МОНГОЛ УЛСЫН ҮНДСЭН ХУУЛИЙН ШИНЭТГЭЛ ДӨРӨВ: ТӨР, ЗАХИРГААНЫ ИНСТИТУЦИЙН ХЯМРАЛ
Монгол Улсын Үндсэн Хуулийн шинэтгэл өгүүллийн
нэгдүгээр хэсгийг http://www.sonin.mn/news/politics-economy/95976
хоёрдугаар хэсгийг. http:// http://www.sonin.mn/news/politics-economy/96186
гуравдугаар хэсгийг http://www.sonin.mn/news/politics-economy/96445 эндээс уншина уу.
Ертөнцөд байгаль-нийгмийн гэсэн хоёр хууль байх бөгөөд нийгмийн хууль нь хэдий чинээ тухайн харилцаанд оролцогчдын суурь мөн чанарт үндэслэсэн бол төдий чинээ үр ашигтай нийгмийн харилцааг зохицуулдаг байна.
Байгалийн хувьслын хуулиар амьтны зүйл хоорондын ширүүн өрсөлдөөнд хамгийн орчиндоо "зохицох чадвартай" буюу бусдаасаа ялгарах "давуу талтай" төрөл зүйл тэсэж үлддэг ажээ.
Тэгвэл нийгмийн харилцаанд бол хамгийн бүтээмжтэй хүн, бүлэг, төр-улс өрсөлдөөнд шалгарч, хөгжлийг түүчээлдэг түгээмэл хууль үйлчилж байна.
Иймд хувь хүн, аж ахуйн нэгж, төр аль нь ч ялгаагүй өндөр бүтээмжтэй байхын тулд бусдаас "ялгарах давуу тал"-тай байх ёстой. Энэхүү бусдаас ялгарах давуу тал буюу бүтээмжийг бүхэлд нь дэлхий нийтээр "өрсөлдөх давуу тал", "өрсөлдөх чадвар" хэмээх ойлголтоор харьцуулж хэмждэг.
Улс орнуудын өрсөлдөх чадварыг судалдаг Дэлхийн эдийн засгийн форум байгууллага 1979 оноос хойш Өрсөлдөх Чадварын Тайлан гаргаж эхэлсэн байна.
Монгол улс 2005 оноос энэхүү тайланд нэгдэж, өрсөлдөх чадварын зэрэглэлээ дэлхийн 140 гаруй оронтой харьцуулах боломжтой болсон бөгөөд өнгөрсөн 12 жилийн тайлангаас харвал манай улс авбал зохих 7 онооноос 3,2 - 3,9 авч, судалгаанд хамрагдсан 140 гаруй орноос 92 – 117 дугаар байруудад эрэмбэлэгдэж иржээ.
Зураг 1:Монгол Улсын өрсөлдөх чадварын зэрэглэл ба оноо
Дээрх өрсөлдөх чадварын тайланг гаргахдаа улс орны өрсөлдөх чадварыг тодорхойлох Институциүд (1), Дэд бүтэц (2), Макро эдийн засгийн орчин (3), Эрүүл мэнд, суурь боловсрол (4), Дээд боловсрол, мэргэжлийн сургалт (5), Бараа, бүтээгдэхүүний зах зээлийн үр ашиг (6), Хөдөлмөрийн зах зээлийн үр ашиг (7), Санхүүгийн зах зээлийн хөгжил (8), Технологийн бэлэн байдал (9), Зах зээлийн хэмжээ (10), Бизнесийн боловсронгуй байдал (11), Инноваци (12) гэсэн арван хоёр тулгуур үзүүлэлтэд үндэслэдэг.
Дээрх 12 тулгуур үзүүлэлтээр тухайн орны хөдөлмөр, капитал, байгалийн нөөцийн нэгж тутмаас үйлдвэрлэн гаргаж буй бүтээгдэхүүн, үйлчилгээний үнэ цэнээр бүтээмжийг хэмжин, өрсөлдөх чадварын түвшнийг тогтоодог.
Иймээс улс орнуудын өрсөлдөх чадварын түвшнийг тогтоохдоо нэг хүнд ногдох ДНБ-ийг харьцуулан хөгжлийн хэд хэдэн шатад хуваадаг байна.
ДНБ болон 12 тулгуур үзүүлэлтийн ач холбогдлыг харьцуулан үнэлж дэлхийн өрсөлдөх чадварын индексээр улс орнуудыг Заяагдмал баялагт (1) ,Үр ашигт (2), Шинэ санаачилга-Инновацид (3) тулгуурласан эдийн засагтай орнууд гэж ангилдаг.
Өөрөөр хэлбэл, улс орны ДНБ-д эзлэх заяагдмал нөөцийн хувь их байна уу, эсвэл үйлдвэрлэлийн салбарынх уу, бүр эсрэгээрээ инновацид тулгуурласан үйлдвэрлэл, үйлчилгээний хувь хэмжээ зонхилж байна уу гэдэг харилцан адилгүй ажээ.
Тухайлбал, АНУ дахь бүтээмжийг юу хөтөлж байна вэ буюу гол орлогоо ямар салбараас олж байна вэ гэдэг нь Хятад болон Монгол улсын бүтээмжийг хөтөлж байгаа хүчин зүйлс өөр өөр юм.
Хүснэгт 1:Аливаа орны хөгжлийн тодорхой үе шатанд хамгийн чухал хүчин зүйлсийн хувийн жин.
Улс орны өрсөлдөх чадварыг хэмжих дээрх 12 хүчин зүйлсийн харьцангуй ач холбогдол нь тухайн улс орны хөгжлийн үе шат, түвшнээс хамааран үндэсний өрсөлдөх чадварт өөр өөр ач холбогдолтой байна.
Шинэ санаачилгад тулгуурлан хөгжих үе шатад "бизнесийн боловсронгуй байдал, инноваци"-ийн хүчин зүйлийн ач холбогдол 30% байхад заяагдмал нөөцөд тулгуурлан хөгжих үе шатад 10% хувиас ихгүй байна.
