Шашин гэж юу вэ? Энэ тухай ярих хэрэгтэй юу. Хувийн хэрэг юм бишүү. Шашин хэнд хэрэгтэй вэ. Шашины хүн тэгээд шашингүй хүнээс илүү моралтай юу. Шашинтай хүн энэрэнгүй юу, шашинтай хүн хүмүүст хайртай юу, тэд хоолгүй хүнд хоол өгдөг үү, тэд гэр оронгүй хүнд гэр орон өгдөг үү. Хэрвээ тийм биш гэвэл шашины хүн гэх ямар шаардлагатай вэ?
Яагаад шашиныг яридаг вэ гэхээр эцсийн эцэст бурханыг ярих гэсэн биш үү. Бурханд чи итгэдэг үү гэсэн асуулт тавидаг яагаад ч түүнд итгэхгүй шүү дээ. Их юм боллоо гэхэд зөвхөн л үнэмшинэ. Үнэмших итгэлээс арай хөнгөвтөр. Муугаар сэтгэхэд шүү дээ. Яагаад гэвэл шашин дандаа итгэл алддаг тул.
Философич Киэркэгард хэлэхдээ эцсийн эцэст бурхантай холбоо барих ямар ч боломжгүй гэсэн. Бурханд нэр ч хүртэл өгөхийг зарим шашин хоридог. Бурхан зөвхөн сэтгэл гэж хариулдаг. Шашины яг эсрэг талд шинжлэх ухааны мэдлэгийн салбар байрлана. Энэ хоёр бол хоёр туйлууд. Шашин бол догма. Мэдлэг бол танин мэдэхүй.
Бид али ч шинжлэх ухааны салбарт онол гаргах гэж оролдоход мэдлэгийн хязгаарлалд хүрдэг. Яагаад гэвэл тэнд үгийн болон ухагдахууны бэрхшээлд тулдаг. Үүний шалтгаан шинэ үг. Шинэ ухагдахуун хэрэгтэй. Яагаад гэвэл шинэ зүйлд шинэ үг хэрэгтэй.
Мэдлэгийн салбар зүйлсийн тухай хэдийгээр мэдэх боломжтой ч мэдэхгүй зүйлс их. Хүмүүст ч гэсэн мэдэхийн аргагүй тайлбарлашгүй зүйлс тохиолдоно. Гэхдээ энэ ид шид биш.
Ертөнц бидний мэдрэлийн эрхтэнүүдээр л танигдана. Тиймээс хүн бүрийн мэдрэлийн эрхтэн өөр өөрсдийнхөөрөө мэдэрнэ. Тэгэхээр хүн бүр өөр өөрийнхөөрөө танина. Ингээд хүн бүр өөр өөрийн ертөнцтэй гэмээр. Гэтэл тийм биш. Мэдэрсэн зүйлсээ зөв танихад мэдлэг шаардлагатай. Үүний дараа бүгд адилхан мэдлэгээр өөр өөрсдийн ертөнцөө эмх замбараанд оруулна. Үүний дараа л бүгд нэгэн ертөнцтэй болцгооно. Тэгээгүй гэвэл үргэлжийн маргаан үргэлжийн зөрчил.
Бүх зүйл харицангуй гэсэн ойлголт хаа ч үгүй. Харин бүх зүйл цаанаа утгатай. Байгалийн бүх хуулийг яагаад заавал тийм гэж өөр бишүү гэж асуудаг вэ. Бүхий л нэгээс нөгөө рүү болж буй болохын тухай ойлголтыг яагаад зүйлс үргэлж нэг юм болдог вэ гэж асууна. Яагаад гэсэн асуулт бүр хариулагдахгүй. Олон асуултууд хариултаа хүлээсээр.
Бид бүгдэд заавал нэр өгж түүгээрээ нэрлэнэ. Үгс илэрхийлэх боломжгүйнүүдийг тойрох дагуул мэт гэж хэлдэг. Шашин ч гэсэн хүний үгнүүдийг давна. Ертөнцийн эзний хэлсэн үг гэж үгүй. Бурхан юу ч хэлээгүй. Хэлсэн гэвэл ямар хэл дээр хэлсэн бэ?. Эсвэл бурхан хэлний курст сурч олон хэлтэй болсон уу.
Хятадын сургаальч Лаоцэгийн хэлсэнээр “ хэн ойлгоно вэ тэр ярихгүй хэн ярина вэ тэр ойлгоогүй” Бурханыг мэдсэн мэдлэг хаа ч үгүй. Яагаад гэвэл нөгөө ертөнцийн катэгорыг энэ ертөнцийн категороор орлуулах боломжгүй. Бурхан ерөөсөө ойлгогдохгүй. Ойлгосон гэвэл тэр бурхан биш. Бурхан гэсэн үг эцсийн үгийг л хэлэх гэж тэмүүлсэн тэмүүлэл.
Шашнуудад үхэл ба амидрал хоёрыг салгадаггүй. Тэднийхээр амидрал ба үхэл хоёр нэг. Үхэх ба амидрах хамт, сэрүүн ба унтах хамт, залуу ба хөгшин хамт. Нэг нь нөгөө рүүгээ хувирна. Бас буцаад нөгөө рүүгээ хувирна. Христийн шашинд үхсэн хэзээ ч буцаж ирэхгүй. Түвдийн шашинд хүн буцаад амьтан болж төрнө. Монголчуудын шашинд хүн буцаад хүн л болж төрнө.
Өвдөх ба баясах бидний мэдрэхүйн дээд цэгүүд. Эдгээрүүд эрт үед ч өнөөдөр ч хэвээрээ. Өвдөх ба баясах хоёр бидний сүнсний амидралыг тойрох хоёр туйл. Бид зовлон үзсэн гэвэл харин түүний дараа жаргал гэж юу вэ гэдгийг мэдэрнэ. Өвдөх бидний биеийг хамгаалж буй чухал мэдрэхүй. Зовлон бидний сүнсийг авч үлдсэн чухал мэдрэхүй.
