Хагацаах ятгалгад бүү итгэ!Гэсэн Чингэс хааны үг билэг сургаал “Монголын Нууц Товчоо”-нд нь бий. Монголын нийгэм өдгөө коммунизмд итгэхгүй, ардчилалд ч итгэлгүй эв нэгдэлгүй, эмх замбараагүй болжээ. Үүнийг шинжлэх ухаан “нэгдсэн тодорхой зорилгогүй” гэсэн албан хуурай үгээр илэрхийлж “зарчмын хувьд шинжлэх ухааны нарийн тооцоо судалгаан дээр үндэслэсэн нарийн төлөвлөлт”-өөр шийдвэрлэхийг шаардана.
Тэр нарийн төлөвлөлт, ардчилсан зарчим, шинжлэх ухааны тооцоо судалгаа, мастер төлөвлөгөө, зорилтот хөтөлбөр, үндэслэл энэ тэр нь хоёр намын хоёр өөр арга ухаан зорилгод тэлэгдээд итгэх гол төв нь дундуураа хагарчихдаг бололтой. Зорилго гэдгийг шинжлэх ухаан “Зорилго гэдэг нь хувь хүн, хэсэг бүлэг,хамт олон, улс орон, олон улс хамтран ажиллаад хүрэхийг эрмэлзэн тогтоосон эцсийн тодорхой нөхцөл байдал буюу үр дүн, ирээдүйн төлөвлөлт мөн” гэх мэтээр тодорхойлдгийг бид мэднэ. Нийгмийн Итгэлийг эрдэм ухаантай том дарга нар, лут эрдэмтдийн хийсэн гоё зорилго юмуу үндэслэлтэй нарийн төлөвлөлтөөр эсвэл нийгмийн /социалогийн/ зөв судлагаагаар бий болгох боломжгүй. Яагаад гэвэл Итгэл бол илтгэл сонсоод, мөрийн хөтөлбөр уншаад буй болдог үзэл, санал шүүмжлэл, албан дүгнэлт биш.
Тарьдаг бус төрдөг заяамал далд хүчний /бид синергетик, эзотерик, телепат, парапсихологи, телекинез энэ тэр гэж өмнө дурдсан/ бодотгол, заавал бүтэх нь дамжиггүй энгийн мөртлөө мөрөөдлийн шинжгүй жам ёсоор бүрдсэн тийм эерэг хуримтлалыг бид ИТГЭЛ гэж тодорхойлж байгаа билээ. Иймд хоёр том намаас ард олон баярлан үнэмшиж магадгүй сайхан зорилго, сонирхолтой амлалт боловсруулан шашинтай адил горьдлого төрүүлж үнэмшихүйц зорилго төлөвлөж Итгэлийг нь татахаар уралдан уралцан өрсөлдөх болжээ. Энэ нь увайгүй хийрхэл, ашиг завшаанд улангассан арчаагүй бэртэгчин нийгмийг төр өөрөө удирдан буй болгож байгаа доройтол бөгөөд Итгэл зүйн ухаанаа үнэн зүйгээр нь нээх шаардлага монголчуудад тулгарсны наад захын жишээ юм.
Хүүхэд бүрт мөнгө өгнө, хосын хуримын зардлыг төр даана…гэх мэт коммунизмын үл гүйцэлдсэн үзэл мэт зорилго нийгэмд тэд дэвшүүлнэ. Үнэхээр амиа аргацаасан ядуу сэтгэлгээний энэ жишээ хоцрогдсон үзэл бөгөөд бүрэн төгсөө байг гэхэд хомс гөмс итгэл төрүүлэх гэсэн зальхай арга юм. Нийгмийн Итгэл зүй ийнхүү хүүхдийн зүггүйтэл мэт хөнгөн гоомой болсноос ард түмний Итгэл зүй алдагдаж Аман хөгжил, Үгэн шинэчлэл өрсөлдөж төр, тоглоом шиг юм болж аугаа их Итгэл, зорилго шиг зохион төлөвлөх хиймэл зүйл болон хувирхад хүрчээ. Хүүхдээ эцэг эх нь тэжээж хурим найрыг нь өмч таслан айл орон болгодог монгол ёсон буй. Энэ бол эцэг эх, хүүхдийн заяамал үүрэг. Иймэрхүү коммунизмын онол шиг, Ардчилсан хувьсгалын амлалт шиг гүехэн зорилгууд монголчуудын итгэл яавч биш.
