
Саяхан Зам тээврийн сайд асан А.Гансүхийн “Төмөр замын хэрэг” ном гарчээ. Сэтгэлийнхээ гүнд Ц.Нямдорж, С.Баяр, Н.Алтанхуяг нарын номуудын нэг биз гэж бодсон хэдий ч иймэрхүү төрлийн ном олж унших нь судлаач хүний үүрэг юм. Ингээд “Төмөр замын хэрэг” номыг туйлын анхааралтай үзэж судласан зарим сэтгэгдэл, дүгнэлтээс товч өгүүлсү…
Олзуурхууштай баримтууд
Төмөр замын хэрүүл бараг 20 шахам жил хэрүүл болж байгаа учраас монголчууд энэ явдлыг ямар нэг хэмжээгээр сайн мэднэ. Харамсалтай нь “шороо овоолсон”, “гацсан гацаасан”, “баахан мөнгө идсэн” гэх мэтээс үл хэтэрнэ. Харин судлаач хүн арай өөр. Би гэхэд л төмөр замаар 20 шахам өгүүлэл бичсэн учраас “би мэднэ” гэж хэлэх эрхтэй гэж бодно. Гэтэл үгүй байжээ. А.Гансүхийн ном төмөр замын хэрүүлтэй холбоотой бүхий л албан баримтууд, түүнчлэн яриа хэлэлцээрийн үед болсон гадаад дотоод албан тушаалтнуудын зан араншин үйл хөдлөлийг цаг хугацааны (хронологи) дарааллаар нягт нямбай өгүүлсэн нь уг номыг: 1. Үйл явдлын хронологийн бичиг, 2. Лавлах толь, 3. Архивийн баримт хосолсон чухал бүтээл болгожээ.
Энэ бүтээлд бүхий л баримт сэлтийг оруулсан учраас А.Гансүхийг дэмждэг хүмүүст ч, мөн дэмждэггүй хүмүүст ч ав адилхан туслах ширээний ном болсон гэдэгт эргэлзэх зүйлгүй. Төмөр замын асуудлыг сонирхсон хэн боловч энэ номыг лавлах болгон ашиглаж болно. Лавлахтай байна гэдэг бол амжилтын хагас…
Геополитикийн өрсөлдөөний талбар
Төмөр замын асуудлыг бид зөвхөн монголын улс төрчдийн дунд болсон хэрүүл тэмцлийн үйл явц, үр дүн гэж үзэх нь дэндүү учир дутагдалтай.
МУ нууцад байсан (жи: ТТ) байгалийн баялгаа дэлгэж, мөн шинээр томоохон ордууд (жи:ОТ) олсноор Монголын баялгийн төлөө геополитикийн өрсөлдөөн тэмцэл эхэлжээ. Монгол орны энд тэндгүй баялаг ордууд илэрч, нэн ялангуяа Өмнийн бүс нутагт замбараагүй их нүүрс болон ашигт малтмалын ордууд илэрчээ.
Энд би Өмнөговь, Дундговь, Дорноговийн бүс нутагт буй ашигт малтмалын бүс нутгийг хамарсан “ашигт малтмалын бүс нутаг”, “өмнийн баялаг” гэсэн шинэ нэр томъёо гаргаж байна. Энэ их баялгийг олон жилээр зөөхийн тулд төмөр зам зайлшгүй хэрэгтэй.
Манайхан баялаг, төмөр зам хоёрыг салган, хоёр тусдаа мэт үзэж хэрэлддэг нь үлэмжийн их тэнэглэл мөн. Тодруулж хэлбэл өнөөгийн төмөр замын хэрүүл тэмцэл бол “өмнийн баялгийг” удаан хугацаагаар ашиглах гэсэн геополитикийн өрсөлдөөний талбар мөн.
Монголыг тойрсон геополитикийн өрсөлдөөний гол тоглогч нь ОХУ, Хятад, АНУ болон Баруун, харин туслах тоглогчид нь Япон, Солонгос болно. Энэтхэг мэтийн зарим орныг нэрлэдэг боловч энэ нь төдийлөн явцгүй.
Нэг. Хятадын эрх ашиг. Хятад маш их баялагтай, ялангуяа нүүрсээр дэндүү баян. Харин гангийн үйлдвэрлэлтэй холбоотойгоор зэс, кокс болон бусад баялгийг илүү сонирхоно. Үүний улмаас манай “өмнийн баялагт” хяналтаа тогтоох, хувь эзэмших, ашиглалт, тээвэрт хяналтаа тогтоохыг мэдээж ихэд сонирхоно. Өмнийн баялаг байтугай бусад баялгийг ч сонирхох нь мэдээж. Төмөр замын хувьд гэвэл нарийн царигийг тулгахыг эрмэлзэнэ.
Хоёр. Оросын эрх ашиг. Орос мөн л замбараагүй их баялагтай, нүүрсээр бол бүр ч баян. Иймээс Орос уран, газрын ховор металл, зэс болон бусад эрдэс сонирхоно. Мөн төмөр замын өргөн царигийг хадгалж үлдэхийг эрмэлзэнэ. Мөн Монголын баялгаас хувь хүртэх, хяналтнаасаа алдахгүйг эрмэлзэнэ.
