Э.Энхмаа: Цус ойртолт өвөг эцэг, эмэг эхийн түвшин рүү дөхөж байна

Нийтэлсэн: 2017-12-06 08:38:10

Цус ойртолт улс орны аюулгүй байдалд нөлөөлж, монгол дархлаа устаж үгүй болох аюул нүүрлэж буйг “Зууны мэдээ” сонин хөндөн бичиж байгаа. Энэ хүрээнд Стратеги судалгааны хүрээлэнгийн судлаач, Анагаах ухааны доктор Э.Энхмаатай ярилцлаа. 
 
–Хүн ам дахь цус ойртолтын өнөөгийн нөхцөл байдал, судалгааны дүнгийн талаар яриагаа эхэлье?
 
-Хүн амын дотор цус ойртолт байгаа эсэхийг мэдэх хамгийн энгийн арга бол угийн бичиг хөтлөх байдаг. Өөрөөр хэлбэл, айлд ороод өрхийн тэргүүнээс эхлээд гэрийн эзэгтэйнх нь  угийн  бичгийг хөтөлж тодорхой түв­шиндээ цусны холбоо­той эсэхийг мэдэх юм. Энэ ар­гаар Монголын хүн амд цус ойртолт байгаа эсэхийг тогтооё гэхээр бүгд өөрөөсөө дээш гурав дахь үеэс эхлээд өвөг дээд­сийнхээ тухай мэдэхээ больсон. Хоёр өвөө, хоёр эмээгээс дээш элэнц өвөг эмэг болон хуланц өвөг эмгийн түвшинг мэдэхгүй байна. Энэ нөхцөлд угийн бичиг хөтлөх аргаар хүн амд цус ойртолт байна уу үгүй юу гэдгийг тогтоох боломжгүй. Тиймээс бид  хүн амын генетикийн буюу популяцийн генетикийн шинжлэх ухааны тооцооллын аргыг ашигласан. Энэ аргаар тооцоолохын тулд эхлээд тухайн хүн амд удамшлын олон системийн генүүдийн тархалтыг судалдаг. Хүн судлаач эрдэмтдийн 30 гаруй жилийн хөдөл­мөрийн үр дүнд удамшлын 11 системээр 400 орчим генийн тархалтыг Монголын хүн амд тогтоосон. Энэхүү суурь мэдээлэлд тулгуурлан хүн ам дахь цус ойртолтын өнөөгийн түвшинг тооцоо­лох боломж бүрдсэн хэрэг.
 
Түүнээс биш нэг юм уу таван жилийн дотор гаргаж ирдэг зүйл биш. Ингээд судлахаар дунджаар өөрөөсөө дээш дөрөв дэх үеийн ах дүү нар гэрлэхэд илэрдэг түвшний цус ойртолтын суурь дэвсгэр бий болсон байна гэдгийг судалгааны үр дүн харуулж байна. Өөрөөр хэлбэл, тодорхой бү­лэг хүн амын дотор хэн хэн­тэй­гээ гэрлээд генийн дав­тамж хаашаа явж байгааг илрүүлж байгаа арга юм.
 
–Цус ойртолтын  сөрөг үр дагавар хүн амын дунд хэрхэн илэрч байна вэ?
 
-Цус ойртолтын эцсийн үр дүн улс үндэстнийг мөхөлд хүргэдэг. Чимээгүй тахал хэлбэрээр хүн амын дотор тархаж 25 жилийн үечлэлтэй зузаардаг. 1925 онд Засгийн газрын нууц тогтоол гарч монгол хүн угийн бичгээ хөтөлж, овгоо хэрэглэхийг хааснаас хойш 92 жилийг хүний үе удмын хугацаагаар тооцохоор дөрвөн үе шахам хугацаа өнгөрчээ. Цус ойртолт эхэн үедээ үл анзаарагдах  байдалтай байдаг бол зузаарахын хэрээр төрөлхийн согог, гажигтай хүүхэд төрөх, оюуны хөгжлийн доройтол зэрэг айхтар үр дагаврууд гарч эхэлж байна. Мөн аливаа өвчнийг  эсэргүүцэх биеийн дархлаа суларч хүн ам өвчлөмтгий болж байна.
 
-1925 оноос хойш дөрвөн үеийг хамарсан цус ойртолт үргэл­жилж байна. Өвчнөөр яри­вал аль шатандаа байна вэ?
 