Гэтэл шинэ санаачилгад тулгуурлан хөгжих үе шатад суурь хүчин зүйлсийн (институцийн) ач холбогдол 30%-иас ихгүй байхад заяагдмал нөөцөд тулгуурлан хөгжих үе шатад 50% хувиас дээш байна.
Тэгэхээр заяагдмал нөөцөд тулгуурласан орнуудын хамгийн тэргүүнд шийдвэрлэвэл зохих асуудал бол институцийн чадавх гэдэг нь илэрхий аж.
АНУ-ын Техасын их сургуулийн профессор Жералд В.Скулли улс төрийн институц, эдийн засаг хоорондын харилцан хамаарлыг 20 гаруй жил судлаад улс төр-захиргааны институцид нь хууль дээдлэх ёс тогтсон, хувийн өмчийн эрхийн баталгаа хангагдсан, чөлөөт зах зээлийг дэмждэг бол эдгээр эрхүүдийг хязгаарласан, хориглосон орнуудын эдийн засгийн өсөлтөөс гурав дахин хурдтай (2.73 to 0.91 percent annually), хоёр дахин үр ашигтай байна гэсэн дүгнэлтийг 1982 онд хийж байжээ.
Хүснэгт 2: Ж. В.Скулли улс төрийн институц, эдийн засаг хоорондын хамаарал
Заяагдмал нөөцөд тулгуурлан хөгжиж байгаа орнуудын институцийн чадавхыг сайжруулах олон улсын тусламж, хөтөлбөр цөөнгүй хэрэгждэг ч үр дүн тааруу нийтлэг дүр төрхтэй байдаг. Учир нь эдгээр орны улс төр, эдийн засаг, нийгмийн байгуулал "Баялагийн хараал"-д өртөж, чөтгөрийн тойрогт орсонтой холбоотой юм.
Байгалийн нөөц баялагтай байх нэг талаас давуу тал боловч нөгөө талаас төрийн институцийн хөгжил сул бол сайнаасаа саар үр дагавар нь илүү гардаг ажээ.
Байгалийн баялгаас олсон өндөр орлогыг даган зөвхөн тухайн салбарт санхүүгийн нөөцийг төвлөрүүлснээс ганц салбар шүтсэн эдийн засгийн бүтэц давамгайлж, дэлхийн зах зээл дэх баялгийн үнийн өсөлт, бууралтаас тухайн орны хөгжлийн хурд хамаарч, уналтаас уналтын хооронд савласан, гадаад орчны нөлөөнд мэдрэг, эмзэг, тогтворгүй төлөвт шилждэг байна.
Байгалийн нөөц олборлох салбарын цалингийн өндөр түвшин бусад салбаруудаас ажиллах хүчний урсгалыг үлэмж хэмжээгээр татдаг байна. Үүнээс үүдэн бусад салбарууд хүний нөөцийн хомсдолд орж, тухайн салбаруудын өрсөлдөх чадвар буурч, эдийн засгийг төрөлжүүлэх бодлого-хөтөлбөр царцанги байдалд шилждэг ажээ.
Эцэстээ байгалын нөөцийг эзэмших эрхийн төлөө өрсөлдөөн нам, бүлгээр дамжин улс төрийн эрх мэдлийг авах тэмцлийн хэлбэрт шилжиж, иргэний дайн гарсан тохиолдол олон байдаг.
Оксфордын их сургуулийн профессор Пол Кольерын судалгаагаар "байгалийн нөөцөд түшиглэдэг орнуудад иргэний дайн гарах магадлал 23 хувьтай байхад байгалийн нөөцөө олборлож ашигладаггүй орнуудад дөнгөж 0.5 хувьтай байдаг" байна.
Улс төр, төр захиргааны институц бэхжээгүй буурай орнуудын төр, засаг нь хувь хүн, бүлгээс үлэмж хамааралтай байдаг бөгөөд ийм институцийн сул талыг ашиглан зэрэгцээ албан бус (Авлигын) тогтолцоо үүсдэг ажээ.
Энэхүү албан бус тогтолцоо нь клиентелизм зарчмаар ажилладаг бөгөөд улс төрийн хувьд дээгүүр түвшний нэг этгээд нь ивээн тэтгэгч (патрон) болж, харин доогуур түвшнийх нь дэмжигч (клиент) гэсэн харилцан бие биеийнхээ өмнө үүрэг хүлээж, эрх эдэлдэг олон төрөл хэлбэртэй далд харилцаа юм.
Клиентелизм (Авлигын тогтолцоо) бол нийтийн эрх ашгаас дээгүүр хувийн эрх ашгийг эрэмбэлж, улс төр, эдийн засаг, нийгмийн эрхийг шударгаар, тэгш, бүх нийтээр эдлэх боломжийг хязгаарлаж зөвхөн ард түмний саналыг худалдан авч төрийн эрхэнд гарсан хүн, бүлэглэлийн (намын) өмнө тодорхой үүрэг хүлээж эсвэл үнэ өртөг, рент-түрээс төлсөн нөхцөлд сүлжээний (пирамидын) гишүүн болдог далд хууль бус тогтолцоо билээ.
Зураг 2: Авлигын тогтолцоо
Авлигын хор уршиг нийгэмд хэрхэн илэрдэг вэ гэвэл аливаа улсын худалдаа, эдийн засгийн өсөлт, хүний хөгжлийг уналтад оруулж, хууль дээдлэх ёс, ардчиллын хөгжлийг царцааж, “албан ёсны” институцийг устгадаг байна.
Олон улсад институцийн сул, чадавхгүй байдал нь дээрх нийтлэг дүр төрхтэй бөгөөд эдгээр орнуудаас төлөөлөл болгон Монгол улсын туулсан зам, тулгарсан асуудлуудыг товчхон өгүүлье.