Гурав. АНУ, Барууны эрх ашиг. Монголын баялагт эзэн суухыг мэдээж эрмэлзэнэ. Хэрэв МУ далайд гарцтай байсан бол Барууныхан манай баялгийг зөөгөөд аваад явах байсан гарцаагүй. Харамсалтай нь ийм боломж байхгүй. Ингээд Барууныханд монголын баялгийг Хятадад зарах гэсэн ганцхан зам үлддэг. Үүнийг “дундаас нь ашиг олох” гэж нэрлэж болно. Энэ ашгаа нэмэгдүүлэхийн тулд Монголын төмөр замд нөлөө үзүүлэхийг хичээх нь гарцаагүй. Барууныханд монголын төмөр зам ямар ч хамаагүй гэж олон хүн үздэг ч тэд төмөр замыг маш их сонирхож, нөлөө үзүүлэхийг оролддог. Таамаглавал Хятад руу явсан төмөр замын чиглэл, дамжин өнгөрөх ачааг тээврийг нэмэгдүүлэх зорилготой байх. Ингэвэл олох ашиг нь нэмэгдэнэ.
Дөрөв. Япон, Солонгосын эрх ашиг. Эдгээр орнууд байгалийн баялгийн асар их хомсдолтой учир Монголын ямар ч ашигт малтмалыг сонирхоно. Гачлантай нь МУ далайд гарцгүй учир Орос, Хятад хоёроор дамжуулж авахаас өөр арга байхгүй.Монголтой мянган гэрээ хэлэлцээр хийсэн ч Орос, Хятад хоёртой тохирохгүй бол Монголын баялаг тэдэнд хаалттай.Япон, Солонгос хоёрманай өмнийн баялагт эзэн суудаггүй юм гэхэд ядахдаа хөрөнгө оруулж, хувь хүртэхийг эрмэлзэх нь мэдээж.
Ийнхүү геополитикийн 4 өөр бодлого, 4 өөр чиглэлийн дунд МУ эргэлдэж, эргэлзэж, санаатай болон санаагүйгээр дунд нь гуйвж дайвж, төмөр замын сунжирсан хэрүүл, тэмцэлд оржээ. Мөн чанартаа төмөр замын хэрүүл тэмцэл бол “ашигт малтмалын бүс нутгийн” буюу “өмнийн баялгийг” удаан хугацаагаар эзэгнэх гэсэн “Монголын баялгийг зөөх” стратегийн тэмцэл мөн.
Хэрүүл хийгээд бодлого
Ийм нөхцөлд МУ төмөр замын бодлоготой байх зайлшгүй шаардлага бий болов. Энэ нь 2008-2009 оны үе юм. Энэ үед хүн толгойтой болгон монголын газрын зураг, шугам, харандаа 3 барьж, Монголын газрын зураг дээр хаашаа л бол хаашаа шугамдаж “төмөр зам барьдаг” солио өвчин дэлгэрснийг бүгдээрээ санана гэж бодож байна. Хэдийгээр энэ нь одоо бодоход гэнэн бөгөөд тэнэг явдал байсан боловч зүй ёсны нялхсын өвчин юм.
Асуудлыг шийдэхээс өмнө бол тухайн асуудлаар санал дэвшүүлж, маргаж, мэтгэлцэж, тэр ч бүү хэл хэрэлдэж болно, энэ бол чөлөөтэй. Харин ЗГ, УИХ, ҮАБЗ-өөр хэлэлцэж Төмөр замын Төрийн бодлого баталснаас хойш хэн ч түүнээс буцаж няцах эрхгүй, харин энэ бодлогыг амьдралд хэрэгжүүлэх ганцхан үүрэгтэй байна. Энийг л ардчилсан зарчим гэдэг.
Харамсалтай нь манайх тэгсэнгүй, цаг ямагт гуйвж, дайвж, эргэж буцаж, заваарсан бөгөөд гадаад гүрнүүдийн геополитикийн зөрчлийг дотооддоо татан оруулж, олон жил үргэлжилсэн улс төрийн хэрүүл маргаан болгожээ. Үр дүн нь төмөр замын олон жил сунжирсан гацаа…
Ингээд 2010.06.24-нд УИХ “Төмөр замын бодлого”-ыг батлан гаргажээ. Төмөр замын бодлогыг зүгээр л “тэнгэр харж байгаад” хийгээгүй аж. Дэлхийд алдартай “Boston Consulting Group”-ээр хийлгэсэн судалгаанд үндэслэн хийжээ. Орос, Хятад хоёртой зарим чиглэлийн талаар санал солилцож тохирсон аж. Мөн гадаадын зураг төсөл, хууль, аудитын олон компанийг урьж оролцуулжээ.