-Чимээгүй тахал хэлбэрээр явдаг үзэгдлийн үр дагавар чимээтэйгээр нүдэнд үзэгдэж гарт баригдахуйц хэмжээнд илэрч гарч ирж байгаа нь судалгаагаар тогтоогдлоо. Өөрөөр хэлбэл, дөрөв дэх үеийн ах дүү хоорондоо гэрлэхэд илэрсэн түвшний цус ойртолтын ерөнхий дэвсгэр бий болсон гэхээр өвчнөөр бол хүндэрсэн үе гэж хэлж болно. Өөрөөсөө  дээш гурав дахь үе, дунджаар дөрөв дэхь үе рүү орж ирж байна гэхээр өвөө эмээгийн түвшин рүү орж ирэх ирмэг дээр байгаа юм. Бараг л өвөө, эмээгээ мэдэхээ болих тал руугаа явж байна. Энэ бол бид удмын сангийн дотоод тэнцвэрийн хувьд аюулын ирмэг дээр ирсэн гэдэг нь ойлгогдохоор байна.
 
–Цус ойртолтыг зогсоох, сэргийлэхийн тулд нэн түрүүнд юу хийх ёстой вэ?
 
-Хүн амыг цус ойр­тол­тоос хамгаалахад хэрэглэдэг  түгээмэл гурван арга бий. Дэлхийн улс орнууд ч нийтээрээ хэрэглэдэг. Ургийн овгоо хэрэглэх, угийн бичиг хөтлөх, хүн амын хөдөлгөөнийг тэтгэж өгөх аргууд байдаг. Монголчууд гурвууланг нь хэрэглэдэг байсан. Эрт дээр үеэс овог дотроо гэрлэдэггүй, аман болон бичгийн хэлбэрээр угийн бичгээ хөтөлдөг байсан. Мөн нүүдлийн соёл иргэншлийнхээ давуу талыг ашиглаж засаг захиргааны дөрвөн аймгийн тогтолцоотой. Гэтэл өнөөдөр ургийн овгоо 1997 оноос сэргээж эхэлсэн ч олон гаж үзэгдэл гарч ирсэн. Иргэний үнэмлэх дээрх ургийн овгоор баримжаалж цус ойртохгүй гэрлэх ямар ч баталгаагүй болсон. Хүн амын хөдөлгөөнийг тэтгэх аргыг ашиглая гэхээр Монгол Улсын засаг захиргаа 21 аймаг 330 сум 1615 багт хуваасан. Төрийн үйлчилгээг ард түмэнд хүргэх талаасаа  өгөөжтэй бүтэц мэт харагдавч  цаана нь хүн амын хөдөлгөөн хоригдож, цус холилдохыг түгжиж байгаа юм. Үүнийг задалж томсгоё гэхээр Үндсэн хуульд өөрчлөлт оруулах учраас хурдан хугацаанд хэрэгжихэд төвөгтэй. Гэхдээ нийгэм, эдийн засгийн бодлого талаасаа үүнийг анхаарах ёстой. Тэгэхээр угийн бичиг хөтлөх гэсэн ганц арга үлдээд байна. Тиймээс яаралтай угийн бичиг хөтлөх арга дээрээ төвлөрч, есөн үеэ мэддэг болохын төлөө явах шаардлагатай. Ядаж өөрөөсөө дээш мэдэх чинээндээ хүртэл бичих. Мэдэхгүйгээ тааж юм уу эсвэл зохиож болохгүй. Харин өөрөөсөө доош угийн бичгээ хөтөлж  үр хүүхэддээ тасралтгүй өвлүүлье гэж байгаа юм. Ингэж ярьсаар байгаад 25 жилийн хугацаа болчихвол дахиад нэг үе удам өнгөрнө. Тиймээс цаг хугацаа алдахгүйгээр өөрөөсөө дээш хоёр өвөө, хоёр эмээ гэсэн дөрвөн баганаар есөн үеэ мэддэг болох алхмыг өнөөдрөөс эхэлье.
 
–Угийн бичиг хөтлөх загвар олон байдаг. Иргэд ялгаж салгах хэрэгтэй байх?
 
-Өөрөөсөө дээш дөрвөн баганаар гэдэг нь авга өвөө, авга эмээ, нагац өвөө, нагац эмээ гэсэн дөрвөн баганаар есөн үеэ бүтэн мэдэх ёстой. Есөн үеийг дуустал дөрвөн баганаар өвөг дээдсээ нэрлээд явахаар 1022 хүний мэдээлэл болдог. Эдгээр 1022 хүн цусныхаа тодорхой хувиар хамаатай учраас энэ хүрээнд ураг холбохыг хатуу цээрлэдэг байж. Угийн бичиг болон түүнийг хөтлүүлэх аргыг мэддэг гэж боддог мэргэжлийн бус хувь хүн, байгууллагууд олон бий. Өөрсдийнхөө ойлголтоор боловсруулсан зөвлөмж, гарын авлага маягийн зүйл гаргачихаад ард түмэнд тараагаад төөрөгдүүлээд байгаа нь угийн бичгийг шинжлэх ухааны үндэс­лэлтэй, зөв аргаар хөтөлж явахыг гажуудуулж байна. Засгийн газрын 2007 оны тогтоолоор угийн бичгийг хөтлөх журмыг шинэчилж, “Монгол Улсын иргэн угийн бичиг хөтлөх үлгэрчилсэн загвар” гарын авлага номыг мэргэжлийн эрдэмтдээр бүтээлгэсэн.
 