Бүх айлууд үр хүүхдээ төрд хагас үрчлүүлж асаргаа үрчилгээний мөнгө авах, гэрлэх болоход нь худын хувь нэхэх болгосон нь эх эцэг, үр хүүхдийн жам ёсыг гутаасан, хагас өнчин мэт зэрэмдэг муу ёрын зорилго болно. Орон сууцыг үнэгүй хувьчлав гэж буга буулгаж согоо суулгасан мэт хөөрцгөөх аж. Тэр сууцыг Ардчилал бариад бэлэглээгүй биздээ. Нөгөө социализмынх нь буян бус уу? Мөн гэрийн хорооллын жинхэнэ ардуудаа яагаад Үндсэн хууль зөрчин гадуурхаж орон байрны талаар хоосон үлдээж юу ч эс хувьчлав? Тэдэнд нэг толгой мал хувьчлан өгсөн үү? Тэгсэн атлаа бас яагаад хөдөөгийн хоёр зуугаас доош толгой малтай малчдын болон төрд ажиллаж амьдралын зохих эх үүсвэртэй болсон айлуудын хүүхдийн сургалтын зардлыг төрөөс даах болов?
Мал болон орон сууцны хувьчлалаас хувь хүртээгүй, социализмын үед орон сууцанд орж чадаагүй ,малаа аль хэдүйн нэгдэлд нийгэмчилсэн атлаа хов хоосон хоцорсноос гадна нийгмийн өөрчлөлтийн үед хамгийн түрүүнд ажил албагүй болсон иргэдийн хүүхдийг үнэ төлбөртэй сургаж нэн ядуу, эмзэг бүлгийн нүсэр өргөн давхарга бий болгох харалган бодлогыг яагаад энэ хоёр нам зорилго болгон хэрэгжүүлэв? Малын буян, орон сууцны ашигаар сургалтын төлбөрөө төлөх шийдвэр гаргавал ядуусын эмзэг бүлэг үүсгэхээр үлдээсэн тэр дорд хэсэгтэй ижилтгэн үзсэн юм шиг зохимжгүй зорилго болох гээд байсан хэрэг бололтой.
Яагаад ардчилсан төр нь ард түмний нэгэн хэсгийн итгэлийг ийн мухарлан ягт нь тулгаж шинэ хэлмэгдүүллээр боолчлолын хэлбэр тогтох зам үүсгэв? Монгол цэцэд “Үлдэх хүнээр ачаа бүү татуул.Явах хүнд идээ бүү бариул” гэдэг сэн. Ачаа нэгэнт хөдлөвөл нурах хазайх зэрэг бэрхшээл үлдэх хүнд хамаагүйтэй адил явах хүн идээ ундаа хуваах ахул үлдэх хүмүүсээ боддоггүй аж. Явсан социалист нийгэмд идээгээ бариулж, үлдсэн ардчилалаар ачаагаа татуулсан аж. Аливаа зорилгын үүсэл өрнөл төгсгөл ийм байдлаар төлөвлөгдөж эрэмдэг янзаар хэрэгжиж элбэг үгээр өндөрлөдөг.
Гэтэл итгэл гэдэг зорилго төлөвлөлтийн үр дүн, тод бүтэлд суурилсан бодот байдал, цааш заавал бүтэж байхын үнэн магадлал билээ.Гэрийн хорооллын суурин иргэдийг яагаад юу ч үгүй хаяж гадуурхав аа? Өнөөдрийн ядуу зүдүүгийн зовлонг төр өөрөө үүсгэжээ. Хоёр намын үйл хэргийн алдаа мадаг төрх төлөв,хүний мүс жудаг, ноён нуруу яагаад ийнхүү хугарч нийгмийн итгэлийг сэвтээчихвээ? Зорилгоос амлалт шүүмжлэл, Итгэлээс амьжилт амьдрал төрдөг ялгаа энд л байна. Намууд ард түмний итгэлийг биш албан амлалтын зорилго төлөвлөсөөр аж. Иймд намгүйгээр хөгжиж ялж байсан түүхээсээ ухаан авах шаардлагатай болжээ.