Одоо бол нэгэнт төмөр замын бодлоготой болчихсон юм чинь дараагийн ажлууд дэс дараанаас бусад нь болчихмоор ямар ч хүнд санагдана. Гэтэл болсонгүй. Яагаад ?
Монгол шунал
Уг нь Төмөр замын бодлогыг баталсан УИХ-ын 2010.06.24-ний тогтоолд: “..шинээр барих төмөр замын суурь бүтцийг улсын мэдэлд байлгах” заалт тов тодорхой орсон. Өөрөөр хэлбэл шинээр баригдах төмөр зам улсын өмч байна гэсэн зарчим тунхаглажээ. Үүнийг баталгаажуулсан ҮАБЗ-ийн зөвлөмж хэд хэд гарсан.
Үүнийг хэн ч гэсэн гэсэн хоёрдмол утгагүй ойлгоно. Гэтэл манай зарим том баячууд “ойлгосонгүй”, харин ч эсрэгээр баригдаагүй байгаа төмөр замыг хувьчилж, хэрчиж, хувааж авах хачин тэнэг, зэрлэг өрсөлдөөн санаачилж, төмөр замыг хувийн болгох, эсвэл хувийн өмчийн оролцоотой болгох санаа олжээ. Үүнийгээ хэрэгжүүлэхийн тулд төрийн бодлогоор төрөөс тавьж буй төмөр замыг гацаах ёрын арга хэрэглэх болов.
Гадаад шуналд бол “өрсөлдөөд ялсан бол ид” гэдэг зарчим үйлчилдэг бол монгол шуналд “надад байхгүй бол чамд ч гэсэн байхгүй” гэсэн зарчим үйлчилдэг.
Хэрэв төмөр замыг улс барьчихвал улсынх болно, харин хувиасаа хөрөнгө оруулбал хувь эзэмших болно, харин аль нэг улсын хөрөнгө татаад хамтраад барьчихвал тэрхүү гадаад улс болон том компанийн мэдэлд төмөр зам орно. Чухам эндээс “ухдаг нь биш, зөөдөг нь ашигтай” гэсэн цэвэр монгол зүйр үг гарсан бөлгөө…
Улстайгаа булаалдсан төмөр зам
Уг нь төмөр замын бодлогыг хэрэгжүүлэхэд онцын их маргаан байхгүй. Ерөнхийдөө бол монголын “өмнийн баялгийг” гадаад зах зээл рүү, яг үнэндээ бол Хятад руу зөөх тохиолдолд чиглэл, маршрутын онцын их зөрөө байхгүй. Монголын бүх төмөр зам урагшаа, хойшоо гэсэн хоёрхон чиглэлтэй учраас маргалдаад байх сүрхий асуудал байхгүй. Хөндлөн нэг чиглэл байгаа хэдий ч тэр нь заавал урагшаа юмуу хойшоо гарах нигууртай.
Монголын төмөр замын бодлого баригдаж буй буюу барихаар төлөвлөсөн төмөр замыг таслан хувааж, хувьдаа авах гэсэн зэрлэг өрсөлдөөн болон хувирсанд гол эмгэнэл оршино. Улмаар эдийн засгийн энэ асуудал монголын улс төрийн сунжирсан сөргөлдөөн тэмцэлд хүргэжээ. Өөрөөр хэлбэл Монголын зарим том компани, тухайлбал МСS улстайгаа төмөр зам булаалдах болж, дураар аашлах болсон нь төмөр замын хэрүүл, тэмцлийн гол бөгөөд үндсэн шалтгаан мөн.
Үүний улмаас МУ-ын төмөр замын бодлогын хэрэгжилт бодлогынхоо дагуу төмөр замаа барих нэг тал, энэ бодлогыг гацааж, төмөр замыг хувьдаа авах нөгөө хэсгийн өрсөлдөөн тэмцэл болон хувирч утга учраа алдав. Монголын төр засаг үнэн балай уймраа өвчин тусав.
Төмөр замын нэртэй “үй түмэн” компани байгуулсан нь төмөр замыг тасчин хуваах гол арга байлаа. Төмөр замаа барина гэнэ, дажгүй мөнгө төсөвлөнө, үүнийгээ дэлхийгээр нэг зарлана. Тэгснээ мөнгөө өгөхгүй луу унжина. Тэгсэн атлаа төмөр зам барих хүмүүсийг “шороо овоолсон”, “мөнгө идсэн” гэж загнана. Элдэв цуурхал тарааж, гүтгэнэ. Үүний зэрэгцээгээр төр засгаас гадуур төмөр замын яриа хэлэлцээр хийнэ, тохирно. Энэ хорлонтой өрсөлдөөний үр дүнд төмөр замын бүтээн байгуулалт гацах нь мэдээж хэрэг.
Монголын ЗГ, УИХ, ҮАБЗ өмнө гаргасан шийдвэрээ үгүйсгэж, буцаж, алхам тутамдаа гуйвж, дайвж, алцганаж, хэдэн тогтоол шийдвэр гаргасныг тоолж чадах хүн Монголд байхгүй шахам. Харин А.Гансүхийн номонд эдгээр баримтын олонхи нь бий. Чухам үүнд л уг номын үнэ цэнэ оршино.
