“Орчлон констракшн” ХХК-ийн дахин барилгажуулалтын төслийн удирдагч Э.Хашчулуунтай ярилцлаа.
-Хуучин барилгуудыг буулган, оронд нь орон сууцны шинэ барилга барих төслүүдийг танай компани хэрэгжүүлдэг. Төслийн талаар танилцуулна уу?
-“Орчлон констракшн” ХХК нь 2003 онд байгуулагдсан бөгөөд 2011 оноос эхлэн ашиглалтын шаардлага хангахгүй, хуучирч муудсан, улсын төсвөөс засвар үйлчилгээ орохгүй, газар хөдлөлтийн тэсвэр болон бусад талаараа шаардлага хангахгүй болсон хуучин байруудыг буулгаж, суурин дээр нь стандарт шаардлагуудыг хангасан, орчин үеийн, хотын өнгө үзэмжийг чимсэн орон сууцны барилга барих ажлыг хийж байна.
Дахин барилгажуулалтын гэж нэрлэж болох энэ төслийг манай компани удаа өөрсдийн санаачилгаар, тухайн хуучин байрны оршин суугчдын дэмжлэгтэйгээр хэрэгжүүлдэг.
Нийслэлийн хэмжээнд дахин барилгажуулалтын анхны төслийг “Эв Эе” нэртэйгээр Хан-Уул дүүрэг дэх “Арьс ширний 27, 28” гэх хоёр давхар цагаан байрны оршин суугч иргэдтэй тохиролцон 2011 онд эхлүүлсэн бөгөөд одоо 2013 онд 27, 28 дугаар байрууд ашиглалтад орж, хуучин байрны оршин суугчид орон сууцны нөхцөлөө сайжруулан, шинэ байраа аваад байна.
Дараагийн нэг төсөл нь “Шинэчлэл-II” нэртэйгээр үргэлжилж байгаа бөгөөд одоо барилгын ажил явагдаж байгаа. Хөдөө аж ахуйн яамны урд, Бөхийн өргөөний баруун талд “Цэргийн 44” нэртэй нэлээд хэл ам дагуулсан байр байсан.
Энэ байр нэгэнт нурсан, газрын талаар шүүхийн ихээхэн маргаан байсан, олон барилгын компаниуд шинэ орон сууц барина гэж оршин суугчидтай хэлэлцээр хийсэн ч үр дүнд хүрээгүйн улмаас оршин суугчдын итгэл алдарсан нөхцөл байдалд бид 2012 оны зургаадугаар с араас ажиллахаар орсон.
Улмаар энэхүү нурсан байрны орон сууц өмчлөгчидтэй тохиролцож, гэрээ байгуулж, газрын талаарх шүүхийн маргаанд хуулийн компани хөлслөн орон сууц өмчлөгчдийн эрх ашгийг хамгаалуулан оролцож, амжилттай шийдвэрлэн 2013 оны 8-р сараас барилгын ажлыг эхлүүлэн, одоогоор үргэлжлэн явагдаж байна.
Төсөл хэрэгжих хугацаанд амьдрах байр сууцны асуудлаа шийдвэрлэхэд нь туслах зорилгоор оршин суугчдад түрээсийн олговрыг олгоод явж байгаа. Баянгол дүүргийн II, III хорооны Төмөр замын шар гэгддэг байрууд, мөн Хан-Уул дүүргийн Нэхмэлийн гар гэгддэг байруудад мөн дахин барилгажуулалтын Шинэчлэл-III, Шинэчлэл-IV төслүүдээ хэрэгжүүлж байна.
Одоогоор оршин суугч иргэдтэй тохиролцох, гэрээ байгуулах, төрийн эрх бүхий байгууллагуудаас холбогдох зөвшөөрөл баталгаа авах ажлууд хийгдээд байгаа ба энэ хавартаа багтаан барилгын ажлыг эхлүүлэх төлөвлөгөө бидэнд байна. Оршин суугчдын 80 гаруй хувьтай нь тохиролцоонд хүрч, холбогдох гэрээнүүд хийгдсэн.
-Дахин барилгажуулалтын төсөлд хандах иргэдийн хандлага ямар түвшинд байдаг вэ?
-Оршин суугч иргэдийн нийтлэг хүсэл нь амьдрах нөхцөлөө сайжруулах, байр сууцныхаа үнэлгээг нэмэгдүүлэх, шинэ орон сууцтай болох гэдэг нь ойлгомжтой. Хэдийгээр тухайн байр нь хуучирч муудсан, мэргэжлийн байгууллагын дүгнэлт гарсан ч хүн амьдарч байгаа, хувь хүний өмч гэдэг утгаараа иргэдтэй тохиролцоонд хүрэх нь нэн чухал асуудал.
Иргэд хаа хамаагүй компанид итгэж найдаад байр сууцаа хүлээлгэж өгөөд явчихдаггүй, тухайн төсөл хэрэгжүүлэх компаний туршлага, нэр хүнд, санхүүгийн боломж, хүчин чадал зэргийг сайтар судалж, нухацтай ханддаг.
