Нэг.
Өнгөрсөн зууны эхээр Оросын жуулчин Грума-Грежипимай Урианхайн хязгаар гэдэг алдарт ном бичиж байх үед тухайн үеийн Монголын Урианхайн хязгаарын газрын зургыг хэвлүүлсэн билээ. Уг газрын зурагт Урианхайн хязгаар гэдэг одоогийн ОХУ, Хятад, Казакстаныг дамнасан хязгаар биш, Урианхайн их гүрэн улс байсныг тэрхүү зузаан том номны шаралж гандсан хуудас батална.
1990 онд Монголын Ардчилсан холбооны анхны мөрийн хөтөлбөр хэлэлцүүлж байх үед доктор П.Нэргүй "Улс төр ба газар нутаг" гэдэг алдартай өгүүллээ 21 -р зуун гэдэг сонинд хэвлүүлж байсныг санадаг юм. Зуухан жилийн дотор энэхүү Урианхайн хязгаар, түүнийг эзэгнэсэн аугаа их ард түмэн хаачив аа.
Тэрхүү хязгаарын эзэн нь битгий хэл Баян-Өлгий аймгийг эзэгнэн оршиж байсан Урианхайчууд тариан будаа шиг тархан алга болж, өнгөрсөн зууны 70-аад оны үед зарим сумнаас сүүлчийн урианхай нүүж байгаа гунигтай бөгөөд эмгэнэлтэй үйл явдал болж байсныг хүмүүс мартаагүй ээ. Урианхайн их бага нүүдэл үргэлжилсээр...
Энэ удаа бид учир битүүлгээр янз бүрийн нөхцөлд таалал төгссөн, нас барсан, учир битүүлгээр алагдсан, амь үрэгдсэн Урианхайн зарим эх орончдын тухай өгүүлье.
Хоёр.
Залуу эрдэмтэн Лхагважавын Туяабаатар
90-ээд оны тэмцлийн шуурган дундуур энэ залуугийн нэр Монголын хэвлэл мэдээллийн хуудаснаа тодорч залуу эрдэмтдийн гайхлыг төрүүлж байсан галтай дөлтэй билгэ танхай авъяаслаг нэгэн байсан. Гэтэл тэрээр дөнгөж дангаж харилцаа үүсэж байсан Дундад азийн Киргиз улсын нийслэл Бишкек хотноо учир битүүлгээр өдрийн цагаар нас барсан байдаг. Нэгэнт түүний үхэл учир битүүлэг учраас, учир битүүлэг олон яриа үлдсэн.
Урд шөнө нь найз нөхөддөө интернетээр хэлж байснаар бол "Би маргааш онцгой ажилтай. Тусгай лекц уншина. Үүндээ бэлтгээд завгүй байгаа бөгөөд миний лекцэнд олон хүн очих учраас би сэтгэл хөдлөн бэлтгэж байна" гэж бичиж байжээ. Уг уулзалт лекц болохын өмнө тэрээр алагдсан байлаа. Алагдсан газар нь Монголоос хэн ч очоогүй. Харин олон хоногийн дараа олон улсын яриа хөөр болсоны эцэст Казакстанаар дамжин Баян-Өлгийд боодолтой, хэзээ ч хэн ч задалж болохгүй гэсэн шаардлагатай учир битүүлэг шарил иржээ. Шарилын авсыг хэн ч онгойлгож болохгүй тусгайлан гагнасан байв.
Тэгээд эмгэнэл гашуудлаас болоод нөгөө талаасаа лам бөөдөө хөтлөгдөөд хүний үгээр уг оршуулга болжээ. Оршуулга аль хэдийнээ өнгөрсөний хойно учир битүүлэг үхлээс гадна учир битүүлэг шарилын талаар яриад л өнгөрчээ.
Лхагважавын Туяабаатар гэж хэн бэ. Тэрээр улстөрийн ширүүн тэмцэл явуулж байсан нэгэн. 1991 онд Үндсэн хууль хэлэлцэх үед Баян-Өлгий аймгийн хасагууд өөртөө засах эрхийг олж авах тухай хурцаар яригдсан. Нэн ялангуяа Улсын Бага Хурлын гишүүн эрдэмтэн С.Харжавбая "Баян-Өлгий аймаг битгий хэл БНМАУ-ын нийслэл Улаанбаатар хот бол бидний унаган газар юм аа.
360 жилийн ой яриад байна. Энэ чинь бол бараг 2000 жилийн түүхтэй. Тэр түүх нь Казакууд бидний өвөг дээдсийн түүхтэй холбоотой. Бид бол Хрэйдийн Ван хааны үеийн Хэрэйдүүд. Сонгины буланд Туул голын хөвөөнд Хрэйдийн Ван хааны нийслэл Хар Түнэл (хар балгас ч гэж хэлдэг) гэж хот байсан гэдэг" асуудлыг тавьж, дээр нь эрдэмтэн Х.Сэлам дуу хоолойгоо нийлүүлэн хөдөлгөөн өрнүүлж, Хрэйдийн ван хааны үеийн Хрэйдүүд бол бид юм аа гэсэн асуудлыг хэвлэлээр албан ёсоор тавьсан.
Энэ үед залуу эрдэмтэн Туяабаатар энэ бүхний өөдөөс босож өвөг дээдсийн эсрэг хийсэн гүжир гүтгэлэгийн өөдөөс хэвлэлээр гардан байлдаанд орсон юм.
Тэр тэргүүн шугаманд давшиж явлаа. Учир нь Казахын нэр бүхий эрдэмтэд Хрэйдийн ван хааныхан бидний өвөг дээдэс гэснээрээ алтан ургийн их хоригийн Хэнтий, Бурхан Халдун уул болон Гурван голын ай сав, Хасагуудын нутаг болж байгаа юм. Үүгээрээ бид тэдэнд олон мянган жилийн түрээс төлөх хэрэгтэй болж байгаа. Энэ бүхний өөдөөс түүхийн томчуул ШУ-ы эрдэмтэд огт дуугараагүй. Туяабаатар хэд хэдэн чухал асуудлыг хөндөж тавьсан.
Нэгдүгээрт: Саяхан биднээс аяга цай, атга гурил гуйж ирж нутаг усанд минь амьдарч байсан цагаачин хасагууд яахаараа олонхи болж, нутгийн эзэн байсан бид хөөгдөх туугдахдаа хүрээд зогсохгүй хэлмэгдэх болж байна вэ. Нөгөө талаас Ван хааны Хрэйдүүд бол монголчууд байсан. Тэд бол өнөөгийн Хасагууд биш ээ. Тэд Чингис хаан болон түүний хамтран зүтгэгчидтэй ямар хэлээр ярьж байсан бэ. Хрэйдийн дээдэс бол Монголчууд байсан учраас монголчуудтайгаа монгол хэлээрээ ярьж байсан гэдгийг маш ойлгомжтойгоор ярьж түүхэн үнэнийг эрэлхэг баатарлагаар хамгаалж чадсан жинхэнэ манай оюун санааны баатар хүн мөн.
Туяабаатар хэвлэл сонин бол радио телевизороор нэр бүхий нөхдүүдтэй ширүүн тулалдааныг хийж, найман зууны тэртээх түүхэн үнэнийг хамгаалсан юм.
Туяабаатар гэж хэн бэ. 1965 онд Баян-Өлгий аймгийн Өлгий хотод төрсөн, насаараа кино механикч хийсэн Зодовын Лхагважавын хүү болон төржээ. Лхагважав нь Баян-Өлгий аймгийн Булган сумын Урианхай хүн юм.