Зарим адгийн тэнэг ч гэсэн шал мангуу шийдвэр гаргаад тэр чигээрээ зүтгэх нь цөөнгүй. Харин монголын төрийн түшээд өнөөдөр гаргасан шийдвэрээсээ маргааш нь буцаж нэг суудал дээрээ хэд л бол хэд хувирдаг учраас адгийн новшоос ч долоон дор байдаг.
Үр дүн нь тун марзан бөгөөд эмгэнэлтэй. Хятадын Шэнхуа 2014 онд “дур мэдэн” манай хилд тултал нарийн төмөр зам барьчихжээ. Эрүүл ухаанаар бодоход манай тал холболтын цэгээ тохирох гэрээ нэн даруй хиймээр санагдана. Монголын тал энийг “анзаарах” завгүй олон жилийн турш сэвт сэхээгүй хэрүүл хийжээ. Улмаар зориуд будлиан хутгах гэж байгаа мэт манай тал төмөр замаа хэзээ хойно 2021-2022 онд угтуулан барьж эхэлжээ. Харин одоо 2024 онд Шэнхуа: “МУ гэрээний үүргээ биелүүлээгүйгээс болж “Чайна Энержи” компани өнгөрсөн 16 жилд 2,7 тэрбум долларын алдагдал хүлээсэн” гэж мэдэгдэж байна.
2024-өөс Шэнхуагийн хэлж буй 16 жилийг хасвал 2008 оны хавьцаа манайх Хятадтай ямар нэг гэрээ хийсэн нь тодорхой байна. Энэ нь Шэнхуагийн хятад заль мэх байж болох ч холболтын цэгээ тохиролгүй ажил эхэлсэн нь яах аргагүй манай алдаа юм. Үүний улмаас МУ Шэнхуагийн 16 жилийн хохирлыг нөхөхийн тулд эхний 4 жилд 27 сая, дараагийн 12 жилд 20 сая, нийтдээ 267 сая тн нүүрсээр төлөх тооцоо гарсан байна. Үүгээр ч үл барам 19 км газарт 5,6 км гүүрэн байгууламжийг 3-4 жилд барихаар болжээ.
Энэ их хохирлыг төмөр замын санхүүжилт өгөлгүй, эсвэл дутуу өгч олон жил гацаасан ЗГ-ууд хариуцлага хүлээх ёстой.
Манай ЗГ төмөр замаар гул барьж 1,5 тэрбум долларын Чингис бонд босгожээ. Үүнээсээ ердөө л 400 саяыг нь “шинэ төмөр зам” төслийг санхүүжүүлэхээр шийдвэрлэжээ. Тэгсэн атлаа төмөр замд 200 сая доллар буюу тэн хагасыг нь олгожээ. Үүгээр нь ердөө далан барьж амжсан ба энэ нь нийт ажлын 80% юм. Үүнийг төмөр замын санхүүжилтын мөнгийг олгосон гэж үзэх ямар ч боломжгүй. Ийм заваан нөхцөлд төмөр зам гацах нь гарцаагүй. Гацаасан эзэн нь ЗГ…
Энэ жишээ эдийн засгийн сурах бичгүүдэд усан тэнэгийн жишээ болж орох нь гарцаагүй. Ийм төрийг новшийн төр гэдэг.
Шалтгаан хаанаа байна ?
Хэрэв надаас ингэж асуувал гол шалтгаан дотоодод байгаа гэж би хариулна. Мэдээж гадны сонирхол, тулгалт байж л таараа. Гэлээ гэхдээ гадаад хүчин зүйл бол үндсэн, шийдвэрлэх хүчин зүйл биш юм.
Шалтгаан манай дотоодод байгаа нь эргэлзээгүй.
Манай төр сулран доройтож, том компаниудын атганд орж, үндэсний эрх ашиг уу, том компанийн эрх ашиг уу ? гэсэн шийдэл гаргах үед цаг ямагт том компанийн талд шийддэг арчаагүй байдалд орсон нь гол бөгөөд үндсэн шалтгаан мөн.
Үйл явцын өрнөлөөс харахад төмөр замын хэрүүл тэмцэл мөддөө дуусахгүй олон жил сунжран үргэлжлэхээр байна. Өрсөлдөөн тэмцлийн явцад хэрэглэж байгаа нь арга нь хүртэл бөөлжис хутгам заваан. Өрсөлдөгчдөө хууль хуудсын нэр сүр барьж, яллаж шийтгэх гэж улайран зүтгэх энэ арга чинь хоцрогдсоноор үл барам тэнэгийн дээд болж байна.
Гадаадад улс төр, эдийн засгийн өрсөлдөөн байдаг, байнга явагддаг. Гэхдээ энэ өрсөлдөөн өрсөлдөгчийнхөө улс төрийн байр суурийг сулруулах, саармагжуулах, эдийн засгийн хэт их эрх мэдлийг нь зохист хэмжээнд хүртэл сулруулах, тэнцвэр тогтоох хүрээнд л явагддаг. Харин Монголд болохоор өрсөлдөгчөө заавал шоронд хийж, шонд өлгөхөөс нааш санаа нь амардаггүй балай гажигтай.