-42 үеэ мэддэг, сумынхаа угийн бичгийг хөтөлсөн хүн байна лээ?
 
-Хамгийн гол нь угийн бичиг хөтлөхийг дундаас нь гажуудуулж байгаа үзэгдэл олон жил үргэлжилж байгаа учраас төвөгтэй байна. Хувь хүнд ашиг сонирхол байж болох ч улс үндэстний эрх аш­гийг юутай ч зүйрлэж болохгүй л дээ. Ер нь өө­рөө­сөө дээш гурван үеэ бү­тэн мэд­дэг хүн Монголд байхгүй.
 
–Цус ойртолт монгол дархлааг устгаж байгааг төрийн бодлогоор хэрхэн  зохицуулж байгаа вэ. Одоо бол энэ төрлийн ажил хангалтгүй байна шүү дээ?
 
-Ном нь гарсан. Эр­дэм­тэд нь угийн бичгийг шинжлэх ухааны үндэс­лэлтэйгээр хөтлөхийг зааж сургахын төлөө явж байна. Үүнд зохион байгуулалтын ажил дутаж байна. Угийн бичиг бол соёлын биет бус өвийн нэг хэлбэр учраас соёлын мэргэжилтнүүдийн үүрэг хариуцлагад багтдаг. Мөн Гэр бүл, хүүхэд, залуучуудын хөгжлийн газар сүүлийн үед анхаарал тавьж байгаа. Өөрсдийнхөө харьяа дүүрэг, аймаг, сум, багийнхаа нутаг дэвсгэрт зохион байгуулалттайгаар ажил хэрэг болгох зүйл дутаад байна. Энэ ажил өнгөрсөн хугацаанд огт зогсчихоогүй. Гэхдээ ихэнх тохиолдолд орон нутаг санаачлага гаргаж сургагч багш бэлтгэх, айл өрхүүдээ номжуулах маягаар сайн дурын юм шиг маягаар явж ирлээ. Түүнээс биш Засаг дарга, ИТХ-ын түвшинд, нийслэл даяар ч гэдэг юмуу үүрэг өгөгдөж байгаа нь тун бага. Зохион байгуулалттай, албажуулсан маягаар явахгүй бол болохгүй. Тийм ч учраас угийн бичгийн гарын авлагыг гадуур худалддаггүй. Энэ бол зөвхөн ураг төрөл удам судраа мэдэх асуудал биш, бүхэл бүтэн улс үн­дэст­ний оршихуйн үндэс яриг­даж байгаа учраас Мон­гол хүн бүхэн санаа зовох цаг болсон. Цаг хуга­цаа алдах­гүйгээр хүчээ зан­гидаж хүн бүр эр­вийх дэрвийхээр оролцох учиртай.
 
–Судалгаа хийсэн, угийн бичиг хөтлөх гарын авлага бүтээсэн эрдэмтдийн зүгээс төр засагт хандсан зүйл бий юу?
 
-Эрдэмтдийн хувьд үүргээ гүйцэтгэсэн. Үүнийг хэрэгжүүлэх нь төрийн үүрэг. Гэхдээ бид зүгээр суусангүй. Угийн бичиг хөтлөх үүсгэл санаачлага гаргасан төрийн болон төрийн бус байгууллагын хүсэлтийг хүлээн авч сургагч багш бэлтгэх зэрэгт  чадахаараа хичээж явна.
 
 
Эх сурвалж: “Зууны мэдээ” сонин
С.Уянга
СУРТАЛЧИЛГАА :

31 сэтгэгдэл харуулж байна        

  1. Arabyn ornuudad bol ueluud hoorondoo suuna egchiinhee huuhedtei ni suuna.

    zochin, 2017-12-06 09:51:20, 202.70.34.70Хариу бичих

  2. оросын КБГ Чингисийн алтан ургийг устгах гэж ургийн бичгийг сөнөөсөн юм шүү дээ Энэ талаар ерөөсөө ч ярихгүй юм Монгол улс ургийн бичиг гэж мэддэггүй уламжлал байхгүй юм шиг худлаа мэдээ тараагаад байхийн...Монгол улс өөрийн гэсэн ургийн бичгээ хөтөлдөг түүхэн уламжлалтай байсан Ардчилалын үед ургийн бичгээ сэргээх гэж оролддог болсон

    Оросуудын Балаг Шүү Дээ, 2017-12-07 03:38:04, 103.26.195.170

    Таны нэр:

    Тайлбар:

  3. nasbarsan akhiinkhaa avgaig duu ny avaad suuchikhdag yos gadaadiin orond baidag gesen ene unen bol men ayulmai tsus oirtolt boldog baikhdaa

    zochin, 2017-12-06 10:16:06, 124.158.79.2Хариу бичих

  4. Наадах чинь өөр л дөө. Ахын эхнэр бол төрөл биш гадны хүн. Эхнэр хүүхэдийг нь тэжээж тэтгэх хэрэгцээнээс үүдэж нас барвал ах дүү нь үргэлжлүүлэн гэр бүл болж амьдардаг ёс олон оронд байсан.

