Үндэсний ой санамж- 2
Он цаг
Аливаа эртний түүх соёлтой үндэстэн оршин тогтнохын тулд түүх, хэл соёлоо ариг цэврээр нь хадгалж, төрийн удирдлагын дээд хэлбэр болох төрийн зан үйлээ тууштай мөрдөх үүрэгтэй. Энэ бүхнийгээ үр хойчдоо өвлүүлэх үүрэг Монгол Улсын үндсэн хуулиар Монгол Улсын төрд ногдож буй. Төрийн зан үйл нь төрийн удирдлагын дээд хэлбэр тул төрийн зан үйлд аливаа түүхэн буруу тайлбар орох ёсгүй бөгөөд аливаа гадаад дотоодын буруу тайлбарыг нотлох баримтаар няцааж, эх түүхээ хамгаалах үүрэг үндэстний эх сурвалж судлаачдад ногдож буй.
Удахгүй Цагаан сар болно. Цагаан сар нь манай төрийн зан үйлийн том хэсэг тул уг баяртай холбоотой аливаа буруу тайлбар байж үл болно.
Монгол Улсын Ардын багш, Шинжлэх ухааны гавьяат зүтгэлтэн, хэл бичгийн ухааны доктор, профессор Сэндэнжавын Дулам “Mонголчууд Цагаан сарыг эрт цагаас тэмдэглэн ёсолж ирсэн. Нэгэн үе цагаан сарыг намар хийдэг байснаа их эзэн Чингис хааны үеэс хаврын эхэн сард тэмдэглэх болсон” гэж эх сурвалжаас ангид ярилцлага SONIN мн сайтад 2019 оны 1 дүгээр сарын 18-нд өгчээ.
Энэхүү ярилцлагаар эх сурвалж үл судлаач С.Дулам нь түүхэн үнэнд нийцэхгүй мэдэгдэл хийснээр Хүн үндэстний ой санамжийг бохирдуулан төрийн зан үйлийн үүх түүхэнд ард олны итгэх үнэмшлийг сарниаж байна. Түүхэн баримт нотолгоогоор С.Дуламын Цагаан сарыг намар хийдэг байсан гэсэн мэдэгдлийг үндсээр нь СИЭ ТББ энэхүү нийтлэлээр няцаана.
“Сэргэлэн Интернэйшнл Экспедишн” ТББ эртний түүх нийтлэлүүдээрээ Дунд орны тариалан аж ахуйн соёлын эхийг, байсинг буюу зуун нэртнийг нэгтгэн хураасан төр нь эх Шар мөрний зүүн өмнө хэсэгт оршдог мал аж ахуйтан овгоос үүсэлтэй тухай өгүүлсэн. Энэ баримтлалыг Дунд орны цөөнгүй судлаач дэмждэг. Энэ тухай Сыма Цяни “Түүхэн тэмдэглэл” номдоо олон талаас нь бичжээ. Мал аж ахуйтны Шар мөрөн оршиж байсан тэдгээр овог Дунд орны түүхэнд хамгийн их гол усыг номхотгосон түүхтэй.
Таван их эзний үе дөрөвдүгээр их эзэн Яо ингэж он тооллыг хөтөлж байжээ:
“Тэр нар, сар, од эрхсийг тооцож ард олондоо ажиллах хугацааг мэдээлдэг. Ул их эзэн Сичжуну-г Юйи газар суулгаж нарны мандалтыг мэдээлсээр хаврын ажлын явцыг чиглүүлдэг, хаврын өдөр шөнө тэнцэх өдрөөр Няо одоор хаврын хоёрдугаар сарыг тогтоодог. Энэ үед хүмүүс салж (хаврын ажлын үеэр залуус тариалангийн талбайд гарч, хөгшчүүд гэртээ үлдэнэ), шувууд өндөглөнө, мал төллөнө.
Ул их эзэн Си-шү-г Наньцзяо-д суулгаж зуны ажлыг чиглүүлдэг. Зуны хамгийн урт өдөр Хо одоор зуны хоёрдугаар сарыг тогтоодог. Энэ үеэр хүмүүс тариан талбайд гарна, шувууд өдөө унагаана, малын үс ноос гуужина?.
Ул их эзэн Хэ-чжуну-г баруун нутагтаа суулгаж нар харихыг ажиглуулж намрын ургац хураалтын ажлыг чиглүүлдэг. Намрын өдөр шөнө тэнцэх үеэр Сюй одоор намрын хоёрдугаар сарыг тогтооно. Энэ үед хүмүүс тайвширч шувуу малын өд, үс ноос ургана.
