Ардчилсан Хувьсгалыг Анхлагчдын Зөвлөлийн тэргүүн Д.Хархүүтэй ярилцлаа.
-Үндсэн хуулийг өөрчлөх асуудлаар АХАЗ ямар байр суурьтай байна?
-Үндсэн хууль нь аль нэг нам, хэсэг бүлэг хүмүүсийн эрх ашиг харилцааг зохицуулдаггүй иргэд нь амар амгалан, аз жаргалтай,амьдрах аятай нөхцлийг бүрдүүлж, засаглалын аливаа дарангуйллаас хамгаалах бамбай, шударга ёсны баталгаа байдгаараа иргэн, өрх гэр бүрт хамааралтай.
Манай улс Үндсэн хуулийг гадны Үндсэн хуулиудаас хуулбарлах маягаар хийж ирсэн байдаг. Дөрвөн зууны тэртээх төмрийн дархчуудаас өнөөгийн соёлт ертөнцөд амьдарч байгаа монголчуудын оюун санаа дутуугүй гэдэгт би эргэлздэггүй.
Бид сүүлийн 93 жил дөрвөн Үндсэн хууль батлан хэрэгжүүлсэн. Эхний гурван үндсэн хууль нь Бүгд найрамдах засаглалтай, социализм байгуулах, тотилатор дэглэмийг бэхжүүлэх агуулга үзэл санаатай байсан бол 1992 оны Үндсэн хууль ардчилал, иргэний нийгмийг цогцлуулах агуулга үзэл санааг тунхагласнаар “Ардчилсан” гэсэн тодотголтойгоор барахгүй нийгмийн цоо шинэ үзэл баримтлал гаргаснаараа Монгол хэмээх улс үүсч бий болсноос хойш анх удаа ард түмэндээ засгийн эрхийг бүрэн шилжүүлсэн. Сэргэн мандлын баталгаа болсон хууль.
-1992 оны “Үндсэн хууль”-ийг ардчилсан, иргэний нийгмийг зорьсон сайн хууль гэж та үзэж байгаа юм байна.Гэтэл нийгмийн өөрчлөлтөө дагаад иргэдийн амьдрал тэр хэрээр сайжирсангүй...
-Тийм ээ. Энэ санаа зовоосон асуудал. Бид 2005 оноос судалгааны багагүй ажил хийж Монголын “Ардчиллын”, “Иргэний нийгмийн”, “Ардчилсан засаглалын”, “Улс төрийн намын ардчилсан байдлын” шалгуур үзүүлэлтүүдийг боловсруулсан. Манай иргэд ч, улстөрч гээд байгаа хүмүүс ямар ч шалгуургүйгээр энэ нь болохгүй байна тэр нь сайн гээд байгаа нь учир дутагдалтай. Ямар нэгэн үйл ажиллагаа, бүтээгдэхүүнийг үнэлж дүгнэх шалгуургүй бол үр дүн, эцсийн бүтээгдэхүүний чанар хэрэглээний шаардлагын нийцлийг нүдэн баримжаагаар тухайн хүний хувийн үнэлэмжээр л дүгнэнэ шүү дээ. Сурагчдын мэдлэг, төлөвшлийг үнэлдэг, барилгыг ашиглалтад авахдаа баахан шалгуур тавьдаг шиг улс төр, нийгмийн тогтолцоог шалгуур үзүүлэлтээр тестлэхгүйгээр бодит үнэлэмж гаргах боломжгүй. Тэгж байж юу нь болж байгаа, хаанаа алдаад байгааг бодитой тогтооно гэж үзсэн.
Бүтээгдэхүүний чанарын шалгуурыг хангахын тулд стандарт гаргадаг. Нийгмийн стандарт нь Үндсэн хууль гэж ойлгох ёстой. Манай нийгмийн шалгуурын үнэлэмж тааруухан гараад байгаа нь нэг бол стандарт зөрчигдөөд байна. Үгүй бол стандарт нь хэрэглээний шаардлагад нийцэхгүй байна гэсэн хоёр дүгнэлтийн аль нэгд хүрнэ.
-Шалгуур үзүүлэлтүүдээр ямар дүр зураг гарч байна?
-Ардчилсан Үндсэн хуулийн он жилүүдэд эдийн засаг, нийгмийн хүрээнд ахиц амжилт гарсныг энгийн ухамсарын хүрээнд хэн ч үгүйсгэхгүй. Харин Үндсэн хуулиараа тунхагласан “Хүмүүнлэг, иргэний ардчилсан нийгэм”-ийнхээ цогцыг бүрдүүлэх эхлэлийг тавьж чадсан уу гэвэл, Судалгааны дүнгээс харахад эхлээгүй шахам байна.