-Хан-Уул дүүрэг дэх Нэхмэлийн шарын байрнуудыг шинэчлэхийн тулд 2013 онд Нийслэлийн Эдийн засаг хөгжлийн газраас концесс зарлаж байсан. Гэхдээ одоогоор концессийн гэрээ байгуулагдаагүй. Энэ талаар?
-Тухайн үед манай компани холбогдох журмын дагуу уралдаант шалгаруулалтад оролцож, 2 үе шатаар санхүүгийн, техник эдийн засгийн, ажиллах хүчний чадвараа үнэлүүлж, тухайн бүсэд дахин барилгажуулалтын төслийг хэрэгжүүлэх боломжтой гэсэн үнэлэлт авсан.
Төрийн болон орон нутгийн өмч дээр концессийн харилцаа үүсдэг, харин дахин барилгажуулалтын хувьд орон сууц нь хувь хүний өмч учраас Концессийн гэрээ хийгдэх боломжгүй юм байна, иймд компаниудыг ийм төсөл хөтөлбөр хэрэгжүүлэх чадвартай эсэх талаарх үнэлгээ, дүгнэлтийг гаргаж, иргэдийн эрх ашгийг хамгаалах зарчим баримталж байгаагаа Нийслэлийн Эдийн засаг хөгжлийн газраас бидэнд албан ёсоор мэдэгдсэн. Энэ дагуу иргэд, барилгын компани, Нийслэлийн засаг дарга оролцсон гурвалсан гэрээ хийгдэнэ.
Өнөөдрийн хувьд Хан-Уул дүүргийн Нэхмэлийн шарын байруудад Нийслэлийн зохих агентлагуудаар техник, эдийн засгийн чадвараа үнэлүүлсэн ганц компани нь Орчлон констракшн. Манай компаниас өөр бусад барилгын компаниуд, тэр бүү хэл Банк бус санхүүгийн байгууллага хүртэл тэнд барилга барьна гээд иргэдтэй уулзаад явж байгаа асуудал ч бий.
Барилгыг хэн дуртай нь, сэтгэлийн хөөрлөөр барьдаггүй, хүний 2-3 үеэрээ амьдрах орон байр, анхны хэрэгцээ тул иргэд энэ тал дээр төөрөлдөхгүй, ул суурьтай хандах шаардлагатай.
-Төслийн хугацаанд хуучин орон сууцны оршин суугчдыг хаана байлгаж байна вэ?
-Бидний зүгээс хэд хэдэн хувилбар, санал дэвшүүлдэг. Үүнд, тухайн орчимд нь ойролцоо байр олж, нийтээр нь шилжүүлэх, өөрсдийн барьсан байрнуудаасаа шууд өгөх буюу хуучин байрыг нь сольж аваад, өөр байршилд шинэ байр өгөх, мөн төсөл хэрэгжих хугацаанд түрээсийн олговор олгох гэх мэт.
Оршин суугчдын зүгээс түрээсийн олговор авахыг илүүд үздэг. Олон жил амьдарсан, дасал болсон газраа үргэлжлүүлэн амьдрах сонирхол иргэдэд илүү байдаг. Гадуур байр түрээслэхэд ихэвчлэн 3 сар, 6 сар, 1 жилээр гэрээ хийгдэж байгааг бид судалсан.
Иймд 6 сараар тооцож, хэсэгчлэн түрээсийн олговор олгож байгаа. Хүмүүс тэр мөнгөөр заавал байр түрээслэх албагүй, төсөл хэрэгжих хугацаанд ах дүү хамаатныдаа байх, эсвэл илүү хямд байр сууцанд амьдрах гэх мэтээр хэрхэн зохицуулж, хэмнэж, менежмент хийх нь тэр хүний л асуудал.
-Олон төсөл хэрэгжүүлж, оршин суугчдад сар бүр түрээсийн олговор олгохоор танай компани алдагдал хүлээхгүй юү?
-Техник, эдийн засгийн үндэслэлээ тооцсоны үндсэн дээр ийм мөнгө өгч болно гэж хэмжээг нь тогтоосон. Хуучин орон сууц өмчлөгч нарт өгөхөөс бусад орон сууцнуудыг зах зээл дээр худалдан борлуулж, зардлаа нөхөж, ашиг гаргадаг. Нэгэнт зах зээл дээр худалдах болохоор чанартай, сайн барилга барих ёстой. Ер нь ч дараа дараагийн ийм төслүүд дээр ажиллах, иргэдийн дэмжлэгийг авахын тулд чанарыг эрхэмлэхээс өөр аргагүй шүү дээ.
-Дөрөв хүртэлх давхар хуучин барилгыг буулган, суурин дээр нь өндөр барилга барьж байгаа. Дулаан, цахилгааныг хэрхэн шийдэж байгаа вэ?