* * *
Мал ахуйгаас өөр мэргэжилгүй,дөрвөн улирлын нүүдлээс цааш алсгүй уйтгартай хашигдмал бөглүү амьдрал дунд нэгэн насаа элээдэг боловсролгүй бүдүүлэг харанхуй хүмүүс тодорхой юунд итгэн тэмүүлэх юм бэ? Тэд ирээдүйд юу болно,яана, ямар шинэ юм угтана гэж мөрөөдөх юм? гэх таамаг төрж болох .
”Итгэлээ барвал хүнээн байж, үнэнээ гээнэ” гэх монголчуудын мэргэн үг Хүний үнэт зүйл “Итгэл” түүний “Үнэн” болохыг номложээ. Хүн + Итгэл+ Үнэн гэх монголчуудын гурамсан эрдэм ухаан тэдний АМЬ үндэстэй гүн ухааныг цогцлоосон байна./ “Хүн” ухааны зураг зурхай ертөнцийн шүтэлцээг Н.Нагаанбуу “Монгол он цаг тоолол” УБ.2006, “Монголчуудын Анх Энх Мөнхийн Амин зурхай” УБ 2009 Гүн ухааны монгол үнэн Амь гаргалгааг “Монголын гурвал онол” УБ 1999,2003,2005 он номуудаас минь тулган тольдож тунгаахыг хүсмү./
Эдгээр бүтээлүүддээ тулгуурлан эл сэдэвтэй уялдуулж монгол итгэлийн нийгмийн өөрмөц онцлогийг товловоос
Эцэг дээдсээс өвлөсөн буянт мал сүргээ өсгөн үржүүлсэн ухаан эрдмээ удамлан өртөөлөх
Гал голомтоо мандаан бадраах
Үр хүүхдээ морьтон монгол хүн болгон хүмүүжүүлж ухаан санааг нь хөгжөөх хэмээн тоймлож болох юм.
Энэ нь хар муйхар бус маш нарийн мэргэжил , мал дагасан амин хөгжил, Мөнхгал шүтээнээ дээдлэсэн үр хүүхдийн сайхан ирээдүй гэх итгэл шингэмэл ухагдахуунууд болно. Дэлгэрүүлбэл мэргэжилдээ дуртай байх, бахархал болгон өвлүүлэх, монголоо монголоор нь хөгжөөж мандуулан бадруулах, өвөг дээдсээс өвлөсөн баатарлаг ухаалаг эрдмээ хайрлаж хадгалж хамгаалах удамшил итгэл үнэмшил юм.
Мал тойрсон үйлдвэрлэгч эрдэм, их сүргээ дэлхэй ертөнцтэй холбосон хүн ухаан, байгалд ивээлтэй амин хөгжлийг хоцрогдсон бүдүүлгээр хоргомчлон үнэлсэн цаг үе, эрдэмтэд, шинжлэх ухаан өөрөө харийн үзлээр өөрийгөө хуурсан явуургүй үзэл болохыг дурдсу. Бид монголоо монголоор нь хөгжүүлэх итгэл зүтгэл дүүрэн өвөрлөсөнгүй.
Эс нутагших үл зохицох бүхэнтэй гаднаас нь харж жишэн өөр газар орны эрдэмтдийн ажил онолтой дүйлгэн харьцуулаад тийн үнэлэх нь үнэхээр бүдүүлэг үзэл санаа юм. Амьжиргаа амьдралын хамгийн гол баялаг болох мал сүрэгт нь аюул учруулах ган зуд, гамшигт өвчин нүүдэлч малчдын итгэлийг барж шавар оромж барин, шавхай намагт тариа ногоо тарихаар шавалдан амиа хоохойлсонгүй.
Мал нь мянга түмээр өсч манхан халзан хонио сэтэрлэхийн ерөөл нь горьдлого биш итгэл юм. Яахаараа шавар, мод, өвс, чулуун туургатнуудын газар талхалж, далан шороо босгоод бөөгнөн шавалдаж, булаалдан бөхөлзсөн үймээнт амьдрал боловсон байдаг, яахаараа хээрийн зэлүүд нутагтаа мал сүргээ идэшлүүлж дураар тааваар нүүдэллэн амьдрах малчид бүдүүлэг болдог билээ? Энэ мулгуу үзлийг няцаах ёстой.