    Зочин, 2017-12-06 12:33:37, 23.27.13.59

    Таны нэр:

    Тайлбар:

  5. Ярих биш харин хуульчилж өгөх хэрэгтэй. Шинээр гэр бүл болж байгаа хүмүүс заавал генийн шинжилгээ хийлгэдэг ч юмуу ямар нэг хууль эрх зүйн шинэчлэлт хийх хэрэгтэй.

    sanaa, 2017-12-06 10:31:28, 122.201.23.83Хариу бичих

  6. Таны нэр:

    Тайлбар:

  7. ДЭНДҮҮ ХИЙРХЭЖ БАЙНА. ЕВРОПЧУУД, АРАБУУД АХ ДҮҮ НАР ХООРОНДОО ГЭРЛЭЭД ЯАХ Ч ҮГҮЙ БАЙГАА БИЗ ДЭЭ.

    Зочин, 2017-12-06 10:38:35, 103.9.90.228Хариу бичих

  8. Тиймээ,монголд ч яахчгүй,жишээ нь гэхэд чи ах дүү хоёрын хүүхэд байна,чи яахчгүй ууж идээд л бааж шээгээд л яваа биз дээ

    Зочин, 2017-12-06 11:08:37, 98.234.233.211

    ок, Үеэлүүд хоорондоо суудаг байсан. Энэ нь ихэс дээдсүүд өөрөөр хэлбэл элитүүд хоорондоо суудаг, сайн генийг хольж муутгахгүй зорилготой. Ашигтай генүүд нэг хоромсом дээр байрлах үед болж байна. Харин ашиггүй генүүд нэг хромосом дээр байрлах юм бол бидний хүсээгүй хүүхэд төрнө. Малыг бол заазлаж болдог. Тэгээд сайн генээ улам батжуулах арга байдаг шүү

    зочин, 2017-12-06 12:40:38, 203.91.118.106

    Ромын эзэнт гүрэн яг чиний хэлсэн шиг элит генээ хадгалж үлдээхээр эгч ах дүүс хоорондоо сууж ашиггүй генүүд нь нэг хромосом дээр байрлаж хүсээгүй хүүхэд төрүүлсээр мөхсөн дөө.Мал бол заазлахаар л байсан,даан ч хүн юм болохоор үзлийн муухай урод,элдэв гаж өвчтэй ч аргалсаар хар залуугаар нь үхүүлдэг байсан,энэ явдал дундад зууны францын хаадууд дунд ч байсан,үзлийн царайтай Луи нар олон төрсөн байдаг

    Зочин, 2017-12-06 14:29:40, 98.234.233.211

    Таны нэр:

    Тайлбар:

  9. УРАНЫ АЮУЛ, БАЙГАЛЬ ОРЧИНЫ АСУУДАЛ, УТААНААС БОЛЖ , ХҮН АМ ӨВЧИЛЖ БАЙГАА ЮМ. ЦУС ОЙРТОЛТ ГЭЖ СҮРЖИГНЭЖ БАЙГАА ДЭЭРХ АЮУЛЫГ ДАЛДЛАХ ГЭСЭН АРГА.

    Зочин, 2017-12-06 10:39:46, 103.9.90.228Хариу бичих

  10. Чи цус ойртсон гэхэд цус холдсон хүн шиг сэтгэж чадаж байна шүү,гайхалтай

    Зочин, 2017-12-06 11:09:54, 98.234.233.211

    Таны нэр:

    Тайлбар:

  11. Ярих биш хийх хэрэгтэй бнаа. Ургийн бичиг хотлохоос гадна бас нэг чухал зуйл нь Ургийн овгийг аль болох унэнээр нь дахиж сэргээх хэрэгтэй бн. 90 онд хумуусийн энэ талын мэдлэг маш муу байсан тул бараг толгойтой болгон л боржигон гэдэг овог авсан. Бараг ганц мэдлэгээрээ боржигон гэж хэлээд бичуулцгээсэн. Боржигон бол алтан ургын хаад ноёдын овог болохоос нийт ард тумний овог байх ямар ч боломжгуй юм. Одоо хумуус харьцангуй ийм тийм ургын овогтой байсан бн гэдгээ унэнээр нь мэддэг болсон. Ядаж айл бурт шахуу торсон боо удганууд хуртэл хэлээд оорчилох гээд явж байгаа нэг ураг удмын хумуус олон бн. Ийм хусэлт гаргаж байгаа хумуусийг зардал чирэгдэл багатайгаар ургын овгийн оорчлолтийг нь иргэний унэмлэхэн дээр нь хийж огдог болох хэрэгтэй бн. Энэ нь дараагийн уе дээрэж цус ойртолтыг багасгахад шууд нолоо узуулнэ. Яг унэндээ бол хоёр ижилхэн ургын овогтой хумуус хоорондоо сууж болохгуй. Гэтэл оноодор боон боржигон хумуус л хоорондоо сууцгааж байгаа нь гажуудал юм.