Жи: А.Гансүхийг 5 жил гаруй мөрдөн байцааж, 6 удаа хэрэгт татаж, 6 удаа хэрэгсэхгүй болгожээ. Энийг чинь шүүх биш, харин шүүх болж хүн тамлах гэдэг юм. Манай хүчний байгууллагууд улс төр рүү орж тэнэгтэхээ боливол МУ-д нэн тустайсан…
Та нар хэдийдээ тийм сүрхий хууль хуудас баримталдаг болчихсон юм ? Монгол Улсын маш олон хуулийг уландаа гишгэж, дураараа дургичихаад өрсөлдөгчдөө “хуулийн дагуу” шийтгэх гэж зүтгэх чинь хамгийн бузар ажил.
Аль нэг компани том байж болно. Гэлээ гэхдээ төр улстайгаа өрсөлдөх, өмч булаалдах хэмжээнд хүрэх ёсгүй. Мөн нөгөө талаас том компаниудаа бүрэн устгадаг төр гэж байх ёсгүй.
Хамгийн чухал зарчим бол МУ-ын ямар ч төмөр замын суурь бүтэц улсын буюу ард түмний өмч байх ёстой гэдэг нь ямар ч эргэлзээгүй.
Энэхүү гацаанаас болоод МУ “Төмөр замын бодлогоо” цаашид хэрэгжүүлэх юм уу ? гэсэн асуулт үүсч байна. Миний ойлгосноор Монголын Төмөр замын бодлого хаашаа ч юм алга болж, ярих ч хүнгүй болов.
Х.Д.Ганхуяг.
2025 оны 07 дугаар сарын 02.
Эх сурвалж: https://gankhuyag.com/
Эрхэм та судлаач Д.Ганхуягийн бусад бүтээлүүдийг түүний албан ёсны блог https://gankhuyag.com/-ээс уншина уу
Сэтгэгдэл83
200 сая доллараар 200 км төмөр зам барьж болмоор юмаа тэгш талд
А.Гансүхийн номонд гадаад дотоодын компаниудын хийсэн, хожим нь олон удаа шалгасан бараг бүх тооцоо байгаа.... Судлаач Х.Д.Ганхуяг.
Еэ, чааваас! Энэ судлаачийг овоо эрүүл юм хэлэх нь үү гээд уншаад эхэлтэл пиздец!! А.Гансүх чинь нэг албан тоот боловсруулж чаддаггүй хүн шүү дээ! Гансүхийн эзэн нь Женко, Женко-ийн эзэн нь оросын СВР!!
Гансүх гэдэг чинь төмөр замаар танк ороод ирнэ гэж ярьдагын 2 дахь гол хүн мөн биз дээ. Ер нь бол Орос ялна чуудын талын хүн. Нүүрсээ ачаад Оросоор тойрохоор ашигтай байдаг мөн өргөн царигаас дахиад нарийн цариг руу шилжүүлж ачихаар сайн байдаг гэдэг хулгайч мөн биз дээ
Чи дандаа гүтгэлэг, цуурхлаар явдаг хүн байна. Чи эсвэл эхлээд "Төмөр замын хэрэг" номыг олж унш, тэгээд өөрийнхөө дүнэлтийг хий. Хэрэв ингэж чадахгүй бол амаа хамхиж сур.. Судлаач Х.Д.Ганхуяг.
Юун гүтгэлэг цуурхал. ТВ үзэж сууж мэдээ үзээд тэр үед тогтсон ииний итгэл үнэмшил. Тэр пязду чинь тиим л юм ярьдаг байан шт. Одоо олон жилийн лараа номон лээр юу гэж хуцах нь ёстой падлийгүй. Монгол урвагчдын номыг унших ч үгүй
Жаахан ч гэсэн боловсрол алга уу?! Зүүнбаянгаас Чойбалсан хүртэл төмөр замаа тавиад Оросын усан боомт руу гарц гаргачихсан бол юу гэж дан хятадуудаас хараат байдалд орж байхав. Япон, Солонгосоос авахуулаад нүүрсээ зарах боломж байсан ч Женког татаж унагаснаар ажил таг зогссон нь харамсалтай. Одоо Дэлгэрсайхан гэж хужаагийн тавиул сайдтай, хоосон толгойлсон ЕС, Еөк-тэй хол явахгүй нь! Женко Баттулга, буурал Гансүх хоёр хэн байх нь аравдугаар асуудал, хамгийн гол нь эдийн засгийн зөь гаргалгаа хийж байсанд хамаг учир нь байгаа юм л даа.
