“Зууны мэдээ” сонин монголчууд өөрсдийгөө судалъя гэсэн асуудал дэвшүүлж цуврал нийтлэл, ярилцлагыг хүргэж байгаа билээ. Энэ удаа ШУА-ийн Түүх-Археологийн хүрээлэнгийн захирал, доктор С.Чулуунтай ярилцлаа.
-Монголчууд түүхээ судалдаг ч өөрсдийгөө судалдаггүй. Та үүнтэй санал нийлэх үү?
-Монголчууд өнөөдөр өөрийгөө хайх, таньж мэдэх их аянд мордож байна. Нэг хэсэг нь өөрийгөө яаж хайхаа мэдэхгүй байх шиг. Энд хоёр л зүйл бий, өнгөрсөн түүхээ болон бусдыг таньж мэдэх. Аливаа ард түмэнд өөрийгөө олох гэж чухал зүйл байна.
Өөрийгөө олсон хүн үнэ цэнэтэй, бусдыг ойлгож хүндэлдэг, тодорхой үнэлэмжтэй байдаг. Монголчууд 1990 он хүртэл тодорхой үзэл суртал, онолд хөтлөгдөж байсан учраас түүнийг дагасан үнэлэмж байсан. Түүнээс хойш, ялангуяа шинжлэх ухаан /нийгмийн шинжлэх ухаан/-ы түвшинд энэ үзэл онол алдагдаж олон салбар уналтад орсон. Түүнийг дагаад үзэл баримтлалын зөрчилд орж, эрэл хайгуулд мордсон. Түүнтэй адил монголчууд өнөөдөр өөрсдийгөө хайсаар байгаа. Өөрсдийгөө хайх гэдэг маань бид өөрсдийн үнэ цэнийг хараахан олж чадаагүй. Үнэ цэнээ олж чадаагүй хүмүүс үнэлэмж, үнэт зүйлтэй болж чадахгүй байна гэсэн үг. Тэгэхээр төр, засгийн шатанд ч, нийгэмд ч болж бүтэхүй зүйлүүд гараад байгаа нь үндсэндээ үнэт зүйлээ алдчихсаны илрэл.
-Монголчуудын үнэт зүйл хаана байна, бидний бахархал юу вэ?
-Бидний үнэт зүйл өнгөрсөнд байгаа. Өнгөрсөнд гэдэг маань аль нэг сайн, эсвэл муу түүхийг жишээлэхээс илүү бид хаанаас гаралтай вэ, бид хэн байсан юм бэ, хэн байгаа юм бэ, хэн болох юм бэ гэсэн өнгөрсөн, одоо, ирээдүйн гурван цагийн хэлхээсийг зөв таньж мэдэх хэрэгтэй. Энэ нь хүн болгон түүхээ хар гэсэн үг биш, хүн өөрийн ертөнцдөө өөрийн өнгөрсөн, одоо, ирээдүйд зөв үнэлэлт, дүгнэлт өгч чаддаг байвал асуудал ойлгомжтой болно. Өнөөдрөөр амьдарна гэдэг үнэ цэнэ нь тухайн өдөрт л дуусна. Маргаашийг бодож, нөгөөдрийг тунгаадаг хүн ирээдүйн тухай төсөөлөлтэй байна. Өнөөдрийн цаг хугацаа бол ирээд мордож байгаа хэсэгхэн хором. Ирээдүйн урт удаан хугацаанд оршин тогтнох үнэлэмжтэй зүйлийг бүтээхийн төлөө, тийм зүйлийг бодож зорьж байгаа хүн өнөөдөр ёс бус зүйл хийж чадахгүй. Түүнтэй адил Монголынхоо ирээдүйн тухай бодно гэдэг нэг үеийн дараа биш, 50, 100 жил биш, хэдэн зуунаар оршин тогтнох тэр үндсийг л бодож зорьж байгаа үйл хэрэг юм. Чингис хаан агуу их Эзэнт гүрнийг байгуулснаасаа илүү ирээдүйг нь тодорхойлох хэцүү байсан гэдэг. Яаж өөрийн байгуулсан Эзэнт гүрнийг авч явах вэ гэдэг асуудал тулгарсан. Өөрийнх нь бодсон тухайн үеийн зөв хувилбар юу байв гэвэл, тодорхой вант улсуудыг байгуулах байсан. Тэр нь нэг газар бүгдээрээ байх аваас Цагаадай, Зүчийн зөрчил шиг болох, өөрөөр хэлбэл өвөр зуураа өвсөнд хучивч үхэр шиншихгүй, өөхөнд хучивч нохой шиншихгүй болтлоо доройтох вий гэж болгоомжилсон учраас Зүчийн угсааг Алтан ордонд, Цагаадайн угсааг Тэнгэр ууланд, ирээдүйн Ил хаант улсыг Ираны ертөнцөд хуваан хуваарилсан. Энэ нь магадгүй нэг талаас Эзэнт гүрэн 200 жил оршин тогтнох үндэс болсон ч юм бил үү. Түүнтэй адил монголчууд өөрсдийгөө судлах, өөрийгөө танин мэдэх, өөрийнхөө үнэ цэнийг олж авах л хамгийн чухал юм. Өөрийгөө таньсан хүн буруу үйлдэл хийхгүй. Яагаад гэвэл, хийх үйлдлээс тухайн хүний үнэ цэнэ хамаарна.