Монгол улс бол 1990 он хүртэл нэг намын удирдлага дор 70 жил социалист тогтолцоонд хөгжиж ирсэн ба социалист систем задран унах түүхэн үйл явцтай давхцан өрнөсөн ардчиллын гурав дахь давалгааны хаялгаар ардчилал, зах зээлийн эдийн засагт шилжсэн орнуудын нэг юм.
Дэлхий дахинд 20 дугаар зуунд ардчиллын 3-н давалгаа өрнөсөн шиг Монгол улсад зах зээлийн эдийн засагт шилжих өмч хувьчлалын гурван давалгаа өрнөв.
Эхний хоёр нь 90-ээд оны эхэнд болон төгсгөлд нийгмийн өмчийг хувьчилсан үйл явдал байсан бол сүүлийнх нь 2000 оноос эхэлсэн бөгөөд энэ удаа хувьчлалын объект нь төр, түүний институц байсан тул монголчууд нийгмийн бүх хүрээнд “хэт” нээлттэй анархи туйлшралын хохирогч болж иржээ.
Энэхүү төр-захиргааг хувьчлах үйл явц олон хэлбэрээр үргэлжилсэн бөгөөд дараах төрлүүд нэн түгээмэл байлаа.
Албан тушаал түрээслэх (Patronage), Өөрийн хариуцаж буй төсөв, улсын хөрөнгийг шамшигдуулах, (Kleptocracy) Тендер, газар, ашигт малтмалын лицензийн эрхийг зарах-арилжаалах (Clientelism), Төв, орон нутгийн түвшинд улс төрийн нам, төрийн бус холбоод, бүр цаашлаад хууль-хяналтын байгууллагуудад төлөөллөө тархаан байршуулах зэргээр төрийг булаан эзлэх (state capture) арга замаар албан бус тогтолцоо үүсжээ.
Нэгэнт тухайн нийгэмд авлигын засаглал тогтсон бол төрийн тогтолцоонд хүний нөөцийн чадавхгүй байдал (kakistocracy) нүүрлэж, бүтээмжийг бууруулдаг байна.
Төр, захиргааны албан тушаалыг худалдан авах замаар хамгийн муу засаглал (kakistocracy) тогтсон нийгэмд оюуны дүрвэлт (brain-drain), ажиллах хүчний дүрвэлтийн давалгаа, гадагшаа урсгал эхэлнэ. Сөрөг үр дагавар нь төрийн хүний нөөцийн, ой санамжийн буюу бодлогын хямралаас шалтгаантай эдийн засгийн хямралаар ард түмний амьдралд тусдаг байна.
Эцэстээ хөгжил гэдэг бол хүний хөгжил байдаг тул ард иргэд авлигын тогтолцоо дарангуйлсан орноос дүрвэж, ардчиллын үнэт зүйлс буюу эрх,эрх чөлөө, тэгш байдал, шударга ёс тогтсон улс орныг зорьдог байна.
Товчоор хэлбэл, улс орны хөгжил тухайн орны бүтээмжээс хамааралтай бол бүтээмж нь хүний хөгжлөөс шууд хамааралтай шүтэлцээнд оршдог бөгөөд хүний хөгжил сул бол бүтээмж муу, бүтээмж тааруу бол тухайн улсын институцийн чадавх сул гэсэн чөтгөрийн тойрогт ордог ажээ.
Асуудлыг илүү тодорхой харахын тулд клиентелизмийн (Авлигын тогтолцоо) засаглал ноёрхож буй орны институцийн гажуудлыг хууль дээдлэх ёс тогтсон улс орнуудын төр-захиргааны институцийн давуу талтай харьцуулж үзье.
Хүснэгт 3: Улс төр, төр захиргааны тогтолцооны харьцуулалт
Улс төр, төр захиргааны институц бэхэжсэн орны давуу тал бол нийгмийн гишүүд хэн байхаас үл хамааран нийтээр хууль дээдлэх ёсны дор амьдардаг байхад институц сул бэхэжсэн улсуудад хуулиас, нийтийн эрх ашгаас дээгүүр хувийн эрх ашиг эрэмбэлдэг байна.
Хүснэгт 4 : Төрийн захиргааны тогтолцооны харьцуулалт
Авлига, ардчилал хоёр зэрэг орших боломжгүй бөгөөд авлига буурахад ардчиллын үнэт зүйлс болох эрх,эрх чөлөө, тэгш бадал, шударга ёс бодиттой орших нөхцөл бүрддэг бол, эсрэгээрээ авлига ихсэн тохиолдолд ардчиллын үнэт зүйлс хоосон тунхаг болж хувирдаг байна.
Монгол улсын эрх чөлөөний индекс "Фрийдом хаус"-ын судалгаагаар эрх чөлөөт ангиллаас 2017 онд хагас эрх чөлөөтэй ангилалд шилжсэн нь "Транспэрэнси Интернэшнл" байгууллагын авлигын судалгаагаар 2016 онд 87 дугаар байраас 2018 онд 103 дугаар байр уруу хойш ухарсан байдал нь авлига-эрх чөлөөний харилцан хамаарлыг тодорхой харуулж байна.
Монгол улсын төрийн эрхийг төлөөллийн ардчиллын хэлбэрээр улс төрийн намууд барьж байгаа энэ нөхцөлд улс төрийн нам нь өөрөө клиентелизмийн (Авлигын тогтолцооны) үүр уурхай, үндэс эх сурвалж болж хувирчээ.
Иймээс улс төр, эдийн засгийн хямралаас гарах гарцыг улс төрийн намын шинэчлэлээс хайх нь мухардмал арга зүй бөгөөд улс төрийн намын шинэчлэл бол эхэнд биш, Үндсэн хуулийн шинэтгэлийн дараа хийх ёстой дагавар, хавсарга шинжтэй өөрчлөлт юм
Тиймээс авилгаас ангид улс төр, төр захиргааны тогтолцоо бүтээхийн тулд Францын сэтгэгч Ш.Л. Монтескьюгийн төрийн эрх мэдлийг хуваарилах онолын "эрх мэдлийг эрх мэдэл л хязгаарладаг" гэсэн зарчмыг дахин бүтээлчээр ашиглах цаг болсон байна.