Эрэлхэг нүүдэлчид ган гачиг, зуд турхан болох юм бол өнтэй шимтэй, өвстэй устай нутаг руу өрнө дорно, өмнө хойно хаашаа ч нүүгээд явчихдаг бол тариалан төвтнүүд шороо хийссэн талбайгаа шүүрс алдан харахаас өөр аргагүй. Эсгий туургатнуудын гэр өргөөний уран байгууламж, төсөр хийц, ур ухаан, тэнгэрлэг дугуй хэмжээст соёл, газраа бурхан хэмээн хайрласан амь шүтлэг, хүн ахат дээл захат төр дээдлэл гайхамшиг гэдгийг нүүн ирж нүдээр үзэж гараа хөдөлгөн судлалгүй зөвхөн европ онолоор таамаглан харьцуулж доршоогсод монголчуудын итгэлийн ухааныг тайлна гэж үү?
Бас нүүдэлчдийн амьдралыг хэзээ ч үл хөгжих хэмээн үзэх нь ноцтой алдаа гэдгийг сөргөн шүүмжлэхээр зогсохгүй зад эсэргүүцэх ёстой.Нүүдэлчдийн иргэншил эх нутгаа энгээр нь эзэгнэх тэнгэрийн одод мэт түгээмэл, газрын цэцэгс шиг ариун шимийг эзэгнэдэг бол шаазангийн хагархай мэт энд тэнд тархай бутархай шигдсэн амьдрал харин ч тархай бутархай бус уу? Тархай бутархай гацаа тосгод балгадад хороолж шивээлсэн суурин иргэншилийн бузар булхай хурсан сул дорой чанарыг өвөг нүүдэлчид өрнө дорно, өмнө хойно хаана ч үнэнийг нотлосон цуут түүх бий. Нүүдэлчдийн итгэлийн хүч чухам энд эчин агуулагдму.
Мал хүртэл нэг газраа хашигдаж бус өдөр бүр өөр сэрмүүн соргог бэлчээр хайдаг. Чоно ч гэсэн бөөнөөрөө нэг газар бүгээд байдаггүй идэш хүнсээ дагаж бүлээрээ цөөхүүлээ амьдардаг жамтай. Халуун пийшин тойрсон жоом бясаа мэт шавмал амьдрал хувин халуун ус цацах төдийд хиарахын адил суурин амьдралыг мөхөөе гэхүйеэ мөн ч хялбархан гэдгийг түүх шарласан хуудсууддаа гэмэрхэн тэмдэглэсэн буй.
Бас олон дундаас хоолоо олж идэхийн тул өлөн зөлөм нь юу ч хийхээс үл буцах муу муухайн үүр болдог тэр иргэншил олз ашгийн улайрсан арцалдаан, улангасуу тэмцлийн толхилдоон дунд итгэл бус идэх юм олохын төлөөх зорилго, түүнээ хэрэгжүүлэх үзэл үүсгэж, өрнөж, өрсөлддөг юмсанж. Өнөө үед ардчилал, тэгш эрх чөлөө гэх мэт нийгмийн зүй ёсны шаардлагууд сонгуулд төвлөрч зорилго ач холбогдол нь Итгэлээ илэрхийлэх эрх үүрэг болжээ.
Холбоос овогт Төмөрдөшийн Баярхүү
Сэтгэгдэл0
Монголд нийгмийн итгэл зүй алга болсон байна, саармаг хуурмаг байна зэрэгтэй үнэхээр санал нэгдэж байна. Гэхдээ нүүдэлчний соёлыг магтах гээд суурьшмал соёлыг үгүйсгэн доош хийх нь тийм ч зүйтэй бус санагдлаа. Нүүдэлчний, суурьшмал соёл аль алинд нь давуу болон сул тал байдаг. Бидний хувьд эдгээрийн давуу талыг авч мөрдөж чадах эсэх нь бидний чадвараас хамаарах байх даа.