Ул их эзэн Хэ-шу-г умард нутагтаа суулгаж өвлийн ажлыг зохицуулна. Тэр ичиж буй амьтдыг ажиглаж, өвлийн хамгийн урт шөнө Мао одоор өвлийн хоёрдугаар сарыг тогтооно. Энэ үеэр хүмүүс дулаан газраа цугларч, амьтад болон шувуудын үс ноос болон өд бүрэн ургана.
Жил гурван зуун жаран зургаан хоногоос бүрдэнэ. Нэмэлт сараар дөрвөн улирлаа засна” Түүхэн тэмдэглэл Үндсэн бичвэр 1-р бүлэг.
Эрт дээр үеэс он тооллын эхлэлийг газар боловсруулах хаврын сарын эхнээс тооцож байжээ. Ургац хураах намрын сараас он тоолол нэн эрт үед эс эхэлж байжээ. С.Дуламд хэлэхэд нэн эрт ийм л байжээ.
Түүхэн эх сурвалжаар Хүн гүрний он тооллыг сөхөцгөөе!
“Он болгоны анхны сараар удирдагчид Шаньюгийн өргөөнд бага чуулганд ирж тахил өргөдөг. Таван сард Лүн хотод их чуулганд ирэн өвөг дээдэс, Тэнгэр газар, хүний болон Тэнгэрийн сүнс-гүйшнд тахил өргөдөг. Намар адуу таргалахаар дахин Их чуулганыг Дайлинд хийж, хүн малын тоог нягталдаг”. Сыма Цянь “Түүхэн тэмдэглэл” НТӨ I зууны эхэн үе.
С.Дулам танд тайлбарлая. Жил гурван зуун жаран зургаан хоногоос бүрдэнэ. Нэмэлт сараар дөрвөн улирлаа засдаг гэдгийг бид Түүхэн тэмдэглэл Үндсэн бичвэр 1-р бүлгээс мэдэж авав. Тэгэхээр манай Хүн гүрэн намар адуу таргалахаар Дайланд Их чуулган хийдэг болохоос анхны сараа Намрын сараас тоолдоггүй байжээ. Үүнийг эх сурвалж нотолж байна.
Өмнөд Хүннүгийн он тоололтой холбоотой нэгэн түүхэн эх сурвалжийг сөхөцгөөе!
“Хүннүгийн заншлаар жилд гурван удаа тахилга хийнэ. Үргэлжид цаг оны сар, таван сар, есөн сарын нохой өдөр тэнгэр сахиусаа тахина. Өмнөд жангур (шанью) дотогшоо дагаснаас хойш Дунд орны Ди-г хамтатган тахих болов. Олон аймаг хурж төрийн хэргийг зөвлөлдөн морь болон тэмээ уралдуулан цэнгэнэ” гэж Өмнөд төрийн Сун улсын түүхч Фан.Э-гийн V зууны эхэнд бичсэн “Хожуу Хан төрийн бичиг”-тээ бичжээ. Энд намар адуу таргалахаар Дайлан хийдэг Их чуулганы хугацааг есөн сар гэж тодотгож байна. С.Дулам танд хэлэхэд: “Хүн гүрний үед он тоолол намар эхэлж байгаагүй гэдгийг эх сурвалжууд хөдлөшгүйгээр баталж байна”.
Манай түрэг төр нь НТ 552 оноос 742 он хүртэл оршжээ. Ингээд Гол тигэн хадан бичээс болон Умард төрийн түүх дэх Түрэг Тэлэ-гийн шастираар Түрэг төрийнхөө он тооллыг С.Дулам танд хангалттай тайлбарлаж ман чадна.
Гол тигэн хонин жилийн шөнийн арван долоонд өөд болжээ. Түрэг Тэлэ шастирт ингэж бичжээ: “Үхвэл эсгий гэрт цогцсыг нь байлгана. Үр хүүхэд болон төрөл төрөгсөд, эр эм нь хонь адуу гаргаж эсгий гэрийн өмнө дэлгэж тахилга үйлдэнэ. Эсгий гэрийг эргэн долоон удаа давхина. Эсгий гэрийн хаалганы өмнө уйлж нүүрээ хутгаар зүсэж цус нулимсаа зэргээр урсгана. Ингэж долоон удаа үйлдээд зогсоно. Өдөр сонгон талийгаачийн унаа морь, эдэлж байсан эд юмсыг цогцостой хамт шатаана. Чандрууг нь хурааж аван цагийг хүлээж байгаад булна”.