Владивостокоор нүүрсээ гаргана гэж тэнэгтэж байсныг санаж байна. Хэдэн мянган км шүү дээ. Гэтэл урагшаа хоёр зуу гаруйхан км төмөр зам тавиад нүүрсээ гаргахын аль зөв бэ гэвэл ямар ч тэнэг дараагийн хувилбарыг сонгоно. Удоканы нүүсээ Хятад руу шахах гэж Оросууд л хутгасан шүү дээ.
Үёэ өнгөрөөсөн хөгшин төгцөгүүдийн тархинд орос ах гэдэг зүйл нэвт шингэсэн байдаг. Хичнээн судлавч нөгөөх нь дотроос хатгана. Ёр нь нэмэргүй хүмүүс
А.Гансүхийн номыг уншаагүй, бас миний бичсэнийг уншаагүй байж олон юм хуцахаа боль. Чиний энэ чинь үлэмж хоцрогдсон, нэмэргүй арга... Судлаач Х.Д.Ганхуяг.
Орст талтай пязду ухна мөн биз дээ чи.
Зөв өө. Хүчирхэг засаг. Тууштай бодлого.
Таван толгойн уурхайгаас урагшаа Хятадын хил хүртэл тавих 250 киломётрийн төмөр зам бол Монголын төмөр замын бодлого нь шүү дэ ! Ийм өчүүхэн юмыг тавьж чадахгүй 20 жил болж байна ! Энэ төмөр замыг нүүрс зөөдөг том ачааны машинуудтай хэдэн цөөн хүн л нийлж бүлэг болоод гацааж эхэлсэн юм ! Хэрвээ төмөр зам нь баригдчихвал энэ машинууд хэрэггүй болох бөгөөд хэрэглэсэн ч ашиг нь эрс буурах нь тодорхой байсан юм ! Хятад монгол нийлсэн 10 аад хүн энэ бүлэгт байгаа ! Жёнко Баттулгын хуурай дүү хүүхэн Адьяасүрэн гээд гишүүн байсан жижигхэн хөөрхөн хүүхэн хүртэл 200 гаад машинтай бөгөөд энэ бүлэгт байдаг ! Бүлгийг төлөөлж Жёнко энэ төмөр замыг чалах чинээгээрээ саатуулсан ! Бүр сүүлдээ ТТ уурхайн амнаас зүүн тийш Сайншанд хүртэл шинэ төмөр зам тавиад хрйшоогоо Орос гаргаад Владивостокийн боомтоор нүүрсээ гаргая гэж байсан гэрээг нь хүртэл яваад хийчихсэн ! арай ойрхон юм гээд ! Ийм марзан Жёнкогийн найз нь шар Уянгаа хүүхэн юм ! Уянгаагийн найз нь энэ Ганаа өвгөн юм !
Чамд яаж ч тайлбарласан чи ойлгохгүй. Яахав солиороод явж л бай. Учир нь чиний санаа дүгнэлт хэнд хэрэггүй. Чи ядахдаа тал хуудас юм эвлүүлж бичиж чадах биш... Судлаач Х.Д.Ганхуяг.
Гансүх бол Жeнкогийн найз нь туслах нь бөгөөд бас түүний хүчээр сайд хийж байсан хүн ! Төмөр зам саатуулсан Жeнкогоо өмөөрч худлаа үнэн нэг ном бичсэн бөгөөд тэрийг нь Ганаа өвгөн шүтээд сууж байгаа юм ! Ингэхэд Ганаа баагий Сү туучийг балбахаа яагаад больчих ва зоос авчихсан юмуу !
Ирваа гараа, усан боомт дээр л биржийн үнэ яригддаг юм л даа! Өөрсдөө усан онгоцоороо зөөгөөл аваад явчихдаг юм. Худалдааны нөхцөл FOB (Free On Board). Incoterms нэртэй олон улсын худадааны нөхцөо байдаг юм.
Энэ Ганхуяг судлаачийг их дэмждэг байлаа, даанч Оюун эрдэнийг долоож хол иддэг болсноос хойш үзэхээ больсон. Хамгийн сүүлд өөрийн чинь хооллодог Оюун эрдэнэ Хятадад Шинхуад ашигтай гэрээ хийсэн үед яагаад дуугараагүй одоо худлаа гэнэт дуугарав гэж бодохоор итгэх итгэл алга бас нэг худалч болж байх шиг
Энд би А.Гансүхийн номноос хийсэн дүгнэлтээ бичиж байна. Би гэнэт биш, байнга дуугардаг. Харин чи комментоо намайг бичсэний дараа гэнэт бичдэг. Энийг чинь хүний толгойгоор амьдрах гэдэг юм. Судлаач Х.Д.Ганхуяг.
Чиний зөнөглөх хэнд ч хэрэггүй
Ёстой доо
Чи миний насанд хүрвэл А үсэг ч тэгшхэн тавьж чадахгүй... Судлаач Х.Д.Ганхуяг.
Чи 100 хүрээд ч юм сараачиж чинь чөлөөтэй. Гол нь бусдыг бүү мунхруул. Ойлгохгүй бол тамын хаалга нээлттэй. Оросын түрэмгийлэл, дайныг дэмждэг биз дээ. Нэвт мэдрэгддэг
муусайн ялаанууд хохь чинь, кофе уугаад гэртээ угаартахаа хулээгээд хэвт.