OLON YUM SHAALGUI YAVJ BARILAG BARI MUU HUJAAA
OLON YUM SHAALGUI YAVJ BARILAG BARI MUU HUJAAA
OLON YUM SHAALGUI YAVJ BARILAG BARI MUU HUJAAA
OLON YUM SHAALGUI YAVJ BARILAG BARI MUU HUJAAA
OLON YUM SHAALGUI YAVJ BARILAG BARI MUU HUJAAA
OLON YUM SHAALGUI YAVJ BARILAG BARI MUU HUJAAA
OLON YUM SHAALGUI YAVJ BARILAG BARI MUU HUJAAA
OLON YUM SHAALGUI YAVJ BARILAG BARI MUU HUJAAA
OLON YUM SHAALGUI YAVJ BARILAG BARI MUU HUJAAA
Жил бүр нутагтаа ирдэг ч, зарим жил бүр хоёр ч удаа явж, ажил хичээлээ хийж суудаг ч чухам сар шинийн баярыг Монголдоо тэмдэглэлгүй олон жил болжээ. 2001 онд Истанбулын их сургуульд судалгааны ажил хийж байгаад тэнд нэг цагаалсан, дараа жил нь Индианагийн их сургууль явсан гээд тооцохоор 15 жилийн дараа анх удаа нутагтаа шинэлэхээр ирж байгаа маань энэ ажээ. Жил бүр ирээд байхаар байшин барилга нэмэгдэх, замын түгжрэл ихсэх зэрэгт бага багаар дассаар харьцуулан хэлэх боломжгүй, өөрчлөлтийг тод ялган харах чадваргүй болчихдог юм байна. Харин чухам 15 жилийн дараа анх удаа нутагтаа цагаалсны хувьд яг сар шинийн баярын тухайд бол ялгаа зөрөө, өөрчлөлт соёл гээд бүх юм тод томруун харагддаг ажээ. Би бол нүд тархиндаа 15 жилийн өмнөх цагаан сарын төсөөлөл зураглалтай хүн л битүүний өдөр нутагтаа буусан хүн. Дээр нь бас нүүр ном, жиргээгээр цагаан сарыг хэтэрхий нүсэр тэмдэглэж байна, өр ширэндээ баригдаад дууслаа гэх мэт мэдээ шүүмж их уншсан байсан юм. Тэгтэл: Гудамжаар нэг хөлхсөн согтуу аавууд хаачив? Цагаан сар гэхээр юуны өмнө миний нүдэнд том том дээл өмссөн халамцуу аавууд гудамжаар хөлхөн, эхнэр хүүхдүүд нь араас нь зууралдсан дүр төрх харагдаж явсан билээ. Тэгтэл энэ удаад ганц ч томоохон гэр бүл гудамжаар яваа харагдсангүй, ганц ч согтуу аав эхнэр хүүхдээ зовоон гуйвж яваа үзэгдсэнгүй. Машингүй айл гэж угаасаа байхгүй болсных юм болов уу даа. Машин барьж байгаа аавууд ч уухаа больсон юм даг уу даа. Айлд сууж байдаг танихгүй хүмүүс хаачив? Айлын аавууд яах вэ, хүмүүжчихэж гэж бодъё. Гэтэл бараг танихгүй хэрнээ хүн даган орж, золгосон нэрээр ганц хоёр хундага татаад сууж байдаг залуус бараг л орсон айл болгонд ганц нэгээрээ сууж байдаг байсан, тэд бас алга болжээ. Нэг их бууз, мах идэж шалиад байхгүй ч хурдхан гарчих нь гэж бас байхгүй, хэд хэдэн зочин дараалаад л сууж байдаг сан. Бодоход өөрсдөө архи аваад уучих бэл бэнчингүй залуус л байж дээ, тэд. Одоо бол уух дуртай нэг нь уухаа хүрвэл заавал хүн царайчлаад, баяр далимдуулаад байдаг цаг биш болсон бололтой. Архи яагаад дуусахгүй байна? Арван таван жилийн өмнө бид ээжийн цагаан сарыг бэлдэх гэж аюул болдог байж билээ. Авдар архи авч тавина шүү дээ. Шинийн гурван гэхэд ер нь дуусдаггүй юм аа гэхэд, дундаа орсон л байна. Би ч тэр чигээрээ л байгаа юм санаж, АНУ-аас нэг их архи, виски ганзагалж хүрэв. Тэгтэл хүмүүс архи уудаггүй дээ. Шинийн хоёрон гэхэд шахсаар байж, арайхийн ганц шилийг хоосоллоо. Их өөр болжээ. Өөр гэдэг нь тун соёлтой, архи дарсаа тааруулсан, ахмад настнаа хүндэлж, төвөг учруулахгүйг зорьсон шинжтэй болж. Айлуудын бэлэг ч нөгөө их хятад оймс, тамхи байхаа больж, хүнд хэрэгцээтэй эвтэйхэн зүйлээр гар цайлгадаг