Гол тигэн хадан бичээсэнд: 9-р сарын 27-ны өдөр уй гашуудлын зоог барьжээ гэж бичжээ. Тэгэхээр чандрыг нь 9-р сарын 27 нд булжээ. Түрэг Тэлэ шастирт ингэж бичжээ: “Намар, өвөл нас барсныг өвс мод урган хөхрөн дэлгэрэхийг хүлээж байгаад газарт нүх ухан оршуулна. Оршуулгын тэр өдөр нь төрөл төрөгсөд тахилга үйлдэх бөгөөд морь уралдуулан нүүрээ зүсэх нь урьдах гашуудал хийх лугаа адил. Газрын хөрсөн дээр булш овоолон гаргаж байшин барьж дунд нь талийгаачийн дүрсийг зурж мөн түүний амьддаа байлдаж байсанг нь харуулна. Нэг хүн алсан бол нэг чулуу босгоно. Зарим нь мянга, зуун чулуу босгох нь бий. Тахилганд хэрэглэсэн хонь адууны толгойг бүгдийг нь шонд өлгөнө. Энэ өдөр нь эр эм бүгдээр сайхан хувцаслаж оршуулгын газарт хурна”.
Түрэг төр нь 573 онд Буддын шашин залсан тул цогцсыг чандарлах болжээ. Чандрыг хадгалж болно. Есөн сарын 27 гэдэг нь өнөөгийн 10 сарын сүүл орчим болно. Зундаа сааль сүүгээ базаж, идшээ хийсний дараа 9-р сарын 27-нд Гол тигэний чандрыг булж том зоог барьжээ. Манай Түрэг төрийн үед мөн он тоолол намрын сараас эс эхэлж байжээ. Түрэг төрийн хүн амын 95 хувь нь Хүннүгийн хойчис Тэлэчүүд байжээ.
С.Дулам танд хэлэхэд: “VI-VIII зуунд Түрэг төр он тооллоо намрын сараас эхлүүлж байсангүй”.
Хүн гүрний хур байсан Сяньби төрийн хойчис IX-XII зууны Кидан төр он тооллыг хэрхэн хөтөлж байсан баримтыг И Лүн ли-гийн “Кидан төрийн бичиг” номны 27-р бүлгээс харцгаая!
Киданчууд цаг оны сарын шинийн нэгэнд хаан ноёд нь хундан цагаан хонины тархийг наалдамхай тутаргатай хольж зангидсан нударганы хэмжээтэй зуурна. Орой нь хөгжимдөн дуулж бүгд найр хийнэ гэжээ. IX-XII зууны Кидан төр нь Буддын шашны зан үйлийг дагаж байжээ.
Мөн цагаан (цаг он) сарын дараа хавар эхэлдэг тухай уг бүлэгт бичжээ.
С.Дулам танд хэлэхэд: “IX-XII зууны Кидан төрийн он тоолол нь намар цагт эхэлдэггүй байжээ”.
Монголын нууц товчооны 26-р хэсгийн хамгийн сүүлийн өгүүлбэрийн төгсгөлд “...хон гарпа” – он гарав. 27-р хэсгийн эхний өгүүлбэрийн эхний хоёр үг “капар болупа”-хавар болов. Тэгэхлээр эхлээд он гардаг, дараа нь хавар болдог гэдгийг Монголын нууц товчоо баталж байна.
С.Дулам танд хэлэхэд: “Эхэлж он гардаг юм байна. Дараа нь хавар болдог юм байна. Он тоолол манай Буган сүлдэт төрөөс эхлэн Хүн гүрэн, Түрэг төр, Уйгур төр, Их Монгол улс хүртэл өвлийн тачир хүйтэн цаг дуусахад эхэлж хаврын улиралтай золгодог байжээ”.
“Mонголчууд Цагаан сарыг эрт цагаас тэмдэглэн ёсолж ирсэн. Нэгэн үе Цагаан сарыг намар хийдэг байснаа их эзэн Чингис хааны үеэс хаврын эхэн сард тэмдэглэх болсон” гэж С.Дулам та бичжээ. Та Цагаан сар гэдэг үгнийхээ утга учрыг мэдэхгүй, ихээр төөрч буй нэгэн байна. Иймд Цагаан сар нь цаг он сар болох тухай нийтлэлийг таны алдааг засахын ялдамд ард олондоо хүргэнэ. Эх сурвалж судлахгүйгээр үндэсний ой санамжтай холбоотой нандин зүйлийг доктор зэрэг болон Ардын багш цолоор өгүүлж үл болно.
Битигч Хурган овогт Сэрээнэндагвын Сэргэлэн
Үргэлжлэл бий
Сэтгэгдэл0
УА АА ЗОЛИГ ГЭЖ.