Ш.Л. Монтескьюгийн эрх мэдлийг хуваарилах санаа бол товчоор хэлбэл “Хаана эрх мэдэл төвлөрч байна тэнд хүний эрх зөрчигдөж байдаг, тиймээс хүний эрхийг хамгаалахын тулд эрх мэдлийн төвлөрлийг сааруулах, дахин хуваарилах ёстой” гэсэн томьёолол юм.
Судалгааны явцад ихэнх амжилттай хөгжиж байгаа парламентын засаглалтай орнууд эрх мэдэл хуваарилах "хяналт-тэнцвэр"-ийн зарчмыг бүрэн биш, заримдаг ашигладаг өвөрмөц талаа институцийн функциональ чиг-үүргүүдийг системийн зорилгод нэгтгэсэн зарчмаар орлуулж, нөхөн зохицуулж байна.
Функциональ чиг-үүргийн зарчим нь эртний грекийн гүн ухаантан Аристотелийн "Полити" засаглалын загвараас үүсэлтэй бөгөөд орчин үеийн судлаачид "Холимог дэглэм" гэж нэрлэдэг.
Түүхэн хөгжлийн явцад "Холимог дэглэм"-ийн гурван шинж нь улс төрийн шийдвэр гаргах процесст ард түмний оролцоог хангах, мэргэн шийдвэр гаргах, тогтвортой цомхон-чадварлаг бүтцээр гүйцэтгэх гэсэн гурван чиг-үүрэг болж шинэчлэгдсэн тухай өмнө бид үзсэн.
Төрийн тогтолцоо нь зорилго бүхий бие даасан системийн хувьд дээрх Аристотелийн "Холимог дэглэм"-ийн гурван чиг-үүргийг хариуцан гүйцэтгэх бүтэцтэй байж хэмээн өмнөө тавьсан “Хөтөлбөр”-өө биелүүлдэг байна.
Илүү ойлгомжтой тайлбарлах үүднээс "холимог дэглэм"-ийн гурван чиг-үүргийг улс төрийн системийн бүдүүвчийн үе шат бүрд байршуулж үзье.
Зураг 3: Улс төрийн системийн бүдүүвч
Улс төрийн систем нь Оролт - Боловсруулалт - Гаралт - Эргэх Холбоо гэсэн дөрвөн орчилтой байдаг. Оролт нь олон түмний "шаардлага, дэмжлэг"-ээс бүрдэнэ.
Энэхүү Шаардлага, Дэмжлэгээр буцаж ирж буй ЭРГЭХ ХОЛБОО улс төрийн системээс гарсан шийдвэр зөв, буруу болохыг илэрхийлдэг.
Тэгэхээр улс төрийн системээс гарсан шийдвэрийн зөв, буруу болон систем өөрөө цаашид оршин тогтнох эсэх нь "Оролт"-ын шатад дахь олон нийтийн оролцоо (ардчилал), "Боловсруулалт"-ын шатны хяналт-критери (улс төр, хуулийн хяналт), "Гаралт"-ын шатны тогтвортой гүйцэтгэл (цомхон-чадварлаг) гэсэн хүчин зүйлсээс хамаарна.
Хүний эрх, эрх чөлөөний баталгааг бүх талаар хангасан, хүн төрөлхтний хөгжил-дэвшлийн тэргүүн эгнээг хошуучлагч парламентын засаглалтай улс орнуудын улс төрийн тогтолцоо нь системийн Оролтын үе шатад нийгмийн сонирхлын бүлгээс аль болох олон төлөөллийн оролцоог хангах, Боловсруулалтын үе шатад системийн зорилгоор шалгуур (критери) тавьж, Оролтоос ирсэн мэдээллийг шүүн, аль болох рациональ шийдвэр гаргах, Гаралтын үе шатад шийдвэрийг шуурхай-чанартай гүйцэтгэх тогтвортой тогтолцоо бүтээх замаар амжилттай ажилладаг байна.
Иймээс улс төрийн намд төвлөрсөн эрх мэдлийг "чиг-үүргийн зарчмаар" задалсан цагт л авлигын тогтолцоо задран унах зүй тогтолтой ажээ.
Энэхүү “Үндсэн хуулийн шинэтгэл” өгүүллийн 4 дүгээр хэсгийг өндөрлөж, үзэг амраах гэсэн боловч цаг үеийн байдлыг харгалзан нэмэлт тайлбар оруулах хэрэгцээ үүслээ.
Учир нь нэг талаас 2018 оны УИХ-ын намрын чуулганаар хэлэлцэх асуудлын жагсаалтад УИХ гишүүн Д. Лүндээжанцан ахалсан ажлын хэсгийн боловсруулсан Монгол Улсын үндсэн хуульд нэмэлт өөрчлөлт оруулах тухай төсөл багтсан, нөгөө талаас намрын чуулганы нээлт дээр Монгол Улсын Ерөнхийлөгч Х. Баттулга “Монгол Улс системийн хямралд нэрвэгдсэн нь тодорхой болж байна. 1992 оноос хойш бүрэлдсэн ул төр, засаглалын тогтолцоо маань Монголын нийгмийн асуудлуудыг шийдэх, зохицуулах чадвараа үндсэндээ бүрмөсөн алджээ” хэмээн цохон тэмдэглээд, тогтолцооны реформ - эрс шинэчлэл хийхийг уриалсан билээ.
Иймээс нийгэмд Үндсэн хуулийн шинэчлэлийн үзэл баримтлалын талаар ойлголт харилцан адилгүй, талцах хуваагдах үзэгдэл зохих түвшнээс хэтэрч байгаа тул энэхүү цуврал өгүүллээр дэвшүүлж буй шинэтгэлийн үзэл санаа, зарчмыг тодруулах зорилгоор улс төрийн спектрийн зураг дээр чиг хандлагуудыг байршуулж тодорхой харуулъя.