-Дэд бүтцийг нь давхар шийдэхээс өөр арга байхгүй. Дулааны шугамыг нь өргөтгөх, шинэ шугам, сүлжээ тавих, дэд станцууд барих зэрэг ажил давхар хийгддэг. Үүнээс гадна сургууль, цэцэрлэг, ногоон байгууламжийг нь хүртэл оруулан, хороолол орчмын бүх зүйлийг цогцоор нь шийдэж байгаа. Энэ шаардлагыг ч эрх бүхий байгууллагаас тавьдаг, үүнийг ч бид хэрэгжүүлсээр ирсэн.
-Улаанбаатар хотод баригдаад олон жил болсон, элэгдэж муудсан олон барилга бий талаарх мэргэжлийн байгууллагуудын дүгнэлт байдаг. Тухайлбал, 40, 50 мянгатын орон сууцнууд. Энэ хорооллуудыг дахин барилгажуулах боломж бий юү?
-Үнэнийг хэлэхэд 40, 50 мянгатын барилгыг буулган, шинэчлэх хэцүү. Яг төв зам дагуу байрладаг, доод давхрууд нь олон үйлчилгээний газартай. Нөгөө талаасаа хотын түүх, соёлын дурсгалт барилга гэдэг асуудал ч хөндөгдөж болох талтай.
-Дахин барилгажуулалтанд бэрхшээлтэй ямар асуудал гарч байна вэ?
-Ошин суугчидтай тохиролцож байж барилгыг нураана. Барилга нурааж байж л шинэ барилгын ажил эхэлнэ. Гэтэл нэг байранд 30 айл байлаа гэхэд 25-тай нь тохиролцсон ч таван айл нь зөвшөөрөхгүй, бусдаас илүү нөхцөл шаардах тохиолдлууд гардаг. Энэ нь нийтийн эрх ашигт чөдөр тушаа болж буй хэрэг. Энэ л гол бэрхшээл.
Мөн хууль эрх зүйн орчин тодорхой бус. Зохицуулсан хууль байхгүй. Гэр хорооллын дахин төлөвлөлтөөс гадна дахин барилгажуулалт бол Улаанбаатар хотын гол асуудал болох агаарын бохирдол, өнгө үзэмжийг шийдвэрлэхэд чухал нөлөөтэй. Гэвч бариад авах хууль, журам байхгүй учраас аль аль талдаа хүндрэл үүсдэг.
Японд гэхэд тухайн хуучин байрны оршин суугч иргэдийн 65-70 хувьтай нь тохиролцвол байрыг буулгах зөвшөөрлийг улсаас олгодог юм билээ. Манайд ч ийм зохицуулалт хэрэгтэй болов уу. Энэ бол зөвхөн нэг барилгын компани ашиг олох, эсвэл нэг иргэн, айл өрх шинэ байртай болох тухай асуудал биш. Хотын өнгө үзэмжийг сайжруулах, агаарын бохирдлыг бууруулах, иргэдийн цэвэр, тохилог орчинд амьдруулах ач холбогдолтой ажил.
Тиймээс иргэд энэ ажилд дэмжлэг үзүүлж, зөвхөн өөртөө илүү их нөхцөл шаардаж, “2 өрөө байраа 3 болгоно”, “Надад нэмээд хоёр байр өгвөл би төслийг дэмжнэ” гэх зэргээр хандалгүй, нийтийн эрх ашгийн төлөө бидний ажил, төрийн бодлогыг дэмжээсэй гэж хүсэж байна.
Д.Баяржаргал
Эх сурвалж:
Сэтгэгдэл0
Бух насаараа 1-р 40 мянгатад амьдарсан.Манайх 1959 онд тэнд байраа засгийн газрын сайд нарын зовлолийн орон сууцны хэлтэсээс авч байсан улс.Энэ байрууд одоо бол бух ресурсээ гуйцээсэн найгуй хуучин ямрач узэл сурталын болон эдийн засгийн ууднээсч харсан уеээ онгороочихсон байшингууд.Тэнд ямар ухсэн баасныхнь туух соёлын дурсгал тэнд байдын.Дундаж дэлхийн соёл хогжилтэй орнуудад бол манай 1-2р 40 мянгатынх шиг ердийн орон сууцны байр байшингууд бол усрээдл 30 жил амьдрач болох тооцоотой байдаг.Манайхан ядуу зудуу тулдаал одоо 50 гаран жил болгоод байгаа юм.Туунээс биш нурааж шинэ барилга барих цагнь алин хэдийн болсон.Танай пуус болон хотын дарга нар 1-2-р 40 мянгатын ард иргэдтэй тохирч барихдаа санаа зовоод байгаа юм биш харин тэнд байрлаж байгаа торол бурийн худалдаа уйлчилгээний байгуулалгууд баячуудын хоронго учраас л айж имээгээд байгаагаа нуулгуй хэлчих хэрэгтэй!
Ард иргэдууд бол уухайн тас шинэ байранд орно,харин яг хаана байшин нураасан яг тэндээл орно оор газар зальдаж нуулгэх гэвэл хэнч хотын товоос явахыг хусэхгуйнь ойлгомжтой!