-Монгол хүн өөрийгөө хэн бэ гэдгийг харах өөр ямар үндэс байна, бидэнд юу дутагдаж байна вэ?
-Бусдыг ойлгох нь өөрийгөө таних бас нэг үндэс юм. Манай угсаатны зүйн шинжлэх ухаан, нийгэм соёлын хүн судлалын ухаанд эцсийн зорилго юу вэ гэхээр бусдыг ойлгох гэж байгаа. Түүний дараа чи бусдын соёлыг ойлгоно, бусдын соёлыг ойлгож, хүндэлж байж чи өөрийнхөө ертөнцийг улам илүү таньж мэднэ. Ийм учраас эдгээр шинжлэх ухаан Монголд хөгжих нь маш чухал. Бидэнд мөнгө дутаагүй, байгалийн баялаг дутаагүй. Монгол хамгийн аюулгүй, шашны зөрчилгүй, үндэстний зөрчилгүй, байж болох бүх таатай нөхцөл нь байна. Гол нь үнэ цэнэ буюу Монгол өөрийгөө үнэлэх үнэлэмж дутаж байна. Монголын төр, монгол хүн өөрийгөө таньж мэдэж, өөрийнхөө үнэт зүйлийг нэг болгосон цагт л хөгжинө. Монголчууд одоо ч биш, үеийн үед хүн байхын утга учрыг ихээхэн бодож байсан шиг байгаа юм. Хүн байх, хүнээр хүн хийх, хүнийг яаж бий болгох, үнэ цэнэтэй, үнэлэмжтэй байлгах бүх зүйлийг Монголын нийгмийн бүх үе давхаргад хийж чаддаг байсан. Тиймээс Монголд хулгай гэж байгаагүй юм шүү дээ, ХХ зууны эхэн үед. Согтуу, хөлчүү хүн гэж байсангүй. Өнөөгийнхний харанхуй бүдүүлэг, хоцрогдсон тэнэг гэж үзээд байгаа тэр нийгэмд ийм үнэ цэнэ байсан. Өнөөдөр Монгол эрх чөлөөтэй, хүн төрөлхтөнтэй ижил тэгш харилцаж байгаа атлаа энэ үнэ цэнээ алдчихсан. Америк, Европ, Хятад, Орос бүгд өөрийн үнэ цэнэтэй. Монгол хүний үнэ цэнэ юу юм бэ. Монголдоо хайртай, эх орон минь үнэ цэнэтэй гэж бүгд л ярина. Тэр үнэ цэнээ үнэлэмж болгож, амьдралын дэг болгон оршиж байна уу гэвэл үгүй. Хүн болгон өөрийн хийж байгаа ажил, өмнөө зорьж буй зорилгыг үнэ цэнэ, үнэлэмж болгож чадах юм бол нийгэм хөгжинө.
-Үнэ цэнэ буюу үнэлэмжийг бий болгоё гэвэл ямар гарц, шийдэл байж болох вэ?
-Үнэ цэнэ, үнэлэмжийг бий болгох зүйл бол үндэсний хэмжээний музейнүүд. Монголын бахархал, үнэ цэнэ, үнэлэмжийг бий болгох зүйлүүдийг бид хийх хэрэгтэй. Телевизүүдийн контентийг нэмж байгаа нь үндсэндээ түүнд чиглэсэн зүйл шүү дээ. Өнгөрснөөсөө залхвал ирээдүйг биднээс бүр салгана. Үүнд л ялгаа нь оршиж байгаа юм. Манайхны зарим нь төвөгшөөдөг. Өөр хаанаас бид үнэ цэнээ хайх юм. Энд ямар ч арга байхгүй. Чингис хаан тухайн үеийн дэлхийн хүчтэй оюун санаатны нэг Чан Чун Бумбатай уулзахдаа ганцхан үг хэлсэн нь “Би шинэ улс байгуулснаар агуу их болчихоогүй. Хүннү, Сүннүгийн үеэс байгуулсан төр улсаа л авч явж байгаа” гэж. Тэр хүн мянган жилийн цаадтайх үнэ цэнээ хайж олж ирж чадсан байна. Гэтэл бид өчигдрийнхөө ч үнэ цэнийг авч явж чадахгүй байна. Үнэ цэнэ гэдэг чинь насны эрэмбээр хуримтлагддаг туршлага шүү дээ. Түүн шиг түүх бол монголчуудын оршин байхын хөрс туршлага. Бидэнд бусдаас давуу сайн тал бий. Хэзээ ч хуурамч зүйлийг бодит болгож босгож ирэх гэж байгаа биш, бидэнд бэлэн түүх байна. Түүнийгээ таньж мэдэж чадаагүй.