Туяабаатар багаасаа цовоо сэргэлэн онц шаламгай, Урианхайн дуу хуур, нэн ялангуяа Урианхайн алдарт туульс дуртай хүн байлаа. Тэр шугамаараа тууль судлаач болохоор сэтгэл шулуудсан нэгэн байжээ. Ийм учраас 1984 онд Ховд аймаг дахь Улсын Багшийн Дээд сургуулийн Монгол хэл уран зохиолын ангид элсэн орж, улмаар сургуулиа онц дүнтэй төгссөн, улаан эрдэмтний нэг болов. Тэрээр удалгүй 1993 онд "Алтайн урианхайн Баатарлагийн туульс, түүний эх сурвалж өвөрмөц шинж" гэсэн сэдвээр хэл бичгийн шинжлэх ухааны дэд эрдэмтний зэргийг 27 насандаа амжилттай хамгаалсан байна. Хамгаалаад зогсохгүй судалгааньГ шинжилгээний нэн эрчимтэй үргэлжлүүлж, "Алтайн урианхай
(1991) кино (сэтгүүлч Ш.Ёолкийн хамтаар), "Монгол хэл-IV анги ЕБ-ын казак сургууль үзэх сурах бичиг
(1992), "Алтайн урианхайн баатарлагийн туульс, түүний эх сурвалж өвөрмөц шинж"
(1995), "Үнэн ганц л байдаг" (2000) зэрэг ном зохиол хэвлүүлэхийн зэрэгцээ эрдэм шинжилгээний болон судлал шүүмжлэл, сурталчилгааны олон арван өгүүлэл туурвижээ.
Төрөлх Баян-Өлгий аймагтаа сургуулийн захирлаар ажиллаж байхдаа их зүйлийг хийсэн учраас удалгүй МУИС-ын, Ховд дахь салбар сургуулийн Монгол хэл уран зохиолын тэнхимд багшлахаар уригджээ. Энэ үедээ мөн судалгааныхаа ажлыг эрчимтэй хийж нэн ялангуяа Монгол халимаг, казак, Хяргасын баатарлаг туульсын харьцуулсан судалгаа хийж, энэ сонирхолтой сэдвийнхээ хүрээн дээр докторын зэрэг хамгаалахаар ажиллаж байсан юм.
Нэн ялангуяа төрийн шагналт Урианхайн нэрт туульч Б.Авирмэдийн тухай гар бичмэлээ хэвлүүлэх гэж байх үедээ БНКиргиз улсын их сургуульд солилцооны шугамаар багшлахаар хоёр улсын хооронд байгуулсан гэрээний дагуу явсан гэдэг. Энэ залуу казак хэлд дээд зэргээрээ эзэмшсэн, бусад түрэг аялгууг сонирхон судалж байсан. Учир нь монголчуудын дотор Татар, Түрэг, Киргиз, Казак, Уйгар тэр байтугай хөрш Тувагаа судалдаг бие даасан судлаач байдаггүй. Тийм судлаачыг бий болгохыг хүсдэггүй. Тэгвэл Л.Туяабаатар энэ талаар амжилт гаргаж байсан төдийгүй ажилдаа туйлын махруу сонирхолтой нэгэн байлаа.
Түүнийг анх эрдэмийн зэрэг хамгаалахад манай нэрт ардын аман судлаач, академич зохиолч П.Хорлоо гуай болон бусад хэл шинжлэлийн нэртэй эрдэмтэд өндрөөр үнэлж байсан баримтууд түүний архивт үлджээ. Маш ирээдүйтэй судлаач болно гэдэгт өвгөн эрдэмтэн найдаж, түүний эрдэм шинжилгээний хурал дээр сэтгэл хөдлөм сайхан үгийг хэлж байсан. Энэ бол авъяаслаг, ажилдаа дуртай, яг тэр туульсын эх орны хүн гэдгийг онцлон дурьдаж байсан юм. Яс мах, амьдрал хувь заяагаараа хэлмэгдэж нэн ядуу амьдралыг яс махаараа туулж яваараа хөөрхий Урианхайчуудад эртний монголын өв соёл, туульс үлдсэн юм.
13-р зуунд байтугай 13-р зуунаас ч өмнө өвөг дээдсийн минь хайлж байсан тэр туульсыг Урианхайчууд хайлж яваа юм. Зөвхөн их монголын төдийгүй их монголын соёлыг бидэндээ тээж ирсэн, тээж яваа аугаа их урианхай ард түмнийг бид өөдрөгөөр харах ёстой. Газар нутгийн цаана улс төр, улстөрийн цаана газар нутгийн төлөө гадны хүсэл сонирхол байна гэдгийг доктор П.Нэргүй 1990 онд хэлж байсан билээ. Хэрвээ бид урвахгүй, шарвахгүй, тэр тусамаа гэнэн залуучууд та нар гадныхны тавьсан урхи болох 9А-ийн аюул гэгчийн тухай 1990 онд сануулан хэлж байсан билээ.
Тэр үед залуучууд гайхаж байсан. Доктор П.Нэргүй бол Монголын ардчилсан холбооны төдийгүй, монголын ардчилсан хувьсгалын мөрийн хөтөлбөрийг нэн амжилттай боловсруулж, ардчилсан холбооны хаалттай хуралдаан дээр тус холбооны нэгэн гол тэргүүлэгч, шөнө нь докторын гэрийн хаалгыг тогшиж, согтуу эмэгтэй дагуулан ирээд ганц шил юмны мөнгө байна уу гэж гуйсныг нь өглөө хэлжээ.
Үүнтэй холбогдуулан Монголын ардчилсан холбооны удирдлагуудын нууц хуралдааныг зохион байгуулж, түүн дээрээ доктор П.Нэргүй 9А гэгчийн тухай танилцуулсан байна.
Нэгдүгээр А буюу авгайрхал, энэ бол залуучуудыг урхиддаг, аюулаас хамгаалах болон тусгай албаны чухал зэвсэг бөгөөд үүнийг хүүхэн зэвсэг гэж нэрлэдэг юм гэж хэлж байсан. Авгайрхлыг дагаад архидалт, амбици, албан тушаал, алдар нэр, авилгал, америк доллар, англи хэл, аллага ордог гэдгийг тодорхойлон хэлж байсан.
Тэгвэл дээрхи 9А-ийн зарим элементүүд залуу эрдэмтний араас бас л дагалдсан. Нас барсны дараа ямар гэрээгээр яаж явсан нь олдохгүй оршуулгын зардал даах байгууллага олдохгүй байсан гэсэн яриа ч бий. Уг нь гэрээгээр явуулсан байх ёстой Ховд багшийн их сургууль ч гэсэн манайтай хамаагүй сайн дураар явсан гэсэн яриа ч гаргасан гэсэн яриа байдаг.
Гурав.
Учир битүүлгээр нас барсан
Урианхайн нэгэн эх оронч гэвэл сэтгүүлч Цүлтэмийн Дагданготов билээ
Ц.Дагданготов Ардчилал сонины анхны дугааруудад юм бичиж, хүний ард оролгүй нэрээ тавьж байсан Ардчилал сонины нэртэй сэтгүүлчийн нэг байлаа. Түүний алдарт өгүүлэл бол "Миний цөөхөн хэдэн Урианхайчууд" гэсэн өгүүлэл байсан юм. Тэр өгүүлэл тухайн үедээ дуулиан дэгдээж, сонин хэвлэлээр хүртэл Дагданготовын алах талахдаа тулж, Баян-Өлгий аймагт Ц.Дагданготовыг эсэргүүцсэн сүрт жагсаал болж байсан түүхтэй. Уг өгүүлэлдээ Ц.Дагданготов "Унаган нутагтаа байсан Урианхайчууд бид яагаад хэлмэгдэж цөөхүүл болох болсон бэ. Түүний бичлэг ил тод хурц, дайчин өнгө аясаар бичигдсэн байсан.
Тухайлбал хойноос ирээд хот минийх, хотонд ороод хуц минийх гэгчээр цагаач хасагууд бүү давар гэж хүртэл бичсэн байсан. Энэ үед Л.Туяабаатар үнэн ганц бий гэж номоо бичиж төрөлх нутгаа хамгаалан тэмцэж байсан үетэй давхцсан юм. Ц.Дагданготов шиг хэн ч хэзээ ч тэр үед дугарч чадаагүйг хэлэх ёстойч: Улаанбаатар хотын дарга, МАХН-ын нэртэй зүтгэлтэн Л .Энэбиш тэр үед шал нь цоорсон, хүйтэн, оготно гүйлдсэн өрөөнд ганц бие амьдарч байхад нь уран бүтээлийг нь үнэлж, 6-р бичил хороололд хоёр өрөө байраар шагнан урамшуулж байсан.