Жаргал ба зовлон али алинийгаа нөхцөлдүүлнэ. Бодолдоо гүн бодох бас сэтгэлдээ гүн сэтгэх хоёулаа зовох мөчүүд. Зовлон биднийг үйлдэл хийлгүүлэх хөдөлгүүр. Зовлон бидний оршихуйг ухааруулдаг. Ухааны зам зовлонгоор дамжин танихуйд хүргэнэ. Ганцаардал ба зовлон хоёр сүнсийг нээдэг. Зовлон гэдэг сурахыг хэлнэ. Өвдөх гэдэг ариусгах хүчтэй. Амидралдаа том өөрчлөлт хийхэд зовлон тусалдаг. Зовсоны хүч цааш зөрчилүүдийг устгах идэвхитэй энерги болон хувиргадаг.
“Ухамсар зовлонгоор эрч авдаг харин зовлон юмыг ойлгоход нүд нээдэг” гэж Махатма Ганди хэлжээ.
Философич Лудвиг Фэйрбах бурхан ерөөсөө хүмүүсийн биелэгдээгүй хүслүүдийн илэрхийлэл гэж илчилсэн. Бодит амидралд биелэгдээгүйгээ шашинаар дамжуулах гэж хүссэн хүмүүсийн хүсэл. Шашин хэзээ ч бодит амидралыг буулгахгүй зөвхөн юу дутагддаг вэ түүнийг буулгана.
Лудвиг Фэйрбах “Шашны мөн чанар” номондоо цааш ингэж бичжээ:
“Байгалийн бүтээгдэхүүн хүн бурханыг бүтээхдээ байгалийг хэрхэн төсөөлдөг шигээ л төсөөлөн бүтээсэн. Бурхан бол шашны обект болохоос биш хорвоогийн, огторгуйн эсвэл ертөнцийн биет зүйл биш. Шашин байгаагын шалтгаан нь шашин шүтдэг хүмүүс байгаа тул. Тиймээс шашин бол шүтлэгтэй хүмүүсийн бүтээл. Мэдээж хэн ч хэнийг ч шүтэж бишрэхгүй бол шүтүүлэн бишрүүлэгч гэгч байхгүй. Бурхан гээч шашинаас гаралтай. Хэрвээ шашингүй бол бурхан байхгүй. Бурхан хүний хийсвэр буюу фантаазийн бүтээгдэхүүн, хүний сэтгэлийн, хүний үнэмшилийн бүтээгдэхүүн. Бурханыг тэнгэрт гэж төсөөлөх нь астрономын физиктэй зөрчилдүүлнэ, бурханыг амьтантай адил гэж төсөөлөх нь амьтан судлалын салбартай зөрчилдүүлнэ бурханыг хүнтэй адил гэж төсөөлөх нь антропологитой зөрчилдүүлнэ.
Бурханыг сонссон гэвэл чихний сонсголын асуудал хэрвээ бурханыг харсан гэвэл нүдний харааны асуудал. Мөнхийн болох гэсэн хүн харамсалтай нь мөнхийн биш. Мөнхийн ус хайх хэрэггүй. Бурханыг шүтнэ, бишрэнэ бас үнэмшинэ гэдэг нь байхгүй л учраас байхгүйг шүтнэ, байхгүйг бишрэнэ бас байхгүйд үнэмшинэ. Хүн үүрдийн биш зуурдын. Тиймээс хэн ч хэнийг үүрд дурсах боломжгүй.
Хүний сэтгэл хэрхэн хөдөлнө вэ түүгээрээ л бурханыг бүтээнэ, хүн юу хүснэ вэ тэр хүсэл нь бурханаараа буюу хэрхэн шүтэж байгаагаараа илэрнэ. Цөөхөн хүсэлтэй бол цөөхөн бурхантай. Өөрөөр хэлбэл амьдралд хэний хүсэл нь биелэхгүй байна амьдралд хэн байхгүй боломжгүй зүйлийг хүсээд байна түүнд олон олон бурхан байна.
Зарим хүсэл нь биелэх ямар ч боломжгүй ард түмэнүүд хүсэл нь биелээгүйтэйгээ адил тооны олон бурхантай. Хүмүүс бурхантай газар зовлонгүй, шархгүй, өрсөлдөөнгүй, ядалгүй, дарамтгүй гэж хийсвэрлэнэ. Хүмүүс газар дээрхи амьдралаа амтлахыг хүсэхгүй, хөгжимийн ая сонсож уярахыг хүсэхгүй, бусдад дурлаж сэтгэлээ өгөхийг хүсэхгүй бурханыг хүсэх нь өрөвдөлтэй.
Хүмүүс моралын эрх чөлөөгөө эдлэхийг хүсэхгүй. Хүмүүс бодол хийхийг хүсэхгүй бурханыг л хүсэх мэт. Хүмүүс үүрд амьдрах боломжгүйг мэдсэн хирнээ үхэхийг бол хүсдэггүй. Хүн удаан амьдрахыг хүсдэг. Хүн өвдөхгүй үхэхийг хүсдэг. Харамсалтай нь үхэл яг ирэх болоогүй цагтаа ирдэг. Ид амьдарч байхад ид үхэхийг хүсээгүй байхад үхэл ирдэг.
Харин философчид юу хүсдэг вэ гэхээр хэнээр ч саад хийлгэлгүй тайван бодохыг л хүсдэг. Философч Аристотел зөвхөн л зогсоо зайгүй бодохыг л хүссэн. Философич Имануэл Кантын хэлсэнээр бурханыг байдаг гэж батлах гэсэн оролдлогууд яг л бурханыг байхгүй гэдгийг батлах гэсэн оролдлоготой адил бүтэлгүйтэх жамтай гэсэн.