    Зочин, 2017-12-06 11:01:11, 202.9.40.160Хариу бичих

  12. Vнэн шvv бас тайж гэсэн овогтонгууд эхнэр нохор 2 уулаа тайж гэсэн овогтой кк

    Барс , 2017-12-06 11:52:29, 109.30.223.117

    Borjigon ovogoos altan urag salaalsan ajee.mal mini.

    Зочин, 2017-12-06 21:13:37, 139.5.217.221

    Таны нэр:

    Тайлбар:

  13. Өнөөгийн нөхцөлд аймаг, сум алгасч хүргэн, бэртэй болох нь цус ойртолтоос сэргийлэх нэг арга мөн болно. Үүний тулд аймаг, сумдын хооронд урлаг, соёл, спортын найдам зохион байгуулж байх хэрэгтэй юм.

    AX, 2017-12-06 11:48:39, 103.26.194.49Хариу бичих

  14. Таны нэр:

    Тайлбар:

  15. Хэдэн охид хvvхнvvд маань цусаа сэлбэх гээд дэлхии тойроод хар цагаан ногоон улаангуй vзээд цусаа холдуулаад байх энэ хэдэн эрчvvд нь цусаа холилцоод зодолдоод байдаг яан бид

    Барс, 2017-12-06 11:58:55, 109.30.223.117Хариу бичих

  16. Таны нэр:

    Тайлбар:

  17. "Тэнэгийн балай" болж дэлхий даяар Монголыг ичгүүртэй байдалд оруулж байгаа энэ Энхмаа мэтийн ХУДАЛ ЭРДЭМТЭН нарыг ард түмэн минь тэжээхээ болъё !!! https://www.facebook.com/nuclearfreemongolia/photos/a.442251302455960.122951.263100847037674/2065565256791215/?type=3 https://www.facebook.com/nuclearfreemongolia/photos/a.442251302455960.122951.263100847037674/1937980972882978/?type=3

    Сэхээтэн, 2017-12-06 13:16:27, 182.160.5.143Хариу бичих

  18. Таны нэр:

    Тайлбар:

  19. Устаж буй улсыг яах юм

    Зочин, 2017-12-06 14:51:48, 202.9.43.172Хариу бичих

  20. mi ovogtod hel . vndesee . ysaa nuugaad urag hutluhgvi yum . shilen dansaach . hutluhgvi . yum . shilen tsogood hel . kkk

    kkkkkkk, 2017-12-06 20:17:07, 185.39.141.70

    Таны нэр:

    Тайлбар:

  21. Hudal shaa hun am ni 3 say bolson baihad yu gej tegj baihav 400-500 myangan huntei baihdaa tsus oirtoogui baij

    zochin, 2017-12-06 16:11:28, 202.179.31.22Хариу бичих

  22. Таны нэр:

    Тайлбар:

  23. Ded butsez muu baihad bol iim ayul bsan bhoo. odoo bol asuudalgui shtee.

    zochin, 2017-12-06 16:30:22, 202.70.34.70Хариу бичих

  24. Таны нэр:

    Тайлбар:

  25. Sotslismiin ved Goviin aimguudad ene asuudal nileed b.san gej emch nar xeldeg. Odoo vndestni asuudal bolson bol Surguuliin xotolbort tusgailan yridchilsen sergiilex xicheel ????

    Зочин, 2017-12-06 17:53:14, 174.16.77.250Хариу бичих

  26. Таны нэр:

    Тайлбар:

  27. Энэ хүн генетикийн шинжлэх ухааны суурь ойлголт байхгүй, тэгээд худлаа сенсац ярьж хоол олж иддэг шиг байна лээ.

    Зочин, 2017-12-06 18:02:22, 103.9.90.227Хариу бичих

  28. Таны нэр:

    Тайлбар:

  29. Эрдэнэтийн асуудалыг анхаарлалаас холдуулах арга.Утаагаа ярь! Хүний гар хөл бүү бол.Хэрэггүй юм хэрэггүй л байдаг юм.