Ц.Дагданготов Ховд аймгийн Мөнххайрхан сумын уугуул, Ховд аймгийн хэвлэх үйлдвэрт ажиллаж байх үеэсээ зохиол бүтээл оролдож, "Хөдөлмөр" сонины хамгийн нэртэй идэвхитэн бичигчийн нэг болж байсан. Зарим хүн түүнийг суравжлагч, сэтгүүлч хүн байна гэж андуурч, шавь орох нь холгүй байсан. Тэр сэтгүүлч болохын тулд тууштай тэмцэл хийсэн. 6 удаа унаж байж Ховдын багшийн сургуульд элсэн, улмаар МУИС-ын сэтгүүлчийн ангийг төгсөж, дараа нь Монголын радиод суравжлагчаар ажилласан.
Энэ үедээ МАХН-ын нэрт зүтгэлтэн Л.Энэбиштэй танилцсан юм. Хотод тэрээр хүндхэн амьдралыг туулсан ч асар баялаг номын сантай байсан. Номын санд нь зориулж Л.Энэбиш гуай хоёр өрөө байрыг олгож байсан. Манай сонины сэтгүүлч Батын Эрдэнэ-баатарыг ч гэсэн үнэлж Улаанбаатар хотын нэрэмжит гоц авъяастны Хангарьд шагнал, хоёр өрөө байраар шагнаж байсан. Л.Энэбиш Улаанбаатар хотын дарга байхдаа Монголын гоц авъяастнуудыг үнэлэх шагналын том сан байгуулж, Монголынхоо төлөө яваа гадаад, дотоодын монголчуудыг 2 өрөө байр+30 төгрөгөөр шагнаж байсан.
Анхны шагналыг дуучин Сосорбарам, Өвөрмонголын нэрт дуучин Тэнгэр, поп од Сараа зэрэг хүмүүст өгч байсан. Харамсалтай нь энэ шагналыг удахгүй хүчингүй болгож, одоо сэтгүүл зохиолчид хоосон өргөмжлөлөөс өөр шагнал алга болжээ. Нэгдүгээрт: Тэр Монголын радиогоос учир битүүлгээр халагдсан нь түүний тэмцэл хөдөлгөөнтэй холбоотой болов уу. Яагаад гэвэл урианхайн хэлмэгдлийн түүхийг хүчтэй хөндөж байсан.
Радиогоос хөөгдсөний дараа Ардчилал сонинд орсон, гэвч Ардчилал сониныхон бол бидний аюул гэсэн топ удирдлагуудын нууц хуралдаан болж, уг сониныг хэд хэдэн удаа татан буулгаж, тэнд цугларсан сэтгүүлчдийг хөөн тараасан билээ. Ингээд Дагданготов Монголын ардчилсан холбооны анхны тууштай тэмцэгч мянга мянган партизаны нэгэн адил гудамжинд гарсан.Энэ үед нөгөө авгайрхал, архидалт бол хэнийг ч хүлээж байсан.
Ялангуяа урианхайн тухай өгүүлэл бичсэний дараа зодуулж, цохиулж даландаа хутгалуулан баларч байсныг мэднэ. Тэрээр байнгийн заналхийлэлт сүрдүүлгийн дор амьдарч байсан. Энэ тухай гадна дотны радио нэвтрүүлгээр Дагданготовын толгойг хэн бидний гарт авчрах вэ гэж заналхийлж байсан. Тэрээр сүүлд ханилж байсан эхнэрийнхээ гэрт нь ч юм уу, гадна ч юм уу боогдсон байдлаар учир битүүлгээр нас барсан байна. Мөн сонирхолтой нь түүний баялаг номын сан, судалгааны тусгай архив, цуглуулж байсан Монголын сонин хэвлэлийн дугаарууд алга болсон байлаа. Ах дүү, анд нөхөд нь хайгаад олохгүй байгаа.
Дөрөв.
Урианхайчууд цаг үеийн турш тэмцсээр ирсэн билээ. Урианхайчуудын эх орончид нэн олон. Харамсалтай нь тэр эх орончид хэлмэгдлийн золиос болсон нь зууны тэртээгээс эхэлсэн. Өнөөдөр монгол улсын цагаатгалын комисс маш олон хүн цагаатгасан боловч урианхайн тэргүүн эх оронч газар нутгийнхаа төлөө цогтой тэмцэгч Урианхайн Да лам ноён С.Чүлтэмийг өнөө ч цагаатгаагүй урваач, харьд дүрвэсэн тэнүүлчин, гуйлгачин мэтээр үзсээр байна.
Тэр эх орноосоо дүрвээгүй ээ. Түүний хожим амьдарсан нутаг бол мөн л урианхайн нутаг билээ. Хан тэнгэр, хойн майлах, хотон харгай хүртэлх манай өнөөгийн хилээс 3 мянган км-ийн тэртээ орших энэ газар нутаг саяхан болтол манай монголын үндсэн газар нутаг байлаа. Тэр өөрийнхөө нэг л голоос нөгөө голд нүүж очсон хүн. Тэр 1924 онд Улсын бага хуралд оролцож, улсын бага хурлын индэр дээрээс газар нутгийнхаа бүрэн бүтэн байдал, улс үндэстнийхээ бүрэн бүтэн байдал, Монгол овогуудынхаа бүрэн бүтэн байдлыг хадгалж хамгаалах талаар Улсын бага хурлын индэр дээрээс цогтой дайчин үгийг хэлж, бага хурлын эрхэм гишүүд алга нижигнүүлэн ташиж, манай эрхэм дээд удирдлагууд талархан хүлээж авсан билээ.
Гэтэл энэхүү талархагч эрхэм дээд удирдлагууд удахгүй хилс хэрэгт өртөцгөөцөж нас барцгаасан юм. Чүлтэм, Да ламын тусгай хэрэг гэгч нь өнөө хүртэл тагнуулын төв газрын тусгай архивт зуун жил өнгөртөл нээхгүй гэсэн шалтаг дор хав даран хадаглагдсан хаалттай нууц хэвээр байна. Тэр сүүлийн үед биднээс нутаг ус гуйж, өмгөөлөл ирж бидний хайр халамжийг хүртсэн хасагууд даварч байгаа талаар төр засаг хязгаар нутгийнхаа асуудалд онцгой анхаарахыг сануулж байсан юм.
Урианхайн Чүлтэм Да лам бол улс эх орон Урианхай ард түмний эрх ашгийн төлөө тэмцэж байсан урианхайн эх орончдын нэг мөн. Учир нь тэрээр 1949 онд БНХАУ байгуулагдсаны дараа шоронд тамлагдан нас барсан гэсэн яриа байдаг.
Тав.
Дээр өгүүлсэнээр Урианхайн эх орончид эрт эдүгэгийн туршид төр засгийнхаа эрхэм дээдэст хандсан захидал бичгийг илгээж, тэмцэл хийсээр ирсэн билээ. Тэр олон захидал төр засгийн архивт түүх болон үлдсэн болов уу. Бас олон удаа хурал цуглаан хийж нээлттэй хэлэлцүүлгийг явуулж байсан.
Зургаа.
Урианхайн нэгэн цогт дайчин эх орончын нэгийг дурсъя. Энэ бол Бүүвэйн Пунцагдорж.
Баян-Өлгий аймгийн нэртэй банкир, тус аймагт олон жил Монгол банкны даргаар ажиллаж байсан. Тэр зүгээр нэг албан хаагч, сэхээтэн байгаагүй ээ. Тэр ард түмнийхээ төлөө цогтой тэмцэгч, эх оронч байсан. Тэр Урианхайн хязгаарын түүх, урианхайн удам угсааг хамгаалах талаар, урианхайн соёлыг нэн их судалсан хүн. Олон ном бичсэн, хойч үедээ өвлүүлэх талаар биечлэн нутаг усандаа их ажил хийсэн хүн. Тэр аман зохиолыг судалж явахдаа Урианхай бол нэн эртний монголын язгуур аймаг бөгөөд Урианхайн соёл бол нэн эртний Эх Монголын язгуур соёл мөн гэдгийг баттай ойлгосон хүн.