Энэ пизда одоо хятад юм уу баахан сияа болоод явчих юм. Шар мөрнөөс Монголчуудыг үүссэн ч гэнэ үү чиний уг гарал шар мөрөнийх юм байгаа биз.
Чиний бичиж байгаагаар бол Монголчууд бараг дундад улс шар мөрөнөөс үүссэн болж таарлаа. Газар тариалантай холбогдоод явчихлаа тэнэг юм хуцаж байгаа юм чинь чамайг өөрийг чинь хятад гэдгийг гэрчилээд байна.
dulam gej ner shagnal aldar hundin toloo yugaanch ogch medeh teneg nohor
bitgii solior hujaa chine hujaagnha tuuhg l sudla
Юу гэж худлаа бvлтрээд байгаа юм бэ. Намар хийдэг байсныг судлаад тогтоочихсон. Монгол суу ухаан судлаачид намар тэмдэглэж л байгаа шд
Мэдрэл мэддэг чинь гайгуй биздээ. С.Дуламтайгаа адилхан ундсэн хуулийн утга найруулгыг завхаруулах гэдэг новш шивдээ.
Мэдрэл мэддэг чинь гайгуй биздээ. С.Дуламтайгаа адилхан ундсэн хуулийн утга найруулгыг завхаруулах гэдэг новш шивдээ.
ИХ ЭЗЭН ЧИНГЭС ХААНЫ зарилагаар намар тэмдэглдэг байсан цагаан сар буюу цагаан идээний баярыг хувь хүртээх сар буюу хувь сард хамтадган тэмдэглэх болжээ.түрэгийн хойчис түрэкүүд лалийн шашинтай
СЭРГЭЛЭН ГЭГЧ МОНГОЛЫГ ХУЖААД УУСГАХ ГЭЭД ДААЛГАВАР АВЧ ДЭЭ... Таны энд тэндээс түүвэрлэсэж, тэрлэсэн зүйл Монголчууд бидэнд огт хэрэггүй. Хужаа даа очиж ЦЭЦЭРХЭЖ ТОЛГОЙГОО тамдуул...
бусад нийтлэлийг нь уншаарай. Хятад биш эх нутгаа эх сурвалжаар хамгаалж байгаа юм
Ээ с. Дулам минь дээ , худлаа бурахад хязгаар буй -одоо болно доо ... Долигонуур зэрэг , цолоор овоо бондойлоо - одоо болно доо ... чи оороо оюутнуудад цэцэрхэдэг ш дээ: - ундэсгуй мод ургадаггуй , ургуй ухна толгуй гэж ...
Хэхэ овоо атаархдаг нөхөр байх даа өөрөө.
"Монголын нууц товчоо"-тойгоо Хятадаас л мэдсэн ард түмэн байж эх сурвалжийг үгүйсгээд байж болохгүй байх аа. Сэргэлэн судлаачид баяр хүргэе. Түүхчдийн, хэл шинжлэлчдийн доктор нэрээрээ дураараа бурж байдаг цагийг эцэслэх хэрэгтэй. Бид үнэн түүх, зан зашлаа сэргээх цаг болсон гэдгийг манай өнөөгийн улс төр, нийгмийн амьдрал бэлээхнээ харуулж байна.
МНТ гоор л монголын түүхийг ойлгодог бол худагын мэлхий өөрийн худагаа далайгаас том гэдэг үлгэр адил
s.dulam ih daldganaad baisan dundad ulsiig dagaad baisiin bainashd
s.dulam ih daldganaad baisan dundad ulsiig dagaad baisiin bainashd
s.dulam ih daldganaad baisan dundad ulsiig dagaad baisiin bainashd
За за ер нь хүн л зохиогоод хийдгээс хойш Монголчууд хар хятадын цагаан сараас өөр өдөр Монгол цагаан сараа өөрийн онцлогтой тусгаар улсын хэмжээнд тэмдэглэн өнгөрөөвөл болоо бишүү
Өмнө зүгийн тариачид ёс нь манай ёс мөн гэдгийг яаж нотлох вэ? Цагаан сарын гунан өдөр нар хур агаар гурав тэнцэх өдөр хүү Мөнхөд өргөв гэдэг хэсэгээс. Мөн Өөлүн ээж тэрхүү хурилдай дээр зун цагын идээ будааг хатааж бэлдсэн тухай гардаг. Монголчууд өвөлд өнтэй орох эсхээ, хаагуур өвөлжхөө хэлцэх гэж цагаан сараар бүгд цуглан бүх чуулганаа хийдэг байсан. Тэрнээс тариа будаа тарихаар гарах өдрөө тэмдэглэдэггүй.