-Орон нутагт хэт улс төржсөн байдал үнэхээр их байна. Үүнээс болоод хөгжлийн тухай ярихаас эрх мэдлийн төлөө “нанчилдаж” хамаг цагаа барж байх шиг?
-Улстөржиж байгаа юм биш л дээ. Улс төр гэдэг бодлого дээр үндэслэн гардаг мэтгэлцээн. Тийм бодлогоор маргаж байгаа юм огт байхгүй. Зүгээр л манай нам, танай нам гэсэн хэрүүл гарч нэр дэвшигчийг магтах, муулах гутаах өрсөлдөөн л өрнөж байна. Үүнийг улстөржилт гэхгүй энэ зүгээр л эрх мэдлийн хийрхэл. Иргэд сонгогчдыг “Харанхуй хэнээрхэл”-д автуулснаар зөвийг таних,үнэнийг харах, шударга үнэлэх боломжийг хааж иргэдийг гэгээрүүлэх биш гэнэдүүлэх тактикаар намууд ажиллаж байна.
-Нийгмийн өнөөгийн бэрхшээлийн гол үндэс нь Үндсэн хуулиас болж байгаа гэж МАН, АН хоёр үзэж зарим нэмэлт өөрчлөлт оруулах асуудлыг ард нийтээр хэлэлцүүлж эхэллээ. Энэ талаар та ямар бодолтой байна?
-Өнөөгийн бэрхшээлийн гол буруутан нь Үндсэн хууль гэж үзэж байгаа нь тэдний санаа.
Ашиг сонирхлоо хэрэгжүүлэхийн тулд түүндээ нийцсэн хууль гаргадаг хамгийн муу жишиг манай УИХ-д олон гарлаа. Гол буруутныг хайж байгаа бол үе үе эрх барьж, барилцаж ирсэн улс төрийн намууд. Улс төрийн намууд өнгөрсөн 27 жил олигтой төлөвшиж чадаагүйгээс порцессийн хуулиудаар материаллаг хуулийнхаа агуулга, үзэл санааг алдагдуулж, ашиг сонирхлоо эрх мэдлээр хамгаалах цөөхөн бүлэглэлийн хуйвалдааны штаб болтлоо доройтсоныг нотлоход ямар ч судалгаа хэрэггүй. Улс төрийн намуудыг төлөвшүүлэхгүйгээр бидны хүсэл тэмүүлэл тэр сайн сайхан нийгэм маань мөрөөдөл хэвээрээ байх болно.
-Манай УИХ-д олон жил тасралтгүй суусан төрийн “Дархан түшээ”-д олон байна. Тэд таны яриад байгааг ойлгохгүй байна гэж бодохгүй байна.
-Уучлаарай, Би наад үгэнд чинь бас л залруулга хиймээр байна. УИХ-ын гишүүд өөрсдийгөө төрийн түшээ гэцгээх нь бас л нэг гажуудал. Тэд төрийн түшмэл биш сонгуулийн хугацаагаар сонгогчидоо төлөөлөн суудаг нэг л иргэн. Үндсэн хуульд “УИХ-ын гишүүн ард түмний элч төлөөлөгч мөн бөгөөд, нийт иргэн улсын ашиг сонирхлыг эрхэмлэн баримтлана” гэж байгаа. Хоёрдугаарт, тэд бүхнийг мэддэг бурхад биш, харин мэдэхийн тулд биеэ дайчилдаг байх хэрэгтэй. Үндсэн хуульд өөрчлөлт оруулах болохоор л хамгийн идэвхтэй оролцдог Д.Лүндээжанцан гэж нөхөр байна. Иргэний нийгмийн талаар ямар ч ойлголтгүй хүн.
-Та Д.Лүндээжанцан гишүүнээс шалгалт аваагүй биз дээ. Хүнийг хөндлөнгөөс ингэж дүгнэж болохгүй байх?
-УИХ-ын гишүүдийн мэдлэгийг дүгнэхэд ямар ч шалгалт, тест хэрэггүй.Тэдний чуулган дээрээ хэлж байгаа үг , нэр төр хөөсөн популист ярилцлагуудыг уншихад л хангалттай. 2015 онд “Шилэн дансны хууль”-ийг УИХ-аар хэлэлцэж байхад Д.Лүндээжанцан “Нийгмийн аудит” гэж юу байдгийг огт ойлгохгүй байгааг хараад л Иргэний нийгмийн талаар ямар ч ойлголтгүй юм гэж дүгнэсэн.Нийгмийн аудит бол Иргэний нийгмийн, зайлшгүй чухал тогтолцоо,иргэдийн оролцоо,идэвх санаачилгыг дээшлүүлдэг,хөгжлийн зөв төлвөшлийг тогтоодог эд эс шүү дээ.