Байгаль бол оригинал нь харин бурхан бол түүний копи гэсэн Фэйрбахын философи монголын өнөөгийн шашны үүсээд байгаа зах зээлд хариу өгөх болов уу гэж найдна. Өнөөдөр монголын нийгмийн амьдралд зөвхөн дэлхийн сонгодог шашинууд болох Буддизм, Христус, Муслим байгаад зогсохгүй түүний хажуугаар шашин нэртэй хүмүүсийн тархи угаасан, амьдралд нь хор хөнөөлтэй урсгалууд олширон нэг үгээр хэлэхэд том шашны зах зээл үүсжээ. Зөвхөн бараа сонгож буй мэт сонголтын л асуулт болсон гэхэд хилсдэхгүй.
Ганцхан үнэнтэй, зөвхөн л үүнийг шүт, ертөнцийн эзэн, бясалгал, ариусал гэх мэт ихэнхидээ Азийн орнууд болох Өмнөд Солонгос, Энэтхэгээс гаралтай хүмүүсийг мунхаруулах гэсэн байгууллагууд олширч Монголын нийгэмд хар мөр үлдээсээр байгаа нь идэвхит амьдралд хор нөлөө үзүүлсээр. Тэр ч байтугай зарим мухар сүсэгтэй улс төрчид төрийн шашинтай болно гэж феодалын нийгмийн хоцрогдсон амьдралыг эргүүлэн авчрах гэж лобидсоор.
Гадаадын иргэдээс гадна бас монголчууд өөрсдөө Бөөгийн шашин, тэнгэрийн 99 даахи гэх мэтээр шинэ нэртэй хуучин гэгдэх тархи угаасан, мухар сүсэг түгээсэн хүмүүсийн амьдралыг идэвхигүйжүүлсэн этгээдүүд олширсоор. Мухар сүсэг, Бөөгийн шашин газар авч буй нь залуучуудын мэдлэгт сонирхох сонирхолыг бууруулсаар. Шинэ зүйлийг хүлээн зөвшөөрөхөөс холдуулсаар. Төвөгтэй саадтай боловсролыг эзэмшихээс шантраасаар. Аль болох хурдан сурах гэсэн хэдхэн сарын дотор гадаад хэлийг бөөнөөр нь сургана гэж мэдэмхийрсэн хүмүүс залуу үеийг эрүүл биш хүмүүжилийн хавцал руу түлхсээр. Үүний шалтгаанаар залуус мэдлэгт хүрэх ээдрээтэй бас төвөгтэй цаашилбал сурах гэдэг журамтай бас сахилга баттай хөдөлмөрөөс улам л хөндийрсөөр.
Шашныг хүн амидралын замаа барихад түүнээсээ нэг их хазайхгүйгээр явахад хэрэгтэй гэдэг. Шашинд хүн ирж эргэлзээнээсээ гардаг баймаар. Шашны байгууллага хүмүүсийг хүндэлмээр. Шашин хэрхэв ч өөршөөлгүй бас ашигч маягаар ажиллаж боломгүй. Монголчуудын сүм хийдүүд яагаад бизнэсийн компани мэт ажиллацгаана вэ. Энэ нүгэл биш үү. Энэ бузар биш үү.
Марксын хэлсэнээр шашин бол ард түмэнд хар тамхи. Монголчуудын хувид энэ хар тамхины мансуурал яван явсаар мухар сүсэг болж хувирсан. Шашныг хүн бас учиртайгаар шүтэж болмоор гэтэл мухар сүсэглэж тэндээс тусламж гуйгаад байна шүү дээ. Ажлаа тэднээр бүтээлгэж өөрийнхөө проблэмийг хүнээр шийдүүлэх гээд байна шүү дээ.
Ерөөс монгол хүн сүм хийд рүү гүйлдээд буй бие дааж бодох ганцаараа асуудлыг шийдэж насанд хүрсэн хүний төрх суугаагүй бололтой. Ерөөсөө харахад 40 нас 50 нас хүрсэн хүмүүс наад захын бараг оюутан ч үнэмшихгүй юманд үнэмшээд бөө мөө яриад үхчих гээд байгааг харахад өрөвдмөөр бас уйтгартай. Лам нар эмч биш. Лам нар одон орны физикчид биш. Лам нар математикчид биш. Лам нар философичид биш. Эдгээрийг сурч мэргэжлийн диплом аваагүй биздээ. Тийм үү.
Эцсийн эцэст шашинууд яах гэж ямар зорилгоор бусдын нутаг дэвсгэрт ирж өөрийнхөө сүм хийдийг хотод ч хөдөөд ч бариад эхлэв. Монголчуудын энэ гэнэн сэтгэлийг бас бодох чадваргүй адгийн хүмүүст үнэмшдэг хөнгөмсөгийг гадаадын иргэд ажиглчихсан байна шүү дээ. Тиймээс тэд бизнэсийн зах зээлээ олчихсон байна шүү дээ.
Өмнөд Солонгосууд элэктроникийн үйлдвэр бариж өгөхийн оронд шашин сурталчилж байна шүү дээ. Хятадууд Монгол Улсын Их Сургуулид хими физикийн лабортори бэлэглэхийн оронд Күнзийн шашны сургууль хандивлаж байна шүү дээ. Америкууд өндөр тэхнологийн үйлдвэр барьж өгөхийн оронд монгол пасторуудыг бэлдэж байна шүү дээ.
Түвдүүд монголын хээр нутгаар гэрээ хийдэг шулуун шударга эрчүүдийг олон зууны тэртээгээс лам, хуврага, оточ, маарамба болгож сүм хийдэд суудаг сүгнүүд болгож чадсан. Яаж чадав. Яг түвдүүдтэй адил энэ гадаадын шашины байгууллагууд монголчуудыг бас сүм хийдийн буг болгох гээд байгаа юм уу.
Хэдэн жилийн өмнө хүмүүс хүүхдүүдээ банкны менежэр, сумочин эсвэл хуулийн мэргэжилтэн болгоно гэж шүүрс алддаг байсан бол өнөөдөр бөө болгоно гээд гүйж байна гэнэ. Хүүхдүүдээ мэдлэгтэй бас боловсролтой болгоно гэсэн хүмүүс алга. Яагаад мэдлэг боловсрол ийм их үнэгүй болчихов. Шинжлэх ухааны академи хаана явна вэ. Шашины дээр үү эсвэл шашины доор уу.