Урианхай гэдэг бол нэн эртний монгол өнөөдөр оргиороо амьд байгаа жишээ мөн. Урианхайн соёлыг хамгаалах нь монгол өөрийгөө хамгаалж байгаа амин чухал ажил мөн гэж тэр үздэг байсан. Тэр тэмцлийн замд явж байгаад нас барсан. Тэр олон захидлыг төр засагтаа бичсэн төдийгүй Монгол Улсын анхны Ерөнхийлөгч Пунсалмаагийн Очирбаттай биечлэн уулзаж, санал хүсэлтээ тавьж байсан байна.
Тэр Баян-Өлгийн Булган сумыг Ховд аймгийн Булган сумын харъяанд оруулж монгол хэлтэй ахан дүүс хэл амгүй хэрүүл тэмцэлгүй амар жимэр амьдаръя гэсэн саналыг тавьсан байна. Гэтэл П.Очирбат урианхайчууд та нар эртний эцэг өвгөдийнхээ нутаг Хэнтийд нүүгээд ир оросын хилээс нааш гурван сумын хэмжээний эзгүй газар нутаг байна. Энд ирж зохион байгуултанд орж засаг захиргааргаа байгуул гэсэн яриа байдаг.
Долоо.
Дараагийн урианхайн нэгэн эх оронч бол Чөөдөрийн Дамдиндорж.
Баян-Өлгий аймгийн Булган суманд багийн засаг даргаар олон жил ажилласан, нэр төртэй хүний нэг. Тэрээр тэр орон нутагтаа Хасагуудтай үхэх сэхэхээ үзэж, ил тод тэмцэл хийдэг байсан. Ялангуяа байгаль орчин, булаг ус бэлчээр хамгаалах талаар хэнтэй ч ярьж, хэлэх үгээ хэлж чаддаг байсан. Ялангуяа монголчуудын газар нутаг, өвөлжөө бууцыг түрж, хэлмэгдүүлж байгааг эсэргүүцэж, энэ нутгаас хэн нь зайлах ёстой юм бэ, та нарын ил далд явуулгаар монголчууд зайлах ёстой юу, хасагууд та нар зайлах ёстой юу.
Яагаад эв зүйгээ олоод эв найртай амьдарч болдоггүй юм бэ. Нутаг усгүй, орох оронгүй явж байхад орогнуулсан бид буруу болж байна уу. Одоо бид орон гэрээ алдаад нутаг усгүй бид нүүх болж байна уу. Цагаачид нутгийг эзэлж бид одоо цагаачид болох нь уу.
Найм.
Уугуул нутгийн Ураанхайчуудынхай төлөө тэдний ядуу амьдарч байгаа учир шалтгааныг олж төр засагдаа хандан хүсэлт тавьж яваа бас нэг тэмцэгч эмэгтэй бол Балдангийн Борхүү юм. Б.Борхүү Ховд аймагт төрсөн, багш мэргэжилтэй эмэгтэй юм. Мөн урианхайн холбооны тэргүүнээр ажиллаж байна.
Үүнээс гадна ураанхайчуудын өв соёлыг хамгаалах, түгээн дэлгэрүүлэх, хүүхэд багачууддаа өвлүүлэн үлдээх талаар санаачилгатай ажиллаж байгаа нутгийн сэхээтнүүд гэвэл багш Ч.Самбуу, С.Ганбат, Т.Батхуяг, Сумын засаг даргын орлогчоор олон жил ажилласан Б.Баатар нарын олон хүмүүс байна. Эд газар нутаг, өв соёл, хойч ирээдүй хүүхэд багачуудынхаа төлөө үргэлжлүүлэн тэмцсээр байна.
2011 оны 8-р сарын 31 нд Баян Өлгий аймгийн Булган суманд анх удаа ураанхайчуудын "Нуман тамганы" баярыг Ж.Самбуу, Б.Баатар, С.Ганбат нар санаачлан зохион байгуулсан. Энэ өдөр нутгийн зон олон тус бүрийнхээ тамгийг авч Сэрүүний овоон дээр цуглаж тусгайлан гал түлж байгаад цагаан эсгий дээр ирсэн бүх тамганы дардасыг авсан байна. Мөн нутгийнхаа чулуун дээр тамгаа сийлж овоон дээр байрлуусан 60 гаруй төрлийн нуман тамга цугларсан байна.
Морио уралдуулж, бөх барилдуулж, сур харваж мэргэн цэцнээ үзсэн\ Урианхайчууд өнөөдөр сурын харваагаараа Монголд манлайлж байгаа нь эртнээс энэ спортоор эцэг өвгөдөөсөө уламжлагдан ирснийг харуулж байна. Мөн нум сумтайгаа үлдсэн өнөөдөр оригоороо байгаа 13-р зууныхан гэж хэлж болно. Урианхайчууд монголын цэргийн хүмүүс байсан гэдгийг нотолж байна.
Угсаатан судлаач С.Бадамхатан өнөөгийн ураанхайчууд бол 13-р зууны үеийн Чингис хааны үед алдарт гарч байсан цэргийн мэргэн жанжин Зэлэм, Сүбэдэй үеийн торгон цэргийн алдарт жанжин нарын удмын урианхайчууд бишээ. Алтайн ураанхайчууд гэдэг бол язгуурын монгол овог аймаг биш ээ гэсэн дүгнэлтийг өнөөдөр амьдрал шал өөрөөр нотолж байна. Учир нь урианхайчууд бол жинэхэн монголын язгуурын нэн эртний овог аймаг мөн гэдгийг нум сум, дээл хувцас, ёс занжил, нум сумыг ашиглаж эзэмшиж байгаа байдал, нум сумыг хүндэтгэлж, дээдэлж, биширч байгаа байдал, нум суманд мэргэн цэцэн байгаа байдал нь нотолж байна.
Урианхай нар бол Чингис хааны дайчин цэрэг. Их Монголын хөдлөх хүчин байжээ. Захчин нар хурим хийхдээн цагаан исгий дэвсэж тариан дээр овгийнхоо тамгийг зурж бэрээрээ гишгүүлж гэртээ оруулдаг бол ураанхайчууд цагаан эсгий дээр тариагаар хас тэмдэг зурж бэрээ гишгүүлэн оруулж авдаг нь ураанхайчууд язгуурын монголчууд болохыг нотолж байна. Мөн ураанхайн нуман тамга нь Чингис хааны болон их хаад Алтан ордны хаад, Цагаадай Жүчийн хаадын зоосон тэмдэг дээр байгааг бодход нэн эртний учир утгатай түүхийг хадгалж байна.
Магадгүй үүнтэй холбогдуулан ураанхайчуудыг унаган нутгаас нь элдэв аргаар нүүлгэж газар сайгүй тараан байрлуулж байгаа нь гадны хүчний нөлөөтэй байж болох юм. халх Ойрад, Хасаг, Монгол ч гэсэн хагарч бутрах нь сайны ерөөл бишээ. Нэн ялангуяа түүхийн тархи угаалт өнгөрсөн элдэв хов жив, гадныханы зохиосон домог, мунхаруулга, явуулганд өртөж болохгүй юм. нэн ялангуяа түүхээ мэдэхгүйгээс болж овог аймаг ах дүү амраг садангууд ч алалдаж хядалдсан эмгэнэлт " түүх бий. Ялангуяа тархи угаалт гэдэг үгийг дээр онцлон хэлсэн. Өнөөдөр ч гэсэн түүхийн үйл " явдалуудаар тархи угааж байна. Тархи угаалтанд бага өртвөл түүхийн эмгэнэлт сургамжнаас зайлсхийж чадна.