болж. Энэ бүхний шалтгаан нь миний бодлоор бол дундаж иргэдийн амьжиргаа хавьгүй сайжирсантай холбоотой юм бол уу гэж анзаарагдав. Учир нь хүмүүсийн архи уухгүй байгаагийн гол шалтгаан нь эрчүүд нь ихэвчлэн машин барьж байгаад оршиж байна. Бараг л айл бүр машинтай болж. Арван таван жилийн өмнө бол чинээлэг айл л машинтай байсан билээ. Бас машин барьсан хэрнээ уудаг нөхөд олон байсан, одоо бол огт үгүй болжээ. Хууль дүрэм гээч юм бас сүрхий хэрэгжиж байгаатай холбоотой байх нь гэж харагдав. Гэхдээ хамгийн жигтэй юм нь хүмүүсийн аж байдал, байр байшин, машин тэргийг хараад байхад амьжиргаа нь, амьдралын соёл нь хавьгүй дээшилсэн хэрнээ амьдралаа сайхан байгаа эсэх талаарх өөрсдийнх нь үнэлэмж, сэтгэл ханамж бол асар муу байх юм. Байдал хавьгүй дээрдсэн нь тодорхой харагдавч хүмүүсийн үзэл бодол тайван бус, “байдал улам л муудаад байна, Монгол улс мөхлөө” гэсэн үг хэлээтэй. “Цагаан сар ба хар нулимс” гэж зохиол Дагдангийн эхнэр, Цэрмаа хоёрыг харьцуулан тэгж нэрийдсэн бол энэ удаад Цэрмаагийн аж байдал, үзэл бодол хоёрыг ялгааны тухайд тэгж хэлмээр болжээ. Тэгээд би бодлоо. Хүн амьдралдаа сэтгэл хангалуун байх эсэх нь өмч хөрөнгө, амьжиргаа, орлого зэрэгтэй огт хамаагүй, харин ч эсрэгээрээ байдаг юм болов уу гэж. Энэнээс хавьгүй илүү амьдарч болох байсан даа гэж мэдэх тусмаа тэр чинээгээрээ харамсан гунихардаг бололтой юм. Хэчнээн амьдрал нь хэцүү ч энэ бол таны эдэлж болох хамгийн сайхан амьдрал гээд тархинд нь бат суулгачихвал харин ч амгалан байдаг юм уу даа. Бас нэг зүйл нь намайг ийн ярихаар, зарим хүн “чи жинхэнэ буурай ядуу айлуудаар ороогүй болоод тэгж харагдаж байгаа юм” гэж шүүмжлэх. Гэтэл үнэн хэрэгтээ би 15 жилийн өмнө чиг л бас тийм айлаар орж байсантайгаа харьцуулаад байгаа хэрэг биш шүү дээ. Угаасаа л өөрийнхөө зиндааны багш, орчуулагч гэх мэт дундаж айлууд, найз нөхөд, хамаатан садныхаа тухай л харьцууллаа хэлээд байна. Тасархай баяжаад, тэнгэрт гарч одсон тийм айл хунараар бол ороогүй. Бас нэг ажиглалт нь Цагаан сарыг ч тэр, Валентины баярыг ч тэр, хэт сүртэй тэмдэглэлээ, гадаад ламын баярт хамаг мөнгөө үрлээ хэмээн шүүмжилсэн нийгмийн сүлжээний олон бичлэг уншаад байхаар өөрийн эрхгүй буруу төсөөлөл бүрдчихдлэг юм байна. Яг амьдрал дээр залуус кафенд суух, кино үзэх зэргээр Валентинаа тун соёлтой өнгөрөөсөн, ахмадууд цагаан сараа элбэг дэлбэг, сэтгэл хангалуун тэмдэглэсэн дүр зураг харагдаж байв. Энэ нь гэхдээ манай нийгэмд элдэв муу муухай зүйл үгүй болчиж гэсэн үг биш л дээ. Юу хэлэх гээд байгааг маань ойлгох хүмүүс нь бол ойлгож л байгаа байх. Зүгээр нийгмийн бүх муу муухайг түүж бичээд, ийм юм харахгүй байна уу гэж муйхраар зүтгэх хүн ч гарна. Аа тийм, бас нэг зөв өөрчлөлт анзаарагдсаныг хэлэхээ мартаж. Арван таван жилийн тэртээ улсууд нэг их том том дээл, мөнгөн бүс болсон, зарим нь Чингис хаан шиг, зарим нь бүр шар торго намируулсан хутагт хувилгаад шиг л хүмүүс айл хэсэж яваа харагддаг сан. Тэгсэн харин манай залуус уламжлалт дээлний маягийг орчин үежүүлсэн, даруухан атлаа хийц сайтай эвтэйхэн хувцсаар гангардаг болжээ. Болж л байна. Сар шинийн соёл сайхан л тогтож байгаа юм байна.