-Үүнд шинжлэх ухааны байгууллагын үүрэг ч бас байх ёстой?
-Манай судлаачдын хувьд үнэ цэнэ, үнэлэмжээ олоход тэр үзэл суртал руу ямар нэгэн “изм” шингээгээгүй түүхийг гаргаж өгье гэж зорьж байгаа. Тийм учраас дэлхийд тархсан олон өв соёлыг олж түгээн дэлгэрүүлье, түүхийг нь зөв залж өгье гэж хичээж байна. Дэлхий дахин хүлээн зөвшөөрсөн Хубилай, Өндөр гэгээн хоёрыг хаана хэн муулж байна гэвэл, Монголд л муулдаг шүү дээ. Гэтэл дэлхий тэднийг магтдаг. Тэгэхээр бид ямар үнэ цэнэтэй байх вэ. Иймд Хубилай хааны ойг зөв хийж, хүмүүст зөв ойлголт өгье. Өндөр гэгээний ойг тэмдэглэж, зөв ойлголт өгье гэсэн түүхэн үүргийг бид биелүүлэхийн төлөө ажилладаг. Түүхчид судалгаанаас гадна нийгэмд үнэ цэнэ, үнэлэмжийг олуулахад туслах ёстой. Үүрэг нь тэр. Мэдээж хүч харьцуулшгүй л дээ, 30 түүхч, гурван сая иргэнд хүрч ажиллахад дутагдалтай. Гэхдээ бид илүү сайн ажиллаж нийгмийнхээ үндсэн суурийг бэлдэж өгөх ёстой. Энэ үүднээс зорьж, хичээж ажилладаг. Дөнгөж сая л гэхэд Тайваньд хадгалагдаж байгаа 600 мянган дурсгал дотроос Монголд хамаатай гурван мянган дурсгалыг манай судлаачид олж илрүүлсэн. Удахгүй гурван боть ном гаргана. Дэлхийн толгой музейнүүдэд байгаа Монголынхоо өвийг таниулъя, өөрсдийгөө үнэлдэг болъё, хойч үе маань бахархдаг болно. Эрмитажид ирэх жилийн арваннэгдүгээр сард дэлхийн хэмжээний үзэсгэлэн гаргана. Монгол Улс дэлхий ертөнцөд өөрийгөө харуулах бүрэн боломжтой. Энэ бүгдийг хайж, бий болгож чадвал Монгол хөгжинө. Эцэст нь хэлэхэд, монгол хүн өөрийгөө хайж, таньж олох хэрэгтэй.
Ч.Үл-Олдох
Эх сурвалж: “Зууны мэдээ” сонин
Сэтгэгдэл0
Unet zuil ni margaashaa bod gesen ug uu? Bi l lav sanal niilehgui um bn.
Mongolyn unet zuil bol ah zahaa hundleh, huulia deedleh l baimaar um daa.
Үнэт зүйл гэхэд алт мөнгө гэж ойлгоно шүүдээ. Үгээ олж хэлж, үхрээ олж мөөр.
ээмэг бөгж алтаа нэгтгэ.
Nadad eemeg bogj alt ali ni ch alga daa.
Онгироо залуу шүү. Түүх археологийн хэдэн ажилтныг амьтан болгож байна
Ойрдуудад аллергийтэй.Хйимэл түүх зохиож байгаа этгээд
Mongol hunii unet zuil bol mungu mungu mungu hulgai hulgai hulgai bolson.