Эх сурвалж: “Хөх толбо” сонин
Сэтгэгдэл0
УРИАНХАЙЧУУД МИНЬ СЭРГЭН МАНДАГ. БАЯН-ӨЛГИЙ АЙМАГ УРАИНХАЙН НУТАГ ШҮҮ. ЭДҮГЭЭГИЙН КАЗАКУУД САНАА МУУ... ХАЛХ УРИАНХАЙ СУМ ГЭЖ ТЭНД БАЙХГҮЙ БОЛСОН. КАЗАКУУД ЖООМ ШИГ ҮРЖСЭН ШҮҮ.
Kazakuud bol hamgiin zevuun novshnuud shuu jinhene araas ni hutga shaagchid ali bolohoor l dara,talj havchij hyahaj baival turhumduu ordog nuur uguvul bugs ugdug lalaruud ene eh oronchidiig alah zahialgiig ataas ni yavuulj guitsetgesen ni todorhoi bna.Durevsen hund hetsuu tsagt Mongoliig orhij garsan kazakuudiin irgenshiliig sergeejgui baihiig urialj bna.
Хасагууд бол Монголын Чечень болох одор ойрхон шуу!!! Эртхэн УВС ХОВД той нэгтгээд Баруун Монгол аймаг байгуулах нь хамгийн зов! 130 жилийн омно Монголд нэг ч Хасаг байгаагуй гэдэг юм. Уе уеийн Еронхийлогчид дэвшиж байсан дуракуудын хийсэн алдаатай бодлогоор Бид Алтай Таван Богдоо, Асгатын монгоо алдлаа. Хасагууд хамгийн заваан санаатай новшнууд юм шуу дээ! Монголчуудын шарил дээр зориуд Цахилгаан Станцын унс асгаж
дардаг гэж байгаа нуудуул чинь
hasguudtai naizalj baigaad hooloigoo herchuulvee
"Өнгөрсөн зууны эхээр Оросын жуулчин Грума-Грежипимай" .... Григорий Ефимович Грум-Гржимайло (Польш гаралтай орос эрдэмтэн)
Хөвсгөлийн Чандмань-Өндөр тэр чигээрээ урианхай шүү дээ.
Газар газрын урианхайчууд нэгдэгтүн!
Erdenebaatar aa chi HOH TOLBO sonindoo tavih zorig gargasand bayarlalaa. Uneheer kazahuud urianhain nutagiig ezleed zogsohgui avtonom erh nehdeg. Gehdee shaardlagatai bol Kirgiziin OSH hotod SARTUUDIIG hooj gargasan 2012 onii uil yavdliig davtaj boloh yum. Ted nutgiinhaa baruun tald amidarch baisan Sart buyu Uzbekuud avtonom boloh mayagiin yum yariad irenguut bosoj 300 myangan Sartiig hooj gargan 80 orchim myangiig ni ustgasan. Ene talaar turshlaga sudlah estoi. YUOTUBE dotor orood OSH- hotiin boslogo gej orood hartsgaa.
Hovd , Uvschuudaa ta nar neg l ih omogtoi daichin oirdiin uldegdel gedeg bish biluu. Uvsiinhan Hovd sumand hasag erchuuded ohinoo huchinduulj, dorvoduudiinhee maliig Tuva hooj baisnaas hasaguudiin maliig hoogood neg ch morigui bolgood Tuva gargaach. Hovdiin Bulgan,Hovd, Erdeneburen, Myangad hasag bollooshdee, nutgiinhaa hoimoriig 5 bogdoo olj avaach buschilsen hogjliin huulia batluulj, Baruun aimgiig gartaa avaach
Davarch baigaa yum shuu ed nar. Sayahan l boonooroo Mongoloos nuuj baisan. tegsen chin odoo Mongold butsan irj baina. 900 hasag 2013 ond Mongolyn irgen butsaj bolson gesen. Ed nart sanasan zorgoor n irgenees boliulj ogch bolohgui. Ter Purevdorj gedeg darga ug n zov yarisan. Ed nart hund surtalyg sain uzuuleh heregtei.
Элбэгээ ойрд хүн мөн үү. Үүнээс илүүг хийчхээд бууж чадахгүйн үү. Увсын Тэсийнхэнд БӨ аймгийн захад нэг баг таслаад өгчих л дөө. Тэд юу хийхээ мэднэ. 4 ойрдын хүүхдүүд гарчихаад юу ч хийж чадахгүй бол халхууд хийхгүй. Цоохор Чойбалсан зориуд ойрдуудыг чадах гэж ингэсэн. Одоо п та нар чадах юм байвал хийж түүхэнд нэрээ мөнхжүүлцгээ
Хэрэйд бол торгуудуудын өвөг дээдэс. Юун хасаг. Хасагын керей овог хэрэйдтэй ойролцоо дуудлагатай байгаагаас өөр түүхэн үндэслэл байхгүй. Торгуудын ноёдууд дандаа Ван хаан Тоорилын тэддүгээр үеийн ач гэж дуудагдаж явдаг. Торгуудыг дагуулж орос руу нүүсэн Хоо өрлөг ноён гэхэд Хэрэйдийн ван хаан Тоорилын 16-р үеийн ач гэдэг шиг санагдаж байна. Одоогийн улаанбаатар хот бол торгуудуудын нутаг. Энэ богд уулыг ч гэсэн бүтэн нэрийг нь Хэрэйдийн богд уул гэдэг юм. боржигон Хэрэйд 2 холбоотон аймаг, ёс заншил хэл ус нэгтэй язгуурын монгол аймаг. Хасгууд инээд хүргэхээ болмоор юм.
Энэ тэгээд Монголыг дотор нь хагалах гэсэн санаа юм уу. Тэртээ тэргүй олон овог аймгууд хэдэн зуун жил хүчирхэг байх даа ч хүчин мөхөсдөж байх даа ч монгол гэж нэг нэрийн дор туурга тусгаар улс байсаар ирсэн. УРИАНХАЙ улс гэж бий болгох гэж байхад нь эдгээр хүмүүсийн амь насыг үгүй хийсэн болж таарах гээд байна уу. Ганц урианхайгаар тогтохгүй бусад монголын үндэстэн ястнууд дотор ч улс орныхоо төлөө өв соёлоо хамгаалах үр хойчдоо үлдээх гэж ил цагаан дугарсан хүмүүс хангалттай хэлмэгдэж зарим нь амиа ч алдаж байсан нь цөөнгүй. Ганц урианхайчуудыг хорлоод хороогоод байсан юм шигээр бичиж. . Казакуудын хувьд бол манай улсын нутаг дэвсгэр дээр амьдарч байгаа учираас манай улсын л иргэд. Урьд нь дээрэмчидийн бүлэг байснийг цэргийн хүчээр дарж атманыг (ахлагч, захирагч) нь олзолж устгасаны дараа үлдсэн хүүхэд, эмэгтэйчүүд, хөгшидөд баруун аймагруу нутаг заагдаж тэнд амьдарч гэдэг. Хэл соёл шашин шүтлэгийн хувьд ч тэс ондоо хүмүүс шүү дээ. ДЭЭРХ НИЙТЛЭЛ БОЛ ХАТГАЛАГА. ИЙМ ЮМ БИЧИХЭЭ БОЛьЦГОО
Урианхай, -д - урианхад, -чууд - урианхайчууд
Увс Ховд Баинүлгийг нэгтгээд нэг аймаг болгох санал тавьж бна. тэгвэл хоорондоо холилдоод нэгэн цогц болно. тэхгүй бол удахгүй Баинүлгийг Орсод эсвэл хасгад алдлаа шүү дэ
казахууд л нухчихсан юм биш үү дээ
Би бас тэгж бодлоо!Энэ умхий хасагуудыг 90-ээд оны эхээр Казахстанруу гарч нийлнэ гэхэднь жаахан хавчиж явуулахгуй энээ тэрээ гэж байгаад зорууд занг нь хиймэл уусгэж байгаад гэнэт л хэрэв та нар Казахстанруу явах гэж байгаа бол нэг мосон Монголд орж ирсэнтэйгээ адил пурхийгээд бооноороо явбал яв ганц нэгээр чинь явуулахгуй гэж байгаад бугдийгнь бооноорнь пурхийгээд хоогоод гаргачих шанс байсаныг алдсан гэж боддог.Наад муусайн муслимууд чинь ёстой жоом хулгана шиг урждэг заваан амьтад.Тэр шашинднь "Ур хондож ер болохгуй хичнээн хуухэд аллах хайрлана точноонийг торуул"гээд заачихсан байдаг гэсэн.Манай энэ улс тор хотолж яваа малнууд ямарч алсын хараагуй хонинууд.Энэ янзаараа яваад байвал 100-200 жилийн дараа Монгол улсын баруун хязгаар тэр чигээрээ энэ хулганын уур болоод зуун талаасаа хужаагаар дуурээд дууслаашд
Delhii asar ih globalchlagdaj baina, urianhai baitugai niit mongol n mongol chigeeree uldeh uu gesen asuudaltai tulgarchaad baigaa tsag ue shuu dee
bi neg zuiiig oilgohgui udii hurlee,odoogiin tuvachuud uursdiiguu urianhai geh yum, getel ted tureg heltnuud,uursdiiguu anhnaasaa tureguud gedeg,getel mongoliin urianhaichuudiig yazguuriin mongol helt ertnii aimag gedeg. ene talaar neg tsegtstei oilgoltond hurelgui urianhain hyazgaar geed yurunhiiluud baih yum. ertnii urianhaichuud tureg heltnuud uu mongol heltnuud uu? urianhaichuudiig anh Hentiin nuruunaas nuusen gej uzvel yaah argagui mongol yum shig,getel tuvachuud uursdiiguu Subeedein ur sad gehiig uzvel urianhai n tureg yum shig
Юу болоод байна вэ Баян-Өлгийд казак урианхайн хооронд дайн болж байдаг юм шиг бичсэн байх юм.Тэгвэл үнэн хэрэгтээ эв найрамдалтай байдаг шүү дээ битгий үндэстэн хооронд яс хаяж байгаарай. Юун чечень болж байна тийм юм огт байхгүй.Баян-Өлгийг алдана гэсэн чинь юу гэсэн үг юм бэ?