Мэдээж монголчуудыг арчаагаа алдсан гэмээр. Хүнээс очиж өөрийнхөө хувь заяаг асууж нөхөр яагаад надаас салах гээд байна хүү маань яагаад машинаараа хүн дайраад алчихав гэж хүнээс очиж өөрийгөө зөвтгүүлэх гэж явахын оронд өөрсдийнхөө тэнэглэлээ хүлээн зөвшөөрөх хэрэгтэй шүү дээ.
Дэлхийн олон улс орны хөгжил зурагтаар харахад ам ангаймаар байдаг. Бид хог шороондоо баригдчихсан. Мэдлэг дэлхийг эзэлж тэхник тэхнологийн хөгжил улс орнуудад хөгжил авчирсаар. Монголын улстөрчид зуун жил мартагдсан Богдыг залж төрийн улсынхаа тусгаар тогтнолыг бузарлаж эхлэх шив. Төрийг шашин сонсдог болохоос шашиныг төр сонсдоггүй.
Монголчууд бид алт зэснээс өөр гайхуулах юмгүй. Хамгийн чанартай нүүрсээ гадаадынханд уралдан очиж өгцгөөнө. Хамгийн чанаргүй нүүрсээ Улаанбаатар нийслэлдээ өгөх юм даа. Энэ бизнэс нэртэй хуйвалдаан олон хүмүүсийг асуулттай орхидог. Шатахууны үнэ өсөхөөр энэ чинь зах зээлийн хууль гэж төрийн хүн хариулна. Хаанаас тийм хууль олоод харчихсан юм бэ бүү мэд. Чөлөөт зах зээл бол улс орны үхлийн хавцал гэж эдийн засгийн онолчид бичээд л байдаг. Уншдаг хүн алга.
Ялангуяа оюутан залуучууд монголын нийгэмд сайн сайхан юм олж харахгүй байна. Тэд христийн сүм хийдэд очиж англи хэл сонсож бага ч гэсэн гадаад уур амьсгал үнэрлэдэг бололтой. Энэ сэтгэл гонсойсон хүмүүс асуултынхаа хариуг шашнаас авах гэж очдог болов уу. Үгүй л байлгүй.
Заавал шашиныг сонгох биш өөр сонголт олон байна шүү дээ. Шинжлэх ухаан, урлаг эсвэл философи гэх мэт олон сэдвүүдийг сонгож асуултуудаа хайх боломжтой шүү дээ. Тэнд хэний ч итгэлийг алдуулахгүй харин ч урам зоригтой өөртөө итгэлтэй болно шүү дээ.
Асуултыг шашин хариулж чадахгүй гэвэл одоо хэнээс асуух вэ. Мэдээж дээшээ төрөөс асууна. Тэгвэл төр асуултанд хариулж чадах уу? Төрийн байгууллагууд гэж нэрлэгддэг Их сургуулиуд, Шинжлэх ухааны акадэмийн хүрээлэнгүүд мэдлэгтэйгээр хариулж чадах уу? Эцсийн эцэст төрийн байгууллагуудын үүрэг даалгавар ард түмний төлөө биш бил үү?
Философийн болон техникийн шинжлэх ухааны доктор С.Молор-Эрдэнэ
Сэтгэгдэл0
HUGIIN MUU NOVSH
UNEHEER IH BAYARLALAA!!!! Ganhuyag sudlaach, odoo Molor-Erdene geed erdemted merged maani UGEE helj baina!!! Mash zow sedew, zaluuchuud unshaasai
Shinjleh uhaanii academiihen chini uursduu boo bolchihson shdee.
neg lamd huurtaad baisniigaa odoo oilgood haraagaad baina uu... neg hun gegeerlee baina
балар цагийн бүдүүлэг зүйлд итгэж арчаагаа алдахаа болимоор юм. одоо энэ бөө лам гэж байгаль уул ус сэвтүүлж, энд тэнд хадаг уяж орхидог, хүн түлж алдаг мөнгө авдаг хулгайч нар хэрээс хэтэрлэээ
lam nar olshirson uchir Mongol haranhui muhar susegtei Bolson.
Bayrallaa Molor- Erdenee daanch muhar susegtenguud guitsed unshij chadahgui hun haraah ym bitgii toogooroi. Feng Shu(yaj ch bichdeg ym buu med) ch gesen shashnii neg ilrel baih gej boddog er ni yaj neg oorsdiihooroo
CHINII NAAD 5 MEDREHGUI ,MAHAN HUDNEES CHIN GADNA 6 DAHI MEDREHGUI ,BILEGIIN MELMII GEJ NEG YUM BNA ..MEDEHGUI YUM AA YAJ INGEJ AIMSHIGGUIGEER DONGOSCH CHADAJ BNA AA ? CHI YADAJ ASTRAL ERTONTSIIG MEDERIYE GEJ BODOJ BAIVAL MAHAN HOOLNOOS GARAAD ,BYASALGAL UILD EE .BURHAN GEDEG OILGOLT MAANI DEED UHAMSAR ,HEDIIGEER SHUTLEG OLON HELBEREER BDG BOLOVCH BURHAN BOL NEG ,BUDDHYN SHASHIND BOL TUILYN UNEMLEHGUI CHANART BURHAN ORSHDOGGUI ,ORSHDOG BSAN CH HII HOOSON CHANARTAI TUL ORSHDOGGUITEI ADIL ,HARTSANGUI OILGOLTOOR BOL BURHAN ORSHDOG ,TUUNIIG TER HOLOOS HAIGAAD BAIH HEREGGUI TUUNII NEG HELTERHII CHINII DOTOR CH ORSHDOG GEJ ZAADAG ,DEER N BURHANY SURGAALD BOL BURHAN BOL ENERGY-N HELBERT SHILJUULVEL HEMJEE HYAZGAARGUI GEREL GEJ SURGASAN BDG .MANAI MONGOLCHUUDYN HUVID BOL BURHANY SHASHINY ONOL SURGAALI AA OILGOHGUI BURUU SHUTEED BDG TAL AJIGLAGDDAG SHUU.