ардчилал хүн бүхнийг дураараа бурах боломж олгосон бураад бай бураад бай ер нь цагаан сарыг соц нийгмийн үед өвөл ёлкотой давхцуулаад хийж байсышд яагаад болохгүй гэж ямар нэг он тоолол эхэлж л байгаа биздэ
Энэ нийтлэлийг бичсэн хүн хятад хэл мэддэг болов уу? Ядаж монгол бичиг уншиж бичиж чаддаг болов уу? Төвд манж бичиг ойлгох болов уу энэ бичсэн нийтлэлийнхээ эх сурвалжийг хаанаас олсон юм бол?
ха ха
Цэвэр эх сурвалж гэж ховордоо. Хүн төрөлхтөний түүх бол холион бантан шиг зүйл. Ийм болохоор олон давхцал, өмчилөлтэй. Буугаар хичнээн холоос буудна онох магадлал маш муу байдаг . Түүхийн судлал, таамаглал бас тийм гэчихвэл болох байх.
Дулам гэдэг чинь Энхбаярыг өр төллөө гээд зурагтаар енгэнэтэл уйлдаг мудак мөн биз дээ.
Yag mun duu. Borvi dulam bas huuhemseg gejuugaa
Миний мэдэхийн одоо өөрөөсөө 20 гаруй насны дүү 3 дахь авгайтайгаа амьдарч байгаа
Дулам гэдэг чинь Энхбаярыг өр төллөө гээд зурагтаар енгэнэтэл уйлдаг мудак мөн биз дээ.
Дулам гэдэг чинь Энхбаярыг өр төллөө гээд зурагтаар енгэнэтэл уйлдаг мудак мөн биз дээ.
ЦАГААН САРЫГ ТҮВДИЙН ЛАМ НАР ОРЖ ИРСЭН 15Р ЗУУНААС ХИЙДЭГ БОЛСОН НЬ ҮНЭН ӨМНӨ ХИЙДЭГ БАЙСАН ҮГҮЙГ ДУЛАМ СЭРГЭЛЭН 2МЭДЭХГҮЙ БАРИМТ БАХГҮЙ 2-УЛАА ТААМАГЛАЖ БАЙГАА
далай лам данзанжамц ло сар гэж түбэдүүд монголоор нэрлэдэг тэгэхээр монголоос цагаан сараа авсан гэдэг
Ene Sergelen gedeg hvnii sanal sanaanuud zuv baij bolnoo.Harin ilerhiilj baigaa helber ungu ays ni neg l sonin. Erdemten sudlaachiin shinjgvi,tuiliin soyolgvi, chuham l yag 37 oni Do yamnii murdun baitsaagchid l neg iimerhvv baisan bolob uu gemeer... Er ni ugtaa yamar meregjliin hvn yum boloo?!
наад нэг 37 оны ашиг, иргэний дотоодын дайн майн ярихаа болиоч.
harin tiimee tsaaguuraa mongolchuudiig uguisgeed baigaa yum bishuu
Ямар хэрэгтэйн? Зохиогоод л, өөрсдөө тэр үед амьдарч байсан аятай л мэдэмхийрч цэцэрхэцгээх юм аа
Сар шинэ гэж ярих нь буруу шүү Цагаан сар шинэ оныг нийлүүлж товчлоод байгаа бололтой
Чухал асуудлыг сурвалжуудыг түшиж нухацтай үзжээ Талархаж байна. Дүрс бичиг тайлж унших,түргийн хөшөөний бичээсүүдийг сийрүүлэх гээд ихээхэн чармайлт гаргаж түүхийн баримтлалуудад эргэлт болохуйц нээлт хийсэн эрхэм судлаачид талархаж байдаг шүү. Эрдэмтэн мэргэд анхаарч хүлээн авч байгаа гэдэгт эргэлзэхгүй байна. Амжилт хүсье. Наад хавар намрын будлианаас болж их эзэн хааны төрсөн сар өдөр хүртэл буруу болчихоод байгаа шүү.