Казакуудад Чойбалсан газар нутаг эх орноосоо тасдаж өгсөн нь туйлын буруу байлаа. Даварсан новшнуудыг хөөвөл яасан юм бэ?
хоох боломж 90-ээд оны эхээр Казахстанруу гарч байхаднь далимдуулаад бооноорнь хоогоод гаргачихаж болох байсан одоо бол тэр онгорсон заваараад ер гарахгуй наадуул чинь !эгээдч тэр цаанаа Казахстандаа бас завааралдаад монголоос очсон казахуудаа бас нуд узуурлээд зориуд монголднь улдээж казах ундэстнээ тэлэх гэсэн улс торийн бодлого явуулаад байгаа юм шиг байна лээ
Та нар энэ хасагуудын нэрийг зов ярьж хэ лж сураач!Казак бишшуудээ!Казак гэдэг чинь дээр уед Алтан ордны Монгол гурний уеээс эх авж хилийн цанадаад хугацаагуй бух насаараа гэр булээрээ цэргийн алба хаадаг байсан орос цэргуудийг казак гэдэгийн.Ийм казакууд бол суулдээ Дон морний эрэг,краснадарскийн хязгаар,Старопольскийн хязгаар ,наашлаад Забайкальский хязгаар Читинский муж гээд л улдэж хоцроогуй газаргуй олон байдаг улсууд.Хасагуудыг бол казах гэнэ эсвэл монголоороо хасаг гэнэ манайхан хогшин залуугуй мангартаад дандаа казак гэж буруу нэрэлцгээгээд байхын!Казак гэдэг чинь орос хумуус буу андуурцгаа ийм энгийн юмны ялгааг олж харж чадахгуй мангараа харуулаад яваад байх ичмээршуудээ!
Kazak chin mongoloor hasag biz dee? Chi ooroo bitgii tenegteed bai!
Чи хонио "Казак" "Казах" гэсэн 2 шал оор юмны ялгааг олж хараад дараань надтай марга за юу малаа!
казак, казах гэсэн ялгаатай хоёр нэрийг зөв хэрэглэх ёстой гэдэгтэй санал нийлж байна. Хасаг бол яах аргагүй Дон мөрний хавиар суурьшсан хүмүүс. "Дөлгөөн Дон"-ыг дахин нэг уншаарай. Хасагуудын станица буюу суурин амьдралаар амьдарч байгаа түүх гарна. Харин казах өөр
Чи одоо бас юу гээд худлаа мэдэн будлиад байгаа матар вэ?Долгоон Дон дээр чинь яг оросын казакуудын тухай гардаг хасагууд бол тэнд ямарч падлий байхгуй!Яаахаараа ийм энгийн юмыг доторнь хольж хутгаад байдаг сонин улсууд вэ та нар!Казак гэдэг чинь орос хумуус казах гэдэгнь-манайхаар хасаг хумуус!Энэнд чинь тийм будилж мангартаад байх хэцуу юм юуу байнаа ёстой хачин улсууд шуу !Тэгээд худлаа мэдэн будлиад хадуураад давхичихна бас орон гаран байдагийнмуу хайшаа юм!
Харин ч казахт хасаг ямар ч падлий байхгүй. Казах бол бидэнтэй адил нүүдэлчид. Тэдэнд хасаг цэрэг ч байхгүй, хасаг тэрэг ч байхгүй. Нөгөө талаар энэ нийтлэл улс орны маань дотор яс хаясан шинжтэй байгааг олж харах хэрэгтэй. Монгол улсын иргэнээсээ газар нутгаа хамгаалан тэмцдэг эх оронч гэж юугаа яриад байгаа юм бэ.
МЯНГАН БААТАР ҮХЭХЭД МЯНГАН БААТАР ТӨРДӨГ. УРАЙНХАЙН ЗОРИГТ ЭРС, УХААНТ ЭМС ӨДРӨӨС ӨДӨРТ ӨСЧ ТОРНИН ҮНДЭС УГСААГАА ХАМГААЛАХ НЬ ДАМЖИГГҮЙ. ИЙМД УРАЙНХАЙ АЙЛ БҮР АМ БҮЛЭЭ НЭМЖ, ҮР ХҮҮХДЭЭР ӨНӨР ӨТГӨН БАЙХ ХЭРЭГТЭЙ БАЙНА. ТА НАРТАА САЙН САЙХАНЫГ ХҮСИЕ.
Muusain hasaguud zailtsgaa, mongolchuudaa tedniig bitgii nar uzuul, es tegvees ta margaash nar ul harna, ted bol hujaagaas dor muu sanaatnuud gedgiig oilgono uu!!!!!!!!!!!!
Unen l barimtuud gargaj tawij dee.
Urianhaichuud mandan badrah boltugai.
Yer ni baidal yag l iim baidag shdee. Ter deer bichsen nuhriin helsen shig baildah ni yu yum gehdee tsuun mongolchuudiig urgelj deerelheh handlagatai bdag daa. Dotor ni baidag hunii huwid helehed hasag humuus yahaw medeej humuuus l bolson hoino sain hun ni sain muu ni muu gehdee olonh ni yer ni mongoliig eh oron gej uzehgui shuu haraad baihad neg tiim tur baigaa ch yum shig aashildag ulsuud daa. Suuliin uyed gazar uul usnii buh neriig sanaataigaar kazakchilah bolson zarim sumdad barag mongol nertei gazar uldahgui ni. Mongol hushuu dursgal, baigaliin uzesgelent gazriig ustgana neg jishee helhed l aimgiin tuwiin derged bosgoson suwargiig unagaachixsan bsan huuhduud tegsen geed bsan chin uchnuun tonn jintei hund zuil bj bdag.
Монгол улс бол олон ястан үндэстний улс шүү дээ!Хасагууд нь жаахан хударгатай, урианхайчууд жаахан ухаантай байх хэрэгтэй юм шиг санагдаад байна. Эртнээс хүчирхэг явсан урианхайчууд зургаан түмний үед урагшаа элэгтэй болоод бусад таван түмэн монголчуудтайгаа олон жил дайтаад дарагдсанд урианхай түмнийг бусад тавдаа уусган хуваасан түүхтэй! Түүнээс бус уриайнхайчууд улсаас хавчиж хяхсан зүйл үгүй. Хасагуудыг бол Османы үед Хятаддаас салан тусгаарлах тэмцлийг өрнүүлж эцэстээ хятад орос хоёр хэл амаа ололцож, хятадууд оросуудад хоёр талаасаа хавчигдаад хадны завсар хавчуулсан халиуны зулзага хөөрхий гэдэг шиг орох оронгүй оочих хаяггүй болж явахад нь БНМАУ аас оруулж авсан түүхтэй гэдгийг ахмадууд нь хүүхэд багачуулдаа хэлж ойлгуулж байх хэрэгтэй! Газар нутгын хувьд нарийн ярьвал нүүдэлчин малчин монголчуудын түүх хэрэйд битгий хил хүннү сүннүгээр ч эхэлдэггүй гэдгийг ойлгох хэрэгтэй. Тэр дундаа дээр дурьдсанчлан халх, хасаг, буриад,урианхай, захчин, гээд бусад ястнууд эвцэлдэн нийлж Монгол үндэстнийг бүрэлдүүлж, Монгол улсаа байгуулаад авч яваа гэдгийг бас санах хэрэгтэй!
hasguudiig ter hyatadiin Shinjaan ruu n bucaaval taarna , ooh ogson huntei ogloo bosood zargaldana gegcheer gulgachilj irchiheed odoo davraad baih ym , Mongolchuud oorsdiinhoo gazar nutag deer bna, hasguud ta nar bol zugeer l mongoliin nutag deer tur bairlaj baigaa zochid shuu, dorvod, zahchin , barga , halh, torguud , urianhai bid nar bol Mongol nutgiinhaa jinhene ezed n
Энэ тэгээд Монголыг дотор нь хагалах гэсэн санаа юм уу. Тэртээ тэргүй олон овог аймгууд хэдэн зуун жил хүчирхэг байх даа ч хүчин мөхөсдөж байх даа ч монгол гэж нэг нэрийн дор туурга тусгаар улс байсаар ирсэн. УРИАНХАЙ улс гэж бий болгох гэж байхад нь эдгээр хүмүүсийн амь насыг үгүй хийсэн болж таарах гээд байна уу. Ганц урианхайгаар тогтохгүй бусад монголын үндэстэн ястнууд дотор ч улс орныхоо төлөө өв соёлоо хамгаалах үр хойчдоо үлдээх гэж ил цагаан дугарсан хүмүүс хангалттай хэлмэгдэж зарим нь амиа ч алдаж байсан нь цөөнгүй. Ганц урианхайчуудыг хорлоод хороогоод байсан юм шигээр бичиж. . Казакуудын хувьд бол манай улсын нутаг дэвсгэр дээр амьдарч байгаа учираас манай улсын л иргэд. Урьд нь дээрэмчидийн бүлэг байснийг цэргийн хүчээр дарж атманыг (ахлагч, захирагч) нь олзолж устгасаны дараа үлдсэн хүүхэд, эмэгтэйчүүд, хөгшидөд баруун аймагруу нутаг заагдаж тэнд амьдарч гэдэг. Хэл соёл шашин шүтлэгийн хувьд ч тэс ондоо хүмүүс шүү дээ. ДЭЭРХ НИЙТЛЭЛ БОЛ ХАТГАЛАГА. ИЙМ ЮМ БИЧИХЭЭ БОЛьЦГОО
хасагууд баянөлгийг бүрэн эзэлсэн.96000 хүний 92000 нь хасаг болоод бна.ховдын хүн амын бараг 30% хасаг болсон.энэ эрчээрээ явбал 50 жилийн дараа монголын хүн амын 50% нь хасаг болно.хөөрхий урианхайчууд мөхлийн ирмэгт ирсэн бна.нутаг ус бэлчээр,зах зээл гээд бүх юмаа хасгуудад алдсан
Наад хасагууд чинь Улаанбаатард лалын сїм барьж байгаа. Бараг 3 жил юу ч хийсэнгїй нэг л мэдэхэд босно доо
Сайн хавчаад нийгмийн давхрага болгонд амьдрах ямарч баталгаагуй,узэн ядалтын туйлд оруулаад огооч,та нар Монголд амьдарч байгаа хумуус алсаа бодоод одоо худлаа нээх сайн хумуус болох гэж алиалаад байлгуй наад хасагуудаа сайн хавчиж байгаад Казахстанруу гарах хусэлийгнь сайн бурдуулээд бухэл бутэн зохион байгуулалттай программ найруулж байгаад эвтэйхэн хоогоод гаргаж болдоггуй юмуу?Энэ еронхийлогч Баян-Олгийд очиж 800 гаруй хасагуудын монголын иргэншилийг дахин олголоо нтр гэсэн мэдээ гарч байсан шал илуу зан биздээ?Иргэншлээ алдсан л бол бандан тас зайлцгаа гээдл гаргах хэрэгтэйшд!
za sain baina
Үүнийг бичсэн нөхөр үндэстэн ястны дунд яс хаясан байна. БӨ-ийн бага ястан монцоог,урианхайчууд багаасаа архинд орсон архиа уучихаад хүнийг муугаар ярьдаг, цус нь ойртсон нөхөд, боловсролтой хүн цөөхөн Туяабаатарын ах Батсайхан зэвсгийн дарга байхдаа 113 буу зарсан нь үнэн үү үнэн энэ нөхрийн архи уусан үедээ өгсөн ярилцлага байна... хөөрхий нас барсан дүүгийнхээ ясыг битгий өндөлзүүл архи уух мөрөөрөө монцоог Энхсайхантай архиа уу
Ih uniig bichsen bna deer bichsen teneg omhii hasaguu
Керей хасгууд хэрэйд аймагтай холбоогүй,хэрэйдтэй холбоотой хасгууд Казакстаны баруун талд керейт гэсэн нэрээр байгаа.Керей хасгуудад Үүшин аймгаас гаралтай гэсэн өөрсдийнх нь угийн бичиг бий.
YRIANXAICHUUDAA DEMJIJ BNA XASAGUUD IX DABARSAN ULSUUD SHUU PALISTINCHUUDIIG XOOGOOD NUTGIIG NI ABSAN EBREICHUUD SHIG XASAGUUDIIG DARAX XEREGTEI!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Монголын нууц товчоог сайн унш, дээр хэн нь хэн бэ гэдгийг хэлээд өгнө,ийм юм бичиж цөөхөн ард түмнийг бүү хагал,БӨ аймагаа яаж хөгжүүлэх бэ Асгатын мөнгөний ордоо яаж ашиглах ажилтай хүн олон болох БӨ аймгийг хөрш улсуудтай хөгжүүлэх талын юм яримаар юм ...