-Гэхдээ одоо Үндсэн хуульд нэмэлт өөрчлөлт оруулах Ажлын хэсгийг ахалж байгаа шүү дээ?
-Бид Үндсэн хуулиараа Засгийн бүх эрх нь ард түмний мэдэлд байдаг Хүмүүнлэг,иргэний ардчилсан нийгэм байгуулах агуулга үзэл санааг тогтоон тунхагласан.Гэтэл Лүндээгийн комисс ард түмний эрх мэдлийг хумьж улс төрийн намын эрх мэдлийг нэмэгдүүлэх гэж мунхаглаж байна. Тунхаглалыг мунхаглалаар өөрчилж болохгүй. Одоо оруулах гээд байгаа өөрчлөлт нь 1992 оны Үндсэн хуулийн агуулга, үзэл санааг улам алдагдуулах аюултай.
Үндсэн хууль өөрчлөхтэй холбогдсон бослого тэмцэл дайн тулаан дэлхийн олон улс оронд гарч байсныг бид мэднэ Венесуэл улсад гэхэд одоо өрнөж байна
- Үндсэн хуулийн агуулга үзэл санаа зөрчигдөнө гэж хэллээ. Үүнийгээ тодруулна уу?
-Засгийн эрхийг ард түмнээс холдуулаад намын эрх мэдлийг нэмэгдүүлнэ гэсэн агуулгатай байгааг хэлж байна.1992 оны Үндсэн хуулийн хэлэлцүүлэг явагдаж байхад парламентын засаглалд улс төрийн намууд бүх эрх мэдлийг авах нь. Түүнд ард түмний оролцоо хяналт байхгүй бол болохгүй гэдэг санаагаар Ерөнхийлөгчийн институцийг хуульчлаад, энэ нөхөр нийт ард түмнийг төлөөлж УИХ, Засгийн газарт чиглэл өгч, ард түмнийхээ ашиг сонирхлыг хамгаалсан хууль санаачилж, болохгүй зүйл дээр нь хориг тавихын тулд саарал ордонд ард түмний манаач болон сууг гэсэн агуулга шингээсэн юм. Харамсалтай нь Ерөнхийлөгчид зөвхөн парламентад суудалтай нам нэр дэвшүүлэхээр заасан нь одоо танай ерөнхийлөгч, манай ерөнхийлөгч гэж ярих,зөрчилдөх эх үүсвэр боллоо. Төслөөр Ерөнхийлөгчийн эрхийг хязгаарлаж байгаа нь ард түмний эрхийг хөндсөн асуудал.Баг хорооны Засаг даргыг намын дарга томилдог болсноор ард түмэнд байгаа цорын ганц эрхийг нь булаан авна.
- Ерөнхий сайдын эрх мэдлийг нэлээд нэмэгдүүлэх юм шиг байна?
-Ерөнхий сайд гэдэг чинь намын дарга биз дээ. Одоогийн намын гажуудлын энэ “мөчлөг”-ийн үед “Намын дарга өр төлөгч, шан хүртээгч”-ийн ажил эхний жилдээ хийдэг.Үүний тулд төрийн албыг намын алба болгодог.Завсарт нь ах дүүсээ,ашиг сонирхол нэгтэй хүмүүсээ хавчуулаад авдаг. Ингээд хоёрдох жилээс нь гомдсон “хусмаа голсон” хэсэг нь ална тална,огцруулна гэдэг жаягтай байгаа нь тэр ерөнхий сайдын буруу биш тогтолцооны гажиг.
-Орон даяар хэлэлцүүлэг эхлээд ирэх аравдугаар сард УИХ-аар хэлэлцэж батлах нь тодорхой байна. Энэ талаар?
-Одоо АН-аас их зүйл шалтгаална.Үндсэн хуулийн нэмэлт өөрчлөлтийн асуудлаар АН мэдэгдэл гаргасан гэж сонссон. Түүнийхээ оронд нэмэлт өөрчлөлтийн Ажлын хэсэгт орсон гишүүдээ татчих хэрэгтэй.МАН дангаараа өөрчлөлт оруулж чадахгүй байх. Хэрэв хүч түрж батлаад гаргаад ирвэл Үндсэн хуулийн 33.1-д заасан эрхээ хэрэгжүүлж Ерөнхийлөгч хориг тавьж,ард нийтээрээ хоригийг дэмжих хөдөлгөөн өрнүүлэх нэлээд төвөгтэй байдалд хүрч байж зогсоох байх.