Монгол Улсын үндсэн хуульд нэмэлт өөрчлөлт оруулах тухай төсөл нь улс төрийн намд төвлөрсөн төрийн эрх мэдлийг задлах, дахин хуваарилах агуулга, үзэл баримтлалгүй бөгөөд хийвэл зохих шинэтгэлийн дөрөвний нэг хувь нь багтсан төсөл юм.
Эсрэгээрээ Монгол Улсын Ерөнхийлөгчийн реформ-эрс шинэчлэлийн уриа нь улс төрийн намд төвлөрсөн төрийн эрх мэдлийг Ерөнхийлөгчид төвлөрүүлэх агуулга бүхий нь ЕТГ-н даргын байр сууринаас тодорхой байна.
Иймд Монгол Улсын Үндсэн хуулийн шинэттэл нь өөрчлөгдөн буй дэлхий ертөнцөд "дасан зохицох" чадвартай, бүтээмжийн зарчмаар чиг-үүрэг хуваарилагдсан тэнцвэртэй институц бүхий, хууль дээдлэх ёс тогтоох чадамжтай төрийн байгууллыг бүтээх үйлс юм.
Төрийн байгууламжийн функциональ чиг-үүргийг зүй зохистой хуваарилсан, хууль дээдлэх ёс тогтсон улс орнуудын төрийн байгууллын тэргүүн туршлагын тухай дараагийн хэсэгт бичье.
Б.Өлзийбаяр
Сэтгэгдэл0
Одоогийн намуудыг татан буулгах, эдгээр намын төлөөллүдээс бүрдсэн одоогийн УИХ тарах шаардлагатай. Ингэж байж бид улс орноо аврана
Н.Энхбаяр, М.Энхболд, С.Эрдэнэ тэргүүтэй МАХН, АН, МАН бүгд л луйварчид шүү дээ. С.Баяр, Баярцогт, Сайханбилэг, Багабанди , Элбэгдорж, Н.Энхбаяр бүгд нэг нэгнээ муулдаг ч адилхан луйварчид, олигархууд. Монголын ард түмний эсрэг гэмт хэрэг хийсэн рецидивистүүд
202.9.40.52 За тэгээд хужаа Ми овогтын Тэрбишдагва Улаан Бадмаа Батэрдэнэ найрагч Мөнхбат, орос Женкогийн Гансүх, Ж Батэрдэнэ, Сумьяабазар Аса-тайгаа гээд байнаа байна.
Дуракаа чи Женкогоо нэрлэхээ мартсан байна
намууд гэж эзэн биегүй юм яриад яах вэ дээ бид болоод хувь хү мүүсийн олж сонгоод байгаа нѳхдүүд нь л энэ шүү дээ цаашид МАХН болоод бусад намыг дэмжиж үзэх л хэраг байдаг байхдаа
намууд гэж эзэн биегүй юм яриад яах вэ дээ бид болоод хувь хү мүүсийн олж сонгоод байгаа нѳхдүүд нь л энэ шүү дээ цаашид МАХН болоод бусад намыг дэмжиж үзэх л хэраг байдаг байхдаа
ЖДҮ-с ерөнхий сайд асан Ж.Эрдэнэбат Ми овогт данжаад ахынхаа дэмжлэгтэйгээр 10 тэрбумын зээл авсан байна.
Одоогийн намуудыг татан буулгах, эдгээр намын төлөөллүдээс бүрдсэн өнөөдрийн УИХ тарах шаардлагатай. Ингэж байж бид улс орноо аврана
Женког яах уу?
Женко монголын төрөөс зайлбал бүх юм ок болно. Энэ улсад гай болж байгаа хамгийн хутгуур миксер чинь энэ гөлөг шүү дээ. Идсэн уусан хаагуураа орж гарч байдаг хар бирд байдаг юм. Ханаж цадахаа мэдэхгүй тагжгар хар мангасаар Монгол улс тоглуулж дууслаа. Зайлуулаач одоо наадахаа
Женко монголын төрөөс зайлбал бүх юм ок болно. Энэ улсад гай болж байгаа хамгийн хутгуур миксер чинь энэ гөлөг шүү дээ. Идсэн уусан хаагуураа орж гарч байдаг хар бирд байдаг юм. Ханаж цадахаа мэдэхгүй тагжгар хар мангасаар Монгол улс тоглуулж дууслаа. Зайлуулаач одоо наадахаа
женког зайлуулбал авилга.зээл авхаа бүр болих байх л даа тиймээ хѳѳ зарим хүмүүсийн сэтгэгдлийг уншихаар бүр нэг цогттайж гэдэг монгол киноны хэсэг энэ биеээрээ яваад орчихсон юм шиг санагдах юм даа ха ха ха
ЖДҮ-с ерөнхий сайд асан Ж.Эрдэнэбат Ми овогт данжаад ахынхаа дэмжлэгтэйгээр 10 тэрбумын зээл авсан байна.
Одоогийн улс терийн нам, хеделгеенууд нь Нийгмийг ялзаруулагчид ет хорхой болсон тул хориглох тусгаарлаж Ариутгах Ажиллагаааг ОБЕГ-р хийлгэх хэрэгтэй?! Тэд ямар байсан Байгалийн евчлелеес Хун,Мал болон Амьтантай нь биднийг хамгаалсаар бна ! Тиймээс Нийгэм тархсан Мунхаглал евчнеес салгаж хайрла ?! Эс тэгвээс нийгэм тер маань ялзарлаа !
ЖДҮ-с ерөнхий сайд асан Ж.Эрдэнэбат Ми овогт данжаад ахынхаа дэмжлэгтэйгээр 10 тэрбумын зээл авсан байна.
Одоогийн улс терийн нам, хеделгеенууд нь Нийгмийг ялзаруулагчид ет хорхой болсон тул хориглох тусгаарлаж Ариутгах Ажиллагаааг ОБЕГ-р хийлгэх хэрэгтэй?! Тэд ямар байсан Байгалийн евчлелеес Хун,Мал болон Амьтантай нь биднийг хамгаалсаар бна ! Тиймээс Нийгэм тархсан Мунхаглал евчнеес салгаж хайрла ?! Эс тэгвээс нийгэм тер маань ялзарлаа !
Энэ бусармаг байдалтай ерөнхийлөгч тэмцэх нь зөв ш дээ.
Өөрийгөө яах уу?
Прокурор Шүүхийг хянадаг Ерөнхийлөгч үүсгэсэн хэргүүдийг бүгдийг нь хэрэгсэхгүй болгоод бусармаг байдалтай тэмцээд байгаа юм уу?
Үхсэн баасаараа тэмцдэгийн. Өөрөө бусармаг булайгийн үүр уурхай этгээд шүү дээ чиний Ерөнхийхулгайч чинь.
iim ulsiig hen songood bainaa?
ЖДҮ-с ерөнхий сайд асан Ж.Эрдэнэбат Ми овогт данжаад ахынхаа дэмжлэгтэйгээр 10 тэрбумын зээл авсан байна.
Бүгдээрээ цөмөөрөө бултаараа хөгийн луйварчид
ene zurag kkkkene 2 hvn chin hurimaa hiij baigaa yum uu haashaa yum??
tedniig hen songoson yum be? Odoo ch tedniig tanisan ch dahiad l songono Namuud tiim boltol munhruulaad tegj ezemdeed baigaa shuu dee Mongoliin niigmiig huvaaj herchij surgulduulj etses tugsgulgui taltsagch bolgood baigaa Uuniig l zasah heregtei Hamgiin gol ni songuuliin huulia zuv bolgoyoooo!
tedniig hen songoson yum be? Odoo ch tedniig tanisan ch dahiad l songono Namuud tiim boltol munhruulaad tegj ezemdeed baigaa shuu dee Mongoliin niigmiig huvaaj herchij surgulduulj etses tugsgulgui taltsagch bolgood baigaa Uuniig l zasah heregtei Hamgiin gol ni songuuliin huulia zuv bolgoyoooo!
Яаралтай МАН, АН-ыг татан буулгах цаг болсон. МАН-аас сонгогдсон УИХ-ын дарга нь газрын наймаа, албан тушаалын наймаа зэргээр мэрэгшсэн луйварчин М.Энхболд. УИХ-ын гишүүд нь хулгайч даргатай барьцаж бүгд хулгайч болжээ. АН-ын дарга нь хүн амины хэрэгтэй. УИХ дахь гишүүд мөн хулгайч учраас УИХ-ыг тараахаас өмнө намуудыг нь татан буулгах хэрэгтэй.
Ичингүйрэн иддэг МАН,эрээ цээргүй цусалдаг Ан хоёр одоо ард түмний мөнгийг цуслаад бүүр амташчихсан болохоор сайн дураарааа эрх мэдлээс татгалзана гэж байхгүй.Тэднийг устгах үүрэг ард түмэнд өөрт нь байгаа.Ямар ард түмэн байна яг тийм засаг төр байдаг.Монголчуудын ёс суртахууны ялзралын толин дахь тусгал нь МАН-АН юм.Ёс зүйтэй ард түмэн хэзээ ч ийм ил тодоор иддэг хулгайчуудыг толгой дээрээ тахихгүй.Намын гишүүн гэгч ёроолын ёс зүйтэй хог шаарнуууд бол бүүр өөр өөрийн намынхаа хулгайчуудыг өмөөрнө гээч.Энэ үзэгдэл Ан-д бүүр түгээмэл.Эндээс харвал Ан бол жинхэнэ гудамжны люмпэнгүүдийн бүлэглэл юм.
Нууж иддэг, ил иддэг гээч. Ил идсэн нь дээр байлгүй дээ.
Odoo medej bgamuu ali ert bsn buged tsaazlagdah estoi
Энэ ерөнхийлөгч бас хамт явах ёстой хүний нэг мөнөөс мөн дөө,Өөрийн толгой дээрх ачаатай тэмээг харахгүй мөртөө хүний толгой дээрх өвстэй тэмцээд байгаа нь өөрийн асуудлаа хаах оролдлого юм биз дээ
Ulziibayar mash sain analyz hiisen bn!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! MASH TOM NIITLEL!!!!!!!!!!!!!!!!!!!\ NIIGEM DONSOLGONO!!!!!!!!!!!!!!!!!!
1966 онд монголоос хятадуудыг бөөнөөр нь хөөж гаргасан ч тэдний эрлийз хурлийз удам нь 1990 онд төрийн эрхэнд гарч монголыг 28 жил самарч хаялаа.
Үнэн,МАХН/Энхбаяр/МАН,АНам үнэхээр л авлигчдын үүр уурхай болсон гэдэг нь бараг л хараад байхад батлагчихлаал даа.Иймд авлигач намуудыг тарааж цэвэршүүлэх л зам үлдсэн гэдэг нь ортой шүү.
чоно борооноор гэгчээр махныг ямар их хамаарбуулах юм бэ
Erdene, Enkhbold khoyort jinkhene vkhyatad khunii turkh zayagee.
Үнэн,МАХН/Энхбаяр/МАН,АНам үнэхээр л авлигчдын үүр уурхай болсон гэдэг нь бараг л хараад байхад батлагчихлаал даа.Иймд авлигач намуудыг тарааж цэвэршүүлэх л зам үлдсэн гэдэг нь ортой шүү.
Үнэн,МАХН/Энхбаяр/МАН,АНам үнэхээр л авлигчдын үүр уурхай болсон гэдэг нь бараг л хараад байхад батлагчихлаал даа.Иймд авлигач намуудыг тарааж цэвэршүүлэх л зам үлдсэн гэдэг нь ортой шүү.