    Зочин, 2017-12-06 18:03:07, 5.77.28.106Хариу бичих

  30. ene emgen umhii hujaagiin erliiz vv ???? esvel hujaagiin bugsund hushuugaa shigdeej tsus amtalsan shumuul . uuu ??????? . mongolchuudiig zohion baiguulttaigaar eldev shaltag zohioj tarhi ugaaj erliizjvvleh bodlogo barij . bui ... luuhaanii erliizvvd gaduurhagdahgvin tuld .. bas mongoliig ezleh beejin daalgavaraa davhar gvitseldvvleh nariin argand turd shurgalsan deeremchid . ulairan zvtgej bn daa . naranhvv geed ulugcgin yu gelee hujaatai holild tedniig say sayaar ni mongolruu oruul geed .. elbegdorjoos ehleed olon deeremchin beejingiin bodlogoig . demjseer irsen .. 3 say mongol . unuudur ene gichiin helsenchlen tsus oirtoh boloogvi . bn . uuriinh ni ah dvv . hoorondoo . yvaldaad baidiim bgaa biz ... amaa hamhi . hugshin jingeree . . hytadiin . udirdagchid . gadnii uls orontoi uulzahaaraa . 100 myngaas . 2 say hvrtel . irgedeee . suurishuulah tuhai dandaa hvselt . gargadag . gej baigaa . ter irged ni ulaan guilagchin hujaagiin ediin zasagiig doosh tatsan tuslamj hvssen . bas hujaag muuhai haragduulj bui hamgiin archaagvi hog novshnuudaa yvuuldag gej . baigaaa . . elbeg dorj bol ene beejin sanaliig 100 %zuvshuurch . mongoliig . ylaagaar dvvrgesen . mi ovogt . oyunhorol aluurchin munhorgil geed . vmhii hujaanariig bvvr vizgvi . bolgo . gej hashgirch . baisan ni deerh asuudluudtai shuud holbootoi .

    kkk bjjj, 2017-12-06 19:15:17, 185.39.141.70

    Таны нэр:

    Тайлбар:

  31. бүү худлаа сенсаци дэгдээ ургийн овог хөтлөлөө гээд яаадгийм түүний оронд дээш хоёр үеээ доош хоёр үеээ мэдэж байхад л хангалттай одоо бол харин нь генетикийн сандаа яаж мутаци багатай цус ойртуулахгүй вэ гэдгийг л бодмоор юм

    Зочин, 2017-12-06 21:23:23, 103.57.95.19Хариу бичих

  32. Таны нэр:

    Тайлбар:

  33. маш хэрэгтэй нийтлэл болжээ, манайхан уншаасай даа

    123аа, 2017-12-06 22:21:40, 66.181.182.52Хариу бичих

  34. baas bn

    baas, 2017-12-06 23:36:43, 185.39.141.70

    Таны нэр:

    Тайлбар:

  35. Boyzone - Picture Of You Хөвгүүний бүс – Чиний зураг Didn't they say that I would make a mistake Тэд хэлээгүй тэр нь би алдаа гаргасан Didn't they say you were gonna be trouble Тэд нар хэлээгүй, чи бэрхшээлрүү явж байсан People told me you were too much to take Хүмүүс надад хэлсэн, би маш их авах байсан I could see it, I didn't wanna know Би энийг харсан, би мэдэхийг хүсээгүй I let you in and you let me down Би чамтай дотор бас чи надтай доошоо You messed me up and you turned my life around Чи надаар даажигнасан бас чи миний амьдралыг эргүүлсэн Left me feeling I had no where to go Мэдрэмжээ орхи, надад хашаа ч явах газар байхгүй I was alone, how was I too know that Би ганцаараа байсан, би тэрийг бас мэдэхэд хир байсан You will be there Чи тэнд байна When I needed somebody Надад хэн нэгэн хэрэгтэй болоход You will be there Чи тэнд байна The only one could help me Зөвхөн нэг нь л надад туслаж чадна I had a picture of you in my mind Чиний зураг надад миний бодолд байгаа Never knew it could be so wrong Хэзээ ч мэдээгүй, энэ маш буруу байсан Why'd it take me so long just to find? Яагаад энэ намайг яг олохоор маш удаан авсан? The friend that was there all along Найз тэр тэнд бүгд ойрхон байсан Who'd believe that after all we've been through Хэн тэрэнд итгэсэн, бүхний дараа бид байсаар I'd be able to put my trust in you Би өөрийнхөө итгэлийг чамд тавьж чадах байсан, Goes to show you can't forgive and forget Үзүүлэхээр явсан, чи уучилж чадахгүй бас мартаж чадахгүй Looking back, I have no regrets 'cause Буцаад харахад, надад эргэлзээ байгаагүй, яагаад You will be there Чи тэнд байна When I needed somebody Надад хэн нэгэн хэрэгтэй болоход You will be there Чи тэнд байна The only one to help me Зөвхөн нэг нь л надад туслаж чадна I had a picture of you in my mind Чиний зураг надад миний бодолд байгаа Never knew it could be so wrong Хэзээ ч мэдээгүй, энэ маш буруу байсан Why'd it take me so long just to find? Яагаад энэ намайг яг олохоор маш удаан авсан? The friend that was there all along Найз тэр тэнд бүгд ойрхон байсан You will be there Чи тэнд байна When I needed somebody Надад хэн нэгэн хэрэгтэй болоход You will be there Чи тэнд байна The only one to help me Зөвхөн нэг нь л надад туслаж чадна I had a picture of you in my mind Чиний зураг надад миний бодолд байгаа Never knew it could be so wrong Хэзээ ч мэдээгүй, энэ маш буруу байсан Why'd it take me so long just to find? Яагаад энэ намайг яг олохоор маш удаан авсан? The friend that was there all along Найз тэр тэнд бүгд ойрхон байсан Had a picture of you in my mind Надад чиний зураг миний бодолд байгаа Never knew it could be so wrong Хэзээ ч мэдээгүй, энэ маш буруу байсан Why'd it take me so long just to find? Яагаад энэ намайг яг олохоор маш удаан авсан? The friend that was there all along Найз тэр тэнд бүгд ойрхон байсан Had a picture of you in my mind Чиний зураг миний бодолд байгаа Never knew it could be so wrong Хэзээ ч мэдээгүй, энэ маш буруу байсан Why'd it take me so long just to find? Яагаад энэ намайг яг олохоор маш удаан авсан? The friend that was there all along Найз тэр тэнд бүгд ойрхон байсан