Sudlaach humuus soyon gegeeruuleh chigleliin ajluudiig bolobsroliin yam busad yamd tuhailbal batlan hamgaalah yam zaluusiig zorilgotoi eh oronch zub uzel olgoh geh meteer niigmeeree buh yam alba salbar negdsen bodlogiin hucheer amarhan hiij boloh baih gej bodoj baina. Ter gadaadiin amidral mongol yos zanshil ulamjlal hel yarianaas abhuulaad uur gedgiig turd ajillaj turshlaga gej yarih ene huuli zub gej bodoh humuust negiig bodogduulsan niitlel bolj. Mongolchuud ur huuhduuddee 7 bodoj neg 1 haichilj bai gej surgadag uunii tsaana ih surgaltuud /deed surguulias ch erhem/ baidag. Sain uils butej saariin hor gadagshilsan jiluud ireg ee.
Зөв зүйтэй бичсэн байна. Баярлалаа.
Сайхан нийтлэл болжээ. Хүндэтгэж явдаг шүү. Эрүүл энх сайн сайхныг хүсье.
ene hunii yariand unenii ortoi zuils ihk baidag uchraas sonsohk durtai bolood baigaa shuu.mash ihk taalagdsan shuu!amjilt!
Төмөр замын гурван угсармалийн 48-р байрний Гомо Мөнхжаргал гэж алдаршсан шоронгоор олон жил явсан эр бий. Одоо 50 гарч яваа энэ эр яадаг гэхээр шоронд байхдаа банди нарийг эмэлдэг байсан гаж зуршлаа наранд гарч ирсэн хойноо орхиж чадалгүй байрнийхаа залуухан хөвгүүдийг татаж чангаасаар байгаад энэнээсээ болоод Гомо Мөнхөө нэр авсан хүн байгаан. Ичиж зовохыг мэдэхгүй нэгмөсөн улаан цагаандаа гарсан Гомо Мөнхөөг байрнийх нь залуус эхнэртээгээ унтаад таашаал авч чадахгүй болхоороо эхнэрээ хана мөргүүлж зоддог гэж ярьдаг юм байна лээ.
Төмөр замын гурван угсармалийн 48-р байрний Гомо Мөнхжаргал гэж алдаршсан шоронгоор олон жил явсан эр бий. Одоо 50 гарч яваа энэ эр яадаг гэхээр шоронд байхдаа банди нарийг эмэлдэг байсан гаж зуршлаа наранд гарч ирсэн хойноо орхиж чадалгүй байрнийхаа залуухан хөвгүүдийг татаж чангаасаар байгаад энэнээсээ болоод Гомо Мөнхөө нэр авсан хүн байгаан. Ичиж зовохыг мэдэхгүй нэгмөсөн улаан цагаандаа гарсан Гомо Мөнхөөг байрнийх нь залуус эхнэртээгээ унтаад таашаал авч чадахгүй болхоороо эхнэрээ хана мөргүүлж зоддог гэж ярьдаг юм байна лээ.
Тэнэг мөрөөдлийн багийн шизо
yu ch oilgosongyi.uuliin oroigoor shuuraad bx shig.