Эрийн гурван наадмын үеэр элдвийн юм гардаг боловч сүүлийн үед засуулын талаар задгай яриа их болов. Уг нь засуул уламжлал болон үүргээрээ бол бөхдөө зааж тусалдаг хүн юм. Мэддэгээрээ жишээ авахад өнгөрсөн зууны жараад оны наадмын засуул Гончиг, Лүгдэв, Мягмар зэрэг хүмүүсийг шударга сайн засуул байсан гэж бөхчүүл болоод ардууд эдүгээ ч дурсаж байдаг. Тэгтэл одоогийн засуулуудад олны ам тааруу болчихжээ. Тэдний дунд нэртэй сайн бөх ч байдаг болохоор арай үгүй байлгүй, хүмүүс дэгсдүүлж байна гэж бодогдовч сүүлийн хэдэн их наадмыг харж байхад засуул заадаг хүн биш, замд нь саад хийдэг хүнийг хэлдэг юм байна гэхээр болжээ. Тэд дэмжье гэснээ дээш татаж, дэмжихгүй гэснээ дэвсэх ч санаатай бололтой. Энэ жил эвэр угалзтай хантааз өмсөж гадаад байдлаа зассан боловч дотор нь ихэмсэг зантай манж түшмэл оршиж байгаа юм шиг ярвалзан, хөдөлж дөхөж байснаа, хоёр бөх барилдах болоогүй бие халаах төдий байтал гэнэт яарч албадаж эхэлнэ. Засуулын нэг гол юм нь барьц сонгуулах арга юм. Энэ нь тийм олигтой юм бишээ. Үүнийг ихэд алдартай нэг уяа бөх санаачилж бөхийн дүрмэнд оруулсан гэцгээдэг. Түүнийг сонссон хүн, даваа горьдсон хүний ядсан арга гэхийг сонссон билээ. Тэр, учраа бөхийнхөө нэг мөрнөөс хоёр гараараа зуурч дэрлээд зогсчихоор цаадах нь мэдээ алдан цөхрөнгөө барахаар суугаад өгдөгийг цөм мэднэ. Тийм хүн цааш ахихгүйгээ мэдээд арга ядахдаа ийм арга олсон байх гэцгээнэ. Гэхдээ л тэр санааг нь хэрэгжүүлэх гэж засуул их хичээнэ. Хоёр бөх, өрөлгүй удаахан биеэ харж зогсвол барилцуулах гээд яарна. Бас нэг нь шоо бариад дөхөж харагдана. Энэ ялдамд хэлэхэд бөх өрж, шавахаа болиод, юм гуйж байгаа юм шиг алгаа тосоод очдог болсон нь ч засуултай холбоотой байх. Уг нь энэ барьц сонгох цаг ашиглаж хурдан барилдуулахтай холбоотой боловч угтаа бол бөхөө дорд үзэж хавчсан, бүр нарийвчилбал тэдний дархан эрхэнд халдсан явдал гэж хүмүүс таагүй байдаг юм билээ.
Хүмүүс уяа бөхөд дургүй боловч засуул, хөлийн цэцийн зүгээс тэдэнд халддаггүй байжээ. Энэ тухай алдарт партизан Дооровын Дашзэгвэ гуайн ярьсныг сонордуулъя.
-1939 оны наадмын орой хоёр бөх барилдаад салахгүй байлаа. Маршал цагаа хараад, одоо наадам завсарланаа. Энэ хоёр бөхийг тавьж хоно. Ингээд барилдаад байх юм уу, маргааш ирээд барилдах юм уу асуу гэж билээ. Уг нь тэр хоёрыг хас гэж зандарч чадах ширүүн хүн. Гэтэл бөхөө хүндлээд тэгсэнгүй. Маргааш нь нөгөө хоёрыг даваа эхлэхийн өмнө барилдууллаа. Маршал тэднийг хараад "Энэ хоёр бүдүүн сайхан амраа биз. Хурдан ноцолдох байхаа" гээд инээж байж билээ. Бас дөчин нэгэн оны наадмаар тавын даваанд Дорнодын Сандаг билүү нэг лужир залуу, Өвөрхангайн Цоодол гэж нэг чөрийсөн юмтай барилдлаа. Өнөө хоёр чинь даваа дуустал барилдлаа. Зургаагийн даваа эхлэх гээд тэднийг хүлээж байгаа. Бөхийн комиссын дарга ухаантай юм болохоор би маршалаас айж байгаа гэж жигтэйхэн. Загнахаас нь урьтаад, тэднийг зааж, энэ хоёр золиг гээд юм хэлэх гэтэл маршал, -Юу вэ чи бөхөө харааж байгаа юм уу гээд, -Яадаг юм, энэ хоёр барилдаж л байг. Цол авах гэж хичээж байгаа биз. Зүгээр зууралдаад байгаа биш барилдаад л байна шүүдээ. Барилдаг, барилдаг. Дараагийн даваа дуусахад нэг нь давна биз гээд хэнэг ч гүй байж билээ. Уг нь бол дэлхийн их дайн хойно эхэлчихсэн, энд яаруу бачуу байсан түгшүүртэй цаг л даа. Чойбалсан тэгэхэд үндэсний наадам, бөхөө хүндлээд л ингэж хэлж байсан байх гэж билээ.