Hudal sain hunii durd togloson yuch hiihes buzahgui bolson muu hunii adgin shaar...Joohon ohinii tolgoi erguulj huuhedtei bolgoj ,avgaigaa araar n tavij huurch bga ,mungu hulgai hiij huviin ashig harsan hun UNEN baij chadahuu???!!!
za bi bol buddiin shashind zuun huwi gej helj bolno.Nadad taalagdahgui bol bii uhehees ch aihgui.Bi daramt hotsrogdol nadad nuluuluhiig jigshdeg.Shinechlel bol dassan uedee taashaahaas zugtaaj bui hereg.Hezee ch tugs tuguldurluu temuulne yu baih n hamaagui.Yadag yum bugshsan nuguu I uyasan huleet baidal mongolooroo bai ch geh shig tuuh geheeree yu nuguu l Hamaat baidal,busdiin zugees busdad taalagdah gej biye daasan yamar eruul setgehgui bna we?
yer n hen negen taalagdahgui baih yer n hun shig hun baihad yer n yamar hamaa baiw,hundlel gej orchnoo hundetgeh bolhoos huch chadaliig hundetgedeg yamar zarchim baih uu bi tolgoi goo tasalya,huue ene horom moment tsewer tungalag baidal chuhal tehuu.Hen negeniig gaihaltai baihiig harmaar bna.Yamar ch baisan medremj bish shuu.Orchin uye harin negdugeer zuun boltson bna.Uurchlult gej yu gedgiig medehuu?uhehdee heden zurshiltaigaa uldehiin ain.Her zereg hiihgui zuilee yarij baigaa yum.Yag awahiig hussenee l aw ldaa.Oilgoj baigaa meddegee yarisaar nas chini duuslaa medehgui yumaa oilgotsgoo,zurh setgeld chini hurne.Uhamsart sanaandgui yum baidaggui yumaa.Molor erdenii talaas buddiin shashniig muu heltsiimuu,mongol huniig zurchtsiimuu,huwi hunii mun chanar yawj bna.Yag gereend gariin useg zurahdaa l sain zurjee.Hen ch baihgui bol iluu taiwan baih geed bitgii hyalbarchil bolhuu?Nadad saadtai taalagdahgui baina uur yu gej Heleh yum.Im cool man.Niigmiin tusgal nuluund awtatsgaagaad alialagchiig buteecheed bas l nuguu l neg huch chadaliig haruulah geed yadatsgaah yum,Gehdee bi bol huch chadal.Namaig l unsh nadad itge tegwel uuriiguu olj harna.
юунд нь хараагаад байнаам бэ. энэ монголчууд чинь сэтгэцийн өвчтэй болцгоочихож.
molorerdene= alban tushaaliin heneeten
YAG UNENDE ENE NUDEND HUITEN MOLORERDENE GEJ HUNII MUUGIN MUU...DOTOR N ORSON M SHIG MEDNE,HAVITSAN OIRTSON BOLGON UZEJ CHADADGUI YM.JINHEN SAIN HUNII DURD TOGLOJ BGAA UUDGUI MUU NOVSHIIN GULUG BG YM
erh bish gadaadad bolovsrol ezemshn hun neg iim dalaitstai zuil yarina harin huleej avah setgehgui bureldsen hun tun tsoohon l doo
Bodit uneniig yarsan bn bolvsoroltoi hun gej öör umaa
Буддын шашныг хараагаад хэрэггүй. Эхлээд архинаас гар Молороо
Buddin shashintai chi arhi uudaggui l yim bailgui dee.
Мухар сүсэг, Бөөгийн шашин газар авч буй нь залуучуудын мэдлэгт сонирхох сонирхолыг бууруулсаар. Шинэ зүйлийг хүлээн зөвшөөрөхөөс холдуулсаар. Төвөгтэй саадтай боловсролыг эзэмшихээс шантраасаар. Аль болох хурдан сурах гэсэн хэдхэн сарын дотор гадаад хэлийг бөөнөөр нь сургана гэж мэдэмхийрсэн хүмүүс залуу үеийг эрүүл биш хүмүүжилийн хавцал руу түлхсээр. Үүний шалтгаанаар залуус мэдлэгт хүрэх ээдрээтэй бас төвөгтэй цаашилбал сурах гэдэг журамтай бас сахилга баттай хөдөлмөрөөс улам л хөндийрсөөр.
unen
бөөгийн шашин бус бөө мөргөл л гэдгийм даа. нэг ёсны зан үйл гэхүү дээ. гэхдээ бодууштай санаа их байнөө. аргагүй л европ сэтгэлгээ ханхалж байна. үе үе бухимдлаа олонд тод зарлаж байвал энэ чинь юу билээ гэх эрүүл сэтгэлгээтэй хүн олон гарах байх шүү.
Bravo, gehees oor heleh ug alga,,, philisoch hun baina daa chi delhiig tanin medehed ingej bas nemer bololdoo,,,
bi yag ingej bodoj, ingej buhimddag.
гайхалтай сайхан бичсэн байна өөр нийтлэлүүд байна уу? гэгээрээд л явчихлаа. монголын уураг тархи болсон хүмүүс нь нэг ингэж жинтэй дугармаардаа.
Монголын улстөрчид зуун жил мартагдсан Богдыг залж төрийн улсынхаа тусгаар тогтнолыг бузарлаж эхлэх шив. -------------------------------------------------------- Hyatadiin communist nam ovor mongold amidardag jinhen hujaagaas Bogdiig todruulah gej baigaa gene. Ene ni mongolchuudiig zahirah gesen tednii horon sanaa yum. Shashinaas bolgoomjtoi bai.
Manaj mongolchuud Chingis, shashin 2oo shuteseer bajgaad urshaa harahgui hojshoo harj hogjij bna. Zuv jum jarj bajgaa erdem bolovsroltoj hunijg "muu novsh" ch geh shig. tegj helj bajgaa hun gujlgachin amidralaa songood ene teneguudee songood Chingis, shashindaa etgeed javna biz. Odoo bol ongorsonooroo amidrah bisjh margaashaar amidrah tcag bolson.
ene hun biye tooson bolohoos bish zov yarij, zov bichdeg. Gashuun uneniig bichsen baina. Medleg, shinjleh uhaan, tuunii tolooh nor ih hodolmoriig Mongold unelehgui baina shuu dee
Энэ нөхрийг чинь жаахан сумтай байх гэж боддог байсан чинь овоо толгой юм.Үнэллээ. иймэрхүү гэгээлэг юм бичээд байсал уншнаа.
Энэ нөхөр архи их уудаг дуулдсан.
unen l zuiliig bichsen baina sh dee. iluu ch ugui dutuu ch ugui yag baigaa baidlaar ni bichsen baina. yagaad sumtai gej . mongolchuud oorsdiinhoo sul taliig harah chadvargui bolchihson bolohooroo huniig muulah yum. mongolchuud oorsdoo yostoi tarhinii turaal uhamsariin doroitold orchihson ard tumen
bi tuunii ogson yariltslaga , niitleluudiig internet unshaad ichnee tanil shahuu bolson bn. yag l zov bichsen baina. mongolchuud ene baidlaaraa mohohod oirhon bn shuu! odoo ter heden tovduudiig har. heterhii ih shashin shutleg bas tiim ch sain bish shuu dee! shinjleh uhaan , technik technologie, uildverguigeer bid hen ch bish bolj huvirch baina. olon jil chinges haaniig yarilaa . odoo yor ni bolivol yasan yum be!!!
Шашнаас ангид байж чадсан 70 жилд Монгол улс түүхэнд хамгийн том өөрчлөлт хийж чадсан. Учир нь 200 жил дарлагдсан бидний өвөг асуудалд эрүүл саруул ухаанаар, шинжлэх ухаанчаар хандхыг эрхэм болгосны ачаар гэж боддог. Харин одоо үед бид зарим талаараа ухралт хийгээд байгааг олон зүйлээс төвөггүй харж болхын нэг нь яах аргагүй энэ Шашин тойрсон мунхаглал, мухар сүсэг. Ядаж байхад зарим хүмүүс гадаадын ихэнхи хөгжилтэй орнууд хуулиар хориглодог сект, шашин нэртэй луйврын зах зээлрүү унаж байгаагаа ойлгодоггүй. Солонгосууд бол бүр хэрээс хэтэрсэн,заза шашин ч том асуудал л даа, бичээд байвал дуусахгүй. Харин Молор-Эрдэнэ ахдаа судалгаатай, нотолгоотой сайн нийтлэл бичсэнд нь талархлаа.
saihan niitlel baina
Hoorhiidoo chaavaas oor yund ch itgeh yum bilee!
yamar ih aldaatai bichdeg hun be?Mongol helnii naad zahiin durmiin aldaa mash ih bna.Uul ni sanaa ni ih zuv bna.Mongolchuud aa uurtuu itgeltei amidartsgaa.Shashin shutvel yag l Tuvduud shig bolno.Ted tiim sain yum bol Delhiid gaihuulah hugjiltei baih baisan.Hamgiin archaagui humuus bolchihood bna...
Зөв. Монголд өөрчлөлт хэрэгтэй байна. Гүү энэ чинь одоо бас хөгжмөөр байна ш дээ улсуудаа!!! чөдөр дөрөөгөөсөө салах хэрэгтэй.
Молор-Эрдэнэ минь чи чинь шашин гэдгийг ч сайн ялгаж салгаж ойлгоогүй яваа юм байна шүү дээ. Тэр тусмаа Буддын шашины талаар ямар ч ойлголт алга. Европ сэтгэлгээ, шашингүйн үзэл хоёроор тэжээгдсэн, коментерний овоо сайн төлөөлдөгч болох нөхөр байх чинь вэ чи. Ийм ойлгоц, өнгөц мэдлэгээр өнөөгийн нийгмийг өөрчлөх арга замыг олохгүй л дээ. Тэр тусмаа нийгэмд үл ойлголцлолыг төрүүлэхэд л чиний энэ нийтлэл хэрэг болох уу гэхээс биш зөв ухаарал өгөхгүй юм байна.
Molor-Erdene ta ih mundag philosofch gej uuriiguu taniltsuulj baih shig baina. Getel hamgiin aguu philosophi boloh Buddyn philosophyg ta sudlaagui baij yaj uuriiguu philosophch gej bain aa. Ta yadahdaa Internetees Four noble truths of Buddhism gedegiin talaar unshaadah(I hope you know English). Eshul Gandan yum uu UBd baidag FPMT-iin tuv deer ochiod gants hoyor gun uhaantnuudyn lektsind suugaad jaal yum surch baij yum bichmeer baina. Suuliin uyed baruund Buddismyn philosophyg mash ih sonirhoj minii meddeg olon hun yanz buriin lekts, study groupd yavj baina. Baruund delgerch baigaa ene philosophi ni engiin hunii udur tutmyn amidrald mash ih hereg bolj, hun uurin Mind, Thought-oo controldoj sursanaaraa az jargal olj baina. Ternees bish tany meddeg, Mongold golduu delgersen Monastic Buddhismyn bi ch esreg. Engiin hund udur tutamd heregtei ter amidralyn philosophy bol Buddyn philosophy. Ta sur, ta unsh! By the way, religion/shashin gej yu ve gedeg asuult garch irne. Herev alivaa shashin God gedeg yumand itgehiig heldeg bol Buddism-d God gej baihgui. Tegehleer Buddism shashin bish, gagtshuu amidralaa yaj az jargaltai bailgahav gesen aguu philosophy!