-Ерөнхийлөгч Үндсэн хуульд хориг тавихгүй гэсэн хууль байдаг биш үү?
-Үндсэн хуульд тийм заалт байхгүй. Процессийн хуульд тийм заалт байгаа бол Үндсэн хууль зөрчсөн учир хүчингүй болгох хэрэгтэй.
-АХАЗ хоёр танхимтай парламентын засаглалыг дэмждэг.Зөвлөлдөх санал асуулгаар дэмжигдээгүй, зарим иргэн хэлэлцүүлгийн үед асуухад “Нэгдүгээрт зөвлөлдөх санал асуулгаар дэмжигдээгүй, хоёрдугаарт Үндсэн хуулийг үндсээр нь өөрчлөх тул их аюултай гэж” гэж хэлэлцүүлэг зохион байгуулж байгаа хүн хариулсан гэх яриа байна?
-Хэдэн хүн тусгайлан бэлтгэж эксперт болгож томилчихоод Үндсэн хуулийн асуудлаар ойлголт муутай хүмүүст буруу ташаа итгэл үнэмшлийг ятган ойлгуулж, түүнийгээ зөвлөлдөх санал асуулгаар дэмжлээ, дэмжсэнгүй гэж зарлаж байгаа нь буруу. Ер нь Үндсэн хуулийн өөрчлөлтийг хийх гэсэн муйхар аргадаа Үндсэн хуулийн 68 дугаар зүйлийг зөрчсөн хууль баталж түүнийгээ эрх зүйн үндэслэл болгож байгаа нь бүлэглэлийн эрх мэдлийг баталгаажуулахын төлөөх санаархлаа хуульчилсан цаг зуурын самуурал гэж үзэж байна.
Засаглалын эрх мэдлийг тэнцвэржүүлэх” асуудлаар их ярьцгааж байна.Үндсэн хуульд заасан Засгийн бүх эрхийг мэдэлдээ байлгах ёстой ард түмэн, сонгож байгуулсан засаглал хоорондын эрх мэдлийн тэнцвэржилт зохистой болохгүйгээр энэ үг бодит үйл ажиллагаа болохгүй.
-АХАЗ-аас гадна МҮАН, МАХН, Э.Бат-Үүлийн хөдөлгөөн, Ерөнхий сайд байсан Д.Содном, Д.Бямбасүрэн, түүхч Д.Өлзийбаатар нарын олон хүн хэвлэлээр ярьж байсан. Та нар нэг юм яриад байна уу, өөр өөр санаа байна уу?
-Бид агуулгын хувьд нэг л юм ярьж байгаа. Харин доторх бүтэц,тэнцвэр хяналтын тухай асуудлууд дээр саналын зөрүү байхаас зарчим агуулгын хувьд зөрөөгүй.
Үндсэн хуулийн асуудлыг хөндөхдөө эхлээд нийгмийн ямар чиг баримжаагаар хаашаа зорих, засаглалаа хэрхэн байгуулах, иргэдийнхээ амар амгалан ая тухтай орчинг хэрхэн бүрдүүлэх, гадаад улс оронтой ямар харилцаатай байх, Үндэсний аюулгүй байдал,тусгаар тогтнолоо хэрхэн хамгаалах, улсынхаа нийгэм, эдийн засгийн хөгжилд иргэдийнхээ оюун ухаан, нөөц боломж, оролцоо хяналтыг нээн ашиглах боломж, хязгаар зэргийг нарийн зохицуулах ёстой. Одоо бид ардчилалд тулгуурлан Иргэний нийгэм рүүгээ эргэлзэлгүй алхах хэрэгтэй байдаг. Гэтэл манай улс төрчид иргэний нийгмээ ч төсөөлж ойлгохгүй социализмаас капитализмд орсон гээд өөрсдийхөө ашиг сонирхлыг хамгаалсан зүйл яриад байгаа нь буруу. Англи, Америк, Япон, Солонгос иргэний нийгэм байгуулж байгаа гэж бодож байгаа бол том андуурал.