    Алтантуяа, 2017-12-07 01:34:26, 103.26.195.58Хариу бичих

  36. Таны нэр:

    Тайлбар:

  37. Westlife – Mandy - Менди I remember all my life Би бүх амьдралаа эргэн санаж байна Raining down as cold as ice Бороо орж байна яг хүйтэн мөс шиг shadows of a man Эрэгтэй хүний сүүдэр A face through a window Нүүр цонхоор Crying in the night Шөнө уйлж байна The night goes into Шөнө явж байна Morning, just another day Өглөө, яг бусад өдөр шиг Happy people pass my way Аз жаргалтай хүмүүс миний замаар зөрж байна Looking in their eyes Тэдний нүдрүү харж байна I see a memory Би дурсамжаа харж байна I never realized Би хэзээ ч ухаараагүй how happy you made me oh Mandy Чи намайг ямар их баярлуулж байна, өө Менди Well you came and you gave without taking Сайн, чи ирсэн мөн чи өгсөн, аваагүй but I sent you away, oh Mandy Гэвч чамд хаа нэг тийшээ илгээсэн, өө Менди well you kissed me and stopped me from shaking Сайн, чи намайг үнссэн мөн чичрэн зогссон And I need you today, oh Mandy Мөн чи өнөөдөр надад хэрэгтэй, өө Менди I'm standing on the edge of time Би цаг хугацааны эрмэг дээр зогсож байна I've walked away when love was mine Би хаа нэг тийшээ алхсан тэгэхэд хайр минийх байсан Caught up in a world of uphill climbing Тээглэсэн дэлхийд, толгод өөд авирч байгаад The tears are in my mind Нульмиснууд миний дурсамжинд байна And nothing is rhyming, oh Mandy Мөн юу ч юм шүлэглэж байна, өө Менди Well you came and you gave without taking Сайн, чи ирсэн мөн чи өгсөн, аваагүй but I sent you away, oh Mandy Гэвч чамд хаа нэг тийшээ илгээсэн, өө Менди well you kissed me and stopped me from shaking Сайн, чи намайг үнссэн мөн чичрэн зогссон And I need you today, oh Mandy Мөн чи өнөөдөр надад хэрэгтэй, өө Менди Yesterday's a dream I face the morning Өчигдөр бол мөрөөдөл би өглөөтэй нүүр тулгарсан Crying on a breeze Сэвэлзүүр салхинд уйлж байна the pain is calling, oh Mandy Өвдөлтөөс хашхирч байна, өө Менди Well you came and you gave without taking Сайн, чи ирсэн мөн чи өгсөн, аваагүй but I sent you away, oh Mandy Гэвч чамд хаа нэг тийшээ илгээсэн, өө Менди well you kissed me and stopped me from shaking Сайн, чи намайг үнссэн мөн чичрэн зогссон And I need you today, oh Mandy Мөн чи өнөөдөр надад хэрэгтэй, өө Менди You came and you gave without taking Сайн, чи ирсэн мөн чи өгсөн, аваагүй but I sent you away, oh Mandy Гэвч чамд хаа нэг тийшээ илгээсэн, өө Менди You kissed me and stopped me from shaking Сайн, чи намайг үнссэн мөн чичрэн зогссон And I need you Мөн чи надад хэрэгтэй байна Oh Mandy won't you listen to what I've got to say Өө, Менди чи соносохгүй байна уу, би юу хэлсэн бэ Oh baby don't you let me throw it all away Өө, хонгор минь чи надтай, хаа нэг тийшээ энэ бүгдийн дундуур Oh Mandy won't you listen to what I've got to say Өө, Менди чи соносохгүй байна уу миний юу хэлснийг and I need you today oh Mandy... Мөн чи надад өнөөдөр хэрэгтэй байна өө Менди...