Үнэн,МАХН/Энхбаяр/МАН,АНам үнэхээр л авлигчдын үүр уурхай болсон гэдэг нь бараг л хараад байхад батлагчихлаал даа.Иймд авлигач намуудыг тарааж цэвэршүүлэх л зам үлдсэн гэдэг нь ортой шүү.
Үнэн,МАХН/Энхбаяр/МАН,АНам үнэхээр л авлигчдын үүр уурхай болсон гэдэг нь бараг л хараад байхад батлагчихлаал даа.Иймд авлигач намуудыг тарааж цэвэршүүлэх л зам үлдсэн гэдэг нь ортой шүү.
Үнэн,МАХН/Энхбаяр/МАН,АНам үнэхээр л авлигчдын үүр уурхай болсон гэдэг нь бараг л хараад байхад батлагчихлаал даа.Иймд авлигач намуудыг тарааж цэвэршүүлэх л зам үлдсэн гэдэг нь ортой шүү.
Үнэн,МАХН/Энхбаяр/МАН,АНам үнэхээр л авлигчдын үүр уурхай болсон гэдэг нь бараг л хараад байхад батлагчихлаал даа.Иймд авлигач намуудыг тарааж цэвэршүүлэх л зам үлдсэн гэдэг нь ортой шүү.
Үнэн,МАХН/Энхбаяр/МАН,АНам үнэхээр л авлигчдын үүр уурхай болсон гэдэг нь бараг л хараад байхад батлагчихлаал даа.Иймд авлигач намуудыг тарааж цэвэршүүлэх л зам үлдсэн гэдэг нь ортой шүү.
Үнэн,МАХН/Энхбаяр/МАН,АНам үнэхээр л авлигчдын үүр уурхай болсон гэдэг нь бараг л хараад байхад батлагчихлаал даа.Иймд авлигач намуудыг тарааж цэвэршүүлэх л зам үлдсэн гэдэг нь ортой шүү.
Үнэн,МАХН/Энхбаяр/МАН,АНам үнэхээр л авлигчдын үүр уурхай болсон гэдэг нь бараг л хараад байхад батлагчихлаал даа.Иймд авлигач намуудыг тарааж цэвэршүүлэх л зам үлдсэн гэдэг нь ортой шүү.
Үнэн,МАХН/Энхбаяр/МАН,АНам үнэхээр л авлигчдын үүр уурхай болсон гэдэг нь бараг л хараад байхад батлагчихлаал даа.Иймд авлигач намуудыг тарааж цэвэршүүлэх л зам үлдсэн гэдэг нь ортой шүү.
Үнэн,МАХН/Энхбаяр/МАН,АНам үнэхээр л авлигчдын үүр уурхай болсон гэдэг нь бараг л хараад байхад батлагчихлаал даа.Иймд авлигач намуудыг тарааж цэвэршүүлэх л зам үлдсэн гэдэг нь ортой шүү.
Үнэн,МАХН/Энхбаяр/МАН,АНам үнэхээр л авлигчдын үүр уурхай болсон гэдэг нь бараг л хараад байхад батлагчихлаал даа.Иймд авлигач намуудыг тарааж цэвэршүүлэх л зам үлдсэн гэдэг нь ортой шүү.
Үнэн,МАХН/Энхбаяр/МАН,АНам үнэхээр л авлигчдын үүр уурхай болсон гэдэг нь бараг л хараад байхад батлагчихлаал даа.Иймд авлигач намуудыг тарааж цэвэршүүлэх л зам үлдсэн гэдэг нь ортой шүү.
Үнэн,МАХН/Энхбаяр/МАН,АНам үнэхээр л авлигчдын үүр уурхай болсон гэдэг нь бараг л хараад байхад батлагчихлаал даа.Иймд авлигач намуудыг тарааж цэвэршүүлэх л зам үлдсэн гэдэг нь ортой шүү.
Үнэн,МАХН/Энхбаяр/МАН,АНам үнэхээр л авлигчдын үүр уурхай болсон гэдэг нь бараг л хараад байхад батлагчихлаал даа.Иймд авлигач намуудыг тарааж цэвэршүүлэх л зам үлдсэн гэдэг нь ортой шүү.
Үнэн,МАХН/Энхбаяр/МАН,АНам үнэхээр л авлигчдын үүр уурхай болсон гэдэг нь бараг л хараад байхад батлагчихлаал даа.Иймд авлигач намуудыг тарааж цэвэршүүлэх л зам үлдсэн гэдэг нь ортой шүү.
Үнэн,МАХН/Энхбаяр/МАН,АНам үнэхээр л авлигчдын үүр уурхай болсон гэдэг нь бараг л хараад байхад батлагчихлаал даа.Иймд авлигач намуудыг тарааж цэвэршүүлэх л зам үлдсэн гэдэг нь ортой шүү.
Үнэн,МАХН/Энхбаяр/МАН,АНам үнэхээр л авлигчдын үүр уурхай болсон гэдэг нь бараг л хараад байхад батлагчихлаал даа.Иймд авлигач намуудыг тарааж цэвэршүүлэх л зам үлдсэн гэдэг нь ортой шүү.
Үнэн,МАХН/Энхбаяр/МАН,АНам үнэхээр л авлигчдын үүр уурхай болсон гэдэг нь бараг л хараад байхад батлагчихлаал даа.Иймд авлигач намуудыг тарааж цэвэршүүлэх л зам үлдсэн гэдэг нь ортой шүү.
Үнэн,МАХН/Энхбаяр/МАН,АНам үнэхээр л авлигчдын үүр уурхай болсон гэдэг нь бараг л хараад байхад батлагчихлаал даа.Иймд авлигач намуудыг тарааж цэвэршүүлэх л зам үлдсэн гэдэг нь ортой шүү.