Энэ зуур миний санаанд манай монголын хаад ноёд, засаг төрийн удирдагчид бөхөө төрийн сүлд лүгээ адил хүндэтгэн дээдэлдэг байсныг түүх сударт олонтаа тэмдэглэсэн бий. Түүнийг засуулд хэлээд ч яах юм билээ. Тэд үүргээ ухамсарлан биелүүлж л байвал барав гэж бодтол хажуугийн хүмүүс хилэгнэн "Энэ засуулууд чинь, жилээс жилд дордож байгаа, хүний үг авдаггүй биеэ тоосон их зантай луйварчингууд" гэж зэмлэж байх юм. Үүгээр бодвол засуул, хөлийн цэцийн нэр хүнд унажээ. Учрыг лавлавал өнгөрсөн жилийн наадмаар нэг том бөхийн давааг луйвардан нутгийн танилдаа өгөөд начин болгосон юм байж. Тэр нь энэ жил сураггүй болохоор муу нэр нь засуул, хөлийн цэцийнхэнд үлджээ гэж хүмүүс ярьж байлаа. Бас байхнээ засуулууд бөхийг тухтай барилдуулахгүй болсон байна. Даваа ахиж бөх цөөрөх тусам үзэгчид суудалдаа, төрийн ерөнхийлөгч асартаа тайван сууж байхад засуулууд юундаа яардаг байнаа. Энэ агшин бол улс даяар амгалан, амьсгаа даран чагнаж байдаг үе юм. Тэр жил Б.Бат-Эрдэнэ, Д.Мөнх-Эрдэнэ хоёрыг дөрвөн цаг илүү барилдахад үзэгчид тэсээд л сууцгааж байж билээ. Сүүлийн хоёр бөх хамгийн удсан нь энэ байж магадгүй. Ер нь бол их шөвгийн дөрвөн бөх уддаггүй чухам нэг гялсгээд өнгөрдгийг бүгд мэднэ. Сүүлийн хоёр бөх барилдахад хамаг засуул, хөлийн цэцийнхэн бүчиж салхийг нь хаагаад өнөөх барьц сонгуулахдаа л яараад байх шиг харагдаж байна хэмээн хүмүүс ярилцах. Тэр байтугай аварга гарч ирчихээд байхад арслан удаан барилдсандаа ялархаж, дээл нөмөрчихөөд нутгийнхаа бөхчүүлтэй ярьж суусаар байхад хүмүүс дуртай биш л байлаа. Энэ бол наадамчид харих гэж яарсандаа биш, дээд бөхийг хүндлэхгүй байгаа байдал харууллаа гэж эмзэглэсэн болов уу. Зарим хүний уур нь хүрээд "Үзүүр түрүүний хоёр бөхөд ийм новшийн засуулын хэрэг байхгүй" гэхэд хажуугийн нэгэн нь "Тэгж ярьвал шөвгийн дөрөв засуулаар яах юм бэ" гэв. Тэгтэл бас нэгэн "Байх ёстой юм чинь, тэгэж яаж болох вэ" гэтэл нэг омогтой эр гарч ирэв. Тэрбээр "Чи нэртэйгээс сүүлийн дөрвөн бөхийн оронд засуулуудыг барилдуулах санал гаргаач" гэсэнд цаад хүн "Энэ ч хэтэрнээ. Түүний оронд санаачилсан хүнийг энэ барьц сонгохоо дүрмээс ав. Бас монгол бөхөөс допингийн шинжилгээ авдгаа боль гэж хэл. Манай наадам, олон улсын тэмцээн биш гэж бас хэл, чи тийм сүрхий юм бол" гэж эсэргүүцэв. Тэгтэл арслан дотуур хутгаад аваргыг хэвтүүлчихэв. Маргалдагчид "Түрүүнээс хойш тэгэх гээд байсан юм" гэж дуу алдацгаав.