юунд хэрэгтэй юм болоо энэ одоо
Сонин овогтой шаар вэ
Түүхчид гэж батлагдаж нотлогдоогүй юмаар толгой эргүүлж мэдэмхийрч байдаг айхтар худалч хүмүүс.Тэдний алинд нь ч итгэшгүй.Одоо энэ мэт аль галавын юмаар маргалдаж баыхынхаа оронд маргааш яахав гэж маргалдаач
DULAM XUDA BULTERCHEE. X MEDEGCHIIN DURD TOGLOGCH. SUDAACH BISH SHUUDEE
Эдүүгээ бидний тэмдэглээд байгаа цагаан сар гээч нь монголчуудад хамааралгүй бөгөөд Зонхов ламын хойчийг хийж хурал ном хуран будаалга үйлддэг лам нарт хамааралтай,Төгс буяантын зурхайд хамааралтай шажны зан үйл
хэзээ ч тэмдэглэсэн яах вэ дээ. хүний сонголтын асуудал юм. хэрэлдээд байх юу байна аа. аанв
ДУЛАМ ГЭХ БҮДҮҮН ЛУУХААН ХАРАГДААД БАЙХ ЮМ. БАЙХ ЮМ Ч ГЭЖ ДЭЭ. ХЯТАД УГСААНЫ ХҮН Л БАЙНА
Энэ Сэргэлэн гэж Хятад юу хуцаад байна вэ?
Mongolbayar zovhon naadam malaa targaluulz eriin gurvaar naadaad margash ni ayan daindaa mordodog bsym tsagaan sar bol urd zugiin bayar tsagaan budaagaa suulgad amziltai huraah zarim muzuud ankhny urgacaa huraaz bsan
Монголчууд Манай түрэг төрийн үед эсгий гэрийн хаалганы өмнө уйлж нүүрээ хутгаар зүсэж цус нулимсаа зэргээр урсгана. гэж мундаг гоё нээлт хийж. Бас: "Зундаа сааль сүүгээ базаж, идшээ хийсний дараа 9-р сарын 27-нд" гэж бичжээ. монголчууд зун идэшээ хийдэг байсан байнаштээ. одоо өвөл идшээ хийдгийг төр болиулах цаг болж.
өүлэн эх танц тахилганд оролцоогүй. идэшгүй үлддэг.
нүүрээ угаагаад шувтлаад байж дээ
нүүрээ угааж шувтраад байж дээ
Ene TENTGER yu medeh ve hooson tsetserhehees tsaash ul medne. Eh survaljaa ch sudalj medehgui. Hooson domog buruu zuvgui chalchih ba zav chuluund ni zaluu ehner bodno
Энэ сиэ дандаа худлаа бурдаг шүү дээ. Худлаа амбиц хөөгөөд л хужаа монгол хоёрыг холиод байдаг хошин шогын хүүхэд.
Алдар нэрийн телее юу ч хийхээс буцахгуй монгол хэлний " гавьяагуй гавьяатууд, алдаргуй ардын багш нарын нэг .
Ene se ovogt Ulsiig maana urd zugiinh geh geed bna uu Hol ochij honhort hutsaa
УЛ БООВ ХААНААС ҮҮДЭЛТЭЙ ВЭ? С.ДУЛАМ БИЧИХДЭЭ ЗАНАБАЗАР САНААЧИЛСАН ГЭСЭН ҮҮ?
модон бар сийлдэг дээ. тэгээд л сийлчихгүй юу. хэвний санаа бүр өмнө нь гарсан
сүүлийн үед цагаан сарын шүүсний цар тавгийг яг Кул Тэгины тахилын ширээний хэлбэртэй хийдэг болсон байна.
шон? жад, тугны суурь? малын амьсгаанаас бусад л гэнэ. юу ч үлдээлгүй хий амьсгааг ч хэрэглэдэг газар.
туг гэдэг үгийг түбэд ринпочэ бас монгол үг гэсэн. монголоор нь хэрэглэдэг юм шиг байгаан. туг үс хатгаатай байдаг. төгсцогтын хаан туг гэснийг таг гэсэн байхын.
УЛ БООВ ХААНААС ҮҮДЭЛТЭЙ ВЭ? С.ДУЛАМ БИЧИХДЭЭ ЗАНАБАЗАР САНААЧИЛСАН ГЭСЭН ҮҮ?
гандан гараад л үзчээч. ха ха ха.
Монголчууд Цагаан сарынхаа ч учрыг олж чадахгүй болтлоо мангуурсан бололтой. С.Дуламаар эхлээд С.Сэргэлэн хүртэл. Ингэж маргалдаж суухын оронд жинхэнэ түрэг баяр Наурызыг казах кон олонтой хамт нэг өдөр тэмдэглэдэг нь болох зүйтэй: Угаасаа Чингисийн үеэс бүх эрдэм чадалтай баатар, жанжин удирдагчид, чинь казах хүмүүс байсан юм билээ. Одоогийн Монгол улс байгаа газар нутаг бол агуу казах үндэстний өвөг дээдсийн унаган нутаг юм.
казахууд ч жог.
атамекен ярьж байнаа. эцгээс өвлөсөн өв.