Энд тэндхийн хүний хэлсэн афоризм, нийгмийн шинжлэх ухааны судлаач эрдэмтдийн парадигмуудыг хоосон цээжлэх хэрэггүй, түүнийг эргэцүүлж, нийгмийнхээ сууринд тулгуурлан орчноо таньж байж бид Монголоо сэргээнэ. Монгол түмний “Авралын од” нь хоёр танхимтай парламентын засаглал тогтоосон шинэ Үндсэн хууль гэж манай удирдах зөвлөлийн гишүүн АИХ-ын депутат,УБХ-ын гишүүн Б Пүрэвдорж ном гаргасан. Энэ үнэн. Эргэлзэх хэрэггүй итгэх хэрэгтэй.
-Үндсэн хуулийн эцэг гэгддэг Б Чимэд гуай 1992 оны Үндсэн хуулийг хийхдээ маш олон улсын үндсэн хууль судалж нэлээд сайн хуулийн төсөл хийсэн гэдэг. Гэтэл та Үндсэн хуулийг сайн хууль биш гэж байх шиг?
-Б.Чимэд гуайтай уулзаж ярилцаж байсан. Монгол Улсынхаа төр нь төвшин, түмэн нь амгалан байг гэж ухаарал, амьдралаа зориулсан хүн. Гэхдээ өнөөдөр ийм бохир заваан юм болчихно гэж бодоогүй байх. Манайд хэн нэг хүний нэр барьж, түүнийхээ цаана өөрийн бохир санаагаа нуудаг коммунист арга одоо ч байна шүү дээ. Үндсэн хуулийг нарийн мэргэшсэн хуульчид хийдэг биш. Улс нийгмийнхээ нийтлэг ашиг сонирхлыг нэгтгэн харж чадсан сайн сайхан мөрөөдөл дүүрэн иргэд нь өөрсдөө хийж тунхагладаг. Дэлхийн улс орнуудын анхны Үндсэн хуулиудыг зөвхөн хуульчид хийж байсан түүх байхгүй юм билээ.
-Бид социализм мухардлаа гээд иргэний нийгмийг сонгосон. Таны бодлоор юун дээр алдсан гэж бодож байна?
-Энэ хэдэн цаг ярих асуудал.Зарим зүйлийг хэлэхэд манайд нийгмийн ёс зүй, хувь хүмүүсийн ёс суртахуун их муудлаа. Амиа бодох хандлага газар авлаа. Иргэд хэт улстөржиж, нам, нутаг дошоороо талцаж байна.Нийгмийн баялаг цөөн хүмүүсийн баяжих эх үүсгэвэр болж баян, ядуугийн зааг ялгаа эрс холдлоо. Шударга ёс алдагдаж, хууль, сэтгүүл зүй зөвхөн мөнгөнд үйлчилдэг боллоо. Олон залуус өөрсдийнхөө оюун ухаан, чадвараа ашиглан аятай таатай амьдрах боломжгүй болж. Хэдэн мянгаараа цагаачлан гарч, Монголдоо байгаа нь нам дагахгүй бол амьдрахгүй юм шиг сэтгэдэг болж.
Шударга ёс гэдэг нь хууль, ёс журам ялгаварлалгүй үйлчилж байх тухай ойлголт.Шударга ёс тогтон бэхжээгүй газар шударга бус этгээдүүд “Хаданд гарч” шударга хүмүүс нь хавчигдан шахагдддаг.Энэ байдал цаашид тогтолцоо болон бэхжвэл маш аюултай.Хүнд суртал авлига хахуульгүйгээр ямар ч ажил явахгүй болж.
-Үүнийг яаж засах вэ?
-Засах биш арилгах хэрэгтэй. Нэлээд асуудлыг Үндсэн хууль, салбар хуулиар 5-10 жилийн дотор арилгаж болно.Нийгмийн ёс зүй,үндэсний ухаарал хандлагыг өөрчлөхөд багагүй хугацаа орно. Нутгийн зөвлөл гэж нэг мөнгөтэй нөхөр удирдаж нөгөө зөвлөлөө улс төрд ашигладаг хүмүүсийг талцуулж хагаралдуулдаг байгууллагыг хоригломоор байна. Бөхчүүдийг аймаг сумаар дуудаж иргэдээ тэмцэлдүүлдгийг болиулах хэрэгтэй. Аймаг сум,хороо дүүрэгт улс төрийн намын үйл ажиллагааг хориглох зэргээр Монгол Улсынхаа нэгдмэл байдал,иргэдийнхээ эв эеийг нэгтгэхэд чиглэсэн олон зүйлийг л хиймээр санагддаг. Улс төрийн намуудыг мөнгөтэй хүмүүсийн халааснаас гаргаж төрийн санхүүжилт гишүүний жигд татвараар санхүүжүүлдэг болгох хэрэгтэй.