аливаа нэг ноцтой сэдэв гараад ирэхээр л УБ-чууд түүнийг өлгөж аваад л яс хаяад эхлэх юм даа одоо болилдоо УБ-чуудаа Өвөрхангайчууд Увсынхан 2-оор та нар тоглож бүр ахан дүүс хүртэл хоорондоо тал тангараг тасартал яс хаялаа ш дээ тэртээ алс нутаг оронд байгаа ард түмний асуудал та нарт ер нь ямар хамаа байнаа уг нь монголын бага ястангууд хоорондоо их эвсэг байдаг юм билээ гэтэл одоо халхуудын хаясан ясны гайгаар эвдрэлцэж байна одоо больцгоо
энэ нийтлэлийг хэний захиалгаар ямар зорилгоор бичиж монголчуудын хооронд яс хаясан юм болдоо
Muu sain amindaa archaagu hron sanaat uzen ydalttai teneg urianhaichuud. tan nar bitgii olon doloon yum yari.naad bayan ulgii chin muruuruu yvaj bga aimag.ter muu sain durvud urianhai zereg malnuud bitgii huts gj helmeer bn.yumnii uchir nachir gj bnshde.ehleed ter emegteichuude ynzalj av.mongol tsever tsus uldehgune.daraa ni geree zasaad turuu zas ok.hyataduudiig suulgaad uusaad alga boldoo tegvel.kazakh chin MGL-n az chuudee.kazakh ywval MGL sununu.harj l bgara
чи казагстанд очбол чамаайг монгол гээд дормжилно та нарт очих газар байхгүй
Ураанхайчууд нутаг ус, өв соёлоо хамгаалан сэргээж үр хүүхдүүдээ үлдээх нь зөв шүү дээ бид эв нэгдэл амар тайванаар хийцгээе. 2019онд Хэнтий аймагт ураанхай үндэсний наадам болон түүнд бидний дэмжлжг оролцоо хэрэгтэй.хэдэн сард ямар хөтөлбөртэй болох үйл ажиллагаа зохион байгуулахад оролцож болох талаар нутгийн зөвлөл ямар хүн байдаг холбоо утас...............
Hasguudiig bayanulgiigees gargajnutgaa chuluulj avmaar baina uur heleh zuil algaa
ZARIM NEG URIANHAI XVMVS ENE METEER TEMTSEJ BXAD ZARIM NI HASGUUDTAI NAIZ BOLTSON MONGOLCHUUD GUTAAJ , DOROMJILJ TEDNIIXE BOOL NI BOLTSON YWJ BNSHDE. ENE HASGIIG DAWARAASAN VILDELDEE URIANHAICHUUD OORSDOO BURUUTAI SHVV!
URIANXAICHUUDIN UGAAS 2 NVVRTEI HOGIIN AMITAD , UGIIN MUU NI URIANXAI , USNII MUU NI JARAAXAI.
URIANXAICHUUD OORST GEM BURUU ZONDO BI ER NI HALH , URIANXAI NAR ED BAYLAG , MONGONI TOLO YAHASA CH BUTSAXGVI BLTSN AMITAD HASAGTAI NIILJ MONGOLO MUULAN , HALHTAI NIILJ OIRADIG MUULAN , OIRADTAI NIILJ XALXIG MUULAN BVTEXGVI 2 NVVRTEI OLON CHONONUUD ZAILASAI.
Дээд язгуурт урианхай хүмүүс хэзээч хасгуудтай санаа нийлж явсан удаагүй гэтэл та нар яасан гэнэ. Та нар наад ярьж бгаа зүйлээ нүдээр харсиймуу чихээр сонссон дэмий зүйлээ элийрч балайрч явсанаас хэлэх үгээ цэгнэж яваарай. Манай урианхай хүмүүс тэгж хүн муулж явдаг хоёр нүүртэй хүмүүс биш хэзээч тийм болохгүү. Тийм учир нүдээр үзээгүү чихээр сонссон зүйлээ чалчиж явхан монгол хүний ёс суртахуун биш. Чи Монгол хүн биш байх.
үхсэний чинь дээд язгуурт түүхэндээ үргэлж боол явсан амьтад яахаараа дээд язгууртаа болдог ym тан нарт буруу гэж байхгүй өмхий уриөнхайчууд бүгд л нэг хогийн муухай хүмүүс байдаг ym
Hasaguud bol shinjaanii durvegchid ugaasaa busad ulsiin darlald bsn bolluud manjiin darlalaas zugtaj irsen bolhoos. Oorsdiin gesen oligtoi ch tuuh bhgui.
за энэ үнэхээр харамсалтай үйл явдал байна ингэлээ гээд казах түмэнээ ингэж муухайгаар хэлж доромжилж болохгүй казахууд тэдний өвөг дээдэс. өн эртнээс алтайн нуруунд амьдарсаар ирсэн тэдний унаган нутаг наймаг .хэрэйд аймаг мөн түрэгүүд
Bolij ter facebookeer Mongolchuudiig aimer l muuldag yum bnle. Ooroo orood haraarai ene durvegchid
урианхайчууд алтайн нуруунд суурьшаад 300 гаруй жил болж байгаа түүхээс үзвэл урианхайчууд монголын зүүн талаар нутагласаар ирсэн тэр тусмаа бурхан халдун уул хэнтийн нуруу бол тэдний өлгий нутаг харин алтайн нуруу казах болон түүний дээд өвөг дээдэс болох түрэг уйгарууд нутаг мөн хожмын хэрэйд найман аймаг нутагласаар ирсэн монгол нутаг өөрийн хаант улсыг байгуулсан
манай нутаг энэ тэр гэж элдэв янзаар хэлдэгээ болиоч дээ урианхайчуудад бас буруу байгаа шүү казахууд их монгол улмыг байгуулцахад бас хүчин зүтгэсээр ирсэн эртнээс нааш энэ алтайн нуруу монгол нутагт амьдарсаар ирсэн манай монголчууд бас заримдаа хэтэрхий шүү
Ta nar chin oorsdoo 2 nuur gargaj tuuhendee urvan terselj irsen shu. Bi ter face eer kazak groupuud ruu orj harla Mongolchuudiig muuldag l ymu bnle bas arai shu ene er ni unenii ortoi bololtoi.
баян өлгий .ховд.увс . шинжаан уйгар бол зүүнгар ойрадуудын унаган нутаг шүү
одоогийн ховд.увс баян өлгий чандмань уулын аймаг ховдын хязгаар гэгдэж явсан ойрадуудын нутаг одоогийн баян өлгий аймагт алтайн урианхайн долоон хошуу нутаг байсан
өмхий урианхайчууд түүхийн туршид үргэлж урваж шарваж хоёр нүүрлэж явсан пизданууд шдээ
Hasaguud oorsdiigoo hel. Mongoloos kazakkhstan luu urvaj ywchaad yaduu golognuudbolood irsenee martaj bolohgui shu. Bid uneniig medeh heregtei. Hudlaa dandaa busdiin tuuhiig hulgailj oorsdiigoo neg gem buruugui bolgoh gsen l zan haragdaj bn. Urvagch ta nar oorsdoo l urvagchid bh.
Энэ хүү нэлээд уужуу бодолтой байсан юм шүү. Эрт нас барсан нь харамсалтай...
Kazakuud bol shinjaanaas irsen durvegchid bolno.
БАЯН ӨЛГИЙ ХОВД АЛТАЙН НУРУУ УРИАНХАЙД ПАДЛИЙ Ч ХАМААГҮЙ УРИАНХАЙН БООЛУУД МОНГОЛЫН ЗҮҮН ТАЛААС ХЯНГАН ХЭНТИЙ НУРУУНААС ИРЖ ОЙРАДЫН АЛТАЙД СУУРЬШСАН ХАЛХТАЙ УГ ГАРАЛ НЭГТЭЙ ЦАГААЧИД СУУГУУЛ АРД ТҮМЭН АЛТАЙН НУРУУНД ОРШИЖ БАЙСАН ЗҮҮНГАРЫН ХААНТ УЛС МӨХСӨНИЙ ДАРАА МАНЖУУД 1760 ОНООС УРИАНХАЙГ 7 ХОШУУ ЗОХИОН БАЙГУУЛЖ НУТАГ ОЛГОСОН ТЭРНЭЭС ӨМНӨ АЛТАЙН НУРУУ ХОВД БАЯН ӨЛГИЙ ЦОРОС ӨӨЛД ОЙРАДЫН ГАЗАР НУТАГ
ЕР НЬ АЛТАЙН НУРУУ УРИАНХАЙЧУУДЫН УУГУУЛ НУТАГ БИШ УРИАНХАЙЧУУД ОЙРАД БИШ ТУУЛЬ ЦУУР БИЁЛГЭЭГ БОЛ ОЙРАДЫН ӨВ СОЁЛ УРИАНХАЙД ХАМААГҮЙ