Mongoliin Tur gaihaltai mundag sergelen togloj, guivj daivj uhaan balartaj bui met ayaglaj altsagnaj, MCS-iig hurtel oroltsuulan "aaliguitej" baigaad Jenko-iin "GRAND GRANDIOSE" Horloloos , tuunii ulaan luivarchin hamsaatan Ouykiin hoshin shogiin Jujiglelees garch chadaj baigaad nen talarhuushtai. Zovhi ni uuduu Mongolchuud shuu dee. Gaihaltai.
Niigemiin Salbar buriin Buteen Baiguulaltad huvi nemeree oruulj bui undesnii kompani MCS- iig demjine ee. Nen shasrdlagatai ued ni geopolitical HAMGAALALT hiine ee. Jenko ni MCS shig tatvar tuldug uu, ugui sh dee, zugtaj bultdag, top tatvar tulugch 100- d bagtdaggui gesen. Jenko-iin Turiin Hamgaalaltiig Ouyk ni NUUTSAAR sungasan tuhai alban bichig ni olddoggui gesen. Aimshig. Ushuu yamar olon Miangan Um ingej nuugaad ustgaj haysan bol. Orlogoo ch notloj chadahgui boltloo ih Turiin luivar hiisen Ouykiin heregiig Huuk Turiin Nuutsad oruulah surag ajig bn gesen koment unshaad gaihsand shuu. Troll-iin "army", Troll-iin "farm" shuuhed duudagdaj shorond oroh vii.
Шаадаг гар, хулгай, луйврынхан
Хойд, урд хөршийн аль нэгэнд нь илүү хайртайдаа бус, харин тэднээс хамаарах хамаарлыг /хөрөнгө оруулалтыг/ аль болох ойролцоо болгох манай төрийн гол бодлого юм. Төмөр замын бодлого бол энэ утгаар гарсан. Гэтэл мөнгөнөөс улсаа худалдагч нар үүнийг сүйрүүлсэн. Ердөө л энэ.
Яг шулуун үнэнийг xэлэxэд Монголд xувьсгал xийж энэ ялзарсан идэн уугчдийг зайлуулаx xэрэгтэй, өөрөөр xэрэлдсээр эзэнгүй боллоо гэдэг тусгаар тогтнолоо алдчихжээ гэсэн үг!
Ганаа худлаач Женкогийн бөгсийг мөн ч их дол оох юм даа, цаатах нь гудиггүй мурина доо !!!
Энд Женко, эсвэл Баттулга гэсэн ганц ч үг байхгүй. Ердөө л албан ёсны улс төрийн шийдвэр байгаа... Судлаач Х.Д.Ганхуяг.
Ганаа худлаач Женкогийн бөгсийг мөн ч их дол оох юм даа, цаатах нь гудиггүй мурина доо !!!
Шосёөоличбаот
Хошногоо ух
Овоолсон далан гэж яриад байгаа хүмүүс мянга сонсохоор нэг удаа үз. Далан нурсан гээд байгаа нь даланг хамгаалах бэхэлгээгээ хийгээгүй байсан
Монгол шиг хоёр орны дунд оршдог. Ази европийг холбосон ашигтай байрлалтай орны төмөр замыг гадныхан сонирхдог. Монголын төмөр замыг гадныхан судалдаг.
Чөлөөлөх дайны үед баригдсан чойбалсангийн мухар төмөр зам шиг замыг орос, хятадын хилээс олноор барьвал балба шиг энэтхэг, хятадын хараат болно.
Мсs-ээс төмөр зам уурхайгаа авахгүй бол хятадад зарж өмнөговийг уурхайгаар бэлчээргүй болгож малчдыг хойш нь түрж монголыг эзлэж устгах бодлоготой. Хятад хүн суурьшсан газраа олноор өсөж үрждэг. Казакстан улс төмөр замаа нарийн болгосон чин эдийн засаг нь хятадын хараат болоод байхаар нь эргээд өргөн болгосон. Нарийн цариг нь стандарт цариг. Өргөнөөсөө илүү хурдан явдаг.
Нүүрсээр өрөө 2030 он хүртэл дарна
Чалкогийн түүх давтагдахаас доор
Австрайлд нэгэн уурхай руу төмөр зам барьсан чин зөөх биш ухна гэсэн зорилготой компанид өгөөд улс нь авч чадахгүй болж хажуугаар нь төмөр зам тавьсан
Хятадаас орж ирсэн хөрөнгийг мсs, барууны нер либерализмын уурхайн компаниудын орлого болдог. Монголчуудад хүртээлгүй. Халамжинд л жоохон шавхруу өгч доромжилдог. Сонгуулиар худлаа сайн хүн болж сонгогддог. Иргэд гярхай болсон. Монголчууд зорилгогүй болосоор
Нео либерализм монголчуудыг худлаагаар дэлгүүрт давснаас өөр хүнс байхгүй болгож өлсгөж ардчилалыг хүлээн зөвшөөрүүлсэн. Оросд 70-аад онд цэрэгт ихэнх хөрөнгөө зарцуулж өлсгөлөн болсон.