Үнэн хэлжээ. Хий хоосон цээж дэлдэж байхаар бахархалаа олох, ирээдүйгээ бодох нь чухал
Юун яасны пуужин бэ. Өнөөдөр монголчууд бид чинь агаарын бохирдол , хөрсний бохирдол хоёроороо дэлхийд хамгийн хамгийн болчихоод байна. Жаахан энгийн үгээр хэлэвэл улаанбаатар нийслэл маань дэлхийн хамгийн том жорлон болоод хувирчихжээ. Ганц жорлан халаалт хоерын учирыг олж чидахгүй бид чинь аборегенүүдийн зиндаанд байгаан биш үү.
ene zaluuchuud yadagaan aldajee,manai zaluuchuud neg sedebeer erdemten hyn yaribal tyyniig musigaj yarih dyrtai,tendees eeriinhee myihar sanaag erdeg boltoi!!!zaluus mini nom unsij eersdiigee tanin medeh deer men ch edii bna daa?Haramsaltai ni bid zaluusaa zeb hymyyjyylej chadsangyi,hoisih zaluus mini ene chigtee yabbal yamar bydyyleh haranhyi baih be?...Mongol hynii yhaan arai eneedriinh sig baigaagyi yum syy!!!minii bye 70 nasiig zoogloj baina!zaluusaa nom unsij tyyheen ergen sanaj Mongol hyn gej yamar hyn baisan tyhaid oilgoosoi gej hyseh bna!ahiinh ni hybid bol saihan hymyystei hamt ajillaj amidarch saihan bygdeer ni geriin syrgaltaar olj absan hynii neg!!!Mongolchyyd ingej l hymyyjiltei bolj ireedyin berhseelees salj baisan yum!eneeder bidnii yabj baigaa zam hargyi byryy baina!
Энэ алиа гарыг түүх археологийн хүрээлэнгээс нь хус хичнээн олон жил зайдалдаг юм
тэр нүд ам нь яаж хараад байдаг хүн вэ
Мундаг шүү. Маш зөв ярьжээ. Амжилт
Дука худалдагч бүсгүй буруу заажээ
Үнэт зүйлс гэдэг нь юу юу нэгтгэхээр хөгжих гээд байна тэрийг нэгтгээд хөгжүүл яасан юм бэ Миний бодлоор бид ядахнаа 00-ын цаасаа гаднаас авахааргүй сайныг хийгээд авбал энэ сайн цаасыг гадныхан гуйгаад л авна. Энэ зүгээр л нэг жишээ шүү. Үүн шиг бид жоохонч гэсэн маш сайн эд бараа бүтээгдэхүүн хийдэг жижиг дунд үйлдвэрлэлийг хөгжүүлэх , байгуулах хэрэгтэй байхаа
Коммэнт бичигч зарим нөхдөө! Үнэт зүйл бол цаг хугацаа улиравч чухал хэвээр байдаг, бүр утга холбогдол нь улам өсч байдаг хүний оршихуй, хүний нийгмийн суурь, амин чухал эрхэмнэл буюу одоо та бидний уландаа гишгээд байгаа шударга ёс, аз жаргал, амьдралын утга учир, тусгаар тогтнол, эрх чөлөө гэх мэт шүү дээ. Эдгээр эрхэмлэл, нандигнах зүйлс нэгдүгээрт байсан цагт оршин суугаа газар, идэх хоол, амьсгалах агаар, өмсөх хувцас, үр хүүхдийн аз жаргал үеийн үед оршсоор байдаг. Үр хүүхдээсээ зээлж амьдарч байгаа өнөөдрийг бид зарж, худалдсаар байна. Эцэг эх, өвөг дээдэс нь даан ч яав даа гэж гомдмоор ойгүй тэнэг, заримдаа сэтгэц нь эрүүл эсэх нь тодорхой хүмүүс болж дээ бид. Зөв зүйлийг ярьжээ. Бие биеэ шүүмжлэхдээ өөрийнхөө өчүүхэн үзэмжээр шүүхээ болих хэрэгтэй, өмнөөс нь үнэхээр ичих юм. Аристотель болон хүн төрөлхтний бусад ухаантнууд: Шударгаар шүүн тунгаах чадвар зөвхөн буянт хүн буюу эрхэм чанарууд бүхий хүнд байдаг хэмээсэн байдаг.
Negdeh heregtei.Unen. Harin..Une tsene...ene ug tohiromjgui. Chuluun dutuu oilgolttoi hun yum. Gun harah boloogui bn. Naad zah ni -Soyol- gedeg ugiin utga yazguuraar jisheelj une tsene iin tuhai yarij blh bv.
Үнэт зүйлээ олох ёстой гээд баахан ярьсан бн. Гэхдээ иэр үнэт зүйлд нь ямар ямар ойлголтууд орох талаар ямах нэгэн юм хэлсэнгүй. Тэгсэн мөртлөө Өндөр гэгээн болон Хубилай хааны таоаар үөв талаас нь мэдээлэл өгч ойг нь сайн тэмдэглэх хэрэгтэй гэсэн юм хэлсэн байх юм. Энэ хоёр хүн Монголчуудын үнэт зүйл болох ёстой гээд байгаа юму? Маш ойлгомжгүй, бүрхэг бөөрөнхий юм ярьсан бн.