Ч.Үл-Олдох
Эх сурвалж: “Зууны мэдээ” сонин
Сэтгэгдэл0
mongoloo mvhekh gej heden ger bvlii jvtged bga! byelegdlee
Tegelgui dee manan mafiin buleg tord uurelsen m enhbold elbegdorj Tuunii dagaldah hulgaich nar daragdagui zagt undsen huuliig oorchloh Ni tuiliin ayultai
Ер нь намыг болиулбал яасан юм Монголд тохирохгүй юм байна даг Нам гэдэг олигорхижсон бүлэглэлүүд байдаг болж Нэгнийхээ мууг үзсэн,эсвэл хаацайлсан,эсвэл Түгжилдсэн гарууд л байх юм Ард түмэн нь 2 талцсан,нэг хэсэг нь мөнгө өгсөнд нь санад өгсөн, хар машинаа худалдаж авсан гээд л нам гэдэг аюулаас татгалзмаар байна оо
Хачин юм ярих юм.
Odoo dampuurchihsan bna hooyo
Дэлхийн нэрт эдийн засагчид буурай болон хөгжиж байгаа улс орнуудын хөгжлийн загвар болох Конвергенцийн онолыг боловсруулан гаргасан. Конвергенцийн онолын мөн чанар нь капиталист, коммунист нийгмийн аль сайныг нь авч оновчтой хослуулах явдал юм. Капиталист, коммунист нийгмийн байгуулалын аль алин нь Адам Смит, Карл Маркс мэтийн дэлхийн суут ухаантнуудын бодож олсон нийгмийн байгуулалууд юм. Аль нэгийг нь хатуу баримтлах нь туйлширал юм. Конвергенцын онолоор бол буурай болон хөгжиж байгаа орнууд батлан хамгаалах, эрчим хүч, уул уурхай, боловсрол, эрүүл мэндийн салбараа хувьчилж болохгүй, гадаадын хөрөнгө оруулалт оруулж болохгүй, 100 хувь төрийн мэдэлд байлгах ёстой гэж үзсэн. Эс тэгвэл газрын баялагийг нь гадаад, дотоодын эдийн засгийн алуурчид дээрэмддэг, улс төрчид болон хүн ард нь боловролгүй, хүмүүжилгүй, ёс суртахуунгүй зэрлэг, бүдүүлэг, шуналтангууд болж хувирдаг, ард түмэн нь өвчин эмгэгт баригддаг болохыг нотолсон. Монгол орон минь дэлхийн нэрт эдийн засагчдын заасан замаар бус, АН, гадаад дотоодын эдийн засгийн алуурчдын заасан замаар замнаж байна. Болгоомжлогтун, сэрэгтүн.
Хятад улс конвергенцийн онолоор амжилттай хөгжиж байна. Орос араас нь ороод явж байна. Конвергенцийн онолын мөн чанар нь капиталист, коммунист нийгмийн аль сайныг нь авч оновчтой хослуулах явдал юм. Капиталист, коммунист нийгмийн байгуулалын аль алин нь дэлхийн суут ухаантнуудын бодож олсон нийгмийн байгуулалууд юм. Аль нэгийг нь хатуу баримтлах нь туйлширал юм. Конвергенцийн онолоор бол байгалийн баялаг, эрчим хүч, боловсрол, эрүүл мэнд, батлан хамгаалах салбаруудыг хувь хүнд, хувийн болон гадаадын компанид өгдөггүй, 100 хувь төрийн мэдэлд байлгадаг. Харин аж үйлдвэр, хөдөө аж ахуй, зам, барилга, хүнс, хөнгөн үйлдвэрийн гэх мэт эдийн засгийн бусад салбаруудыг хувьчилж, чөлөөт зах зээлийн жамаар нь явуулдаг. Энэ бүхнийг үндсэн хуулиндаа тусгаж өгдөг.