Зохиолч Х.Зандраабайдий
Сэтгэгдэл0
засуул гээл нэг навсайсан цуганцнууд олон гэдэгнээ, гөл хөлдөөд бөх үзэхэд харанхуйлаад хар мянган малгай шоволзуулаад байдийн. Луйвар хийдгийн байналдаа.
Манай монгол хүнд нэг тийм арчаагүй зан бий.Мууд их дээрэлхүү ихэд бялдуучлах хандлага юм.Нэг бол хөршдээ үгээ хэлж чадахгүй гөлөгнөөд СӨХ гэдэг байгууллага руу арслан бар шиг л давшилна.Эсвэл хөшилдөөд шаардлага хүлээж авахгүй байгаа бөхчүүдэд биш харин хажууд нь зогсч байгаа засуулуудад уур омгоо гаргана.Муу нь муудаа гэж ямар утгатайг сайн бодоорой.Муу хүн л дорой буурайд эрэлхүү байдаг юм.Тийм овоо юм бол асуудлыг яаж шийдэх талаар ажил хэрэгч санал гарга л даа.Чадах уу.
Зандраа гэдэг хутган үймүйлэгчээ, чи л тэр арсланг нутгийн бөхчүүдтэйгээ ярьж суулаа гэж эмзэглэсэн байна.Эсвэл энэ өнцөгөөс нь харлуулах гэж оролдож хутган үймүүлж байна. Нэг их удаагүй биз дээ.
Муу сайн гүзээ чирсэн биеэ тоосон бөх нэртэй ёс жудаг муу хүмүүсийн цуглуулга
Батсуурь гэж ижил бөхөө , төрийн цагдааг зодоод ял авах нь битгий хэл хурандаа цол авлаа. Цэргийн цагдаагийн цолны нэр хүндийг унагалаа, Аварга нь ийм монгол бөхийг үзэх сонирхол алга болсон
Батсуурь гэж ижил бөхөө , төрийн цагдааг зодоод ял авах нь битгий хэл хурандаа цол авлаа. Цэргийн цагдаагийн цолны нэр хүндийг унагалаа, Аварга нь ийм монгол бөхийг үзэх сонирхол алга болсон
Гичий мин гомдоллож дуусаагүй юу залуу насанд аархах байх л асуудал тэгээд ч өөрөө зодоогүй дутуу төрсөн өмхий мин дуугай далд ор
Батсуурь гэж ижил бөхөө , төрийн цагдааг зодоод ял авах нь битгий хэл хурандаа цол авлаа. Цэргийн цагдаагийн цолны нэр хүндийг унагалаа, Аварга нь ийм монгол бөхийг үзэх сонирхол алга болсон
Батсуурь гэж ижил бөхөө , төрийн цагдааг зодоод ял авах нь битгий хэл хурандаа цол авлаа. Цэргийн цагдаагийн цолны нэр хүндийг унагалаа, Аварга нь ийм монгол бөхийг үзэх сонирхол алга болсон
бооронхиилоод байлгуйнэр устай нь бичиж бай
zasuuliin achaar boh hurdan duussan
Baric songohoo bolio.cholootei barildaj l baig
Барц сонгох үед " удаа барц өгөхгүй байгаа бол тэр бөхийг нь хасч байвал дээр юм. Оюунболд тэр Бямба-Очир нарын барилдааныг хар л даа. Ийм байж болохгүй. Бас тахим авч буйг нь ингэж байхад л засуул эрхээ эдлэх ёстой биздээ хэрэв тэдэнд эрх байдаг бол
Баахан шүүмж,хараалаас өөр юм алга.Засуулын болон захиргаагүй болсон бөхчүүдийн асуудлыг хэрхэн цэгцлэх талаар ямар нэг санал алга уу.Санал байхгүй бол явган хэрүүлээс ямар ч эерэг үр дүн гарахгүй.
ene jil Batsuuri Sanjaa 2 naimaa hiisen baih gej bodogdood bna.Ta nar yu gej bodoj baina?
МОНГОЛ бөхийн барилдаан үеээ өнгөрөөжээ. цаг барсан, ямарч сонирхолгүй зүйл. 64-өөс дээш бөх барилдах утгагүй болжээ.
Санжаадамбын малгайг барьж Батсуурийг дэмжин зассан Батболдоор дахин бөх бүү засуулсугай
Засуулаас эхлээд засах зүйл үндэсний бөхөд цөөнгүй бий. Тахимаа өгөхдөө уул нь давсан бөхөө дахин даваарай гэж бөгсөн дээр нь алгаддаг.одоо бол унасан бөхөө тэгэх болж. Үзүүр түрүүний бөх гаргахдаа засуулууд худлаа ойчих юм. Үнэн голоосоо их хүчинд татагдан унаж байгааг харуулах