    Алтантуяа, 2017-12-07 01:38:58, 103.26.195.58Хариу бичих

  38. Таны нэр:

    Тайлбар:

  39. Declan galbraith - An angel - Ангел I wish I had your pair of wings Би хүсэж байна, надад чиний хос далавч байсан бол Had them last night in my dreams Тэд өнгөрсөн шөнө миний зүүдэнд байсан I was chaising butterflies Би эрвээхэйнүүдтэй хөөцөлдөж байсан Till the sunrise broke my eyes Нар мандтал, би нүдээ аньсан Tonight the sky has glued my eyes Өнөө шөнө тэнгэр миний нүдэнд наалдчихсан Cause what they see's an angel hive Яагаад гэвэл тэд сахиусан тэнгэрийн үүрийг харсан I've got to touch that magic star Би тэр шидэт тэнгэрт хүрэхээр And greet the angels in their hive Мөн салхиусан тэнгэрүүд үүрэндээ угтсан Sometimes I wish I were an angel Заримдаа би хүсдэг, би сахиусан тэнгэр байсан бол Sometimes I wish I were you Заримдаа би хүсдэг, би чи байсан бол Sometimes I wish I were an angel Заримдаа би хүсдэг, би сахиусан тэнгэр байсан бол Sometimes I wish I were you Заримдаа би хүсдэг, би чи байсан бол All the sweet honey from above Бүх энхрий ялдам хонгорууд дээрээс Pour it all over me sweet love Аадар бороо, энэ бүгд миний дээгүүр, энхрий хайр While you're flying around my head Чи миний толгой дээгүүр нисэж байна тэр зуур Your honey kisses keep me fed Чиний хонгор намайг үнсэж байсан, энхрийлсэн I wish I had your pair of wings Би хүсэж байна, надад чиний хос далавч байсан бол Just like last night in my dreams Өчигдөр шөнө миний зүүдэнд яг ижилхэн I was lost in paradise Би диваажинд хаягдсан байсан Wish I'd never opened my eyes Хүсэж байна, би хэзээ ч нүдээ нээхгүй байх байсан Sometimes I wish I were an angel Заримдаа би хүсдэг, би сахиусан тэнгэр байсан бол Sometimes I wish I were you Заримдаа би хүсдэг, би сахиусан тэнгэр байсан бол Sometimes I wish I were an angel Заримдаа би хүсдэг, би сахиусан тэнгэр байсан бол Sometimes I wish I were you Заримдаа би хүсдэг, би чи байсан бол But there's danger in the air Гэвч тэнд агаарт аюул байна Tryin' so hard to be unfair Маш хүнд, хичээж байна, шударга бус байна Danger's in the air Аюул агаарт байна Tryin' so hard to give us a scare Маш хүнд хичээж байна, бидэнд айдас өгч байна But were not afraid Гэвч айдас байхгүй байсан бол Sometimes I wish I were an angel Заримдаа би хүсдэг, би сахиусан тэнгэр байсан бол Sometimes I wish I were you Заримдаа би хүсдэг, би чи байсан бол Sometimes I wish I were an angel Заримдаа би хүсдэг, би сахиусан тэнгэр байсан бол Sometimes I wish I were you Заримдаа би хүсдэг, би чи байсан бол Wish I were you Би чи байсан бол Oh I wish I were you Өө, би чи байхыг хүсэж байна

    Алтантуяа, 2017-12-07 02:25:32, 103.26.195.58Хариу бичих

  40. Таны нэр:

    Тайлбар:

Уншигчдын бичсэн сэтгэгдэл нь Sonin.mn сайтын нийтлэлийн бодлоготой холбоогүй зөвхөн тухайн хүний үзэл бодол тул сайт хариуцлага хүлээхгүй болно. Эрхэм та өөрийн үзэл бодлоо илэрхийлж, сэтгэгдэл бичихдээ бусдын нэр төр, эрх ашгийг хүндэтгэн үзнэ үү? Бусдыг гүтгэж, доромжилсон сэтгэгдлийг сайтын модератор устгах эрхтэй.

Сэтгэгдэлтэй холбоотой санал гомдлыг 88195646 дугаарын утсаар хүлээн авна.

Таны нэр:

Тайлбар: