсан болохоор ганц жуух бичиг ч өгөхгүй хөөгөөд явуулсан. Үүнд нь хорсож Энхбаяраа муулсаар байгаад одоо нэг иймэрхүү элийрэл бичиж, өөрийгөө "системийн судлаач" гэж өргөмжлөх болсон. Ямар амьтан нь үүний эрээчсэн судалгаа нэртэй юмыг энэ сайт дээр байршуулчихдаг юм бүү мэд. Хүмүүс мэдээж хагас галзуу бичлэгийг нь уншаад "Пүй пай" болно, мань өвгөн бичлэг бүрийн доор өөрийгөө өмөөрөөд гудамжны хараалаар хэрэлдээд явчихдаг. Тэгээд хэрүүлийн комментоор дүүрээд ирэхээр нь өөрийгөө мундаг нийтлэлч гээд итгэчихнэ.
Би МАН-ын Удирдах Зөвлөлийн гишүүний хувьд хариуцсан ажил үүргийнхээ дагуу Н.Энхбаярын бараг бүх илтгэлийг бэлтгэдэг байсан. Түүний ачаар Н.Энхбаяр нэрд гарсан даа... Үүнийг мэдлэг, чадвар гэдэг юм. Чам шиг лалар бол мөрөөдөөд ч чадахгүй... Судлаач Х.Д.Ганхуяг.
Ha ha. Nogooh ni yag l helsneer ni orj ireed hereldeed naasan.
Зөвхөн энэ өгүүллийг 3000 гаруй хүн уншаад байна. Чи надад яагаад ч саад болж чадахгүй. Чи хүний нүүр харж чадахгүй гөлөн гөлөн гэсэн новш байж таараа. Чаддаг юм бол ил гараад хуцаач... Судлаач Х.Д.Ганхуяг.