Ардчилал, даяарчлал, олон ургалч үзэл, олон намын систем, залуу улс төрч, төр муу менежер, сонгуулийн хар машин, гуравдах хөрш, чөлөөт зах зээл, өмч хувьчлал, хувийн өмч, эрх чөлөө, ашигт малтмалын ордын лиценз, лицензийн наймаа, гадаадын хөрөнгө оруулалт энэ бүхэн чинь буурай хөгжилтэй орнуудын газрын хэвлийн болон бусад баялагийг дээрэмдэж авахын тулд гадаадын эдийн засгийн алуурчдын нарийн бодож боловсруулсан, Африк, Латин Америк, Ойрхи дорнодын орнуудад олон жил туршигдаж, хэрэгжсэн нарийн арга, технологи юм. Гадаадын эдийн засгийн алуурчид энэ технологийг 1990 оноос Ардчилал нэрээр Монгол улсад нэвтэрүүлж, амжилттай хэрэгжүүлж эхэлсэн. Энэ бузар технологийг Монгол улсад шууд гардан хэрэгжүүлэгч нь АН юм. Энэ бузар технологийг Хятадууд 1990 онд Тэн-Ан-Миний талбайд шууд бут ниргэсэн, харин Оросод Путин гарч ирээд 2000 онд бут ниргэсэн. Гэтэл энэ бузар технологийг АН өнөө хүртэл Монголд хэрэгжүүлсээр байна. Монголчууд сэрэгтүн, ухаарагтун.
Хятадын удирдагчид Ардчилал гэж солиорсон залуучуудынхаа бөөрийг 1990 онд Тэн-Ан-Миний талбайд сугалаад хаячихсан. Манай Батмөнх мэтийн аймхай, хулчгар, эр зориггүй удирдагчид 1990 онд Сүхбаатрын талбайд Ардчилал гэж солиорсон Элбэгдорж, Бат-Үүл Зориг, халзан Ганболд мэтийн залуучуудад хоёр гараа өргөөд буугаад өгчихсөн. Үр дүнд нь Хятад улс дэлхийн хамгийн хөгжилтэй хүчирхэг гүрэн болж хөгжсөн бөгөөд харин Монгол улс эдийн засгийн хувьд дэлхийн хамгийн ядуу, хүн ард нь боловсрол, оюун ухаан, ёс суртахууны хувьд бүрэн дампуурсан улс болж хувирсан. Энэ бол гашуун боловч үнэн. Ардчилал бол аюулт дайсан.
Монгол орныг эдийн засгийн болон ёс суртахууны гүн гүнзгий хямрал, дампууралд хүргэсэн АН-ын үйл ажиллагааг Дээд шүүхээс нэн даруй хориглох хэрэгтэй. АН бол мөн чанартаа ард олныг ядуурал, өлсгөлөн, өвчлөл, дарангуйлал, айдас, хүчирхийлэл, оюун санаа, ёс суртахууны доройтлоор хомороглон устгадаг орчин үеийн Фашист нам юм.
Хувийн өмчийг шүтэх үзэл юунд хүргэв. Дэлхийн хамгийн баян 8-хан хүний өмч 3,5 тэрбум жирийн хүний өмчтэй тэнцэж байна. Ардчиллын гайгаар сүүлийн 70 жил Монголын ард түмний хөлсөө дуслуулсан хөдөлмөрөөр бүтээгдсэн 3 сая ард түмний өмчийг сүүлийн 20 гаруйхан жилд хэдхэн хүн ард түмнээс нь хулгайлж, луйвардаж авав. Эдгээр хулгайч, луйварчид Монголын банкны нийт хадгаламжийн 98 хувийг эзэмшихийн зэрэгцээ, гадаадын оффшор дансанд түүнээс ч илүү хадгаламжийг эзэмшиж байна. АН баялагийн тэгш бус хуваарилалтыг явуулж Монголын 3 сая ард түмэн ямар ч өмчгүй хоосон хоцорч гуйлагчид болов.
Хувийн өмч гэдэг бол ердөө л бүтэлтэй болсон дээрэм, тонуулаар булааж авсан олз, омог юм. (АНУ-ын Харвард, Чикаго, Стэнфордын их сургуулийн профессор, нэрт эдийн засагч Ч.Б.Вэблэн)
Хүрэлсүх бол хагалан бутаргагч. Тэр 90 жилийн настай хуучны МАХН-ыг хагалан бутаргаж МАН, МАХН болгосон. Одоо МАН-ыг хагалан бутаргах үйл ажиллагааг эрчимтай явуулж байна. Тэр холын Америк, ойрын АН-ын захиалгаар ажиллаж байна. Болгоомжлогтун!!!
Дэлхийд зэсийн оборлолт, баяжуулалт, цэвэр зэсийн үйлдвэрлэлээр тэргүүлдэг Чили улсад нийт зэсийн хүдэр олборлолт, баяжуулалт, цэвэр зэс үйлдвэрлэлийн 84 хувийг 100 хувь төрийн өмчит аварга CODELCO компани гүйцэтгэж байна. Харин Чилийн зэсийн хүдэр олборлолтын 16 -хан хувийг хувийн болон гадаадын хөрөнгө оруулалттай уул уурхайн 70 орчим жижиг компаниуд гүйцэтгэж байна. Эдгээр 70 орчим уул уурхайн жижиг компаниуд олборлосон бүх зэсийн хүдрээ 100 хувь төрийн өмчит зэсийн хүдэр баяжуулах, цэвэр зэс үйлдвэрлэх Empresa Nacional Minena (ENAMI) компанид тушаадаг байна. Энэ бүхнээс үзэхэд дэлхийд зэсийн үйлдвэрлэлээр тэргүүлдэг Чилид зэсийн хүдэр олборлох, баяжуулах, цэвэр зэс гаргах бүх үйл ажиллагааг 100 хувь төрийн өмчит компаниуд гүйцэтгэж байна. Иймд Монголчуудын саалийн үнээ болсон зэсийн хүдэр олборлох, баяжуулах Эрдэнэт үйлдвэр маань 100 хувь төрийн өмчид байх нь нийт Монголчуудын эрх ашиг, олон улсын жишигт нийцэж байна. Төр муу менежер, шахааны бизнес гэсэн нэр томъёог уул уурхайн үйлдвэрүүдийг хувьчилж авах, газрын баялагийн үр өгөөжийг нийт Монголчуудтайгаа бус цөөхүүлээ хүртэхийг санаархагчид гаргадаг юм шүү дээ. Эрдэнэт үйлдвэр маань 100 хувь төрийн өмчит компани болвол үр өгөөжийг цөөн хэдэн улс төрчид, авилгачид, олигархиуд, оффшортнууд бус, харин нийт Монголчууд маань хүртэнэ. Эрдэнэт үйлдвэрийн 49 хувийг хувийн компанид өгөх нь зүйтэй гэж ярьж байгаа АН-ын нөхдүүд бол мөн чанартаа хувийн атгаг шуналдаа хөтлөгдсөн, Монгол түмнийхээ эсрэг бодол санаатай этгээдүүд юм.
Үндсэн хуулийг өөрчлөх, УИХ-ыг хоёр танхимтай болгох, Үндсэн хуулийн цэцийн эрх хэмжээг нэмэгдүүлэх, Ерөнхийлөгчийн эрх мэдлийг хязгаарлах, УИХ-ын гишүүн өөр албан тушаал хашихыг хориглох, олон намын системыг хориглох, төрийн яам агентлагт үндсэн үйлдвэрлэлд ажиллаагүй, 40-өөс доош насны хүмүүсийг ажиллуулахыг хориглох, АН-ын үйл ажиллагааг Дээд шүүхээс хориглох, боловсрол, эрүүл мэнд, эрчим хүч, уул уурхайн салбарт гадаадын болон хувийн хөрөнгө оруулахыг, хувьчлахыг хориглож зөвхөн 100 хувь төрийн өмчит хэлбэрээр ажиллуулах, эдийн засгийн бусад салбарыг чөлөөт зах зээлийн зарчмаар ажиллуулах өөрчлөлтүүдийг Үндсэн хуулиндаа оруулвал дотоодын улс төрийн тэмцэл аяндаа эцэс болж Монгол сэхнэ, сэргэнэ.
АН-хан сүүлийн 20 гаруй жилд Монголын 3 сая ард түмний 70 жил улаан гар, хөлс хүчээрээ бүтээсэн өмч хөрөнгийг, хувьчлал, тендер, хөрөнгө оруулалт, менежментийн удирдлага нэрээр бүгдийг нь хулгайлж, дээрэмдэж аваад одоо ханаж цадахгүй Эрдэнэтийг бүхэлд нь дээрэмдэж авахын тулд үхэн хатан тэмцэж байна. Монголын бүх өмч хөрөнгийг хэдхэн хулгайч, луйварчид, оффшортонгууд дээрэмдээд авчихахаар 3 сая Монголчууд Монгол газар шороон дээр яаж амьдрах болж байна.
ei, duuguuriin chuluu baihaa bolil doo, ...
Их хувьчлалтай адил болох гээд байна. Яг vнэндээ ард тvмнийг боомилох улам намагт шигдvvлэхийг МАН
Хувиа хичээсэн МАН. Тvvхэндээ гадныхны гар хел болж монгол орныг улс орон ард
МАН гэж цус нь ойртож сайн мууг ялгах чадвар нь арчигдсан
Бурхангvй газрын буг галзуурна гэгч.