Баярласан хэрээ бахирна
Худлаа изм бол тархи угаалт
Монголыг барууныхан нео либералистууд орос, хятадаас тусгаарлаад хаячихлаа
Евро азийн шууд худалдаанд элсвэл долларын дарлалаас гарч монголчууд өргүй болно. Хятад хүн зээл авдаггүй
Баялагийн сан байхад иргэд зээл авах шаардлаггүй. Манжин байхад махаар яах юм бэ. Баялагийн санг олигархууд идээд байвал иргэд зээлийн тойргоос гарч чадахгүй. Зөнгөө дага
Мөнгөний эсрэг юм хийсэн инженкрүүдийг цаазалж байсан
Нострадамус хүн төрөлхтөн мөнхийн хөдөлгүүр бүтээнэ гэж зөгнөсөн
Философич с.молор эрдэнэ өнөө цагт хэрэггүй мухар сүсгийн уламжлалаа устгахаас эх түүхээ худлаа гэх нь эрээ цээргүй үйлдэл
Уламжлалаа хязгаарлаж устгахаас гадна эх түүхээ бүү
Монголын уламжлалт анагаах 5000 жилийн түүхтэй. Анхдагч анагаах
Алтан товч номонд монголчууд харь гаригаас ирсэн гэж гардаг. Үлгэр домог хүртэл түүх
Аав ээжийгээ шүтэх нь бурханыг шүтнэ гэсэн үг. Улс бол айл.
Мэтгэлцэхээс айдаг хүн жинхэнэ боловсролгүй хүн
Одоогын боловсролын тогтолцоо z үеийнхнийг хайрцаглаж юм сурч чадахгүй айдастай болгож байна. Багш нарын заах арга зүйг шүүмжлэхээр үг даахгүй уурладаг
Молор эрдэнэ арай сураагүй дэлхийн түвшинд очоогүй байна
женкогийн угаадасны зөнөг хөгшин нохой ганхуяг дүү нар нь бас женкогийн угаадас долоодог хулгайч худалч гэр бүл уянга баатархуяг нар
жонхуугийн бууны нохой хэлгий ганаад хэн итгэх юм
далд орооч хэлгий сда
Дан зорчигчын хурдны галт тэрэг явбал ашиггүй байгаа бол хагас хурдны зорчигч голлодоггүй замд ачааны галт тэрэг давха явдаг байхаар барь. Зорчигч голлодог замд ачааны галт тэрэг давхар явдаг уулзваргүй зам барь
Баярлалаа.
Чи муу ороzын хошного долоодог урвагч лалар урвагч женко, урвагч данх, урвагч мөнхянхан, урвгач уянгатайгаа хамт шоронд насаыг барнаа. Та нарыг харнаа.
Шуналаас нүгэл арвиждаг. Шуналтай хүний үйлс бүтдэггүй. Зовсны эцэст жаргал. Тэнцвэрийн ертөнц. Сайн хүн матрикс болно. Элдэв юм нуршсанд уучил
Байгаа зүйлдээ талархахгүй бол дутаадаг.
Одоогын залуус юу ч хийхгүй. Фесбүүкээр шүүмжилж байна
Хананд чих бий
Бид бүгд нэг гэр бүл. Амьтан ургамал эцэг эх үр гурвын хуулиар үрждэг. Бүхнийг хайрлагч мөнхнар ээж.тун хэтэрсэн бол уучил
Халтар царайт кино
Монголчууд социализмыг буруу ойлгож байгуулсан байх
*******
Хил рүү чиглэсэн мухар төмөр зам. Улс дотроо чиглэсэн мухар төмөр зам олон байх нь эрсдэлтэй
Ухаа худагийн хил холболтын барилгийн хажуугаар бусад боомтын төмөр замаа давхар эхлүүлж, ханги мандалын хил холболт шивээхүрэнгийн хил холболтоо давхар шиыд
Бөөгөөс юм асуухдаа үнэн хэлж хоёрдмол утгаар асуухгүй байх ёстой. Үйлийн үр нь дороо ойж ирдэг
Онгодод талархахгүй бол алдас болдог
Болгар зөнч үзэж байна. Фесбүүк
Хатуужил бол хүмүүжил
Баян хүний баас хатуж
Соёл бол хэрэглээ биш хүмүүжил
Зовохыг хүсдэг амьтан үгүй
Хятадыг жинлүүрийн орд ивээдэг.
Монголчууд цөөн хүн амтай юм мөртлөө шалдар булдар юманд уурладаг. Эрчүүд нь хов жив хийдэг
Гансүх бол Женкогийн Зам тээврийн сайд байхдаа УИХ,ҮАБЗ-ийг мунхруулж гаргуулсан алдаатай бодлогын ард нуугдаж Монголыг хоролсон хүн дээ.