цагаан сар бол яг наурызын өдөр шөнө тэнцэхийн өмнөх сар шинээр эхэлдэг. хэзээ вэ гэж ер маргах учиргүй юм.
ЮУ болоод бна аа Одооны хүмүүс бүгд солиорчихожоо юу...Энэ өвчин эмчилгээгүй....юун корона .....
Хойт нутгийн Хитадууд, Монголчуудын хооронд зан заншилын багахан ялгаа л бий юу гэхээс цус ясны ялгаа байхгvй юм гэнэ лээ!! Хэдэн мянганы турш холилдож сvлэлдсэн болохоор. Их Монгол улсын vед айл болгон 10, 20 хитад зарцтай байсан юм гэх шив лээ.
Хойт нутгийн Хитадууд, Монголчуудын хооронд зан заншилын багахан ялгаа л бий юу гэхээс цус ясны ялгаа байхгvй юм гэнэ лээ!! Хэдэн мянганы турш холилдож сvлэлдсэн болохоор. Их Монгол улсын vед айл болгон 10, 20 хитад зарцтай байсан юм гэх шив лээ.
С.Дулам, Сэргэлэн хоёрыг уриад сайхан нэвтрү9үлэг хийчих ТВ байна уу? Лам нарын үгээр мэдэх мэдэхгүй мэгзэм уншиж шиний нэгний өглөө мангартаж явах ч хүсээд байх ч зүйл биш дэг ээ.
монгол хүүхэн 240 жил манжаар шаалгаад тэгээд ямар хүмүүс гарав 70 жил болоход өмнийн говьд байсан гуриатсан орос аргаа бараад нэг монгол хүүхэн шаасан чинь усан ороогүй байсан юм харин орос европ хүүхэн шааж байсан шүү цэдэнбал орос хүүхэн шааж байсан чадалтайгар шүү
End Kazakiin tagnuuluud yamar ih bnaa
End Kazakiin tagnuuluud yamar ih bnaa
Дулам гуайн хэлсэнийг бас үгүйсгэж болохгүй бхаа.Цагаан сар гэсэн утга нь намар цагаан идээний баяр хийдэг байсан үүнийг л хэлдэг байсан бловуу.Манжууд монголыг барахгүй болохоор шашинаар нь цаг тооны бичгийг нь будилуулж эзэлж авсан гэёэн үг бий шүү.Тэр үеэс манайх цагаан сараа буруу хийж өдийг хүрч байгаа бхаа.Азийн улс бүгд л 1 өдөр баяраа хийдэг.Манайх л будилдаг тиймээс ч төр минь буруу яваад байгаа ч юм билүү.Түүхийн эрдэмтэн шашны тэргүүнүүд судлах хэрэгтэй болов уу
Сэргэлэн гуай монголчуудын гарал үүсэл тэгээд хаанаас эхтэй юм бэ. Арай хятадаас гэх гээд байна уу даа.
Сэргэлэн гуай монголчуудын гарал үүсэл тэгээд хаанаас эхтэй юм бэ. Арай хятадаас гэх гээд байна уу даа.
Сэндэнжавын Дулам авгай БИ МЭДНЭ гэдэг Величие Мани өвчтэй юм шиг мэдэхгүй юмаа мэддэг болж ярьж Монгол төрийг самарч байгаа ХҮН. Монгол Төрийн ЕСӨН ХӨЛӨЛТ буюу ЕСӨН ХӨЛӨЛТ И ЦАГААН ТУГИЙН нэг хөхөлийг дутуу хийсэн нь энэ хүнтэй холбоотой. Түүх шашдирт дурьдсан баталгаатай мэдээллээр ЕСӨН МОЛЦОГ тойрсон гол ИХ ЦАГААН ТУГ байх байсан. Туг сүлдээ буруу хийсэн бид яаж олигтой хөгжих вэ дэээээээээээээээээ
"Нас, жил" гэхийг хавар гэнэ,Хавар бол нас нэмэх жилийн эхлэл аж. Өвгөд. ... төдөн хавартай, 3 хавар өнгөрөөд, 3 хаврын дараа ...гэж ярьдгаас харвал үнэнтэй.
Bitgii ovshigno namar hiideg baisan um medej baij bulter medehgui zuiliinhee bool gedriig medehuu shi
haana yu biched bgan be hujaa chin. Dulam doctoriig yu yu genuu amaa medeerei
Eniig bichsen hvniig medehgvi, Dulam guaig hvndleh hvn olon bgaa. Tegeel boloo.
Eniig bichsen hvniig medehgvi, Dulam guaig hvndleh hvn olon bgaa. Tegeel boloo.