2 huja tsaraitai ,zuudend ormoor aimar 2 Hun ,ih hurliin gishuudees hamgiin aimaar tsaraitai ,nud ni yaj hujaagiinh,.. Mongoliig huja bolgoh bodlogiig jinhene utgaar ni heregjuulj bga 2 Hun ,,,
Ер нь Улстөрийн намууд гэж жижиг засаг барьж үзээгүй намуудыг хольж болохгүй МАН-АН болон МАХН л луйварчид хулгайч нар тэрнээс нэг ангид 30 сурагчтай тэгтэл 3 юм хулгайлдаг хүүхэд байхад ангиараа хулгайч гэж гүтгэж болохгүй
Ер нь Улстөрийн намууд гэж жижиг засаг барьж үзээгүй намуудыг хольж болохгүй МАН-АН болон МАХН л луйварчид хулгайч нар тэрнээс нэг ангид 30 сурагчтай тэгтэл 3 юм хулгайлдаг хүүхэд байхад ангиараа хулгайч гэж гүтгэж болохгүй
Ер нь Улстөрийн намууд гэж жижиг засаг барьж үзээгүй намуудыг хольж болохгүй МАН-АН болон МАХН л луйварчид хулгайч нар тэрнээс нэг ангид 30 сурагчтай тэгтэл 3 юм хулгайлдаг хүүхэд байхад ангиараа хулгайч гэж гүтгэж болохгүй
Марксизмын үзэл санааг тууштай баримтлаж яваа Хятад улс хөгжлөөрөө дэлхийд гайхуулж байна. Марксын үзэл санааны амин сүнс нь төрийн өмч, амины өмч, хувийн өмчийн ялгааг гаргаж өгсөнд оршдог. Төрийн өмч нь нийт ард түмэнд ашгаа өгдөг, амины өмч нь иргэнд ашгаа өгдөг бол хувийн өмч нь бусдын хөлс, хүч, цусыг сорон мөлждөг.Усан тэнэг, үхэр монголчууд бид одоо хүртэл амины өмч, хувийн өмчийн ялгааг ойлгохгүй явна. Угаасаа усан тэнэг учраас ойрын ирээдүйд ч ойлгохгүй. 1000 хоньтой хүн хонио өөрөө маллавал хонинууд нь амины өмч болно. Харин 1000 хонио бусдаа маллуулвал хувийн өмч болно. Агуу их К.Марксын тодорхойлсон энэ туйлын үнэнийг усан тэнэг, үхэр монголчууд бид мөддөө ойлгохгүй нь . Хятадын удирдагч Си Зин Пин төрийн албан хаагчиддаа К.Марксын бүтээлийг судлаж, марксизмын үзэл санааггуйвалтгүй дагаж мөрдөхийг үүрэг болгож байна. Усан тэнэг, үхэр монголчууд бидний дарга нар К.Маркс гэж хэлэхээсээ ичиж, нүүр нь улайж байна.
Улс төр, хууль, ёс зүй, төрийн тогтолцоо, хүмүүсийн хоорндын харилцаа, нийгмийн харилцаа улс төрийн намуудын үйл ажиллагаа ер нь юм бүхэн гагцхүү өмчийн харилцаанаас хамаардаг гэсэн агуу К.Мраксын сургаалыг усан тэнэг, үхэр монголчууд бид ойлгохгүй явна.
Төрийн өмч, амины өмчийг хамгаалж, хувийн өмчийг хоригловол Монгол улс суга хөгжинө.
Улсын хөгжил нь намуудаас, төрийн тогтолцооноос, улс төрчдөөс, хуулиудиас бус төрийн өмч ба бусад өмчийн харьцаанаас хамаардаг гэсн агуу их К.Марксын сургаал, Нобелийн шагналт эдийн засагчдын дүгэнлтүүдийг усан тэнэг, үхэр монголчууд бид ойлгох болоогүй юм байна. Тэд төрийн өмч давамгайлвал улс хөгждөг гэдгийг л нотолдог. Харин бусдын хөлс, хүч, цусыг сорон мөлждөг хувийн өмчтнүүд хувийн өмч давамгайлвал улс хөгждөг гэж ард нийтийг хууран мэхэлдэг. Монголчууд нийтээрээ ийм мэхэнд 1990 онд орсон .
Нийгмийн бүхий л хувьсгал нь эцэстээ өмчийн төлөөх хувьсгалууд байсан. Хувийн өмчтнүүд бусдын хөлс, хүч, цусыг сорж олсон өмчнөөсөө хэзээ ч тайван замаар салахгүй гэж агуу их К.Маркс сургасан. Тиймээс бусдын хөлс, хүч, цусыг сорон мөлждөг хувийн өмчнүүдийг гагцхүү зэвсгийн хүчээр л устгаж болно гэж агуу К.Маркс сургасан. Монголд өмчийн хувьсгал хийх цаг болжээ.
Энэ төрийг Женко Зика вирус нар л үймүүлж самууруулж байна.
НЭГ ТЭРЭГНИЙ 2 ЗЭВҮҮН ДУГУЙ
Бүгд идэж уудагтай санал нэг байна, гэхдээ яг Энхбаяр шиг намайг уучлаарай би алдсан буруу хийсэн гэж хэлсэн ааын хүү алга байна.
ЖДҮ-с ерөнхий сайд асан Ж.Эрдэнэбат Ми овогт данжаад ахынхаа дэмжлэгтэйгээр 10 тэрбумын зээл авсан байна.
эрх ашгаараа нэгдэж нам ярьж сэм хувилдагчдыг одоо нам гэж ойлгодог болж сонгуульд амласнаа биелүүлээгүй намыг 3 сонгуульд оруулдаггүй болгох намыг татваргүй болгох хандивийг сонгуулийн хороогоор дамжууж санхүүжилтийг ил болгох
Төв, орон нутгийн түвшинд улс төрийн нам, төрийн бус холбоод, бүр цаашлаад хууль-хяналтын байгууллагуудад төлөөллөө тархаан байршуулах зэргээр төрийг булаан эзлэх (state capture) арга замаар албан бус тогтолцоо үүсжээ.
Сайн байна уу, хэрэгтэй мэдээлэл өгсөнд баярлалаа. Ишлэл зүйлт авах хэрэгтэй шүү.