"Түвдийн шашинд хүн буцаад амьтан болж төрнө. Монголчуудын шашинд хүн буцаад хүн л болж төрнө." гэнэ үү? Үүнийг хэн түүнд хэлж өгсөн юм бол доо. Мэдэхгүй юмныхаа тухай ингэж битгийн хамаагүй ярьж бай. Олон шашины урсгал орж ирж байгаа тухайд, эсвэл олз хайсан олон луйварчин орж ирж байгаа нь шашинтай холбоотой асуудал биш харин төрийн бодлоготой холбоотой юм шүү дээ. манайд өнөөдөр төр байхгүй байгаа нь л шашины нэр барьсан тагнуул туршуул, луйварчин орж ирэх нөхцлийг бий болгож байгаа юм. Тиймээс төр бодлогоор ямар шашиныг төрийн шашин болгож ямрыг нь нэвтрэн орж ирэхээс хааж сэргийлж, төрийн шашинаа яаж авч явах вэ гэдгийг шийдэх ёстой юм.
Шашин гэдэг дотор чинь, тэр тусмаа Буддын шашины дотор гүн ухаан нь ч, бусад шинжлэх ухааны мэдлэг нь ч, урлаг, соёл нь ч багтаж явдаг юм. Гэтэл үүнийг огт мэдэхгүй Европын шашингүйн үзэлтэн ирээд бүгдийг нь хараар будаж устгах бодлого явуулж байсны гайгаар Монгол өнөөдөр газар нутгаа, тусгаар тогтнолоо ч худалдахаар харийнхан руу сүргээрээ гүйдэг, Монголын гэсэн бүхнийг бүр ерөнхийлөгчөөсөө эхлээд үл тоомсорлодог, гадны бүхнийг шүтэн биширдэг, гадаад хэл, англи хэлийг төрөлх хэлнээсээ илүүд үздэг эрэмдэг сэтгэлгээтэй хүмүүсээр дүүрчихээд байна. Молор-Эрдэнэ минь чи ч тэдний нэг байна.
TA ZOV HELLEE
Hund gemt heregten humuus dund sudalgaa hiisen chini golduu shashin shutdegui humuus baisan. Iimees humeesee yamar neg shashin shut! Gehdee chin setgel zurhneesee uuruu burhantai yarij harits! Manai mongolchuud lamd mungu ugch lamaar damjuulj burhantai haritsaj yum husdeg ene ni mash buruu. Hen negen huneer zuuchluulj mungu ugch burhantai haritsana gedeg chini baij bolshgui. Chin setgel zurhneesee shashin shutvel tanii oyun uhaan ariusaj nuguulsengui buyantai saihan setgeltei hun bolj tuluvdug yum shuu!
Unshuushtai l um.Awahiig n awch hayahiig n hayahiig n haiwal baga ch gesen um uldmeer l niitlel bna.bayarlalaa.
Монголын улстөрчид зуун жил мартагдсан Богдыг залж төрийн улсынхаа тусгаар тогтнолыг бузарлаж эхлэх шив. -------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------Bidnii ireedui iim l baina. Tor shashin 2 tus tusdaa bailgahgui bol Hujaa bidniig shashin tortein hamt bugdiig ni zalgina shuu.
erenhiilegch ee!ene huneer sum hiid shashnai asuudal erhelsen gazriin darga taviach ee.
basl onol yarij het tuilshrsn bn .arga ch uguidee shinjleh uhaan chadah hereereel ertontsiig tanin medej ehelj bn .
ulsiin Nachin Orgilboldiin yariltsaga dotor doorh zuiliig bichsen baina --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------Та намайг амьд байгаа болохоор “Ясаа хаана тавих гэж байна. Өөр улсын иргэд авна гэж байна уу” гэж асуухгүй байна. Хэдэн жилийн өмнө нэг япон надад “Чамайг үхэхээр би чиний ясыг музейдээ тавина” гэж хэлсэн. Миний уур тэвчихийн аргагүй хүрсэндээ “Муу самуурай минь би үхсэн ч ясаа нутагтаа тавиулна” гэсэн. Гэтэл тэр “Танай улс ядуу юм чинь би мөнгөөр зодоод авчихна” гэж байсан. Юмыг яаж мэдэх вэ. Нутгийнхандаа хэлэхэд “Намайг өнгөрвөл ясыг минь хүний ёсоор нутагт минь тавиарай" гэж хэлмээр байна.
Unshihad taatai bailee, mash ikh taalagdlaa
Ene gadaadad tugssun uhaantai bolovsroltoi zaluud ataarhaj shees n goojdog mongolchuud zunduu bainooo.. Bi bas gadaadad tugssun gehdee iim hogiin humuus dund amidardguidee BURHANDAA bayarlaalaa gej helie.. Molor Erdene ta uneheer azgui yumaa
Яана даа. Яана. Философийн ухааны эрдэмтэн хүн гэхэд Шашны талаар, Бурханы шашны талаар иймэрхүү мэдлэгтэй байгаад харамсаж байна. Жаахан мэдлэгээ дээшлүүлбэл зүгээр байх юм.