Eniig bichsen hvniig medehgvi, Dulam guaig hvndleh hvn olon bgaa. Tegeel boloo.
Дулам он тоололыг намараас тоолдог байсан гэж хэлээгүй чиний наад хэлээд бгагийчинь оюунтанууд хүртэл мэднэ Дулам цагаан сар !/он тоололын эхний сарны тухай биш/зуны улирал дуусч намрын улирал эхэлхэд зун намар хураасан цагаан идээний баярын тухай ярьсан хятад зэрэг ногоо тарьж түгээрэй хүнсний гол хэрэглээ болдог орнууд одоо ч гэсэн намар ургацын баяраа хийж баыгаа чи бол тахилга тахил өргөх оршуулагын зан үйлыг цагаан сартай хольж хутгаад шал дэмий цэцэрхээд байна.Дуламын ярьсан бол ёстой түүхэнд байгаа монголын ёс зэншил уул нь.энд төр ямар ч хамаагүй энэ ард түмний баяр байсан бөгөөд Чингэс хааны зарлигаар төрийн дээдсүүд тэмдэглээд л төрийн гэж байгаа болхоос шашины,бөөгийн чиний тэр бичээд байгаа үхсэн хүний тахилга энэ тэр бол ёстой хамаагүй байсан юм шүү Хүннү,шёнью гийн манай он тооллын өмнөх 3 р зууны үед баяр гэхээсээ илүүтэй ардын зан үйлэл байсан одоо бол шашин,төр ороод яг чухам үндсэн агуулагаа алдаад байгаа юм.
Mонголчууд Цагаан сарыг эрт цагаас тэмдэглэн ёсолж ирсэн. Нэгэн үе Цагаан сарыг намар хийдэг байснаа их эзэн Чингис хааны үеэс хаврын эхэн сард тэмдэглэх болсон бөгөөд Эзэн Чингисын зарилгаар Төгсбуянт зурхайг зохин мөрдөж иржээ
Төгсбүянтын зурхайг чинь Богд хааны зарлигаар зохиосон юм биш үү
олон сахиус шүтээнүүд тэнгэрээс заларч монголын эртний түүхийг ѳгүүлэх болсон энэ цаг дор Дулам багшийг баалж худлаа цэцэрхэхийн оронд ѳвѳг дээдсийнхээ үгийг сонсож үүх түүхээ бага ч болов мэдэж авахыг хичээх нь зүйтэй болов уу
С.Дулам бол олон улсад хүлээн зөвшөөрдөгдсөн эрдэмтэн. шинжлэх ухааны нотолгооны арга гэж байна. бид эндээ юуг ч зүгээр бодол санаагаараа үгүйсгээд байж болохгүй. Сэргэлэн гэж эрдэмтэн ОУ-ын хурал дээр очоод энэ асуудлаа тавиач, хэдэн хүн хүлээн зөвшөөрөх вэ? Одоо ч бүр хамаагаа алдаж дээ, энэ сэтгэгдэлүүд зүгээр дур зоргоороо л бичсэн харагдаж байна. Ийм зүйл дээр ул үндэстэй, ухаалаг хандах хэрэгтэй шүү.
Бурхангүй газрын бумба галзуурна гэгчээр, Дулмаас илүү мэдлэг чадвартай эрдэмтэд олон бий. Энэ бол зүгээр л өөрийгөө рекламдаж чаддаг цол хэргэм дуртай л нөхөр.
Сэргэлэн гэдэг хүн хэлэх гэснээ хэлж дийлсэнгүй. Хятад угшилтай хүнүү.
Цагаан сарын тухай судалгаатай үнэн мэдээлэл өгсөнд баярлалаа.
БИД НҮҮДЭЛЧИН ТҮҮХТЭЙ ХҮМҮҮС ЯАЖ Ч БОДСОН ХАВРЫН ХАВСАРГААР МАЛ ТӨЛЛӨДӨГ ТАРЧИГ ҮЕД БАЯР ТЭМДЭГЛЭХГҮЙ Л ДЭЭ ,,,ЯМАР ТАРИАЧИД БИШ ,,,,ХАРИН НАМАР МАЛ ТАРАГ ТЭВЭЭРЭГ АВСАН,МАЛЧИН ТҮМНИЙ МАГНАЙ ТЭНИЙСЭН ЦАГТ ХАМГИЙН САЙХАН ЭЛБЭГ ДЭЛЭГ,,"" ЦАГААН САР,,""ГЭХ БАЯР ТЭМДЭГЛЭЖ БАЙСАН НЬ ҮНЭМШИЛТЭЙ САНАГДАНА ДАА ,,,,,,,,,