Ok
Төв азийн цээжэнд тэнүүн орших Монгол эх орон шиг задгай сэтгэж бичжээ. .................................................. Гэхдээ аливаа зүйл логик дараалал, учир шалтгааны холбоос, асуудлын эх үүсвэр, үр нөлөө, шийдэх арга зам зэрэг нийтлэл, судалгааны ажлын үндсэн аргачлалаар бичиж байх ХЭРЭГТЭЙ. Дэндүү яаруу, сул сэтгэлгээ үнэртэж байна. Хүрээлэн буй орчиндоо тааруулж бичсэн бай. Нетэд бол арай өөр орчин бий шүү
bitgii hutsatsga commentchidoo
chi mongol hun bish tiim bolhoor chi oilgohguildee arggui
Tanii oilgomjgui bichsen zuiliig burhanii surgaalid saihan tailbarlasan baigaa.Ta tengeriin orond yavahdaa burhanaas avral erj burhanii nomiin daguu hoitohoo guitselduulehee martsan bna.Buddiin surgaalid namaig buu shut surgaaliig min unsh hervee taalagdbal minii surgaaliig shut oilgo gedeg shuu dee
mash sain bichsen bn, bayarlalaa tsaashid olon niitlel bichiig husye
Za za oilgoloo Bi buh shuulmjleliig huleej ablaa Jingiin temee yabdagaaraa yabjil baidag Zamiin nohod huzdagaaraa huzajil baidagdaa
Сайн байна уу, Молор-Эрдэнэ ээ? Бурхан гэж хүн гээч бодьгалд гагц заяасан оюуныг л Монголчууд хэлж өгүүлсэн. "Дархан хүн бурхан ухаантай" гэж хэлж сургадаг нь мод, төмрийн дархан, эрдэм, номын төр хөөж тухай тухайн бодьгал нижгээдүүд боловсорч, түүнийгээ тунгааж болгож буцалгаж эрдэм болгоод зогсохгүй баринтаглаж ном бүтээж хүн ард толилуулсан бүтээлийг төдийгүй энэ бүхэн бүрэлдээ нийлж бүтэж бүрэлдэх цаг, мөч, үеэрээ шүтэн барилдаж нэгэн цогц цул болж байж амь амьдралыг дархалж хөдөлж явдаг юм шүү гэдгийг л бидэнд хэлж өгүүлээд буй санагддаг. Шашин, тэдгээрийн номнол 2 шүтэн барилдлагатай хэдий ч арай л өөр эд юм шигээ, ...номнолыг, тэгээд ч гагц номнол төдийгүй өөр бусдынхаа бүтээсэн зүйлс, юмыг ч тэр, хүмүүн бодьгал бүрий ухаан, болоод оюун, мөн түүгээрээ сонирхолтой улам л шимтэн мэдэхийн улмаас бусдын бүтээсэн эрдэм номыг судалж өөрийнхөө санаа,бодлыг задалсан, хамгийн гол нь тэрхүү олж авсан боловсролоо өөрийн ухаан оюунаараа чанаж болгож хир чинээгээр тольдож мэлмийдсэн байх нь нэн үр өгөөжтэй нь өөрт ч, бусдад ч хэрэг болдог санагддаг. Түүнээс эрдэмдээ дулдуйдан бүтээсэн бусдын ном үргэлжлүүлэн өөрийн санааг өгүүлээд байх нь "номын цагаан солио" гэгч л болдог нь тэр юмдагуудаа. Тэр тусмаа ахуй орчин нь, аж төрөх ёс зан, жаяг нь өөр өөр бүхий бодьгалууд өгүүлж хэлсэн амь амьдралын талаарх ухаан бодрол цаг үеээ дагаад улам л дэгжиж дэвжээд агуулга нь хавьгүй талбиун болж буй хэдий ч өөр байх тал байдаг юм байна гэж санагдсан шүү.
her baragtai hun Molor erdene shig Baruund doktor hamgaaldaggui yumaa hoo... Tanar Mongoldoo heden haltar tugruruur bagsh naraa huuraad tugsdug bol bidnar gadaadad Tursgaa huulj baij neg diplomni zahaas zulgaadag.. Zulgaasan Diplom n une hundtei baidag yumaa hoo Ataach naraa.. Bitgii ene saihan zaluud ataarhhhhaaa.. dandaa hunees muu yum haisan uher Mongolchuud oodgui humuus... Ali gaigui yavaa negenee uzej chadahgui.. Gadaadad bol gaigui humuusee shutej bishirch amidardag yumaa
Ene niitleliig unshaad Molor-Erdene gedeg hun ni Athiest(shashingui uzelten) um baina gej oilgoloo. Herev ta Islamiin, khristiin bolon buddizmiin, bas buugiin tuhai ingej yarih hereggui. Ene tsag ued ta yasan ikh hotsrogdoo ve gej helie. Haramsaj baina!
ee, ene odoo haanaas neg yum olchood haltar hultar orchuulsan yum bol oo, tegeed yadahnaa mgl-ooroo zuv bicheed surchaasai, ter ner tomyonuud ni bur duurchee duurch. iim jonhuu zuurch, tegeed demii soliorood yana aa... odoo chini hun hun gej peediij demii dongosch yavsaar burhanaa ugui hiigeed ene hun turulkhtun chini muhulruugee temuuleed davkhij yavna. urlag uls tur, shinjlekh uhaad yag adilkhan tsumuuruu postmoderniin hyamrald baina. hunleg baih uu? burhanlig baihyg khicheeh uu gedeg hamgiin chuhal zarchmyn asuudal bolj baina, tegeed burhanligruu temuulekh ni hunleg baihaas deer yumaa gej humuus oilgotsgooj bna shuu dee, ter ali burhan baih ni hamaagui, end zuvkhun deedelj uzeh unelemj l chuhal yum... ulam sain unsh bolovsor mgl helee sur zuv bichij sur, ner tomyogoo sudalj oilgo, tuluvsh, daruu baij sur! chi gantsaaraa medeed bna gej tenegteed baival udahgui shurgaj unana shuu, chi bol yagaa ch ugui bna
europ aziin hogjiltei ornoor yabj baihad manaih ichmeer hotsrogdoj bn shuu ,medleg shinjleh uhaniig erhemledeg uls ,ard tumen hogjdog yum gedgiig oilgoosoi doo,ih saihan yum bichij dee shashin gej baihgui , hunii setgeldee bii bolgoson durslel shuu dee
burhan gej baihgui
Ydaj neg udaa satoryd orj uzeesei. Neg udaa hooson chanariig ilt haraasai Neg udaa ch bolov biyesee garch uzeesei Yana daa yana
ovoo doo, neg hyn ch gesen eruul baigaa ium baina